Taito- ja taideaineiden oikeusturvajulistukset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
. Rauman freinetkoulu.
Katso Aitolasta lisää:
Unelma hyvästä urheilusta Lasten ja nuorten urheilun eettiset linjaukset Kuva: Suomen Palloliitto.
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
Musiikin ryhmäkoulutus
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Suomen Suunnistusliitto Reilua peliä rasteilla Suunnistuksen eettiset reitinvalinnat.
Päärnäisten päiväkodin esiopetussuunnitelma
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
21. Kulttuuriala s. 96‒99 Kulttuuriala.
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
Ops seminaari Askola.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Hauho Hanna Nordström WWF Ilolla opittu ei unohdu Kurkistus lapsen ja ympäristökasvatuksen maailmaan Kuvat © WWF
Luova toiminta Petra Suonio Luovuus Mitä on luovuus? Onko jokainen ihminen luova? Onko jokaisella ihmisellä synnynnäiset valmiudet luovuuteen? Onko.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Vanhempien mielipiteitä
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2006
Pataluodon koulu Draamaluokka Klikkaa lisätietoja:
Opetussuunnitelmassa 2016
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Pataluodon koulu Draamaluokka
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Taidon ja taiteen tulevaisuuden voimaa
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Pataluodon koulu Draamaluokka
KUVATAIDE valinnaisena oppiaineena
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
Tehhään esityksiä ja muutakin ilimasua
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Taito- ja taideaineiden oikeusturvajulistukset Musiikki Taito- ja taideaineiden oikeusturvajulistukset Kuvataide Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi

LAPSEN MUSIIKILLINEN OIKEUSTURVAJULISTUS: Musiikki Kuvataide Laula lapsellesi. Löydä lapsen kanssa laulun tunnelma ja anna laulun luoda turvallisuutta. Anna lapsen löytää ympäröivät äänet, tutkia niitä sekä löytää hiljaisuuden merkitys. Anna lapsen sepittää omia laulujaan ja ilmaista musiikkia liikkuen. Soita lapsellesi. Anna lapselle mahdollisuus opiskella haluamaansa instrumenttia. Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen seuraava 13.10.2006 Heikki Ruismäki

LAPSEN MUSIIKILLINEN OIKEUSTURVAJULISTUS: Musiikki Kuvataide Ohjaa lasta löytämään hänen oma musiikkinsa Anna lapsen kuunnella erilaista musiikkia ja oppia ymmärtämään sitä Anna laulun, soiton ja musiikin luoda elämyksiä ja tuoda muistoja Välitä lapselle musisoimisen ilo ja riemu Anna musiikin yhdistää lapsia vanhempiinsa ja toisiinsa Anna musiikin yhdistää kansoja ja kulttuureja toisiinsa Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen 13.10.2006 Heikki Ruismäki

LASTEN KUVATAITEEN OIKEUSTURVAJULISTUS Musiikki Kuvataide Lapsella on oikeus tuntea tekemisen iloa ja saada onnistumisen kokemuksia kuvataiteiden kautta. Lapsella on oikeus monipuolisiin materiaaleihin ja hyväkuntoisiin välineisiin. Lapsella on oikeus kokeilla ja saada innostunutta ja asiantuntevaa ohjausta eri ilmaisu- ja työskentelytapoihin. Lapsella tulisi olla mahdollisuus toteuttaa kuvailmaisua omalla tavallaan, oikeus olla luova, tehdä alusta loppuun itse. Tehtävät tulee suunnitella lapsen tarpeiden mukaan, eikä vanhempien ja opettajan. Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen seuraava 13.10.2006 Heikki Ruismäki

LASTEN KUVATAITEEN OIKEUSTURVAJULISTUS Musiikki Kuvataide Lapsella on oikeus saada elämyksiä ja ilmaista mielipiteitään erilaisista kuvataiteista. Jokaisen lapsen tulee saada oikeudenmukaista, reilua ja kannustavaa palautetta (ei arviointia) omista töistään ja työskentelystään omien tarpeidensa mukaan. Lapsen tulee saada esitellä omat työnsä ja sekä työtä että työskentelytapaa tulee arvostaa aidosti. Lapsella on oikeus vuorovaikutukseen kuvallista ilmaisua harjoittavan aikuisen kanssa. Ympäristön tulee tukea ja innostaa lapsen kokonaisvaltaisia taidekokemuksia rajoittumatta sisätiloihin ja oppituokioihin. Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen 13.10.2006 Heikki Ruismäki

LAPSEN LIIKUNNALLINEN OIKEUSTURVAJULISTUS Musiikki Kuvataide Anna lapselle oikeus liikkua. Tarjoa lapselle liikunnan elämys. Anna lapselle positiivisia kokemuksia liikunnasta – liikunnallinen minäkuva vaikuttaa läpi elämän. Muista kehua ja kannustaa lasta taidoista riippumatta. Anna lapselle mahdollisuus tutustua itseensä ja oppia tuntemaan oma kehonsa liikunnan kautta. Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen seuraava 13.10.2006 Heikki Ruismäki

LAPSEN LIIKUNNALLINEN OIKEUSTURVAJULISTUS Musiikki Kuvataide Ei kilpaurheilua vaan liikettä laajasti ajateltuna. Tarjoa lapselle mahdollisuus haasteisiin ja itsensä ylittämiseen. Anna lapselle mahdollisuus tutustua eri lajeihin ja liikuntamuotoihin myös integroituna muihin aiheisiin. Anna lapsen kokea yhdessä liikkumisen riemu. Älä anna vanhempien elää omia urheiluhaaveitaan lastensa kautta. Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen 13.10.2006 Heikki Ruismäki

LASTEN KÄSITYÖTAITEEN OIKEUSTURVAJULISTUS Musiikki Kuvataide Lapsella on oikeus kehittää kädentaitojaan laadukkailla välineillä Lapsella on oikeus tutustua erilaisiin materiaaleihin Anna lapsen suunnitella ja tehdä itse Lapsella on oikeus itsensä ilmaisuun käsityön avulla Takaa lapselle turvallinen työskentely-ympäristö Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi seuraava 13.10.2006 Heikki Ruismäki

LASTEN KÄSITYÖTAITEEN OIKEUSTURVAJULISTUS Musiikki Kuvataide Lapsella on oikeus oppia arvostamaan käsitöitä, niin omia kuin toistenkin Anna lapselle riittävästi aikaa työskentelyyn Lapsella on oikeus työskennellä ilman vertailua Lapsella on oikeus monipuolisiin virikkeisiin käsityön parissa Lapsella on oikeus kannustavaan, rohkaisevaan ja arvostavaan opettajaan Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen 13.10.2006 Heikki Ruismäki

LAPSEN DRAAMATAITEELLINEN OIKEUSTURVAJULISTUS Musiikki Kuvataide Anna lapselle oikeus tulla kuulluksi ja kunnioita hänen ilmaisuaan. Luo yhdessä lapsen kanssa turvallinen, kunnioittava ja rohkaiseva ilmaisuympäristö. Anna lapselle aikaa ja mahdollisuus löytää oma ilmaisutapansa. Rohkaise lasta purkamaan energiansa itseään rakentavasti ilmaisten. Anna lapselle mahdollisuus rauhoittua, hiljentyä ja rentoutua. Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen seuraava 13.10.2006 Heikki Ruismäki

LAPSEN DRAAMATAITEELLINEN OIKEUSTURVAJULISTUS Musiikki Kuvataide Ole lapselle ilmaisutaidollinen esimerkki; tutustuta hänet draamataiteen eri osa-alueisiin. Anna lapselle mahdollisuus kehittää empatiakykyään draaman keinoin. Lapsella on oikeus saada monipuolisia elämyksiä ja kokemuksia korkeatasoisen lastenkulttuurin parissa. Lapsella on oikeus elämyksiin, iloon, riemuun ja omien tunteidensa käsittelyyn. Lapsella on oikeus tavoitteelliseen draamakasvatukseen, mutta huomioi, että luovuus elää vapaudessa Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen 13.10.2006 Heikki Ruismäki

LAPSEN SANATAITEELLINEN – OIKEUSTURVATULISTUS Musiikki Anna lapselle kieli ja mieli. Anna lapselle kieli, joka laulaa ja puhuu; Anna lapselle sanoja, ajatuksia, sanoja, jotka vievät eteenpäin; loruja, lauseita, satukuvia, tarinoita; johdattavat hyvään elämään, ne ovat mielen ruokaa; rakennusaineita, ihmisten yhteyteen ja iloon; puikulaperunaa ja punaista lohta. luovuuteen, jaettuun leipään, työhön ja rakkauteen.   Anna lapselle sanoja, unelmia, haaveita; Anna lapselle satujen puu, tunteita, elämyksiä, joita sanoiksi taikojen metsä, pukea, joita ilmaista ulos tuhansin tavoin missä vaeltavat haltijat ja peikot. ja tapailla omin sanoin. Pegasoksen siivin kannata lasta, sanataiteen maailmaan. Anna lapselle sanoja, kertomisen ja kuuntelemisen lahja, lukemisen ja tietämisen avaimia, jotka avaavat portit uusiin mahdolli- suuksiin, uusiin maailmoihin. Kuvataide Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen 13.10.2006 Heikki Ruismäki

LAPSEN TANSSITAITEELLINEN OIKEUSTURVAJULISTUS Musiikki Kuvataide Tanssi lapsen kanssa Kannusta ja rohkaise lasta tanssitaiteeseen Anna lapsen ilmaista omia tunteitaan tanssien Anna lapsen kokeilla kehonsa rajoja tanssien Anna lapsen luoda omia liikesarjoja mielikuvitusta ja  luovuutta käyttäen Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi seuraava 13.10.2006 Heikki Ruismäki

LAPSEN TANSSITAITEELLINEN OIKEUSTURVAJULISTUS Musiikki Kuvataide Anna lapsen tuntea musiikki omalla kehollaan ja tanssia rytmin mukaan Anna lapsen käyttää kehoaan instrumenttina Anna lapselle mahdollisuus tutustua tanssin eri lajeihin ja muotoihin itse tehden ja nähden toisten esityksiä Anna lapselle mahdollisuus harjoitella tanssia myös ohjatusti ja yhdessä muiden lasten kanssa Anna lapselle mahdollisuus tutustua eri kulttuureihin ja niiden musiikkiin tanssien Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen

Oikeusturvajulistusten analyysi Musiikki Kuvataide Oikeusturva julistuksissa yhtenäinen linja Taito- ja taideaineet lapsen kokonaiskehityksen tukijoita Ilo ja riemu tekemisen lähtökohtana Kokemuksia ja elämyksiä lapsille Yhdessä tekeminen ja kokeminen Tärkeämpää tekemisessä prosessi kuin lopputulos Lapsen oman ilmaisun tukeminen Aikuinen mahdollisuuksien tarjoaja Virikkeellinen ja turvallinen työympäristö Kulttuuriperinnön siirtäminen Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi Lainaukset 13.10.2006 Heikki Ruismäki

Suoria lainauksia opiskelijoiden vastauksista Musiikki Kuvataide Yleinen linja lasten taito- ja taideaineiden oikeusturvajulistuksissa noudattaa selkeää ja yhtenäistä mallia. Jokaisessa oikeusturvajulistuksessa on pitkälti samat asiat, joita korostetaan. Jokainen taito- ja taideaine nähdään merkittävänä lapsen kokonaiskehityksen tukijana, ei vain aineen sisällön opettamisena. Lapsi ohjataan löytämään asioita itse ja häntä rohkaistaan tunteiden ilmaisemiseen ja luovuuteen. Ilon ja riemun tulisi olla kaiken taito- ja taideaineiden lähtökohtana. Yhdessä kokeminen ja toimiminen korostuvat oikeusturvajulistuksissa. Tärkeintä on sekä itsensä että toisten ihmisten hyväksyminen. Kannustus lapsen omaan ilmaisuun ja yrittämiseen on ensiarvoisen tärkeää Lasta ei voi hoputtaa tekemää tai toimimaan, vaan luovalle ilmaisulle on annettava tilaa ja aikaa. Opetuksen tulisi tutustuttaa lapsi kulttuuriperimään – perinteisiin: Tarinoihin, loruihin, peleihin, leikkeihin, lauluihin, arkkitehtuuriin, kuvataiteeseen... jne. Liiallinen vertailu ja arviointi koettiin useassa kohdassa negatiivisena asiana, ja kilpailutilanteita ohjeistettiin välttämään. Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi Takaisin seuraava 13.10.2006 Heikki Ruismäki

Suoria lainauksia opiskelijoiden vastauksista Musiikki Kuvataide Ensisijaista tekemisessä on itse prosessi, ei niinkään lopputulos Aikuisen on pyrittävä tarjoamaan monipuolisia kokemuksia ja elämyksiä lapsille, joiden tulisi lähteä näiden lähtökohdista ja mielenkiinnon kohteista. Aikuisen tulisi antaa lapselle tämän kehitystasoa vastaavia tehtäviä ja virikkeellinen ympäristö, jossa lapsi voi toteuttaa taitojaan. Kaikilla lapsilla on oikeus työskennellä ympäristössä, joka tarjoaa riittävät materiaalit ja välineet. Työympäristön tulee olla turvallinen paikka, joka houkuttelee lapsia toimimaan ja toteuttamaan itseään. Aikuisen tulisi näyttää lapselle positiivista esimerkkiä eri taito- ja taideaineiden parissa työskentelystä Aikuisen antaessa lapselle mahdollisuuden itsensä ilmaisuun monipuolisilla tavoilla, löytää lapsi varmasti ennen pitkää oman ja mieluisimman taito- ja taideaineen, jonka avulla lapsi pystyy ilmaisemaan ja toteuttamaan itseään. Kasvatuksessa tulisi ottaa huomioon kaikki aistit ja antaa tilaa erilaisuudelle ja sen ymmärtämiselle. Positiivisen minäkuvan kehittäminen on taidekasvatuksen yksi tärkeimmistä asioista, joka luo pohjaa lapsen omalle työskentelylle Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen seuraava 13.10.2006 Heikki Ruismäki