Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Jyväskylän seudun verkostokaupunki Palvelujen seudullinen kehittäminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Jyväskylän seudun verkostokaupunki Palvelujen seudullinen kehittäminen"— Esityksen transkriptio:

1 Jyväskylän seudun verkostokaupunki Palvelujen seudullinen kehittäminen
UURAINEN PETÄJÄ- VESI JYVÄS- KYLÄN MLK LAUKAA KYLÄ HANKA- SALMI TOIVAKKA KORPILAHTI MUU- RAME JYVÄSKYLÄ Jyväskylän seudun verkostokaupunki 50 km

2 Lasten päivähoito Lasten päivähoito-palvelujen seudullinen kehittäminen - Hanke Hankasalmi Jyväskylän kaupunki Jyväskylän maalaiskunta Laukaa Korpilahti Muurame Petäjävesi Toivakka Uurainen

3 Hankkeen raportit Hankkeen ensimmäinen väliraportti valmistui Hankkeen toinen väliraportti valmistui Hankkeen loppuraportti ”Päivähoitopalvelut toimivat seudullisesti” julkaistaan hankkeen loppuseminaarissa

4 Hankkeen ohjausryhmä Hankasalmi: Sosiaalijohtaja Maija-Riitta Markkanen Jyväskylä: Päivähoitopalvelujen tulosaluejohtaja Pirjo Tuosa (puheenjohtaja), sosiaali- ja terveysjohtaja Pekka Utriainen, palvelualue johtaja Riitta Pylvänen, projektipäällikkö Lasse Pehkonen (sihteeri) Jyväskylän maalaiskunta: vs. Sosiaalijohtaja Anssi Niemelä, vs. päivähoito- ja perhepalvelujen johtaja Hannamaija Väkiparta, hallintosihteeri Tuula Viinikainen Korpilahti: Sosiaalijohtaja Risto Toivainen Laukaa: Sosiaalijohtaja Vuokko Hiljanen Muurame: Sosiaalijohtaja Kari Jaatinen Petäjävesi: Sosiaalijohtaja Tiina Solismaa Toivakka: Sosiaalijohtaja Lauri Pakkanen Uurainen: Sosiaalijohtaja Jouko Nykänen Henkilöstöjärjestöt: Eila Simola, Ritva Jokinen

5 Hankkeen tavoitteet Palvelut yli kuntarajojen
Päivähoitopalvelujen järjestäminen ja tuottaminen seudullisesti Vaihtoehtoisten seudullisten hallintomallien selvittäminen Palveluohjauksen seudullinen kehittäminen Nykyisen palveluverkon tehostaminen Tietojärjestelmien seudullinen yhteiskäyttö. Kustannusten selvittäminen Yksityisen päivähoidon maksatuksen, valvonnan ja ohjauksen uudistaminen ja keskittäminen

6 Mitä on tehty? Syksyllä 2005 valmisteltiin laaja kyselytutkimus hankekuntien asukkaille, johtaville virkamiehille ja luottamushenkilöille Valmisteltiin palvelujen järjestämistä yli kuntarajojen Selvitettiin hallintomalleja. Yksityisen päivähoidon tuen maksatuksen, valvonnan ja ohjauksen malleja valmisteltiin Päivähoitopaikan hintalaskentaa jatkettiin ja tarkennettiin loppuvuodesta Laskentamallien pohjalta valmisteltiin keväällä kuntien päivähoitopaikkojen hinnat Päivähoidon seudullista tietojärjestelmää kehitettiin yhteistyössä Päivähoitomaksujen perusteet uudistettiin Kuntien omat päivähoidon lomakkeet uudistettiin yhteisiksi Valmistettiin kartta seudullisesta palvelualueesta Kehitettiin vuorohoitoa seudullisesti Hankittiin sähköinen ajanhallintajärjestelmä Tapiolan päiväkotiin Tiedotettiin hankkeesta. Tehtiin yhteistyötä eri tahojen kanssa Valmisteltiin hankkeen eri prosesseja lukuisissa työryhmissä Kuntien yhteiset tapaamiset/koulutukset

7 Mitä tuloksia hankkeella saavutettiin?
Päivähoidon palvelukeskus aloitti toimintansa Päivähoidon seudullinen palvelualue toteutui Jyväskylän kaupungin ja Jyväskylän maalaiskunnan yhteisestä päivähoidon organisaatiosta tehtiin päätös Vuorohoitoa keskitettiin Sähköinen ajanhallintajärjestelmä käyttöön kokonaisuudessaan Päivähoidon seudulliset internet sivut avattiin

8 Päivähoidon palvelukeskus 1.1.2006-
Palvelukeskuksen toiminnassa mukana Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän maalaiskunta ja Uurainen Päivähoidon palvelukeskuksen toiminta on osa Jyväskylän kaupungin päivähoito-organisaatiota. Palvelukeskus vastaa: Yksityisen hoidon tuen kuntalisän maksatuksesta Yksityisen päivähoidon ohjauksesta Yksityisen päivähoidon valvonnasta Toiminnan raportoinnista ja tilastojen valmistelusta Palvelukeskus vastaa alkaen myös Jyväskylän kaupungin: Päivähoitomaksujen määrittelystä Päivähoitomaksujen laskutuksesta Puhelinneuvonnasta ja nettikysymyksiin vastaamisesta Effica pääkäyttäjän tehtävistä Lomakkeiden valmistelusta ja hallinnasta

9 Kuntalisän kattohinnat
Päiväkotihoito: alle 3 - vuotias € yli 3 - vuotias € Esiopetus: ei kattohintaa, kuntalisä aina 320 € Esiopetus + päivähoito, kattohinta € Ryhmäperhepäivähoito: kattohinta € Perhepäivähoito (hoitajan tai lapsen kotona) 455 € Esiopetuksen jälkeinen iltapäivähoito hoitajalla: kattohinta 227,50 €.

10 PÄIVÄHOIDON PALVELUKESKUS
Tallentaa perhetiedot ja sijoittaa lapset Efficaan ja määrittelee päivähoitohoitomaksut laskelmaa varten Hakee tiedot lakisääteisistä tuista Kelan tietojärjestelmästä Valmistelee kuntalisälaskelmat : Kattohinta – laskennallinen päivähoitomaksu – Kelan lakisääteiset tuet = Kuntalisän suuruus Ilmoittaa laskelman perusteella palveluntuottajalle summan, jolla palveluntuottaja sitten laskuttaa palvelukeskusta Palvelukeskuksen asiakkaina yhteensä 634 lasta PERHE KELA Määrittelee lakisääteisen hoitorahan ja hoitolisän Hoitoraha ,33 € / kk. Esiopetus + päivähoito 58,87 € /kk. Hoitolisä 0 – 134,55 € / kk / lapsi perheen tulojen mukaan. Esiopetus + päivähoito 50 % tästä summasta Päätös lähetetään perheelle sekä palveluntuottajalle YKSITYINEN PALVELUN TUOTTAJA Päiväkoti, perhepäivähoitaja, hoitajan lapsen kotona Valitsee lapset Lähettää lapsilistan ( nimi, syntymäaika, asuinkunta, hoidonlaajuus) päivähoidon palvelukeskukseen ja ilmoittaa tarvittavat muutokset kuukausittain Palvelukeskuksesta lähetetään palveluntuottajalle laskelma kuntalisän suuruudesta lapsikohtaisesti Laskelmaan perustuen palveluntuottaja lähettää laskun päivähoidon palvelukeskukselle kuukausittain

11 Päivähoidon seudullinen palvelualue 1.8.2006-
Hankasalmi Jyväskylän kaupunki Jyväskylän maalaiskunta Korpilahti Laukaa Muurame Petäjävesi Toivakka Uurainen UURAINEN PETÄJÄ- VESI JYVÄS- KYLÄN MLK LAUKAA KYLÄ (HANKA-SALMI) TOIVAKKA KORPILAHTI MUU- RAME

12 Päivähoidon seudullinen palvelualue
Päivähoidon seudullisella palvelualueella mahdollistetaan päivähoitopaikan hakeminen yli kuntarajojen. Ensimmäinen päivähoidon seudullinen palvelualue Suomessa, jossa kahdeksan seudun kuntaa mukana. Hankasalmi mukaan yhdeksäntenä kuntana palvelualueeseen Yhteiset seudulliset lomakkeet. Päivähoitohakemus, tuloselvityslomake, selvitys yrityksestä saatavasta tulosta ja seudulliset yhteystietolomakkeet. Päivähoitopaikan irtisanominen/muutokset päivähoitotarpeissa/lomake. Asiakasmaksutiedote. Maksusitoumuspyyntö- ja päätös lomake Yhteinen seutukunnallinen (8 kuntaa) haku päivähoitoon ja ilmoittautuminen esiopetukseen – Päivähoidon seudullinen palvelualueesta on valmistettu kartta. Päivähoidon toimintapisteitä on alueella yhteensä 157. Kuntien välinen sopimus hyväksyttiin kuntien lautakunnissa toukokuussa Sopimus allekirjoitettiin Toimintaperiaatteet ja toimintaprosessi Seudulliset päivähoitomaksujen perusteet. Yhteinen päivähoitomaksujen sovellusohje Päivähoitopaikan seudulliset hinnat. Kustannusten jako Sopimus tarkistettiin kuntakokouksessa Hankasalmi allekirjoitti sopimuksen Uudet päivähoitopaikkahinnat

13 Päivähoidon seudullinen palvelualue. Kuntien hinnat/kk 1.8.2007-
Esiopetuksen jälkeinen päivähoito ½ kuukausihinnasta Osapäivähoito ½ kuukausihinnasta Mikäli hoitopaikan tarve on enintään 10 päivää kalenterikuukaudessa, asuinkunnalta laskutetaan puolet hoitopaikan hinnasta. Esiopetuksen kustannuksia vastaava valtionosuus kohdistuu sijaintikunnalle, joten niitä ei laskuteta asuinkunnalta. Esiopetukseen liittyvistä päivähoidon kustannuksista vastaa lapsen asuinkunta.

14 Päivähoitomaksujen seudulliset perusteet 1.8.2006-
Säännönmukaista lyhyemmän hoitoajan maksu: Enintään 10 pv/kk – 50 % - Max 100 e/kk Enintään 5 t/pv – 60 % - Max 120 €/kk Enintään 5t/pv + 10 pv/kk – 50 % 60 %:sta Max 60 €/kk Yli 10 pv/kk – peritään koko kuukauden maksu Max 200 € Esiopetus ja päivähoitomaksu: Yli 10 pv/kk 60 % - Max 120 €/kk Enintään 10 pv/kk 50 %60 %:sta – Max 60 €/kk Tilapäinen hoidon maksu: Maksua peritään 10 €/pv riippumatta hoitopäivän pituudesta Kerhomaksut: Kerhomaksua peritään 4 €/pv (Jyväskylä) tai 64 €/kk, 32 €/kk, 16 €/kk (Jyväskylän maalaiskunta) tai syksy 25 € ja kevät 25 € yhteensä 50 € lukuvuosi (Muurame)

15 SEUDULLISEN PÄIVÄHOIDON HALLINTOMALLIVAIHTOEHTOJA Jyväskylän kaupunki ja Jyväskylän maalaiskunta
Yhteistyömalli Yhden lautakunnan malli Liikelaitosmalli Säätiömalli Yhtiömalli Kuntayhtymämalli Sekamalli JYVÄSKYLÄN MAALAISKUNTA

16 Päivähoitopalvelujen seudullinen kehittäminen (hallintomallit)
Ensimmäinen väliraportti Ensimmäinen käsittely marraskuussa 2005 lautakunnissa. Päätettiin jatkaa valmistelua kolmen vaihtoehdon pohjalta Toinen väliraportti Jyväskylän kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta ja Jyväskylän maalaiskunnan sosiaalilautakunta käsittelivät päivähoidon yhteisen toimialan valmistelua kolmen mallin pohjalta: Kuntien yhteistyömalli Yhteisen jaoston malli Kunnallisen liikelaitoksen malli

17 Jyväskylän kaupungin ja Jyväskylän maalaiskunnan päivähoidon yhteinen organisaatio
Jyväskylän kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta ja Jyväskylän maalaiskunnan sosiaalilautakunta ehdottaa hallitukselle ja edelleen valtuustolle, että: 1. Jyväskylän kaupungin ja Jyväskylän maalaiskunnan päivähoitopalvelut yhdistetään yhteiseen organisaatioon alkaen. 2. Jyväskylän maalaiskunta on päivähoitopalveluiden ylläpitäjäkunta. 3. Jyväskylän kaupungin ja Jyväskylän maalaiskunnan päivähoitopalveluiden järjestämistä ja tuottamista varten perustetaan päivähoitojaosto, johon kuntien toimialojen lautakunnat nimeävät edustajansa. 4. Kuntien toimialojen lautakunnat nimeävät ohjausryhmän päivähoidon yhteisen organisaation jatkovalmistelua varten. 5. Kunnanhallitukset nimeävät ohjausryhmän päivähoidon kustannusten jakoa, tukipalveluiden järjestämistä ja henkilöstön asemaa koskevaa jatkovalmistelua varten.

18 Hallituskäsittelyt Lautakunnan esitystä käsiteltiin Jyväskylän maalaiskunnan kunnanhallituksessa: , ja Jyväskylän maalaiskunnan raportti Jyväskylän maalaiskunnan työyhteisöjen lausunnot Jyväskylän maalaiskunnan kunnanhallitus päätti äänestyksen jälkeen, ettei Jyväskylän kaupungin ja Jyväskylän maalaiskunnan päivähoitopalveluja yhdistetä Jyväskylän kaupunginhallitus arvioi seudullisen yhteistyön jatkoa kokouksessaan Kaupungin voimakkaasti ajama kuntarajat ylittävien yhteistyöhankkeiden linja ei näytä johtavan tuloksiin. Toisaalta kunta- ja palvelurakenneuudistus edellyttää Jyväskylän seudullakin nopeita toimia kunnallisen palvelurakenteen uudistamiseksi. Näin ollen nyt on syytä ottaa kuntajaotuksen tarkistaminen entistä selvemmin seudullisen yhteistyön jatkovalmistelun pohjaksi

19 Vuorohoito Jyväseudulla
Vuorohoitoa käyttävien lasten määrät: Jyväskylän kaupunki 318 Jyväskylän maalaiskunta 143 Korpilahti Laukaa Muurame Petäjävesi Toivakka Uurainen Kunnat yhteensä: 579 UURAINEN PETÄJÄ- VESI JYVÄS- KYLÄN MLK LAUKAA KYLÄ (HANKA-SALMI) TOIVAKKA KORPILAHTI MUU- RAME JYVÄS- KYLÄN MLK JKL

20 Jyväskylän kaupungin ja Jyväskylän maalaiskunnan vuorohoito
Jyväskylän kaupunki ja Jyväskylän maalaiskunta sopivat keskenään keväällä 2006 Vuorohoidon yö- ja sunnuntaihoitojen keskittämisestä Jyväskylän kaupungin Tapiolan päiväkotiin Jyväskylä

21 Seudullinen vuorohoito
Jyväskylän kaupungin ja Jyväskylän maalaiskunnan vuorohoitotyöryhmä aloitti seudullisen selvittely ja valmistelutyön helmikuussa 2006 Tehtävät: Valmistella ehdotukset yö- ja sunnuntaihoitoa, ilta- ja lauantaihoitoa järjestävistä päiväkodeista. Tavoitteena yö- ja sunnuntaihoitojen keskittäminen Kartoittaa vuorohoitoa tarvitsevien asiakkaiden asuinpaikat, työpaikat ja selvittää lasten määrät Selvittää seudullisesti yö- ja sunnuntaihoitoa tarvitsevien lasten määrät Selvittää, miltä alueilta ”keikkalapset” tulevat vuorohoitoon. Selvittää lasten määrät Tiedottaa muutoksista vuorohoidon asiakkaille kevään 2006 aikana. Valmistella vuorohoidon seudulliset linjaukset, jossa huomioidaan mm. vuorohoidon palvelusopimus

22 Jyväskylän kaupungin ja maalaiskunnan vuorohoito 1.8.2006-
Jyväskylän maalaiskunta Palokan ja Tikkakosken alueen vuorohoito Tikkakoski Perhepäivähoito La ja iltahoito Palokka Päiväkoti Aurinkoinen La ja iltahoito Palokka Ritoniityn päiväkoti La ja iltahoito Yö- ja sunnuntaihoito Jyväskylä Mäki-Matin Päiväkoti lltahoito Jyväskylä Kultalakin Päiväkoti Iltahoito Jyväskylä Tapiolan päiväkoti Jyväskylä Kangasvuoren Päiväkoti La ja iltahoito Jyväskylä Pohjalammen Päiväkoti La ja iltahoito Yö ja sunnuntai- hoito Vaajakoski Majakan Päiväkoti La ja iltahoito Jyväskylän maalaiskunta Vaajakosken alueen vuorohoito

23 Seudullinen vuorohoito Tapiolan päiväkodissa
Tapiolan päiväkoti: 90 rakenteellista paikkaa Lasten määrät: ( ) Jyväskylästä 85 Jyväskylän maalaiskunnasta 19 Petäjävedeltä 1 Yhteensä: 105 Keikkalapset (Jyväskylä) 40 Tapiolan päiväkodissa järjestetään keikkahoitoa ainoastaan Jyväskylän päivähoitopalveluissa kirjoilla oleville lapsille. Myyntihinnat (ostopalveluhinnasto) Jyväskylä maalaiskunnalle Tapiolan päiväkodissa: Alle 3-vuotiaat € kuukaudessa Yli 3-vuotiaat € kuukaudessa Myyntihinta Petäjäveden kunnalle: Rajat auki hinnasto € kuukaudessa

24 Päivähoidon sähköinen ajanhallinta Tavoitteet
Sähköisen asioinnin mahdollistaminen päivähoidon arjessa Nykyaikaisen yhteydenpitotavan tarjoaminen vanhemmille, jotka hoitavat asiansa netin/tekstiviestien välityksellä Päivähoidon työntekijöiden ajan vapauttaminen toimistotehtävistä lasten hoito-, kasvatus- ja opetustyöhön Työvuorosuunnittelun helpottaminen ja resurssien kohdentaminen lasten läsnäoloaikojen mukaisiksi, jolloin lisätään päivähoidon laatua, turvallisuutta ja taloudellisuutta Helpottaa henkilöstön ja lasten läsnäolojen seurantaa Mahdollistaa jatkossa tuntiperusteisen asiakaslaskutuksen vuorohoidossa, mikä on kuukausimaksua oikeudenmukaisempi maksuperuste perheille Sähköinen ajanhallintajärjestelmä on päivähoidossa ensimmäinen Suomessa

25 Sähköisen ajanhallintajärjestelmän hyödyt
Vuorohoidon toiminnan suunnittelumahdollisuudet paranevat, kun saadaan tarkkaa tietoa henkilökunnan ja lasten läsnäoloista Hankalat ja työläät manuaalikirjaukset jäävät pois. Työvuorojen suunnittelu n. 260 tuntia/vuosi. Työvuorojen toteutuman tarkastaminen n. 110 tuntia/vuosi ja päiväkirjojen täyttäminen n. 60 tuntia/vuosi. Yhteensä 430 tuntia/vuosi = n. kolmen kuukauden työpanos/vuosi. Taloudellinen säästö n – €/vuosi. Työpanos voidaan käyttää lasten kanssa tehtävään hoito- kasvatus- ja opetustyöhön Saadaan paremmat ja tarkemmat tilastot vuorohoidon todellisesta käytöstä Laskutus muuttuu oikeudenmukaisemmaksi, kun todellinen käyttö voidaan ottaa huomioon tarkemmin. Tavoitteena tuntiperusteinen asiakasmaksu Esim. enintään 100 tuntia 60 %, tuntia 80 % ja yli 171 tuntia 100 % Järjestelmän täyttyy olla riittävän helppokäyttöinen, että se soveltuu myös lasten vanhempien käyttöön.

26 MD-Titania, Ajanhallintajärjestelmä ja Effica
Varatut hoitoajat Sähköisesti 2007 Ajanmittaus Flexim Henkilön perustiedot Henkilökunnan toteuma Effica Päivähoito Rajapinta Lasten toteuma Toteutuneet ajat Henkilökunnan ja lasten toteuma luetaan sisään Tietoja voidaan muokata sisään luvun jälkeen Suunnitellut ajat Henkilö- kunnan ja lasten ajat Sijoitus (palvelun tarve ja suun. tuntimäärä) Henkilökunnan toteuma MD-Titania Henkilökunnan suunniteltu työaika Tarkistus Palkat Tilastot Laskutus

27 Järjestelmän tulokset ja aikataulu
Laitteiden asennus heinäkuussa 2006. Sähköinen työajanseuranta otettu käyttöön syksyllä 2006 Sähköinen lasten läsnäolojen seuranta joulu-tammikuu. Pilotoinnissa mukana 14 lasta. Tietojärjestelmien yhteensovittaminen. Fleximin ja Md-Titanian integroiminen on saatu valmiiksi syksyllä Fleximin ja Effican integrointi saadaan valmiiksi huhtikuulla Md-Titanian ja Effican integrointi saadaan valmiiksi kesäkuussa 2007. Testaukset kesällä 2007. Järjestelmä valmiina käyttöön kokonaisuudessaan Lasten läsnäoloaikojen sähköiseen seurantaa liittyy myös sähköinen hoitoaikavaraus, joka otetaan käyttöön viikolla 48. Järjestelmän kustannus kokonaisuudessaan n euroa.

28 Päivähoidon seudulliset internetsivut
Päivähoidon seudulliset internetsivut avattiin huhtikuun alussa 2007 Sivut löytyvät osoitteesta (Palvelut/Päivähoitopalvelut Jyväskylän seudulla).

29 Mitä hyötyä hanke on tuottanut asukkaille?
Asukkailla on mahdollisuus käyttää palveluja yli kuntarajojen Asukkailla on mahdollisuus saada yhdenvertainen palvelu asuinkunnasta riippumatta ja valintamahdollisuus lisääntyy. Kaikilla kunnilla samat päivähoitomaksujen perusteet Kuntarajat ylittävä päivähoitopalvelutarjonta antaa vanhemmille mahdollisuuden saada lapselleen päivähoitoa oman kunnan lähipalveluista, työmatkan varrelta tai vaikka työpaikan läheltä. Päivähoitopaikka myönnetään aina toistaiseksi. Kuntarajat ylittävällä päivähoidolla pyritään takaamaan lapsen hoitosuhteen jatkuvuutta Yksityisen päivähoidon asiakkailla (Jyväskylä, maalaiskunta, Uurainen) on mahdollisuus saada yhdenvertainen palvelu päivähoidon palvelukeskuksesta Vuorohoidon palvelut ovat yli kuntarajojen käytössä

30 Miten tästä eteenpäin? Hanke onnistui hyvin tehtävässään. Hankkeen aikana saatiin käytiin useita uusia pysyviä seudullisia päivähoitopalveluja Päivähoidon prosesseja on uudistettu tiiviissä yhteistyössä yhdeksän kunnan kanssa. Työ jatkuu… Päivähoitopalvelujen seudullista kehittämistä jatketaan Päivähoidon seututyöryhmässä ja seudullisessa Effica työryhmässä Päivähoidon palvelukeskus jatkaa toimintaansa. Yksityisen hoidon tuen kuntalisän uudistusta valmistellaan syksyllä 2007 Perheet käyttävät päivähoitopalveluja entistä enemmän yli kuntarajojen. Seudullisen palvelualueen uudet kuntien väliset hinnat voimaan Palveluverkkoa mietitään kuntien kanssa yhteistyössä Vuorohoidon seudullinen yhteiskäyttö jatkuu Sähköinen ajanhallinta laajenee Jyväskylän kaupungin muihin päiväkoteihin Päivähoidon tietojärjestelmää Efficaa kehitetään ja sähköinen asiointi mahdollistuu perheille Jatketaan hyvää kehittämistyötä yhteistyökumppaneiden kanssa


Lataa ppt "Jyväskylän seudun verkostokaupunki Palvelujen seudullinen kehittäminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google