Jyväskylän kaupunkiseudun kyydinvälityspalvelun selvitystyö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
. AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Puheenjohtaja Pekka Helander Autoalan Keskusliitto ry.
Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Verkkoasioinnin uudistaminen – suuntaviivoja
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Maanrakennus.
1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
Tilannekatsaus.  Espoon kaupungin kanssa 15 vuoden sopimus Karakallion kentän käyttöoikeudesta. Sopimus alkaa  Perustettu Hornankattila Oy.
Palveluseteli mahdollisuutena PKa / Järkevyyden, ahkeruuden ja julkisen työpaikan suhde JÄRKEVÄ AHKERA JULKINEN TYÖ.
Kotihoidon laskenta Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
SEUTUTERVEYSKESKUKSEN HALLINTOVAIHTOEHDOT Reijo Räsänen
Univaje.
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Kansantaloutemme menestystekijät, uhat ja mahdollisuudet Tammikuun kihlaus –seminaari Pääjohtaja.
Case: City Car Club Autojen yhteiskäyttö Turussa Työpaja
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Ajankohtaista kirjastotoimesta Asiakkuus verkossa ja livenä Anneli Ketonen.
Keskeiset tavoitteet Tasaveroiset toimintaedellytykset ja yhteiset pelisäännöt valvontaan yksityiselle ja julkiselle sosiaalipalvelualalle Palvelusetelin.
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
Rakentamisinvestointi tilan taloudessa Perttu Pyykk ö nen Tyyppinavettahankkeen päätösseminaari Säätytalo
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Videoneuvottelufoorumi. Mikä on videoneuvottelufoorumi  Videoneuvottelufoorumi on kansallinen yhteistyöalusta yksityisen ja julkisen sektorin toimijoille,
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta Lieksa Heikki Viinikka Pielisen Karjalan joukkoliikennekoordinaattori.
Tampereen kaupunkiseudun lähijunan kehittämispolku 2012–2013 Nykyiset junapalvelut seutulippujärjestelmään, Ei uusia liikennöintikustannuksia 2013–2015.
Ari Tuovinen Joukkoliikenne, talousarvio 2013 Kaupunkilipputuki 2009 on tehty kaupunkiliikenteen vuoroista siirtymäajan liikennöintisopimus Siirtymäajan.
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
, SK, sivu 1 Tietoa liikennetilanteesta VR:n Internet-sivuilla
Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa - Kuntatilaajan ja tuottajan yhteistyö Sami Fredriksson / Maijaliisa Junnila
Verkkopankin käytettävyys
Kaupunki työnantajana
Turun perusopetuksessa
Konstit on monet Kirjastojen kotipalvelukuljetuskyselyn tuloksia Marja Heroja Johanna Oosi-Villikka Koti- ja laitoskirjastohenkilöstön koulutuspäivä Tampere.
1.5. Trigonometriset yhtälöt
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
UKJ-rahoitushakemus UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Teurastamon näkökulmia eläinkuljetuksista Tuomas Herva AtriaNauta Tuotantoeläinten hyvinvointiseminaari Jyväskylässä KoneAgria-messujen yhteydessä
VUOKRATAKUUPALVELU VUOKRANANTAJILLE
Kauniaisten tietohallintostrategia
Uusi työ ja työelämän tulevaisuus Timo Lindholm
Evankelis-luterilainen kirkko Tietohallintostrategia Esitelmä Lauri Lehto.
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Akava tyrmää vuorotteluvapaa- korvausten leikkaamisen
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
HUKILO Huomispäivän kirjaston logistiset ratkaisut HelMet-kirjastojen kehittämisohjelma ja toimenpidesuunnitelma Ver
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Esperi Care Parempaa hoitoa
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
INFRA-ALAN TIETOMALLIOSAAMINEN Tietomallit Mallipohjainen (engl. Model-based) Tiedon käsittelyn soveltamistapa, jossa esim. tuotetta kuvataan.
Teuvo Aro Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Tampereen alueen palvelurakennukset energiatehokkaiksi ”TAPRE”
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
MinunMatka eli kutsujoukkoliikennettä työmatkailijoille Tämä idea on kehitetty Peloton Tampere -työpajassa maaliskuussa
Tähän tarvittaessa otsikko Vertailu tietojärjestelmäpalvelujen järjestämisestä Kirkkonummen kunta / perusturva Perusturvajohtaja Liisa Ståhle.
Ari Hoppania Oulun lääninhallitus, liikenneosasto
Kymenlaakson digitaalinen pääkirjasto Kymenlaakson kirjastojen yhteinen sosiaalista mediaa hyödyntävä verkkosivusto Verkkotyöryhmä: Mika Hatakka, Sinikka.
Sairaalatekniikan päivät Hankinta-asiantuntija Kimmo Vuorela.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
JHKA periaatteet Päivitys JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
THL-raportoinnin määrittely – yhteenveto
Logbook Yhteisöllisen nuorisotyön päällikko Kimmo Hölkki.
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Kaupunkistrategian laadinta
Kuntaliiton ajankohtaispäivä Etelä-Savo
Esityksen transkriptio:

Jyväskylän kaupunkiseudun kyydinvälityspalvelun selvitystyö

Aikataulu Työ valmistuu huhtikuun 2014 aikana Sidosryhmille järjestetään tiedotustilaisuudet työn puolivälissä, kun ensimmäisiä ajatuksia mukaan otettavista kuljetuksista ja toteutuksesta on saatu kokoon. Chart

Suunnittelualue Työssä ovat mukana: Jyväskylä Laukaa Muurame Lisäksi huomioidaan muiden kuntien liittymismahdollisuus myöhemmin mukaan vertailtaessa toteutusvaihtoehtoja Chart

Koulukuljetukset Vahvuudet Hyvin toimiviksi hioutunet rutiinit Heikkoudet Kustannustaso kasvaa koko ajan Kaluston riittävyys Kilpailun puute Nykyinen toimintatapa Mahdollisuudet Kustannustehok-kuus paranee Satunnaiskuljetusten hallinta Uhat Kuljetusten täsmällisyys heikkenee Kyydinvälitykseen perustuva toimintatapa Chart

Soten ryhmäkuljetukset Vahvuudet Hyvin toimiviksi hioutunet rutiinit Heikkoudet Kustannustaso kasvaa koko ajan Kaluston riittävyys Kilpailun puute Nykyinen toimintatapa Mahdollisuudet Kustannustehok-kuus paranee Erikoiskaluston riittävyys Uhat Kuljetusten täsmällisyys heikkenee Kyydinvälitykseen perustuva toimintatapa Chart

Asiointi- ja palveluliikenteet Vahvuudet Maantieteellisesti kattava palvelu Heikkoudet Melko vähän matkustajia Nykyinen toimintatapa Mahdollisuudet Lisää matkustajia Erikoiskaluston riittävyys Uhat Itse maksavat matkustajat eivät mahdu kyytiin Palvelu ei ehdi kaikkialle Kyydinvälitykseen perustuva toimintatapa Chart

VPL- ja SHL-kuljetuspalvelu Vahvuudet Käyttäjät saavat palvelun nopeasti Heikkoudet Kustannustaso kasvaa koko ajan Erikoiskaluston riittävyys Ei ole kilpailutettu Nykyinen toimintatapa Mahdollisuudet Kuljetukset voidaan kilpailuttaa Erikoiskaluston riittävyys Uhat Ennakkotilauksiin totuttelu vaatii käyttäjiltä sopeutumista Kyydinvälitykseen perustuva toimintatapa Chart

Parhaiten mukaan soveltuvat kuljetukset VPL- ja SHL-kuljetuspalvelun matkat Asiointi- ja palveluliikenteet Koulujen satunnaiskuljetukset Päivätoiminnan ym. soten ryhmäkuljetukset Lisäksi kaluston yhteiskäyttö parantaa koulujen säännöllisien kuljetusten kustannustehokkuutta Chart

Tilastotietoa VPL-matkoista Koko kaupunkiseutu asiakkaita 2.200 henkilöä matkamäärä noin 152.000 matkaa/vuosi kustannukset 3.020.000 €/vuosi lähes kaikki taksit osallistuvat mittaritaksalla Chart

Tilastotietoa VPL-matkoista muurame asiakkaita noin 80 henkilöä matkamäärä noin 4.000 matkaa/vuosi keskimääräinen matka 15 km kustannukset 140.000 €/vuosi kaikki taksit osallistuvat mittaritaksalla, johon lisätään 0,75 €/matka Muurame SHL asiakkaita alle 10 henkilöä matkamäärä noin 180 matkaa/vuosi kustannukset 3.000 €/vuosi Chart

Tilastotietoa VPL-matkoista laukaa asiakkaita noin 300 henkilöä matkamäärä noin 23.000 matkaa/vuosi keskimääräinen matka 20 km kustannukset480.000 €/vuosi kaikki taksit osallistuvat mittaritaksalla Chart

Tilastotietoa VPL-matkoista Chart Noin 80.000 matkaa vuodessa Vilkkainta arkisin arkisin klo 9-16, jolloin yli 20 matkaa tunnissa Matkan keskimääräinen pituus on 5 km.

Tilastotietoa VPL-matkoista Chart Yli 150.000 matkaa vuodessa Arkisin klo 9-17 yli 40 matkaa tunnissa

Kutsuohjatun avoimen liikenteen matkustus vuositasolla Poimuri Palokassa ja Vaajakoskella 3 000 Kyytiveikko neljä autoa 21 000 Laukaa 4 kutsuohjattua reittiä 2 800 Muuramen monari 4 900 Korpilahden asiointiliikenne 1 300 Yhteensä 33 000 Samaa kalustoa hyödynnetään myös päiväkeskuskuljetuksiin Chart

Kustannushyötyjen muodostuminen Hyödyt muodostuvat kolmesta osatekijästä: Matkojen yhdistelyn ja kaluston yhteiskäytön kautta saatava logistisen tehokkuuden tuoma hyöty. Kyydinvälityksen myötä yleensä paremmin toimivan kuljetusten kilpailuttamisen tuoma hyöty Järjestelmän selkiyttäminen ja seurannan tehostuminen poistavat tahattoman ja mahdollisen tahallisen ohjeiden vastaisen toiminnan. Chart

Kustannushyötyjen Suuruus Muista yhdistelykeskuksista saatujen kokemuksienvalossa: Matkojen yhdistelyn kautta voidaan saavuttaa 10-25 % kustanussäästö: 300.000 – 750.000 € (VPL) Kuljetusten kilpailuttamisella voidaan saavuttaa 2-5% säästö: 60.000 – 150.000 € Kustannusten kohdistuminen oikealle maksajataholle säästää yleensä 1-3 % : 30.000 – 90.000 € Kaluston yhteiskäytön tehostuminen 5-10 % yhteiskalustoa käyttävistä kuljetuksista: 300.000 – 600.000 € Kustannushyöty yhteensä: 690.000 – 1.590.000 €/vuosi Chart

Keskuksen toteuttamistapojen vertailua A tilaajatahot hoitavat koko palvelun itse perustamansa keskuksen ja hallinnoimansa kuljetuskaluston avulla. B tilaajatahot hoitavat kyydinvälityksen itse, mutta kuljetuksista vastaavat ulkopuoliset toimijat. C Tilaajatahon roolina on sopimusten hallinnointi ja sekä kyydinvälityksestä, että liikennöinnistä on tehty erilliset sopimukset. D Tilaajatahon roolina on hallin- noida kokonaispalveluna ostettua toimintaa, jossa yksi sopimus- kumppani tuottaa sekä kyydin- välitys- että siihen liittyvän kuljetuspalvelun. Chart

Keskuksen toteuttamistapojen vertailua OMA TOIMINTA TOIMINTATILANNE OSTOPALVELU Työnjohto, kyydinvälitys, kuljetusten seuranta ja valvonta. Mutta onko nämä kaikki julkisen sektorin tehtäviä? Tilaajan tehtävät Sopimusten valvonta (matkojenyhdistely ja kuljetukset). Sopimusten yhteensovittaminen voi olla työlästä ja muutoksista voi aiheutua yllättäviä kustannuksia. Oman henkilökunnan määrä ei jousta nopeasti. Joustavuus kysynnän hetkellisissä muutoksissa Jos sama henkilökunta tekee myös muita tehtäviä, on kysynnän muutoksiin helppo reagoida. Oman toiminnan kehittäminen. Tarvittaessa henkilökunnan lisääminen, joka tosin lisää myös kustannuksia. Vaikutusmahdollisuus palvelun laatuun Sopimuksen mukaisten sanktioiden käyttö. Selkeä, koska vain kuljetuksista tarvitaan sopimukset. Vastuukysymykset erityisesti ongelmatilanteissa. Mutkikas, koska erilliset sopimukset kyydinvälityksestä ja kuljetuksista. Chart

Keskuksen toteuttamistapojen vertailua OMA TOIMINTA TOIMINTATILANNE OSTOPALVELU Tarvitaan erillinen järjestely Hiljaisen ajan tilausten vastaanotto Voidaan sisällyttää ostopalveluun. Helpompi lisätä uusia liikenteitä ohjatavaksi ja liikenteelle asetettavat vaatimukset helpompi kuvata kun ei ole toimijaa välissä. Liikenteen kilpailuttamisen toimivuus. Liikenteen ja matkojenyhdistelyn yhteensovittamiseen liittyvien asioiden tarkka kuvaaminen vaikeuttaa kilpailuttamista. Helppo lisätä kapasiteettia lisähenkilökunnalla. Skaalautuvuus kysynnän isoissa pysyvissä muutoksissa Kasvu on osattava ennakoida tietyllä tarkkuudella jo kilpailuttamisvaiheessa. Motiivi on kohdallaan, koska yhdistelystä vastaa hyötyvän tahon oma henkilökunta. Motiivi kustannushyötyjen saavuttamiseen Tähän voidaan vaikuttaa bonuksilla, jotka toisaalta voivat johtaa epäterveeseen kustannushyötyjen tavoitteluun asiakkaan kokeman palvelun kustannuksella Chart

Mikä muuttuisi matkojenyhdistelyn myötä Matkat tilattava ennakkoon jotta jää aikaa yhdistelyyn Matkustamisajankohdan osalta edellytetään pientä joustoa, jos se mahdollistaa yhdistelyn Matka-aika voi pidentyä hieman Kuljetuksia voidaan hoitaa myös palveluliikenteellä tai pikkubussikalustolla. Hyvän palvelun varmistamiseksi asiakkaiden matkustamisen liittyvistä tarpeista luodaan ns. asiakasprofiili Chart

Asiakkaiden kokemukset yhdistelykeskuksesta (kuopio 2012) Chart

Asiakkaiden kokemukset yhdistelykeskuksesta (kuopio 2012) Chart

Kiitos! Endslide. Endslide