Setlementtien sukupuolisensitiivinen nuorisotyö Heli Eischer & Heta Mulari Tyttötyön verkosto -hanke Suomen Setlementtiliitto ry. www.tyttötyö.fi Näkökulma: tyttötutkimus ja tyttötyö
Setlementtien sukupuolisensitiivinen nuorisotyö Kehittämishankkeita liitossa ja paikallissetlementeissä v. 1998 lähtien Ensimmäisiä Helsingin Tyttöjen Talo, Isosiskotoiminta Ahjolassa, Kölvi Hämeen piirissä Nyt tyttötyön toimipisteitä 13 paikkakunnalla, poikatyötä 5 Ensimmäinen miesten kansalaistalo Tampereella
Tyttötyön verkosto –hanke (2011-2013) Verkostotyö eri tyttötyön mallien kehittämiseksi ja levittämiseksi: Tyttöjen Talot, Isosiskotoiminta ja Tyttöjen Tuvat, Voimaneidot Tyttötyö verkostoitunut alueellisesti (Lounais-Suomi, Pääkaupunkiseutu, Pohjois-Suomi, Itä-Suomi, Sisä-Suomi) Materiaalit: Tyttötyön kansio ja Isosiskokurssimateriaali & Vapaaehtoistyön koordinaation opas www.tyttötyö.fi
Sukupuolisensitiivisyys Herkkyys sukupuolen merkitykselle nuorten kasvamisessa ”Pohtiminen, penkominen, kyseenalaistaminen”: stereotyyppisten sukupuoliroolien, -rakenteiden ja –mallien purkaminen Mediat, koulu jne. Moninaisen tyttönä ja poikana olemisen korostaminen Myös intersukupuolisuus Monenlaiset mallit ja esikuvat Tiedostavuus sukupuolirooleista, omien käsitysten kyseenalaistaminen ja kriittinen tarkastelu Tietoisuus nuorten maailmasta Varpu Punnosen lainaukset. 1. “Sukupuolisensitiiviseen työhön osallistuvien työntekijöiden, organisaatioiden ja sidosryhmien olisi hyvä alkaa sillä, että ensin pohtisimme, penkoisimme ja kyseenalaistaisimme käsityksiämme miehistä ja naisista, tytöistä ja pojista.” 2. ”Tietoisuus odotuksista, joita yhteiskunta kohdistaa miehiin ja naisiin, poikiin ja tyttöihin.” -> Millaista käytöstä odotamme tytöiltä ja pojilta koulussa, nuorisotyössä, harrastuksissa? Miten tyttöjen ja myös poikien käytöstä normitetaan? Saavatko normista poikkeavat tytöt ja pojat tukea omannäköisen identiteetin muodostamiseen? Millaista kuvaa media tuottaa, millainen media? Entä millaista käyttäytymistä sallimme tytöille, millainen on ”ihannetyttömme” ja ”tyttönormimme”? 3. Tietoisuus ajankohtaisista tyttöjen kysymyksistä ja tyttöjen maailmasta. Uteliaisuus ja avoimuus.
Erontekoja Kulttuurisensitiivisyys ja moninaisuus Herkkyys kulttuurieroille Muut erot: seksuaalisuus, uskonto, yhteiskuntaluokka, nuorisokulttuurit jne. Erojen huomioiminen on sukupuolisensitiivisyyttä! Kenen kokemuksesta puhumme, kun puhumme ”naisten” ja ”miesten” kokemuksista? Usein länsimainen, keskiluokkainen ja heteroseksuaalinen kokemus