LENTOTURVALLISUUSPÄIVÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Omalla ajalla tehtäviä harjoituksia
Advertisements

Toimintaympäristö
Esimerkkejä Esimerkki 1. Hetkellä t1 = 8 s on auton asema s1 = 600 m ja hetkellä t2 = 28 s on s2 = 800 m. Kuinka suuri on keskinopeus? s2 -s1 s 800 m.
Turvallisuusluvan ja luvan muutosten hakeminen Säteilyturvakeskuksesta Hakemuslomakkeet Säteilyn käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa, opetuksessa, tuote-
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinnon tehtävien ratkaisu Tehtävät on ratkaistu Microsoft.
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUKSET Tarjous kertoo sen, mitä pari on sopinut kyseisen tarjouksen merkitykseksi. Tarjous 1  ei tarkoita, että.
Gumbel Suuret sateet (yli 30 mm sateet + 50%) Toistumi saikaMinMaks KA A1B 2500,7230,8500,816 0, ,7190,8470,813 0, ,7090,8390,807 0,854 Muutos.
Työnantajan velvollisuudet käytännössä
SUIO GP ja Räyskälä ja Räyskälä.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Tietoturvallisuuden huonetaulu
UAS-järjestelmän käyttö viranomaistoiminnassa
AIP.
SUOMI – JÄRVIEN JA JOKIEN MAA
Asunnon vuokraaminen:
Tulosten tulkitseminen SJAL tuomarikoulutus 2013.
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Työsuojelu Henkilökohtaisen avun miniseminaari
RPAS/UAV(S)-TOIMINTA ANSP:n KANNALTA
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
Tiheys.
Integraalilaskenta MA 10
LIIKUNTATILOJEN KÄYTTÖVUOROJEN JAKOPERIAATTEET JA MENETTELYTAPAOHJEET.
1 Apteekkien ansiokehitys 10/02-10/03 ilman tulospalkkioita Työaika vähintään 30 t/vko.
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Esim. työstä Auto lähtee levosta liikkeelle nousemaan mäkeä ylöspäin. Keskimääräinen liikettä vastustava voima on vakio. Mäen päällä autolla on tietty.
2.2. komplementtisääntö ja yhteenlaskusääntö
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
DB2 Yhteistyöryhmän Kevätkokous
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinnon tehtävien ratkaisu Tutkinnossa käytetty moottorivene.
Työrauha ja haastavat tilanteet
pieni kokoelma mekaniikan suurejärjestelmästä Mikko Rahikka 2001
AET:n liikkuminen ja liputustekniikka
AVAUS 1 ALAVÄRIÄ: p, vähintään 3 kortin väri VASTAUKSET AVAUKSEEN  VASTAUKSET AVAUKSEEN  AVAUS 1 YLÄVÄRIÄ: p, vähintään 5 kortin väri.
KVTES luku IV vuosilomalaista johtuvat muutokset 2013
Luetaanpa lakia V syksyllä tuli useita yhteydenottoja ja muita tietoja maiden käytön epätietoisuudesta Mitä laki sanoo?
Itellan ylemmät toimihenkilöt ry VIESTINVÄLITYS- JA LOGISTIIKKA-ALAN YLEMPIEN TOIMIHENKILÖIDEN TYÖEHTOSOPIMUS Ja INFORMAATIOLOGISTIIKKA-ALAN YLEMPIEN TOIMIHENKILÖIDEN.
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
Tietovuokaaviot (ei osa UML-kieltä)
1 Apteekkien ansiokehitys 10/00-10/01 Työaika vähintään 30 t/vko.
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Skandinavia-cupia koskevat säännöt A- ja B-tason teknisten asiantuntijoiden jatkokoulutus Valkeakoskella 24. –
Algoritmi-harjoituksia…
*14. Kolmiossa yksi kärki on origossa, toinen pisteessä A= (9, 0), B=(3,6) Osoita, että kolmion pyörähtäessä x-akselin ympäri syntyvän kappaleen tilavuus.
Aallokko Vuorovesi Virtauskset
Verotuksen perusteet – Matkat
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
MAB3 suorat.
HARRASTEILMAILUN KESKEISET RISKIT TTM 22 |
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (3 – Työ ajoradalla) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työkoneet tai muu kalusto on sijoitettuna joko osittain tai.
SJTL hallitus Jäsenyhdistyksellä täytyy olla vuosikokouksen valitsema hallitus. Hallituksen tehtävät koskevat yhdistyksen hoitamista huolellisesti.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
♣♦♥♠ NT VÄRINKÄSITTELYN PERUSTEITA Kirjan sivut ja ♣♦♥♠ NT 1Bridgen peruskurssi 2. oppitunti.
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Ilmoittautuminen syksyn 2016 kirjoituksiin, info
Ilmoittautuminen kevään 2017 kirjoituksiin, info
Kartan laadinta maastotyönä
Hydrokopteri Fysiikan ilmiö teknisen käsityön aihepiirinä luokka
Drone pilottikoulu
Drone-koulutus
Säädökset, määräykset, ohjeet ja käytännöt Kulttuuri
Verotuksen perusteet – Matkat
Aircraft Owners and Pilots Association of Finland
Verotuksen perusteet – Matkat
ILMATILAN JA SEN KÄYTÖN
Ilmatilan kertauskoulutus 2019
Esityksen transkriptio:

LENTOTURVALLISUUSPÄIVÄ ESPOON MOOTTORILENTÄJÄT RY. Ohjelma 15:00 Lentosääntöjen kertausta ja keskustelua Matti Hohtola 16:00 Säätietojen hankinta ja niiden tulkinta 17:00 Lentopsykologia Pekka Erkama 19:00 Tilaisuus päättyy

LENTOSÄÄNTÖJEN KERTAUSTA MITÄ LENTOSÄÄNNÖT OVAT? Pelisäännöt lentämisen Yksi lentoturvallisuuden osa-alue

LENTOSÄÄNTÖJEN KERTAUSTA Lähdemateriaali Lentosäännöt OPS M1-1 www.ilmailulaitos.com/lentoturvallisuushallinto Sääminimit VFR-lentotoiminnassa OPS M1-16 PÄIVÄN LENTOSÄÄNTÖAIHEET Yhteentörmäysten välttäminen VFR-lentosäännöt VMC-minimit VFR-sääminimit IFR minimilentokorkeudet

VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Ilma-alusten liikkuminen maassa Vastakkaiset suunnat rullatessa

VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Ilma-alusten liikkuminen maassa Leikkaavat suunnat rullatessa

VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Ilma-alusten liikkuminen maassa Saavuttaminen rullatessa

VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Ilma-alusten liikkuminen maassa Lentoonlähtö

VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Vastakkaiset lentosuunnat

VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Leikkaavat lentosuunnat

VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Saavuttaminen lennolla

VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Lasku Lennolla olevan tai maassa tai vedessä liikkuvan ilma-aluksen on väistettävä ilma-alusta, joka suorittaa laskua tai lähestymisen loppuvaiheita Kahden tai useamman ilmaa raskaamman ilma-aluksen lähestyessä lentopaikkaa laskua varten on ylempänä olevan ilma-aluksen väistettävä alempana olevaa ilma-alusta. Alempana oleva ilma-alus ei kuitenkaan saa lentää lähestymisen loppuvaiheita suorittavan ilma-aluksen eteen tai sen ohi. Moottorin voimalla kulkevan ilmaa raskaamman ilma-aluksen on kuitenkin väistettävä purjelentokoneita

VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Toiminta lentopaikalla ja sen läheisyydessä Liikkuessaan lentopaikalla tai sen läheisyydessä ilma-aluksen on, riippumatta siitä, onko se lähiliikennevyöhykkeellä Tarkkailtava muuta lähiliikennettä yhteentörmäysten välttämiseksi Mukauduttava muiden ilma-alusten toimintaan tai pysyttävä erossa siitä Suoritettava kaikki kaarrot vasemmalle lähestyessään laskua varten ja lentoonlähdön jälkeen, ellei ole toisin määrätty Suoritettava lasku ja lentoonlähtö vastatuuleen, ellei turvallisuussyistä tai kiitotiejärjestelyn tai muun liikenteen takia muuta suuntaa ole pidettävä parempana

VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Muuta Ilma-aluksen, jolla on väistämissääntöjen mukaan etuoikeus, on säilytettävä ohjaussuuntansa ja nopeutensa. Mikään näistä säännöistä ei kuitenkaan vapauta ilma-aluksen päällikköä velvollisuudesta toimia siten, että yhteentörmäys varmimmin vältetään Ilma-aluksen, joka sääntöjen mukaan on velvollinen väistämään, on vältettävä ohittamasta toista ylä- tai alapuolelta tai editse, ellei se ohita riittävän etäältä ja ota huomioon ilma-aluksen jättöpyörteiden vaikutusta

VFR-LENTOSÄÄNNÖT Minimilentokorkeudet

VFR-LENTOSÄÄNNÖT Minimilentokorkeudet

VFR-LENTOSÄÄNNÖT VFR-lennot lähialueella ja lähiliikennevyöhykkeellä ilman erityis-VFR-selvitystä

VFR-LENTOSÄÄNNÖT Erityis-VFR-selvitys Erityis-VFR-lennoilla näkyvyyden maassa on oltava vähintään 1,5 km päivällä ja vähintään 3 km yöllä, sekä pilvisyyden sellainen, että voidaan lentää selvästi erossa pilvistä noudattaen minimilentokorkeuksia Huom. Erityis-VFR-lennot porrastetaan IFR-lentoihin ja muihin erityis-VFR-lentoihin

VFR-LENTOSÄÄNNÖT VFR-lennot yöllä (YÖ-VFR minimit)

VFR-LENTOSÄÄNNÖT VFR- matkalentokorkeudet 5000 ft tai alle VFR-matkalentojen vaakalento-osalla lennettäessä lentokorkeudella 5000 jalkaa merenpinnasta tai 3000 jalkaa maan tai veden pinnasta, riippuen siitä, kumpi on ylempänä, sekä tämän korkeuden yläpuolella on noudatettava "Matkalentokorkeudet" kohdan "VFR-lennot" mukaisia lentosuuntien edellyttämiä lentopintoja. Ilmatilaluokissa B tai C on noudatettava em. taulukon kohdan "IFR-lennot" mukaisia lentosuuntien edellyttämiä lentopintoja 5000 ft tai alle Korkeus on vapaa, kannattaa kuitenkin huomioida muu VFR- ja IFR- liikenne ja valita korkeus lentosuunnan mukaan Yli 5000 ft MSL Itään FL55, FL75, FL95 jne Länteen FL65, FL85 jne C ilmatilassa IFR-pinnoilla esim EFHK TMA

VMC-MINIMIT Suomessa ilmatilaluokat C ja D (CTR, TMA, MIL-CTA, AWY jne.)

VMC-MINIMIT Suomessa ilmatilaluokat G+ ja G (FIZ ja valvomaton ilmatila)

VFR-SÄÄMINIMIT VFR-lentosääntöjen mukaiset minimit jos Lentokokemus vähintään 100 h ja Yölentokelpuutus tai todettu perusmittaritaito Muuten VFR-sääminimit ovat seuraavat Lentoreitillä Näkyvyys aiotulla reitillä vähintään 5 km ja Pilvikorkeus vähintään 1000 ft Lentopaikan läheisyydessä Näköyhteys kiitotiehen, näkyvyys maassa vähintään 3 km Pilvisyys sellainen, että voidaan lentää selvästi erossa pilvistä VFR-sääminimit yöllä Noudatetaan lentosääntöjen määräyksiä näkyvyydestä ja pilvisyydestä

VFR-LENTOSÄÄNNÖT VFR-lennon muuttaminen IFR-lennoksi Näkölentosääntöjen mukaan lentävän ilma-aluksen, joka haluaa siirtyä noudattamaan mittarilentosääntöjä, on Mikäli lentosuunnitelma on esitetty, ilmoitettava tarpeelliset muutokset voimassa olevaan lentosuunnitelmaan ja saatava tarvittaessa selvitys tai selvityksen muutos, tai Esitettävä lentosuunnitelma asianomaiselle ATS-elimelle ja saatava selvitys ennen IFR-lennon aloittamista valvotussa ilmatilassa

IFR-LENTOSÄÄNNÖT Minimilentokorkeudet IFR:ssä IFR-lento on suoritettava lentokorkeudella, joka on vähintään 1000 jalkaa ilma-aluksen arvioidusta sijainnista 8 km säteellä olevan korkeimman esteen yläpuolella Esim. Espoon alueella minimi IFR lentokorkeus on 2300 ft MSL, 8 km säteellä kivenlahden radiomastosta