23.6.20141 AINA KANNATTAA YRITTÄÄ vinkkejä yrityksen ja koulun yhteistyöhön.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Tolkkua työaikoihin – kampanjan lähtötasokyselyn tuloksia Tarja Arkio Asiantuntija.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Kauppalehti Yrittäjyys Lokakuu Aineiston rakenne Kaikki, n=720 %
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Nuorten vapaaehtoisten rekrytointi
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Ammattiosaajan työkykypassi ja ALPO.fi
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
PALVELUALA 2009 Verkko-oppimisen tavoitteet Merja Talkio-Vilanen.
Koulutuspäällikköpalaveri / Palvelualat Tuija Hilden heidi Kaartokallio.
VOA-oppimispäiväkirja
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
Mohammed Kertoo itsestään:
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Preppaus ENA 4.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
TYÖHAKEMUS.
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Lapsen KYMMENEN KÄSKYÄ vanhemmille
Jorma Ronkainen / IT-laitos
NY Vuosi yrittäjänä.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
TUTTI - TietotUrvallisuuden iTsearvioinTivälIne v 1.0 ©2012 Kimmo Rousku sivu 1(8) TietotUrvallisuuden iTsearvioinTivälIne Pisteytysapuvälineet.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Be Better! Liity jäseneksi nuorkauppakamariin Suomen Nuorkauppakamarit ry Nuorten johtajien ja yrittäjien kansainvälinen verkosto.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Lukiolaisen opintopolut
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Haastatteluun valmistautuminen
Tiedottajan ABC-3 * Tutustu sidosryhmiin * Tapahtumatiedottaminen
Aina kannattaa yrittää!
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Yrittäjien hyvinvointikilta® yrittäjien hyvinvointia tukemassa Yrittäjien hyvinvointikilta on Suomen Mielenterveysseuran ja Suomen Yrittäjien kehittämä.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
TET =Työelämään tutustuminen
Kaikki viestintä, toiminta perustuu ihmiseltä ihmiselle.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Luova kirjoittaminen 1. Kirjoita 5 minuuttia ensimmäisestä mieleen tulevasta aiheesta. Miltä kirjoittaminen tuntui? Oliko vaikeaa saada kirjoittaminen.
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
TET =Työelämään tutustuminen
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Esityksen transkriptio:

AINA KANNATTAA YRITTÄÄ vinkkejä yrityksen ja koulun yhteistyöhön

Yrittäjyys kiinnostaa nuoria Nuoret ovat kiinnostuneita yrittämisestä, mutta vain harvat ryhtyvät itsenäisiksi yrittäjiksi. Koulun ja yrittäjien yhteinen tavoite on lisätä nuorten yrittäjämäistä toimintatapaa ja myönteisiä asenteita yrittäjyyttä kohtaan. Yksi hyvä tapa aktivoida nuoret yrittäjyysasiassa on yrittäjien vierailut kouluissa kertomassa ja keskustelemassa yrittämisestä. Myös oppilaiden ja opettajien vierailut yrityksessä antaa hyvän mahdollisuuden tutustua yrittäjyyteen. Ennen vierailua yrittäjän on hyvä pohtia yrittäjyysvierailun tavoitetta. Tavoitteita ovat muun muassa: •saada nuoret ymmärtämään, että yrittäjämäistä toimintaa tarvitaan kaikilla elämän osa-alueilla: koulussa, harrastuksissa, työssä jne. •kannustaa nuoria pohtimaan yrittäjyyttä ammatti- ja uravaihtoehtona •saada nuoret pohtimaan yrittämisen tärkeyttä yhteiskunnassa •aktivoida nuoria ja kouluja yrittäjyyttä edistävään toimintaan.

Hyvin suunniteltu on… •Suunnittele vierailu etukäteen. Tärkeää on keskustella opettajan kanssa koulun ja oppilaiden toiveista ja vierailun aikataulusta. Kerro myös, miten olet ajatellut vierailun toteuttaa. •Sopikaa opettajan rooli. Hän voi olla esim. keskusteluttaja tai ”kellokalle”, joka vastaa siitä, ettei yksi asia vie liikaa aikaa. •Tee muistilista ja aikataulu asioista, jotka olet ajatellut esitellä. Mikäli mahdollista, sparraa esitystäsi esim. toisen yrittäjän, puolison tai jonkun nuoren kanssa. •1–2 tuntia ovat vierailulle lyhyitä aikoja. Vaikka materiaalia ja asioita on paljon, kannattaa miettiä, kuinka paljon aikaa kullekin aiheelle voi käyttää. Tee kuten lomamatkavaatteille: karsi puolet ja käytä jäävistä vain osaa. •Mieti, miten saat kaikki nuoret innostumaan. Ei kannata kuitenkaan hermostua, jos joukossa on passiivisia tai yliaktiivisia. •Muista, että hyvinkin suunniteltu toteutus harvoin noudattaa täysin suunnitelmaasi - se ei kuitenkaan yleensä haittaa.

Muistilista 1/2 Tässä joitakin vinkkejä yrittäjyysvierailulla käsiteltäviksi aiheiksi. Minun yrittäjätarinani •Miten minusta tuli yrittäjä •Koulutukseni ja työkokemukseni •Millaista alku oli •Mikä on yritysideani ja yrityksen käytännön toiminta •Omakohtaisia sattumuksia •Tuotteen tai palvelun syntyminen (ota mukaan esim. jokin yrityksesi tuote ja kerro siitä) •Yrittämisen hyvät ja huonot puolet •Millaista on yrittäjän elämä ja mitä se on antanut sinulle

Muistilista 2/2 Hyviä keskustelunaiheita ovat myös Yrittäjyys elämänasenteena •Millainen on yritteliäs ihminen ja miten yrittäminen ilmenee •Miksi jotkut ihmiset ryhtyvät yrittäjiksi •Millaisia yritysideoita nuorilla on •Miten saataisiin lisää nuoria yrittäjiksi Tietoa yrittämisestä •Suomalainen yritysrakenne •Nuoret ja yrittäjyys Suomen Yrittäjät •Mikä järjestö, mitkä tavoitteet •Paikallinen toiminta •Mistä lisätietoa yrittämisestä

Onnistuneen vierailun eväät Onnistuneessa yritys- tai kouluvierailussa on usein seuraavia piirteitä: •Se on suunniteltu ja joustavasti toteutettu. •Olet oma persoonallinen itsesi. •Olet innostunut asiastasi. •Käytät puhekieltä, vältä vaikeaa ”yrittäjäslangia”, kuten ”akuutti likviditeettiongelma”. •Oman kertomuksesi selkeä painopiste on omissa kokemuksissasi ja esimerkeissäsi. Olet mahdollisesti esitellyt yrityksesi tuotteita ja niiden syntymistä (mieluummin tuotenäyte kuin organisaatiokaavio). •Nuoret innostuvat keskustelemaan ja pohtimaan aihetta. •Lopussa sinusta tuntuu siltä, että vielä olisi sanottavaa, mutta asioita on kuitenkin käsitelty melko laajasti. •Esitys jättää realistisen, mutta positiivisen kuvan yrittämisestä - AINA KANNATTAA YRITTÄÄ! •Nuoret ja opettaja kiinnostuvat esim. yritysvierailusta tai työelämään tutustumisjaksoista.

Lisätietoja vierailun tueksi Mistä lisätietoja: esim. kohdasta Yritystoiminnan ABC – koulutus ja kehittäminen opetuksesta – yrittäjyyskatsaus