AlueKAVERI on kansalaisopistojen ja avointen yliopistojen yhteistyön kehittämishanke 2006 – 2008 http://www.ktolhanke.net/avoin/alueet/100/AlueKAVERI-hanke.html.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Avoimen yliopiston yhteistyötä alueellisten toimijoiden kanssa lisätään •Avoin yliopisto-opetus toteutetaan monimuotoisena opetuksena aikuiskoulutuksen.
TUOTTAVAan aikuiskoulutuksen toimintamalliin
Pirkanmaan E-luukku -hanke
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
INSSI-hanke = Tekniikan alan ammattikorkeakoulutuksen kehittämishanke INSSI Arenen tekniikan ja liikenteen alan kehittämisryhmän yhteishanke. Rahoittajina.
• Verkostossa mukana: –Tampereen Aikuiskoulutuskeskus –koordinoi – Salon seudun aikuisopisto – Vaasan aikuiskoulutuskeskus – Pohjois-Satakunnan Aikuiskoulutuskeskus.
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Toimintasuunnitelma – Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yhteistyöhanke.
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
KOKOELMAKARTTAHANKE YLIOPISTOKIRJASTOJEN NEUVOSTO Anna-Kaisa Sjölund Kirjastosuunnittelija/biblioteksplanerare (SeAMK) Tel
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Tuetun oppisopimuksen kehittäminen Etelä-Suomen verkostohanke Hankkeen aloitusseminaari Ulla Poutiainen
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Pohjois-Satakunnan Alueopiston askeleita verkko-opetuksen tiellä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Pilotoinnin tavoite Tavoitteena on testata kriteeri- ja arviointiprosessiehdotusten toimivuutta ja tunnistaa niihin.
TIMEKuntaTIMEKuntaIT TIME-putki Julkishallinnon tietohallinnon uudistaminen - Uudet rakenteet - Uudenlainen yhteistyö - Uudet toimintatavat - Uudet (sähköiset)
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen vuoropuhelua rakentamassa – varhaiskasvatuksen perusverkostot Pikassos-alueella Seija Junno Varhaiskasvatuksen suunnittelija,
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Selvitetään mahdollisuus esittää opetusministeriölle vuosien 2006–2009 toiminta- ja taloussuunnitelmaan sisällytettynä seuraavat.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
OSVIITTA – työelämän palvelupiste  –  Satakunnan ja Etelä-Pohjanmaan seutukunnat: Kaakkois- Satakunta, Pohjois-Satakunta, Pori ja.
VAPAA SIVISTYSTYÖ Eeva-Inkeri Sirelius
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Innova Länsi-Suomen akk
TUOTTAVA-hanke Koulutustuotteista työelämälähtöiseen palvelutarjoomaan.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan strategia 2020 Työryhmä 3: Tiedon toisisijainen käyttö Pj. Sinikka Salo, Oulun kaupunki.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
TERVETULOA KEHITTÄMISPÄIVÄÄN Ylilääkäri Sinikka Bots Suunnittelija Taru Syrjänen 9/25/20161.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
tiedon laadun tukeminen ja
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Tutkimustietovarannon ohjausrakenne
Elinikäinen ohjaus Suomessa
ELGPN:n toiminnan tulosten ja työkalujen levittäminen ja hyödyntäminen Suomen elinikäisen ohjauksen kehittämisessä Raimo Vuorinen & Jaana Kettunen Jyväskylän.
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Koordinaatti – Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus
Ulkomaalaiset Lapissa
Satakunnan TE-toimisto
VAKA-verkko Hämeenlinnan ja Riihimäen seuduilla -varhainen tukeminen monimuotoistuvassa varhaiskasvatuksessa – Marjatta.
PERA Hanke PERA turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa PERA II jatkohanke.

Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen

Esityksen transkriptio:

AlueKAVERI on kansalaisopistojen ja avointen yliopistojen yhteistyön kehittämishanke 2006 – 2008 http://www.ktolhanke.net/avoin/alueet/100/AlueKAVERI-hanke.html AlueKAVERI on kansalaisopistojen ja avointen yliopistojen yhteistyön kehittämishanke 2006 – 2008 http://www.ktolhanke.net/avoin/alueet/100/AlueKAVERI-hanke.html

Hankkeen tarkoitus kehittää kansalaisopistojen ja avointen yliopistojen yhteistyökäytäntöjä muuttuneen toimintaympäristön mukaisesti vakiinnuttaa kansalaisopistojen verkostotoimintaa varmistaa alueellisen opintotarjonnan saatavuus levittää uusia toimintatapoja ja malleja hankkeen loppuvaiheessa valtakunnallisesti

Hankkeen tausta Kansalais- ja työväenopistojen liitto (KTOL), Helsingin yliopiston Avoin yliopisto ja Turun yliopiston avoin yliopisto toteuttivat yhteistyössä kehittämishankkeen "Kansalais- ja työväenopistot verkkoavusteisen avoimen yliopisto opetuksen järjestäjinä" (KAVERI) vuosina 2002 - 2004. Etelä-Suomen vapaan sivistystyön verkkohankkeessa (VESOP) 2003 - 2005 rakennettiin Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen ja vapaan sivistystyön oppilaitosten välille toimintamalli avoimen yliopisto-opetuksen verkko-opintojen toteuttamiseen. KAVERI- ja VESOP-hankkeiden pohjalta KTOL sekä Helsingin, Tampereen ja Turun avoimet yliopistot lähtivät suunnittelemaan yhteistä uutta yhteistyön kehittämishanketta vuosille 2006 - 2008. Hanke sai nimekseen AlueKAVERI-hanke.

Koulutuksellinen tasa-arvo ja elinikäinen oppiminen Elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaan jokaisella kansalaisella on tasavertainen oikeus saada edellytystensä mukaista koulutusta. Kansalais- ja työväenopistoilla on merkittävä rooli elinikäisen oppimisen mahdollisuuden ja koulutuksellisen tasa-arvon toteuttajina. Alueellinen tasa-arvo ja monipuolisen alueellisen opintotarjonnan turvaaminen ovat avoimen yliopiston toiminnan keskeisiä lähtökohtia. Avoimen yliopiston alueellinen toiminta rakentuu keskeisiltä osiltaan yhteistyölle kansalais- ja työväenopistojen kanssa. Yhteistyö kansalaisopistojen kanssa on merkittävällä tavalla varmistanut avoimen yliopiston sivistyksellisen tehtävän toteutumisen ja turvannut avoimen yliopisto-opetuksen alueellisen saatavuuden. Viimeisten kymmenen vuoden aikana avoimen yliopiston yhteistyörakenteessa on tapahtunut muutoksia yhteiskunnallisen kehityksen seurauksena.

Hankkeeseen osallistuu Kansalais- ja työväenopistojen liitto KTOL ry 33 kansalais- ja työväenopistoa 3 avointa yliopistoa Hanketta rahoittaa Opetusministeriö

TEEMA 1 ( KANSALAISOPISTOT JA AVOIMET YLIOPISTOT) Toimivien yhteistyökäytäntöjen luominen kansalaisopistojen ja avointen yliopistojen välille Yhteistyön tiivistäminen avointen yliopistojen ja kansalaisopistojen kesken Koulutustarpeiden kartoitus ja jatkuva kehittäminen Avoimen yliopiston opintojen saatavuuden parantaminen Alueellisen opintotarjonnan ja opintojen toteuttamisen yhteissuunnittelu Perustan rakentaminen avoimen yliopiston opintojen järjestämisen laadulle Yhteistyön kehittäminen opintojen markkinoinnissa

TEEMA 2 (KANSALAISOPISTOVERKOSTOT) Alueellisten yhteistyöverkostojen kehittäminen kansalaisopistojen kesken Avoimen yliopisto-opetuksen järjestämisen kehittäminen opistoverkostoissa Opistoverkostojen toiminnan vakiinnuttaminen jokapäiväiseksi toimintatavaksi Verkosto-opistojen työjaon ja koordinoinnin kehittäminen Avoimen yliopisto-opetuksen järjestämisen sisäisten prosessien ja rakenteiden kehittäminen opistoverkostoissa Opintojen alueellisen saatavuuden turvaaminen verkostotoiminnan vakiinnuttamisella

TEEMA 3 (AVOIMET YLIOPISTOT) Avointen yliopistojen alueellisten käytäntöjen yhtenäistäminen Toimintakäytäntöjen systematisointi ja yhtenäistäminen Keskinäinen yhteistyö alueellisen opintotarjonnan suunnittelussa Opintotarjonnan suunnittelu yhteistyössä alueellisten opistoverkostojen kanssa Joustavampien opintojen toteuttamismallien ja tietoverkon pedagogisesti mielekkään käytön kehittäminen

TEEMA 4 (OPINTOJEN OHJAUS JA NEUVONTAPALVELUT) Opintojen ohjauksen sekä tuki- ja neuvontapalveluiden kehittäminen Yleisemmän opintojen ohjauksen kehittäminen oppiainekohtaisen tutoroinnin rinnalle Opiston roolin määritteleminen opiskelun paikallisena tukena Suunnitelmallisten opintopolkujen mahdollistaminen Tietoverkkojen tehostaminen opiskelijarekrytoinnissa ja ohjauksessa Opistojen henkilöstön tukeminen ja kouluttaminen alueelliseen ohjaus- ja neuvontatyöhön

Häme-Pirkanmaan verkosto Koodinaattoriopisto: Valkeakoski-opisto, koordinaattori Tarja Kiuru, tarja.kiuru@vlk.fi Verkosto-opistot: Akaan opisto Hausjärven kansalaisopisto Lopen opisto Forssan aikuisopisto Riihimäen kansalaisopisto Parkanon kansalaisopisto Lempäälä-opisto Vanajaveden opisto Avoin yliopisto: Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus, avoin yliopisto, suunnittelija Marjo Patokorpi, marjo.patokorpi@uta.fi

Satakunnan verkosto Koordinaattoriopisto: Porin työväenopisto, koordinaattori Heidi Latvala, heidi.latvala@utu.fi Verkosto-opistot: Euran kansalaisopisto Harjavallan kansalaisopisto Huittisten seudun kansalaisiopisto Kiukaisten kansalaisopisto Merikarvian kansalaisopisto Pohjois-Satakunnan alueopisto Pyhäjärviseudun  aikuisopisto Rauman kansalaisopisto Sastamalan opisto Ulvilan kansalaisopisto Avoin yliopisto: Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus, avoin yliopisto, suunnittelija Jaana Luotonen, jaana.luotonen@utu.fi

Uudenmaan verkosto Koordinaattoriopisto: Järvenpään työväenopisto, koordinaattori Riitta Kallio, riitta.kallio@jarvenpaa.fi Verkoston opistot: Mäntsälän kansalaisopisto Tuusulan kansalaisopisto Hyvinkään kansalaisopisto Porvoon kansalaisopisto Kansalaisopisto Jukola Keravan opisto Avoin yliopisto Helsingin yliopiston Avoin yliopisto, suunnittelija Milla Palmanto, milla.palmanto@helsinki.fi

Varsinais-Suomen verkosto Koordinaattoriopisto: Salon kansalaisopisto, koordinaattori Kari Koivunen, kari.koivunen@salo.fi Verkoston opistot: Alastaron kansalaisopisto Auranlaakson kansalaisopisto Halikon kansalaisopisto Loimaan työväenopisto Someron kansalaisopisto Avoin yliopisto: Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus, avoin yliopisto, suunnittelija Jaana Luotonen, jaana.luotonen@utu.fi

Hankkeen ohjausryhmä Heljä Nurmela, toiminnanjohtaja,  Kansalais- ja työväenopistojen liitto KTOL ry. (ohjausryhmän puheenjohtaja) Kristiina Lappi, rehtori, Järvenpään työväenopisto Erja Launiala, rehtori, Auranlaakson kansalaisopisto Jorma Rinta-Kanto, johtava suunnittelija, Turun yliopiston avoin yliopisto Juha Sihvonen, rehtori, Valkeakoski-opisto Sirkka Sippola, koulutuspäällikkö, Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus, Avoin yliopisto Jukka Tamminen, rehtori,  Porin työväenopisto Mervi Varja, koulutuspäällikkö, Helsingin yliopiston Avoin yliopisto Heikki Vuorila, vs. suunnittelija, Kansalais- ja työväenopistojen liitto KTOL ry. (ohjausryhmän sihteeri)

Ohjausryhmän rooli ja tehtävät: seuraa ja valvoo hankesuunnitelman toteutusta päättää hankesuunnitelmaan mahdollisesti tulevista muutoksista vastaa talouden seurannasta päättää tarpeellisista jatkosuunnitelmista ja rahoitusanomuksista arvioi tuloksia ja edistää tulosten hyödyntämistä toimii aktiivisena keskustelufoorumina eri osapuolten välillä

AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari 15.5.2006 Seminaarin avaus: Toiminnanjohtaja Heljä Nurmela, KTOL Avoimet yliopistot ja kansalaisopistot: Koulutuksen arviointineuvoston arviointiraportti: Rehtori Juha Sihvonen, Valkeakoski-opisto Ajankohtaista avoimesta yliopistosta: Avoimen yliopiston johtaja Tapio Kosunen, Helsingin yliopiston Avoin yliopisto Avoin yliopisto alueellisena toimijana: Suunnittelija Ari Koski, Turun yliopiston avoin yliopisto AlueKAVERI-hankkeen tavoitteista Vs.suunnittelija Heikki Vuorila, KTOL Järjestäytyminen alueellisiin työpajoihin Suunnittelija Kirsi Viitaila, Helsingin yliopiston Avoin yliopisto Työpajat opistoverkostoittain: Avointen yliopistojen käytäntöjen pullonkaulat ja opistojen alueellinen yhteistyö, koordinaattoríopistot Ryhmien yhteenveto Yhteenveto ryhmätyöskentelyistä, koordinaattoriopistot Yhteenveto päivästä, Vs. suunnittelija Heikki Vuorila, KTOL