CERN Projekti Jyväskylän normaalikoulussa 2000 – 2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Kenguru-matematiikkakilpailu
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Tiija Malmi Virolahden kunta Vellamo
Lavian lukio.
Kokkolan yhteislyseon lukio
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Kokkolan yhteislyseon lukio
TERVETULOA TAMPEREEN LYSEON LUKION EUROOPPA-LINJALLE!
Kokemuksia historiakerhosta
Open Source Courseware OSCu
Elämää urheilijana, lehtorina ja äitinä Miten yhdistän nämä kolme roolia arkipäivässäni?
Minne tästä?. Kotiin, mutta ensin... •Pois nykyisestä irrallisten ratkaisujen lyhytnäköisestä toimintamallista •Kielipoliittinen suunnittelun tulee löytää.
Nuorten peliohjelmointi 2011
SPOL Suomen Psykologian Opiskelijain Liitto. Mikä SPOL? Kattojärjestö paikallisille ainejärjestöille, perustettu vuonna 1968.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2014 Elinkeino- ja liiketoiminta 4 % Perusrahoitus 67 % Muu täydentävä rahoitus 9 % Ulkomainen rahoitus 3 % Suomen Akatemia 12 %
Oulun aikuislukio 2014.
Studia Generalia –luennot vuonna 2009
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Luonto-Liitto, Maan ystävät, Dodo ja Nuorten Akatemia Ilmari-hankkeen koordinaattori Riitta Savikko Pandapalkinnon luovutustilaisuus Ilmari-
Uuden yhteiskoulun lukio Sopiva sijainti Sopiva koko.
Tavoitteet antaa eri maista tuleville nuorille mahdollisuus tapaamiseen ja mielipiteiden vaihtoon Antaa nuorille tietoa Kreikan historiasta ja kulttuurista.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Toinen suomalais-venäläinen kulttuurifoorumi Novgorodissa 15. – Foorumi-päivän avausluento Ylijohtaja Kalevi Kivistö Suomen opetus-
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
University of Melbourne Kevät 2012 Saara Räsänen
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
MIKÄ ON TANDEM? Ammatillisia opintoja yläkoulun aikana Tekniikkaa ja teknologiaa Ensimmäisenä Suomessa peruskoulun & ammattioppilaitoksen opintoja yhdessä.
Tytöt teknologian taitajiksi
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Fysiikan laitos Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto Fysiikan laitos.
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
2. vu0sikurssin opiskelijoiden vanhempainilta
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO VOIMAVARAT. JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Pietarilaiset vieraat oppitunneilla ja koulupäiväämme seuraamassa Vierailussa on tutustuttu koulun arkeen ja juhlaan.
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
OULUN AIKUISLUKION Aikuisten perusaste Kastellin monitoimitalossa Sairaalanrinne 5.
ITALIAVAIHTO Syksy Matkan aikataulut: SAAPUMINEN (to ): Italialaiset saapuvat Helsinki-Vantaalle Bussikuljetus Jyväskylään koululle.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Opiskelijaksi Oulunsalon lukioon. Uusien opiskelijoiden valinta keväällä 2014  Oulunsalon lukiossa on 80 aloituspaikkaa kevään 2014 yhteishaussa  Lukioihin.
TIEDELEIRIMATKAN KÄYTÄNNÖN JÄRJESTELYT LUKIO/CERN-2016.
Oulun normaalikoulun lukio. Normaalikoulun lukio on Linnanmaalla toimiva Oulun yliopiston harjoittelukoulu. Koulussa työskentelee varsinaisten opettajien.
Lähde vaihtoon kauniiseen Baden-Württembergiin, Saksaan!
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
CERN-TIEDEOPISKELUPROJEKTI
Sanna Pienmäki Job Shadow –vierailulla Espanjassa
Oulun normaalikoulun lukio
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Cern-tiedeopetusprojekti Vieremän Lukiossa
Opiskelu Oulun yliopistossa
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Esityksen transkriptio:

CERN Projekti Jyväskylän normaalikoulussa 2000 – 2007

Mikä on CERN projekti?  Yksi  Yksi Jyväskylän normaalikoulun projekteista.  Siinä  Siinä yhdistyvät luonnontieteiden monipuolinen opiskelu, kansainvälisyys ja eri oppiaineiden integraatio.

CERN Projektin historia  2000: Ensimmäinen opintoretki CERN:iin. KKO ja PPE  2003: Toinen opintoretki CERN:iin. Yhteistyö ranskalaisen koulun Lycee Elie Cartan:in kanssa alkaa. KKO, PPA ja PPO  2004: Ranskalaisten vierailu Jyväskylään. EKU, KKO ja PPA  2005: Kolmas opintoretki CERN:iin yhdessä ranskalaisten kanssa. IWE ja PPA  2007: Neljäs opintoretki Cern:n yhdessä ranskalaisten kanssa. TNE ja KKO

Projektin tavoitteet  Tukea normaalikoulun lukion oppilaiden tiedeopiskelua matemaattis- luonnontieteellisissä aineissa.  Opiskella luonnontieteitä yhdessä toisen eurooppalaisen koulun opiskelijoiden kanssa.  Vahvistaa normaalikoulun kansainvälistä yhteistyötä.  Tutustuttaa oppilaat vieraisiin kulttuureihin.

Ketkä osallistuvat projektiin  Projektiin voivat osallistua kaikki normaalikoulun lukion opiskelijat, jotka ovat kiinnostuneita luonnontieteiden opiskelusta.  Projektiin osallistuneet opiskelijat ovat olleet pääsääntöisesti lukion MALU- linjan opiskelijoita.

Vuoden 2007 vierailu CERN:iin  Valmistava luento hiukkasfysiikasta sekä tutkimusalan historiasta  Vierailu 16. –  10 opiskelijaa ja 2 opettajaa  Kaksi päivä CERN:issä ja 4 päivää Ranskassa  kaksi päivää matkustamiseen  kaksi yötä CERN Hostelissa ja 4 isäntäperheissä

Professori Jukka Maalammen luento oppilaille ennen lähtöä

Matkalla Cern:n

CERN sijaitsee Genevessä Sveitsin ja Ranskan rajalla Genevejärven länsipuolella. Näkymä satelliitista.

Maan alla oleva kiihdytin

CERN on hiukkasfysiikkaan keskittynyt tutkimuslaitos, jossa on mukana useita maita.

CERN on Alppien kupeessa Auringonnousu hostellin ikkunasta

Vierailu aloitettiin luennolla. Luennoitsijana Markus Nordberg

Tässä kaaviokuva kiihdyttimestä ja mittausasemista.

Opastettu kiertoajelu Cern:n Ranskan puoleiseen osaan

Kuunteluoppilaana Syksy Räsäsen luennolla

Alas pitää mennä jos Atlas- projektiin haluaa tutustua lähemmin

Tippukiviluola ranskalaiseen tapaan. Puikot ovat muodostuneet kalsiumkarbonaatista satojen, toiset tuhansien vuosien kuluessa.

Ohjelmaan mahtui myös lyhyt vierailu Lyonissa.

Kuvia koululla olleista luennoista ja oppitunneista

Viimeinen ilta vietettiin aterian ja yhteisten leikkien parissa

Tästä alkaa matka kotia kohti. Kaikki projektissa mukana olleet oppilaat höystettynä muutamalla opella

Henkeä salpaava pysähdyspaikka ennen paluulentoa kotiin

Mistä varat projektille?  Oppilaat maksoivat matkasta lentolipun verran 340 euroa.  Ranskalaiset maksoivat kuljetukset Ranskassa. Lukuun ottamatta matkaa koululta lentokentälle.  Koulu maksoi opettajien matkat, päivärahat ja sijaiset sekä leirikouluavustuksen ja ruokarahan yhteensä 1760 euroa.  Ulkopuolista rahoitusta sponsoreilta:  Metso Paper Oy  Jyväskylän yliopiston Fysiikan laitos  Jyväskylän yliopisto

Projektin haasteet  Etsiä ja kehittää erilaisia toimivia tiedeopiskelun yhteistyömuotoja ranskalaisen koulun kanssa.  Antaa opiskelijoille erilaisia mahdollisuuksia tutustua vieraisiin kieliin ja kulttuureihin.  Yhdistää eri oppiaineiden opiskelun käytännön tasolla.  Minimoida vierailuista aiheutuvaa muihin oppiaineisiin kohdistuvaa painetta.  Löytää toimiva rahoitusmalli projektille.

Miten projekti jatkuu?  Luovaa  Luovaa yhteydenpitoa Keski- Eurooppaan  Opintoretki  Opintoretki CERN:iin vuonna 2008