25.11.2010 1 Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa 2008-2011 Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Ajatuksia työelämään tutustumistoiminnan TET kehittämisestä
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
”Me teimme sen yhdessä”
Kehittämisen kohteena ollut lähinnä henkilökohtainen ohjaus -laadullinen tutkimusote -esseekirjoitukset 9-luokkalaisille, henkilökohtainen ohjaus -henkilökohtaista.
Peruskoulun ja työ- ja elinkeinoelämän yhteistyö
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
PK-kehittämispalvelut
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
OPPILAANOHJAUS -Mihin suuntaan ohjaus on menossa ?
2 Saireke = Sairaalaopetuksen kehittämistoiminta • Saireke (OPM  OPH) - käytänteiden yhtenäistäminen, nivelvaihe • Laatukriteerit (OKM)
PERUS- JA ERITYISOPETUS
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Sairaanhoidon osaaminen on arvokasta! - jatkohanke Lahden diakonian instituutti Vuorikatu LAHTI.
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Perusopetuksen ryhmäkoko
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/12/11/2004 Internet ohjausalan ammattilaisten, tutkijoiden ja päätöksentekijöiden yhteisenä työalustana Raimo Vuorinen Tutkija,
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
OPO-hanke Hankeseminaari
1 Peruskoulun ja työ- ja elinkeinoelämän yhteistyö Oulu Opinto-ohjaaja Ruut Pasanen Oulun kaupunki, Pohjankartanon koulu.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Ympäröivä yhteiskunta rikastavana oppimisympäristönä
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
LUOKANOHJAAJAKOULUTUS
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
TET =Työelämään tutustuminen
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
Joustavat oppimispolut
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Jatko-opintoihin ohjaus peruskoulussa
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
TET =Työelämään tutustuminen
Esityksen transkriptio:

Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat opetustoimen johdosta, eri koulumuodoista, oppilashuollosta ja työ- ja yrityselämästä. Ohjausryhmän puheenjohtaja on perusopetusjohtaja Arto Willman. Oppilaanohjauksen kolme kehittämisteemaa Oulussa 1.Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina 2.Oppimisen polku sujuvaksi 3.Työelämä peruskoulun oppimisympäristönä Kehittämisen menetelmiä ovat kehittämis- ja koulutuspäivät, tutustumisvierailut, kokeilut, kehittämistyöryhmien työskentely eri teemojen parissa, seuranta- ja arviointityö, yhteistyö eri tahojen kanssa. Kehittämistyön aikana syntyneet hyvät käytännöt kirjataan ohjaussuunnitelmiin, jotka päivitetään. Lisätietoja oppilaanohjauksen kehittämistoiminnasta saa hanketta koordinoivilta opinto-ohjaajilta: puh ja puh

Oppilaanohjauksen kehittämisteemat 1.Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina •Millaista ohjausta oppilas tarvitsee opinpolun eri vaiheissa ja eri asioissa (tiedotus – neuvonta – ohjaus)? •Miten tulemme tietoiseksi oppilaan ohjaustarpeista koulupolun eri vaiheissa? Toimenpiteitä  täydennyskoulutus opettajille ja opinto-ohjaajille  kasvatuskeskustelukokeilu  yhteistyömuotojen kehittäminen kotien kanssa  luokanohjaajakoulutus  ohjauksen menetelmien kehittäminen: henkilökohtainen ohjaus, pienryhmäohjaus, verkko-ohjaus Oppilaan ohjaustarpeet ovat lähtökohtana perusopetuksen ohjaussuunnitelmien päivittämisessä

Oppilaanohjauksen kehittämisteemat 2. Oppimisen polku sujuvaksi •Miten voimme taata oppilaalle turvallisen koulupolun? •Millaisella yhteistyöllä tuemme oppilaan koulunkäyntiä? Toimenpiteitä:  nivelvaiheiden ohjauksen kehittäminen  yhteistyö lukioiden, ammatillisen koulutuksen ja lisäopetuksen kanssa  päättöluokkalaisten sijoittumisen seuranta  lisäluokan ohjauksen kehittäminen  lisäluokkaopetuksen kehittäminen yhteistyössä ammatillisen koulutuksen kanssa Toimintatapoja kehitetään yhteistyössä Oulun peruskoulujen, toisen asteen koulujen ja oppilashuollon kanssa

Oppilaanohjauksen kehittämisteemat 3. Työelämä peruskoulun oppimisympäristönä •Miten työelämäkokemukset tukevat oppilaan oppimista? •Millaisen kuvan koulu antaa oppilaalle työelämästä? •Miten koulu valmentaa oppilasta tulevaisuuteen? Toimenpiteet:  TET-jaksojen kehittäminen  oppilaiden työpaikkavierailujen monipuolistaminen  kesätyöprojekti / kesätyöseteli  Ope-TET:n kehittäminen Oulun perusopetuksessa Toimintatapoja on kehitetty yhteistyössä elinkeinoelämän ja työpaikkojen kanssa. Oulun kaupungin ylläpitämiä peruskouluja on yhteensä 37, joista 19 on luokkien kouluja, 11 yhtenäisperuskouluja, 5 yläluokkien kouluja, ja 2 erityiskouluja. Oppilaita on yli ja opettajia yli