Valmennus AMK-opintoihin -työkori 1.8.2008 – 31.7.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
Itä-Suomen ESR –ohjelma Toteutus ajalla
INSSI-hanke = Tekniikan alan ammattikorkeakoulutuksen kehittämishanke INSSI Arenen tekniikan ja liikenteen alan kehittämisryhmän yhteishanke. Rahoittajina.
PK-kehittämispalvelut
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
– Ensimmäiset huomiot yritysselvityskyselystä Fakiirimedia Oy / / Anja Rouhuvirta.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Länsi-Suomen Metsäverkosto Pohjaehdotuksia tulevan toiminnan Suunnittelua varten TH & AK / HAMK /
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus –projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
Työpaikkakouluttaja- hanke
W w w. h a m k. f i HYVÄ TYÖELÄMÄ – ILOLLA TUOTTAVUUTTA TYÖELÄMÄÄN TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS - MALLINNUS Esa Inget, Liisa Mikkola, Ritva.
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
FUAS Kielet ja viestintä
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Työpaikkakouluttajan ABC
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Musiikki elämään. Musiikki elämään Osallistavan konserttitoiminnan ja yleisöyhteistyön alueellinen kehittämishanke 2011−2013.
Esittäytyminen VYYHTI.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Opossum-projekti ja tiedotus
Musiikki elämään. Musiikki elämään Osallistavan konserttitoiminnan ja yleisöyhteistyön alueellinen kehittämishanke 2011−2013.
VOIMAA Voimavaroja maahanmuuttajista. MITÄ? VOIMAA-hankkeen tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisille joustava väylä opintojen aloittamisesta.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
W w w. h a m k. f i Kanta-Hämeen haasteita Matala kansainvälistymisen taso Yritystoiminnan rakenne Verkostoituminen ja yhteistyö Palveluliiketoiminta,
VOIMAA II LAAJA ARVIOINTI Tallinnassa TOTEUTUS Arviointiin osallistuivat: Jaana Holvikivi Metropolia, Päivi Keränen Metropolia, Milla Laasonen.
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala

Maahanmuuttajien korkeakoulutus
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Hanke
Tervetuloa opiskelemaan avoimeen ammattikorkeakouluun
Esityksen transkriptio:

Valmennus AMK-opintoihin -työkori –

Yleistä VOIMAAsta •VOIMAA-projektin tavoitteena kehittää maahanmuuttajataustaisille joustava väylä opintojen aloittamisesta esimies- ja asiantuntijatehtäviin. •Osana toimintamalleja kehitetään ja pilotoidaan ammattikorkeakoulussa amk-valmennuksen sekä työelämässä oleville maahanmuuttajille suunnattuja opintokokonaisuuksia. •Kaikessa projektin toiminnassa hyödynnetään sosiaalisen median keinoja > voimaa.metropolia.fi

VOIMAAn keskeiset tulokset •Työyhteisöille toimintamalleja maahanmuuttajataustaisten kouluttamiseksi työhönperehdyttäjä- /työpaikkakouluttaja- /esimestehtäviin •Ammattikorkeakouluille toimintamalleja maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden amk- opintoihin valmentavaan koulutukselle

VOIMAA-työskentely •Lisätietoja webissä osoitteessa voimaa.metropolia.fi o sisällöistä o projektin etenemisestä o tapahtumien aikatauluista •Voimaa-wikissä toimitaan seitsemässä työkorissa, joista kullakin projektin toteuttajalla on omat vastuualueensa (suluissa): 1.Projektin johtaminen ja hallinnointi (Metropolia: Matti Rantala, Päivi Keränen)Projektin johtaminen ja hallinnointi 2.Työnantajaselvitys (Fakiirimedia: Anja Rouhuvirta, Hape Haavikko)Työnantajaselvitys 3.Pedagoginen kehittäminen (HAMK: Riitta Metsänen)Pedagoginen kehittäminen 4.Työelämäyhteistyö ja työssäperehdyttäjät (Metropolia: Jussi Linkola)Työelämäyhteistyö ja työssäperehdyttäjät 5.AMK-opintoihin valmentava koulutus (Metropolia: Matti Rantala, Päivi Keränen, Milla Laasonen)AMK-opintoihin valmentava koulutus 6.Tiedottaminen, valtavirtaistaminen ja juurruttaminen (Metropolia: Milla Laasonen)Tiedottaminen, valtavirtaistaminen ja juurruttaminen 7.Arviointi (Metropolia + muut toimijat)Arviointi

AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille •Haaste: Maahanmuuttajien tietotaitoa ei hyödynnetä •Valmentavan koulutuksen kehittäminen on korkeakoulutuksen yksi keskeinen haaste (Hallitusohjelma, OPM-selvitykset, KESU ja nyt uusi AMK-laki, omistajayhteisöjen tarpeet, aluekehitys) •VOIMAA – ainutlaatuinen “harjoittelumahdollisuus”

VOIMAA ja valmentava koulutus = AMK-työkori •Kehittää maahanmuuttajataustaisten AMK-opiskeluvalmiuksia •Arvioida ja päivittää hänen aiemmin hankkimaansa osaamista koulutusalaltaan •kehittämisprosessi, jossa amk-opettajia ja muuta henkilöstöä suunnittelee ja laatii valmennuskokonaisuuden AMK-opintoihin maahanmuuttajataustaisille •keskitytään henkilöstön AMK-valmennukseen tarvittavaan osaamiseen •Tavoitteena toteutettaa ainakin yksi kehittämiskokonaisuus/ klusteri sekä HAMKissa

Mukaan AMK-korin työskentelyyn? •Kehittämistiimit o AMK-valmennuksen suunnittelu klusteri-/ koulutusohjelmakohtaisesti •Osallistuminen wikissä/ sosiaalinen media •Työskentelyä ja työaikaa voidaan sopimuksen varaisesti resursoida VOIMAA-projektista

Hahmotelmaa AMK-valmennuksen sisällöistä ( op?) 1.Opiskelua tukevat opinnot 2.Substanssiin liittyvät opinnot 3.Kieleen liittyvät opinnot 4.Harjoittelu alalla tai osallistuminen alan koulutusohjelman tarjontaan

Toteuttajat ja rahoitus •Metropolia Ammattikorkeakoulu hallinnoi projektia •Toteutaan yhdessä Hämeen ammattikorkeakoulun ja Fakiirimedia Oy:n kanssa •Mukana yritysyhteistyökumppaneita: o Vastaamaan työnantajille suunnattavaan kyselytutkimukseen o Maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden työpaikkakoulutuksen toimintamallien pilotoinnissa •VOIMAA - Voimavaroja maahanmuuttajista on Etelä- Suomen lääninhallituksen Euroopan sosiaalirahaston (ESR) varoin tukema projekti.

Lisätietoja WIKI • voimaa.metropolia.fi •Matti Rantala, projektipäällikkö , •Päivi Keränen, projektisuunnittelija •Milla Laasonen, tiedottaja/tuottaja