NUORI, UNELMAT JA TULEVAISUUS Jaakko Helander ja Seppo Seinä Ohjus-KASED Kauniainen 31.10.2007
Kun minä olin nuori, niin… osattiin käyttäytyä hyvin oli kuria luokassa kunnioitettiin aikuisia, vanhempia ja opettajaa oltiin kilttejä, tunnollisia ja kunnollisia arvostettiin koulutusta …siis ennen kaikki oli paljon paremmin!
Vai oliko sittenkään? arki nuorten silmin selviytyminen arjessa nuori ja unelmat nuori ja tulevaisuus
Arki nuorten silmin opettaja = kaveri, ammattilainen, auktoriteetti kokonaisvaltaisuus - pirstaloituminen rutiinit - keskeyttävät tekijät työ, työskentely, työssäoppiminen monimuotoistuminen ja -kulttuuristuminen 4 x C: CD’s, cafes, clothes, chats henkilökohtaiset kehittymistavoitteet (Kimmo Jokinen; Hakorpi&Helander&Jahnukainen 2005)
Selviytyminen arjessa hyviä päiviä 4,5 viikossa – itse voi vaikuttaa 70 %:sesti uskomukset, tunteet ja sosiaaliset suhteet fyysinen aktiviteetti ja lepo! -> sekä psykologisia että konkreettisia selviytymiskeinoja – kuten aikuisväestöllä ? Miten tarjoutuu tilaisuuksia koulupäivän aikana? (Helakorpi&Helander&Jahnukainen 2005)
Nuori ja unelmat oma elämä: optimismi ja toiveikkuus kohtuullisuus ja perinteisyys koti, puoliso/perhe, lapset, riittävän hyvä ammatti ja työ Itsensä toteuttaminen ja harrastukset oma vastuunotto ja toimintakyky lisääntynyt siirtyminen työelämään on onnistunut (Rubin 1995; 1998; Helakorpi&Helander&Jahnukainen 2005)
Unelman uhat kielteiset tunteet, ahdistuneisuus ja masentuneisuus: kasautuminen samalle nuorelle selkiintymätön identiteetti ja elämänura kuva maailmasta uhkaava ja ahdistava: globaalit teemat yksinäisyys ja osattomuus (Helakorpi&Helander&Jahnukainen 2005; Rubin)
Nuori ja tulevaisuus Kun yksi unelmoi, se on unelma. Kun useat unelmoivat, se on alku todellisuudelle. (tuntematon seinäkirjoitus) Unelmia ei saa tappaa eikä niitä vähätellä: on tärkeää olla monenlaisia unelmia. Ei ole tosiasioita, on vain tulkintoja. (Nietzche)
Nuoret aikuiset sanovat tulevaisuudesta läpäisevinä lähtökohtina… erilaisuuden hyväksyminen monella tasolla suvaitseva ilmapiiri kiinnostava kaupunkikulttuuri uudenlainen yhteisöllisyys luovuuden mahdollistava työkulttuuri luovan ajattelun kehittäminen: ongelmakeskeinen orientaatio ja kysymysten esittäminen luovuus voi olla systemaattista ja ryhmässä tapahtuvaa kehittämistä (Parasta ennen 01 01 2015. Tulevaisuuden tekijät – Suomi 2015. Sitra.; Välittävä, kannustava ja luova Suomi. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan teknologian arviointeja.; M. Wilenius)
Työmme vaikutus Sähkötekniikan perustutkinto-opiskelija Hannu on aloittanut opintonsa Omniassa 2007. Hän valmistuu vuonna 2010. Hän on töissä vuoteen 2055! Catering-opettaja Liisa valmistuu opettajaksi joulukuussa 2007. Hän on töissä vielä 30 vuotta eli vuoteen 2037. Vielä silloin opettaa viimeisiä nuoriso-opiskelijoita, jotka ovat töissä 45 vuotta. Liisan opit elävät vielä vuonna 2080!
Aiheesta lisää Helakorpi, S., Helander, J. & Jahnukainen. 2005. Itä-Suomen työkoulu 2000 -hankkeen arviointitutkimus. Julkaisuja 8. Kuopion yliopisto. Rubin, A. 1998. The Images of the Futureof Young Finnish People. Turun kauppakorkeakoulun julkaisuja D:2.
Kiitos ja anteeksi! seppo.seina@hamk.fi jaakko.helander@hamk.fi