SEUTUTERVEYSKESKUKSEN HALLINTOVAIHTOEHDOT Reijo Räsänen 10.5. 2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Matti Mäkinen, hallintojohtaja helmikuu 2007 Seututerveyskeskuksen hallinto (liite 1) Päivitetty Laatija Matti Mäkinen Hallintojohtaja.
Advertisements

Jyväskylän seudun verkostokaupunki Palvelujen seudullinen kehittäminen
HAVAINTOJA SOTE-VERTAILUSTA
Puitelaki ja sen tulkinta - oikeudellista tarkastelua
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Tehtävien siirrot ja hoitajien palkkaus Palokan terveydenhuollon kuntayhtymässä Silja Ässämäki Avohoidon johtaja,TtM Oulu Silja Ässämäki/2009.
Toimialaorganisaatio
Perusterveydenhuolto
Jyväskylän kaupunkiseutu
KAINUUN MAAKUNTA –KUNTAYHTYMÄN ORGANISAATIO
Laajakaista kaikille -hanke Jyväskylä Keski-Suomen laajakaistahankkeen tilannekatsaus Tapio Saarinen Kehittämispäällikkö, ICT.
Seututkselvitys liite 4 Taustatietoa vuosien 2004 ja 2005 taloudesta selvityskunnissa ja hankkeeseen linkittyvissä kunnissa tilastokeskuksen, stakesin.
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Sakari Möttönen Mikael Palola
Oma tupa, oma lupa –hankkeen Road Show Mikä Road Show Kuntia vanhuspalvelulain toimeenpanossa tukeva Oma tupa, oma lupa -hanke päättyy Luovumme.
1 STM ja Stakes Rintanen H., toukok Hoitotakuun toteutuminen suun terveydenhuollossa terveyskeskuksissa Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille.
Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys
Perusturvalautakunta liite nro 5
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Työurien tukeminen kuntaorganisaatiossa: hyvästä tahdosta käytännön toimiin Raija Ranta Kaupunginkanslia / Hallintopalvelut.
Matinkylä 2040 ? Metropoliselvitys Sevón.
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
VUOSIKERTOMUS Vuosikokous Hallinto -Hallituksen muodostivat: -PuheenjohtajaHarri Kirjavainen -VarapuheenjohtajaMikko Pajarinen -SihteeriTimo.
ESPOON KESKUS METROPOLISSA Espoon kuntalaiskuuleminen Cay Sevón Kuntajakoselvittäjä.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Muuramen malli – itsenäisen kunnan valinta
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Maakunnallisesta omistajaohjaus- ja omistajapolitiikkavalmistelusta - alatyöryhmän johtopäätöksiä Paras-johtoryhmälle Jyrki Myllyvirta
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
Ph-p/kyt 2006 Asumisneuvontaa Jyväskylän seudulla YHTEISELLÄ ASIALLA ASUMISEN PUOLESTA Oulun seminaari
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Asumisneuvontaa Jyväskylän seudulla Suomen Setlementtiliitto Asumisen seminaari
Kuhmoisten kunta Kunnanjohtaja Anne Heusala.  Terveydenhuollon kuntayhtymä 1970 –luvulta lähtien  Kuntayhtymän jäsenet olivat Kuhmoinen Jämsä Jämsänkoski.
PARAS-hanke Keski-Suomessa suunnittelujohtaja Hannu Korhonen
Muuramen malli SoTe -palveluissa
Hankasalmi, Jyväskylä, Keuruu, Laukaa, Muurame, Petäjävesi, Toivakka ja Äänekoski Nuorten nettilehti Painovirhe.
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Euroopan talous- ja rahaliitto EMU: Kehitetty jo n. 30 vuotta Ensimmäinen vaihe 1979 => valuuttakurssit Vuonna 1999 kytkettiin 12 maan valuuttakurssit.
KAUSTISEN SEUTUKUNTA Esittely SEUTUVALTUUSTO Petri Jylhä.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
KESKI-SUOMEN KANSANTERVEYDEN EDISTÄMISKESKUS Taustaa: Hankkeen taustalla on Terveyden edistämisen foorumi, jonka toiminnan juuret ajoittuvat vuoteen 1994.
Keski-Suomen Kansanterveyden edistämiskeskus-hankkeen JUHLASEMINAARI Jyväskylä
Kuntakokeilut. Kuntakokeilulaki  Laki kuntien velvoitteiden ja ohjauksen vähentämistä ja monialaisten toimintamallien tukemista koskevista kokeiluista.
KAINUUN MAAKUNTA –KUNTAYHTYMÄN ORGANISAATIO ( /AK) MAAKUNTAVALTUUSTO TARKASTUSLTK MAAKUNTAHALLITUS Maakuntajohtaja Maakuntajohtaja JOHTORYHMÄ SUUNNITTELU.
HYVIS-tietokanta Merja Pirttimäki Asiantuntijahoitaja, TtM Ksshp
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Avustajatoiminta, ammatillisella koulutuksella osaamista työelämään - hanke VETERAANINEUVOTTELU Keuruun kaupunki Kirsi Valkonen, projektipäällikkö.
ERVA yhteistyön tavoitetila 2011  : Yhteisesti sovittu politiikka tukipalvelujen järjestämisestä.
-Yksi kuntamuoto: KUNTA

Kuntayhtymän valtuusto Kuntayhtymän hallitus
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus Toivakka
Toivakka Ikääntyneiden palvelut
Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys
Sakari Möttönen Mikael Palola
Asiakasraati Lapsen vasu
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Kunnallinen liikelaitos
KESKI-SUOMEN MAAKUNNAN SOSIAALIPÄIVYSTYKSET 2008
Esityksen transkriptio:

SEUTUTERVEYSKESKUKSEN HALLINTOVAIHTOEHDOT Reijo Räsänen

MALLI A 0( 8:sta 1:een) KUNTAYHTYMÄ/LIIKELAITOS Edellisen laus.kierroksen pohjaehdotus Peruskuntia 13(15), as. Sopimuskuntia: 0 Ei jää palvelujen käyttöä estäviä sisäisiä kuntarajoja Sopimuksella yhdessä shp.n kanssa/ostop. seudullisesti Jkl (sis. Korpilahti) n Jyväskylä irrottaa perusth:n sos.toimesta suunth päiv ja erik.hoidot, lääkäripäiv. ja sair.kulj, työterveys Jkl.mlk, Pvesi, Toivakka ja Uurainen, n as. laboratorio, tietojärjestelmät, rtg, koulutus, rekrytointi, laitospalveluja Muurame, Hankasalmi, Keuruu, Multia, n as. Kaikilla kunnilla edustus väestömäärän suhteessa yhtymäkokouksessa Liikelaitoksen palvelutuotantoa johtaa johtokunta Joutsa,( Leivonmäki) ja Luhanka, n as. Yhdelläkään kunnalle ei ole enemmistöä johtokunnassa asukasmäärän mukaan Laukaa ja Konnevesi, n as.

MALLI A 1 ( 8:sta 2:een) KUNTAYHTYMÄ/LIIKELAITOS ( tai liikelaitoskuntayhtymä?) YHTEISTYÖSOPIMUS JKL:n kanssa Peruskuntia: 12(13), as. Sopimuskuntia: 1(2), as. Sopimuksella yhdessä/ostop. seudullisesti Jkl.mlk, Pvesi, Toivakka ja Uurainen, n as. Jkl (ja Korpilahti), Jkl ei olisi kuntayhtymän peruskunta suunth päiv ja erik.hoidot, lääkäripäiv. ja sair.kulj, työterveys Muurame, Hankasalmi, Keuruu, Multia, (ja tarv. Korpilahden palvelut), n as. Peruskunnilla edustus väestömäärän suhteessa yhtymäkokouksessa laboratorio, tietojärjestelmät, rtg, koulutus, rekrytointi, laitospalveluja Joutsa, (Leivonmäki) ja Luhanka, n as. Palvelutuotantoa johtaa pieni johtokunta lähipalvelut yli kuntarajojen: JKL-Seututk Laukaa ja Konnevesi, n as. Jkl:n yhtenäinen sos.- terveys säilyy

MALLI A 2 (8:sta 3:een) KUNTAYHTYMÄ/LIIKELAITOS ( tai liikelaitoskuntayhtymä?) YHTEISTYÖSOPIMUS: Jkl ja Laukaa-Konnevesi Peruskuntia: 10(11), as. Sopimuskuntia: 3(4), as. Sopimuksella yhdessä/ostop. Jkl.mlk, Pvesi, Toivakka ja Uurainen, n as. Jkl (sis. Korpilahti) n Laukaa ja Konnevesi, n as. Suunth päiv ja erik.hoidot, lääkäripäiv. ja sair.kulj, yht.työssä shp:n kanssa Työterveys Muurame, Hankasalmi, Keuruu, Multia, (ja tarv. Korpilahden palvelut), n as. Peruskunnilla edustus väestömäärän suhteessa yhtymäkokouksessa laboratorio, tietojärjestelmät, rtg, koulutus, rekrytointi, laitospalveluja Joutsa,( Leivonmäki) ja Luhanka, n as. Palvelutuotantoa johtaa pieni johtokunta Jkl:n yhtenäinen sos.terveys saäilyy Jyväskylä, Laukaa ja Konnevesi eivät olisi peruskuntia ongelmana lähipalvelut yli kuntarajojen: JKL- Seututk- Laukaa!!

MALLI B 1 (8:sta 1:een) ISÄNTÄKUNTA/LIIKELAITOS Peruskuntia: 13(15), as. Sopimuskuntia: 0Sopimuksella yhdessä/ostop. Jkl as., (Korpilahti) Jkl.mlk, Pvesi, Toivakka ja Uurainen, n as. Suunth päiv ja erik.hoidot, lääkäripäiv. ja sair.kulj, yht.työssä shp:n kanssa Työterveys Muurame, Hankasalmi, Keuruu, Multia, n as. laboratorio, tietojärjestelmät, rtg, yhdessä shp:n kanssa Joutsa, (Leivonmäki) ja Luhanka, n as. Isäntä ja lopullinen päättäjä on Jkl:n hallitus ja valtuusto Isolla osalla kunnista ei yhtään edustajaa organisaation päätöksenteossa! Laukaa ja Konnevesi, n as. Jkl:n hallituksen otto-oikeuden rajaus? Tarvitaan erillinen sopimus em. kuntien mahdollisuudesta vaikutta

MALLI B 2 (8:sta 2:een) ISÄNTÄKUNTA/LIIKELAITOS Peruskuntia: 11(13), as. Sopimuskuntia: 2, n as. Sopimuksella yhdessä/ostop. Jkl as., Jkl.mlk, Pvesi, Toivakka ja Uurainen, n as. Laukaa ja Konnevesi, n as. Suunth päiv ja erik.hoidot, lääkäripäiv. ja sair.kulj, yhteistyössä shp:n kanssa Työterveys Muurame, Hankasalmi, Keuruu, Multia, n as. laboratorio, tietojärjestelmät, rtg, yhdessä shp:n kanssa Joutsa, Leivonmäki ja Luhanka, n as. Isäntä ja lopullinen päättäjä on Jkl:n hallitus ja valtuusto Isolla osalla kunnista ei edustajaa organisaation päätöksenteossa! Jkl:llä yksinkertainen enemmistö liikelaitoksessa!! Laukaa ja Konnevesi eivät olisi liikelaitoksen osakkaita Jkl:n hallituksen otto-oikeuden rajaus? Kuntaraja: seututk-Laukaa Ongelmana hankintalaki Laukaalle ja Konnevedelle

MALLI C ( 8:sta 1:een) (KOMPROMISSI?) LIIKELAITOSKUNTAYHTYMÄ •JOS KAIKKI KUNNAT MUKANA, ei sopimuskuntia, ei raja-alueita •YHTYMÄKOUS, JOSSA KAIKKI KUNNAT EDUSTETTUINA VÄESTÖMÄÄRÄ HUOMIOIDEN, JA PIENI JOHTOKUNTA •EI PÄÄLLEKKÄISTÄ ORGANISAATIOTA KUTEN ESITETYISSÄ KUNTAYHTYMÄ/LIIKELAITOS-MALLEISSA( A0, A1 JA A2) •ONGELMANA VAIN HANKINTALAKI (KILPAILUTUKSESSA PIENI RISKINOTTO) •OLISIKO SITTENKIN MAHDOLLINEN KAIKILLE KUNNILLE? ON NEUTRAALI KUNTARAKENTEEN MUUTOKSILLE. TÄMÄ HALLINTOMALLI KORVAISI AINAKIN NELJÄN NYKYISEN KUNTAYHTYMÄN KAIKKI HALLINTO-ORGANISAATIOT JA OSAN PERUSKUNTIEN LAUTAKUNTATOIMINNASTA

MALLI C 1 ( 8:sta 1:een) LIIKELAITOSKUNTAYHTYMÄ Peruskuntia 13(15), as. Sopimuskuntia: 0 Ei jää palvelujen käyttöä estäviä sisäisiä kuntarajoja Sopimuksella yhdessä/ostop. seudullisesti Jkl as., (Korpilahti) Jkl.mlk, Pvesi, Toivakka ja Uurainen, n as. Kuntajaotukselle neutraali Suunth päiv ja erik.hoidot, lääkäripäiv. ja sair.kulj, yhteistyössä shp:n kanssa Työterveyshuolto Muurame, Hankasalmi, Keuruu, Multia, n as. Kaikilla kunnilla edustus väestömäärän suhteessa yhtymäkokouksessa laboratorio, tietojärjestelmät, rtg, yhdessä shp:n kanssa Laukaa ja Konnevesi, n as. Palvelutuotantoa johtaa pieni johtokunta Pienenä riskinä hankintalaki kunnille, joilla ei edustajaa johtokunnassa?

MALLI C2 (8:STA 2:EEN) LIIKELAITOSKUNTAYHTYMÄ Yhteistyösopimus: Laukaa ja Konnevesi Peruskuntia: 11(13), as. Sopimuskuntia: 2, n as. Sopimuksella yhdessä/ostop. seudullisesti Jkl as., Jkl.mlk, Pvesi, Toivakka ja Uurainen, n as. Laukaa ja Konnevesi, n as. Suunth päiv ja erik.hoidot, lääkäripäiv. ja sair.kulj, yhteistyössä shp:n kanssa Työterveyshuolto Muurame, Hankasalmi, Keuruu, Multia, n as. laboratorio, tietojärjestelmät, rtg, yhdessä shp:n kanssa Joutsa, Leivonmäki ja Luhanka, n as. Osakaskunnilla edustus väestömäärän suhteessa yhtymäkokouksessa Ongelmana hankintalaki ainakin Laukaalle ja Konnevedelle Laukaa ja Konnevesi eivät olisi osakaskuntia Palvelutuotantoa johtaa pieni johtokunta Kuntaraja: seututk- Laukaa lähipalvelujen käytön ongelmana