Jyväskylän kaupunkiseudun kyydinvälityspalvelun selvitystyö
Aikataulu Työ valmistuu huhtikuun 2014 aikana Sidosryhmille järjestetään tiedotustilaisuudet työn puolivälissä, kun ensimmäisiä ajatuksia mukaan otettavista kuljetuksista ja toteutuksesta on saatu kokoon. Chart
Suunnittelualue Työssä ovat mukana: Jyväskylä Laukaa Muurame Lisäksi huomioidaan muiden kuntien liittymismahdollisuus myöhemmin mukaan vertailtaessa toteutusvaihtoehtoja Chart
Koulukuljetukset Vahvuudet Hyvin toimiviksi hioutunet rutiinit Heikkoudet Kustannustaso kasvaa koko ajan Kaluston riittävyys Kilpailun puute Nykyinen toimintatapa Mahdollisuudet Kustannustehok-kuus paranee Satunnaiskuljetusten hallinta Uhat Kuljetusten täsmällisyys heikkenee Kyydinvälitykseen perustuva toimintatapa Chart
Soten ryhmäkuljetukset Vahvuudet Hyvin toimiviksi hioutunet rutiinit Heikkoudet Kustannustaso kasvaa koko ajan Kaluston riittävyys Kilpailun puute Nykyinen toimintatapa Mahdollisuudet Kustannustehok-kuus paranee Erikoiskaluston riittävyys Uhat Kuljetusten täsmällisyys heikkenee Kyydinvälitykseen perustuva toimintatapa Chart
Asiointi- ja palveluliikenteet Vahvuudet Maantieteellisesti kattava palvelu Heikkoudet Melko vähän matkustajia Nykyinen toimintatapa Mahdollisuudet Lisää matkustajia Erikoiskaluston riittävyys Uhat Itse maksavat matkustajat eivät mahdu kyytiin Palvelu ei ehdi kaikkialle Kyydinvälitykseen perustuva toimintatapa Chart
VPL- ja SHL-kuljetuspalvelu Vahvuudet Käyttäjät saavat palvelun nopeasti Heikkoudet Kustannustaso kasvaa koko ajan Erikoiskaluston riittävyys Ei ole kilpailutettu Nykyinen toimintatapa Mahdollisuudet Kuljetukset voidaan kilpailuttaa Erikoiskaluston riittävyys Uhat Ennakkotilauksiin totuttelu vaatii käyttäjiltä sopeutumista Kyydinvälitykseen perustuva toimintatapa Chart
Parhaiten mukaan soveltuvat kuljetukset VPL- ja SHL-kuljetuspalvelun matkat Asiointi- ja palveluliikenteet Koulujen satunnaiskuljetukset Päivätoiminnan ym. soten ryhmäkuljetukset Lisäksi kaluston yhteiskäyttö parantaa koulujen säännöllisien kuljetusten kustannustehokkuutta Chart
Tilastotietoa VPL-matkoista Koko kaupunkiseutu asiakkaita 2.200 henkilöä matkamäärä noin 152.000 matkaa/vuosi kustannukset 3.020.000 €/vuosi lähes kaikki taksit osallistuvat mittaritaksalla Chart
Tilastotietoa VPL-matkoista muurame asiakkaita noin 80 henkilöä matkamäärä noin 4.000 matkaa/vuosi keskimääräinen matka 15 km kustannukset 140.000 €/vuosi kaikki taksit osallistuvat mittaritaksalla, johon lisätään 0,75 €/matka Muurame SHL asiakkaita alle 10 henkilöä matkamäärä noin 180 matkaa/vuosi kustannukset 3.000 €/vuosi Chart
Tilastotietoa VPL-matkoista laukaa asiakkaita noin 300 henkilöä matkamäärä noin 23.000 matkaa/vuosi keskimääräinen matka 20 km kustannukset480.000 €/vuosi kaikki taksit osallistuvat mittaritaksalla Chart
Tilastotietoa VPL-matkoista Chart Noin 80.000 matkaa vuodessa Vilkkainta arkisin arkisin klo 9-16, jolloin yli 20 matkaa tunnissa Matkan keskimääräinen pituus on 5 km.
Tilastotietoa VPL-matkoista Chart Yli 150.000 matkaa vuodessa Arkisin klo 9-17 yli 40 matkaa tunnissa
Kutsuohjatun avoimen liikenteen matkustus vuositasolla Poimuri Palokassa ja Vaajakoskella 3 000 Kyytiveikko neljä autoa 21 000 Laukaa 4 kutsuohjattua reittiä 2 800 Muuramen monari 4 900 Korpilahden asiointiliikenne 1 300 Yhteensä 33 000 Samaa kalustoa hyödynnetään myös päiväkeskuskuljetuksiin Chart
Kustannushyötyjen muodostuminen Hyödyt muodostuvat kolmesta osatekijästä: Matkojen yhdistelyn ja kaluston yhteiskäytön kautta saatava logistisen tehokkuuden tuoma hyöty. Kyydinvälityksen myötä yleensä paremmin toimivan kuljetusten kilpailuttamisen tuoma hyöty Järjestelmän selkiyttäminen ja seurannan tehostuminen poistavat tahattoman ja mahdollisen tahallisen ohjeiden vastaisen toiminnan. Chart
Kustannushyötyjen Suuruus Muista yhdistelykeskuksista saatujen kokemuksienvalossa: Matkojen yhdistelyn kautta voidaan saavuttaa 10-25 % kustanussäästö: 300.000 – 750.000 € (VPL) Kuljetusten kilpailuttamisella voidaan saavuttaa 2-5% säästö: 60.000 – 150.000 € Kustannusten kohdistuminen oikealle maksajataholle säästää yleensä 1-3 % : 30.000 – 90.000 € Kaluston yhteiskäytön tehostuminen 5-10 % yhteiskalustoa käyttävistä kuljetuksista: 300.000 – 600.000 € Kustannushyöty yhteensä: 690.000 – 1.590.000 €/vuosi Chart
Keskuksen toteuttamistapojen vertailua A tilaajatahot hoitavat koko palvelun itse perustamansa keskuksen ja hallinnoimansa kuljetuskaluston avulla. B tilaajatahot hoitavat kyydinvälityksen itse, mutta kuljetuksista vastaavat ulkopuoliset toimijat. C Tilaajatahon roolina on sopimusten hallinnointi ja sekä kyydinvälityksestä, että liikennöinnistä on tehty erilliset sopimukset. D Tilaajatahon roolina on hallin- noida kokonaispalveluna ostettua toimintaa, jossa yksi sopimus- kumppani tuottaa sekä kyydin- välitys- että siihen liittyvän kuljetuspalvelun. Chart
Keskuksen toteuttamistapojen vertailua OMA TOIMINTA TOIMINTATILANNE OSTOPALVELU Työnjohto, kyydinvälitys, kuljetusten seuranta ja valvonta. Mutta onko nämä kaikki julkisen sektorin tehtäviä? Tilaajan tehtävät Sopimusten valvonta (matkojenyhdistely ja kuljetukset). Sopimusten yhteensovittaminen voi olla työlästä ja muutoksista voi aiheutua yllättäviä kustannuksia. Oman henkilökunnan määrä ei jousta nopeasti. Joustavuus kysynnän hetkellisissä muutoksissa Jos sama henkilökunta tekee myös muita tehtäviä, on kysynnän muutoksiin helppo reagoida. Oman toiminnan kehittäminen. Tarvittaessa henkilökunnan lisääminen, joka tosin lisää myös kustannuksia. Vaikutusmahdollisuus palvelun laatuun Sopimuksen mukaisten sanktioiden käyttö. Selkeä, koska vain kuljetuksista tarvitaan sopimukset. Vastuukysymykset erityisesti ongelmatilanteissa. Mutkikas, koska erilliset sopimukset kyydinvälityksestä ja kuljetuksista. Chart
Keskuksen toteuttamistapojen vertailua OMA TOIMINTA TOIMINTATILANNE OSTOPALVELU Tarvitaan erillinen järjestely Hiljaisen ajan tilausten vastaanotto Voidaan sisällyttää ostopalveluun. Helpompi lisätä uusia liikenteitä ohjatavaksi ja liikenteelle asetettavat vaatimukset helpompi kuvata kun ei ole toimijaa välissä. Liikenteen kilpailuttamisen toimivuus. Liikenteen ja matkojenyhdistelyn yhteensovittamiseen liittyvien asioiden tarkka kuvaaminen vaikeuttaa kilpailuttamista. Helppo lisätä kapasiteettia lisähenkilökunnalla. Skaalautuvuus kysynnän isoissa pysyvissä muutoksissa Kasvu on osattava ennakoida tietyllä tarkkuudella jo kilpailuttamisvaiheessa. Motiivi on kohdallaan, koska yhdistelystä vastaa hyötyvän tahon oma henkilökunta. Motiivi kustannushyötyjen saavuttamiseen Tähän voidaan vaikuttaa bonuksilla, jotka toisaalta voivat johtaa epäterveeseen kustannushyötyjen tavoitteluun asiakkaan kokeman palvelun kustannuksella Chart
Mikä muuttuisi matkojenyhdistelyn myötä Matkat tilattava ennakkoon jotta jää aikaa yhdistelyyn Matkustamisajankohdan osalta edellytetään pientä joustoa, jos se mahdollistaa yhdistelyn Matka-aika voi pidentyä hieman Kuljetuksia voidaan hoitaa myös palveluliikenteellä tai pikkubussikalustolla. Hyvän palvelun varmistamiseksi asiakkaiden matkustamisen liittyvistä tarpeista luodaan ns. asiakasprofiili Chart
Asiakkaiden kokemukset yhdistelykeskuksesta (kuopio 2012) Chart
Asiakkaiden kokemukset yhdistelykeskuksesta (kuopio 2012) Chart
Kiitos! Endslide. Endslide