KIELIMAISTELUA 3. LUOKALLE

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

European Day of Languages September 26th
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
. Rauman freinetkoulu.
2.-luokkalaisten kielisuihkutunnit Tampereen Yliopiston Normaalikoulussa 2.-luokkalaisille opetetaan oppitunneilla ranskaa ja saksaa osana normaalia lukujärjestystä.
Protestin käsittely Michael Röllich.
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Toimintaohjeet opelle
Moodlen ohje opiskelijoille
OTA TÄMÄ VIESTI VAKAVASTI!
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
Kokemuksia historiakerhosta
S2-tiimin muistiinpanot
Katso Aitolasta lisää:
Kielipläjäys 7. luokalle
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
Musiikin ryhmäkoulutus
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Kuvakäsikirjoitus.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Shuffle reagointi Luetunymmär- täminen ymmärtäminen palaute itsearvio kuullun- rakenne- ja sanasto OSAT: lisätietoa Opi oppimaan lisätehtäviävälitodistus.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
ABI-INFO Lyseon lukion ylioppilaskirjoitusten toimeenpano syksyllä 2014.
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
9.Lk Biologian laborointikurssi
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Kimble- game Intensiivikurssi.
Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella?
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Kuinka paita ja peppu olettekaan! Pariskuntien välistä leikkimielistä kisailua siitä, kuka tunteekaan kumppaninsa paremmin. Toteutetaan kyselemällä tavalla.
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
Kuvakäsikirjoitus Jonna ja Sara. Ensimmäinen kohtaus Kohtauksen sisältö: Luokassa keskustellaan yhteisistä käyttäytymissäännöistä.  yleiskuva luokkahuoneesta.
Videopuhelun aloittaminen Osoita Yhteyshenkilöt-luettelossa yhteyshenkilön kuvaa ja napsauta kamerakuvaketta. Yhteyshenkilösi näyttöön ponnahtaa ilmoitus,
Puhu parin kanssa. Täytyykö sinun opiskella tänään illalla
Kielivalinnat 2. luokalla
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Opetussuunnitelma/OPS
MapInfon tiedostot TAB – Tiedosto, jonka avulla tietokanta avataan MapInfossa. Tiedostossa tietoja kentistä ja koordinaattijärjestelmästä. DAT, XLS. TXT.
Sähköisen kokeen pitäminen
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Matematiikkaa 3a, Kertausjakso Lukuja © Varga–Neményi ry 2016
Suomen UNICEFin vapaaehtoistoiminnan kysely 2017
Viiden suora -peli ristinolla-peli (viiden suora) esim. yhtälön ratkaiseminen, prosenttilaskenta, sähköopin perussuureet (PUImURI) jne. 11x11-ruudukko,
4. MONO-päivä Klo
SMART Table (Kaijan kokeilu)
ABI-INFO Lyseon lukion ylioppilaskirjoitusten toimeenpano syksyllä 2017 paperiset yo-kokeet (äidinkieli, fysiikka, biologia, englanti, matematiikka, kemia)
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
Vanhempainilta
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Tervetuloa.
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Lukuvuosi [Lisää vuosi] Koulun nimi Opettajan nimi Luokka-aste
PaikkaOppi beta Lyhyt johdatus käyttöön.
Tervetuloa uudelle luokalle!
Esityksen transkriptio:

KIELIMAISTELUA 3. LUOKALLE

Ennen kielimaistelu-päivää: kielikilpailu Kielikilpailu: Miksi kieliä? Oppilaat keksivät vastauksen kysymykseen ja kirjoittavat sen lorun, runon, riimin, lausahduksen muodossa A4 –kokoiseen puhekuplaan. Puhekuplan voi koristella, värittää, kuvittaa Puhekuplat laitetaan koulussa näkyvään paikkaan yhtenäiselle seinälle (esim. sisääntuloaula tms.) pariksi viikoksi. Jos opettaja on saanut kerjättyä palkintoja, eniten ääniä saanut/ koulun valintaraadin valitsema puhekupla voittaa. Palkinto jaetaan koko koulun kuullen sopivassa tapahtumassa/ kielimaistelu-päivänä.

Kielimaistelun yleisjärjestelyt – 1 valinnaiskieli Ajankäyttö: 2 x 45 min Liikkumiseen soveltuva tila Varustus: - Äänentoisto, tykki, läppäri

1. tunti – yksi valinnaiskieli Nimileikki valinnaiskielellä (Hatschi Patschi) Oppilaat istuvat ringissä selät keskustaan päin. Yksi oppilas menee ovesta ulos. Sillä välin opettaja sujauttaa yhden oppilaan käteen pienen esineen, esim. napin niin, etteivät muut näe (oppilailla silmät kiinni). Oppilaat saavat avata silmänsä, mutta laittavat kädet nyrkkiin syliinsä. Oppilas luokan ulkopuolelta kutsutaan sisään. Hän kysyy: ”Wer bist du?” Jokainen vastaa ”Ich bin + oma nimi” – paitsi se, jolla on nappi kädessään. Kun tältä kysytään nimeä, hän vastaa ”Ich bin Hatschi Patschi.” Sen kuulleesaan kaikki vaihtavat paikkaa. Yksi jää ilman tuolia ja joutuu ulos. Katsotaan elokuva (15 min) Keskustellaan, miksi kieliä kannattaisi opiskella jo alakoulusta lähtien

2. tunti – yksi valinnaiskieli Katsotaan interaktiivinen ppt kyseisestä valinnaiskielestä Tietokilpailu valinnaiskielen maihin liittyvistä asioista. Tämä voidaan tehdä ”totta vai tarua” –leikkinä esim niin, että tilan päätyyn laitetaan kaksi tuolia. Tuoleissa on oikein ja väärin merkit. Luokka jaetaan kahteen joukkueeseen, jotka ovat tilan toisessa päädyssä. Opettaja sanoo väitteen ja joukkueiden ensimmäiset yrittävät istuutua oikeaan tuoliin. Se, jonka peppu on ensimmäisenä oikealla tuolilla, saa pisteen. Joukkeen jäsenet eivät saa auttaa kilpailuvuorossa olevaa. Julistetaan kielikilpailun voittaja Kerrotaan tulevasta valintapäivästä Kyseisen kielialueen makeinen jättää hyvän mielen tapahtumasta

Kielimaistelun yleisjärjestelyt – useita valinnaiskieliä Ajankäyttö: 2 x 45 min Tilat: Sali + 3 luokkahuonetta Varustus: - Sali: äänentoisto, tykki, läppäri - Luokkahuoneet: tykki + läppäri Neljä kieltenopettajaa. Jos esitellään useampi kieli kuin 3, tarvitaan kutakin kieltä varten 1 opettaja + 15 min esittelyaikaa. 3. luokkalaiset jaetaan kahteen ryhmään. Toinen ryhmä jaetaan vielä kolmeen pienempään ryhmään (riippuen oppilaiden lukumäärästä)

1. tunti – useita valinnaiskieliä SALISSA: Puolikkaan ryhmän kanssa katsotaan elokuva leikitään ”totta vai tarua” tietokilpailu-leikki joko tuolien kanssa (ks. dia 5) tai niin, että oppilaat seisovat paikoillaan. Opettaja sanoo väitteen. Jos väite pitää paikkaansa (mene kyykkyyn), väite ei pidä paikkaansa (jää seisomaan). Pudotuspelinä, kunnes voittaja enää jäljellä. Keskustellaan kielten tärkeydestä Palkitaan kielikilpailun voittaja Valinnaiskieleen sopivat makeiset tunnin päätteeksi

1. tunti – useita valinnaiskieliä 3 LUOKKATILAA (viereisiä luokkia): Puolikas ryhmä jaettu kolmeen pienempään ryhmään, jotka kiertävät kielten esittelyluokissa á 13 min. Luokkien oviin tietoa kyseisestä kielestä (Nimi, lippu, tervetuloa, kuinka moni puhuu äidinkielenään, missä puhutaan, yms.) Ppt, jossa havainnoidaan kansainvälisiä sanoja kyseisellä kielellä, opetellaan tervehtimään, sanomaan oma nimi, hyvästelemään, tunnistamaan kyseisen kielialueen kulttuureille tyypillisiä asioita Lyhyt toiminnallinen nimileikki. Jaetaan oppilaille kielialueelle tyypilliset nimet, jotka on laitettu valmiina lapuille. Kielialueelle tyypillisen musiikin soidessa oppilaat liikkuvat luokassa. Musiikin tauotessa he kysyvät kyseisellä kielellä lähinnä olevan nimiä. Joka kielellä kannattaa olla eri nimi- tai muu pieni toiminnallinen tuokio (esim. laulu, numeroleikki, jne.)

2. tunti – useita valinnaiskieliä Vaihdetaan osia Kieliluokissa olleet luokat menevät saliin Salissa olleet jaetaan kolmeen ryhmään kiertämään kieliluokkia

Ennen kieli-infoiltaa vanhemmille Oppilaat voivat maistella Kielitivolin pelejä www.kielitivoli.fi Musiikintunnilla voidaan laulaa valinnaiskielten lastenlauluja/ pitää levyraati valinnaiskielisistä kappaleista Voidaan katsoa oppilaiden kanssa Kieli omaksi -video