SEUTUTERVEYSKESKUKSEN HALLINTOVAIHTOEHDOT Reijo Räsänen
MALLI A 0( 8:sta 1:een) KUNTAYHTYMÄ/LIIKELAITOS Edellisen laus.kierroksen pohjaehdotus Peruskuntia 13(15), as. Sopimuskuntia: 0 Ei jää palvelujen käyttöä estäviä sisäisiä kuntarajoja Sopimuksella yhdessä shp.n kanssa/ostop. seudullisesti Jkl (sis. Korpilahti) n Jyväskylä irrottaa perusth:n sos.toimesta suunth päiv ja erik.hoidot, lääkäripäiv. ja sair.kulj, työterveys Jkl.mlk, Pvesi, Toivakka ja Uurainen, n as. laboratorio, tietojärjestelmät, rtg, koulutus, rekrytointi, laitospalveluja Muurame, Hankasalmi, Keuruu, Multia, n as. Kaikilla kunnilla edustus väestömäärän suhteessa yhtymäkokouksessa Liikelaitoksen palvelutuotantoa johtaa johtokunta Joutsa,( Leivonmäki) ja Luhanka, n as. Yhdelläkään kunnalle ei ole enemmistöä johtokunnassa asukasmäärän mukaan Laukaa ja Konnevesi, n as.
MALLI A 1 ( 8:sta 2:een) KUNTAYHTYMÄ/LIIKELAITOS ( tai liikelaitoskuntayhtymä?) YHTEISTYÖSOPIMUS JKL:n kanssa Peruskuntia: 12(13), as. Sopimuskuntia: 1(2), as. Sopimuksella yhdessä/ostop. seudullisesti Jkl.mlk, Pvesi, Toivakka ja Uurainen, n as. Jkl (ja Korpilahti), Jkl ei olisi kuntayhtymän peruskunta suunth päiv ja erik.hoidot, lääkäripäiv. ja sair.kulj, työterveys Muurame, Hankasalmi, Keuruu, Multia, (ja tarv. Korpilahden palvelut), n as. Peruskunnilla edustus väestömäärän suhteessa yhtymäkokouksessa laboratorio, tietojärjestelmät, rtg, koulutus, rekrytointi, laitospalveluja Joutsa, (Leivonmäki) ja Luhanka, n as. Palvelutuotantoa johtaa pieni johtokunta lähipalvelut yli kuntarajojen: JKL-Seututk Laukaa ja Konnevesi, n as. Jkl:n yhtenäinen sos.- terveys säilyy
MALLI A 2 (8:sta 3:een) KUNTAYHTYMÄ/LIIKELAITOS ( tai liikelaitoskuntayhtymä?) YHTEISTYÖSOPIMUS: Jkl ja Laukaa-Konnevesi Peruskuntia: 10(11), as. Sopimuskuntia: 3(4), as. Sopimuksella yhdessä/ostop. Jkl.mlk, Pvesi, Toivakka ja Uurainen, n as. Jkl (sis. Korpilahti) n Laukaa ja Konnevesi, n as. Suunth päiv ja erik.hoidot, lääkäripäiv. ja sair.kulj, yht.työssä shp:n kanssa Työterveys Muurame, Hankasalmi, Keuruu, Multia, (ja tarv. Korpilahden palvelut), n as. Peruskunnilla edustus väestömäärän suhteessa yhtymäkokouksessa laboratorio, tietojärjestelmät, rtg, koulutus, rekrytointi, laitospalveluja Joutsa,( Leivonmäki) ja Luhanka, n as. Palvelutuotantoa johtaa pieni johtokunta Jkl:n yhtenäinen sos.terveys saäilyy Jyväskylä, Laukaa ja Konnevesi eivät olisi peruskuntia ongelmana lähipalvelut yli kuntarajojen: JKL- Seututk- Laukaa!!
MALLI B 1 (8:sta 1:een) ISÄNTÄKUNTA/LIIKELAITOS Peruskuntia: 13(15), as. Sopimuskuntia: 0Sopimuksella yhdessä/ostop. Jkl as., (Korpilahti) Jkl.mlk, Pvesi, Toivakka ja Uurainen, n as. Suunth päiv ja erik.hoidot, lääkäripäiv. ja sair.kulj, yht.työssä shp:n kanssa Työterveys Muurame, Hankasalmi, Keuruu, Multia, n as. laboratorio, tietojärjestelmät, rtg, yhdessä shp:n kanssa Joutsa, (Leivonmäki) ja Luhanka, n as. Isäntä ja lopullinen päättäjä on Jkl:n hallitus ja valtuusto Isolla osalla kunnista ei yhtään edustajaa organisaation päätöksenteossa! Laukaa ja Konnevesi, n as. Jkl:n hallituksen otto-oikeuden rajaus? Tarvitaan erillinen sopimus em. kuntien mahdollisuudesta vaikutta
MALLI B 2 (8:sta 2:een) ISÄNTÄKUNTA/LIIKELAITOS Peruskuntia: 11(13), as. Sopimuskuntia: 2, n as. Sopimuksella yhdessä/ostop. Jkl as., Jkl.mlk, Pvesi, Toivakka ja Uurainen, n as. Laukaa ja Konnevesi, n as. Suunth päiv ja erik.hoidot, lääkäripäiv. ja sair.kulj, yhteistyössä shp:n kanssa Työterveys Muurame, Hankasalmi, Keuruu, Multia, n as. laboratorio, tietojärjestelmät, rtg, yhdessä shp:n kanssa Joutsa, Leivonmäki ja Luhanka, n as. Isäntä ja lopullinen päättäjä on Jkl:n hallitus ja valtuusto Isolla osalla kunnista ei edustajaa organisaation päätöksenteossa! Jkl:llä yksinkertainen enemmistö liikelaitoksessa!! Laukaa ja Konnevesi eivät olisi liikelaitoksen osakkaita Jkl:n hallituksen otto-oikeuden rajaus? Kuntaraja: seututk-Laukaa Ongelmana hankintalaki Laukaalle ja Konnevedelle
MALLI C ( 8:sta 1:een) (KOMPROMISSI?) LIIKELAITOSKUNTAYHTYMÄ •JOS KAIKKI KUNNAT MUKANA, ei sopimuskuntia, ei raja-alueita •YHTYMÄKOUS, JOSSA KAIKKI KUNNAT EDUSTETTUINA VÄESTÖMÄÄRÄ HUOMIOIDEN, JA PIENI JOHTOKUNTA •EI PÄÄLLEKKÄISTÄ ORGANISAATIOTA KUTEN ESITETYISSÄ KUNTAYHTYMÄ/LIIKELAITOS-MALLEISSA( A0, A1 JA A2) •ONGELMANA VAIN HANKINTALAKI (KILPAILUTUKSESSA PIENI RISKINOTTO) •OLISIKO SITTENKIN MAHDOLLINEN KAIKILLE KUNNILLE? ON NEUTRAALI KUNTARAKENTEEN MUUTOKSILLE. TÄMÄ HALLINTOMALLI KORVAISI AINAKIN NELJÄN NYKYISEN KUNTAYHTYMÄN KAIKKI HALLINTO-ORGANISAATIOT JA OSAN PERUSKUNTIEN LAUTAKUNTATOIMINNASTA
MALLI C 1 ( 8:sta 1:een) LIIKELAITOSKUNTAYHTYMÄ Peruskuntia 13(15), as. Sopimuskuntia: 0 Ei jää palvelujen käyttöä estäviä sisäisiä kuntarajoja Sopimuksella yhdessä/ostop. seudullisesti Jkl as., (Korpilahti) Jkl.mlk, Pvesi, Toivakka ja Uurainen, n as. Kuntajaotukselle neutraali Suunth päiv ja erik.hoidot, lääkäripäiv. ja sair.kulj, yhteistyössä shp:n kanssa Työterveyshuolto Muurame, Hankasalmi, Keuruu, Multia, n as. Kaikilla kunnilla edustus väestömäärän suhteessa yhtymäkokouksessa laboratorio, tietojärjestelmät, rtg, yhdessä shp:n kanssa Laukaa ja Konnevesi, n as. Palvelutuotantoa johtaa pieni johtokunta Pienenä riskinä hankintalaki kunnille, joilla ei edustajaa johtokunnassa?
MALLI C2 (8:STA 2:EEN) LIIKELAITOSKUNTAYHTYMÄ Yhteistyösopimus: Laukaa ja Konnevesi Peruskuntia: 11(13), as. Sopimuskuntia: 2, n as. Sopimuksella yhdessä/ostop. seudullisesti Jkl as., Jkl.mlk, Pvesi, Toivakka ja Uurainen, n as. Laukaa ja Konnevesi, n as. Suunth päiv ja erik.hoidot, lääkäripäiv. ja sair.kulj, yhteistyössä shp:n kanssa Työterveyshuolto Muurame, Hankasalmi, Keuruu, Multia, n as. laboratorio, tietojärjestelmät, rtg, yhdessä shp:n kanssa Joutsa, Leivonmäki ja Luhanka, n as. Osakaskunnilla edustus väestömäärän suhteessa yhtymäkokouksessa Ongelmana hankintalaki ainakin Laukaalle ja Konnevedelle Laukaa ja Konnevesi eivät olisi osakaskuntia Palvelutuotantoa johtaa pieni johtokunta Kuntaraja: seututk- Laukaa lähipalvelujen käytön ongelmana