Vanhempainilta koulukiusaamisesta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Advertisements

Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
LUVALLISET POISSAOLOT
Salpausselän peruskoulun koulukiusaamiseen puuttumisen malli
Hyvää työpäivää!.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Jumalan kanssa.
KIUSAAMISEN TOVERIARVIOINTI
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. MIKÄ MLL? • Valtakunnallinen järjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden oikeuksien ja etujen hyväksi •
Tunnetaidoilla talli turvalliseksi?
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Mihin kiusaamisen muotoihin KiVa Koulu vaikuttaa?
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Turvallinen internetin käyttö
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Riippuvuus tupakoinnista
JOKELAN YLÄKOULUN KYSELY HUOLTAJILLE Aiheena koulukiusaaminen Lukuvuosi 2012 – 2013, yhteensä 89 vastaajaa.
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Netiketti ja nettikiusaaminen
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
Nettikiusaaminen Reetta & Jaakko.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kilpailijan starttikurssi
Toimintaohjeet opelle
Joutsenon koulu on KiVa-koulu
Riippuvuus tupakoinnista
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Kouluinfo Renkomäen koulu
HILTULANLAHDEN KOULU Koulukiusaamisen käsittelymalli.
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.
Nettikiusaaminen Pietiläinen, Korhonen, Saarimäki.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
Anna-Eveliina Aro Sairaanhoitajaopiskelija SAMK.  Kuvata miten koulukiusaaminen näyttäytyy satakuntalaisten 8. ja 9. luokkalaisten oppilaiden kokemana.
Kiusaamisesta Ruut Ruokonen Koulukiusaaminen on ”Koulukiusaamisella tarkoitetaan yhteen ja samaan oppilaaseen toistuvasti kohdistuvaa tahallisen.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
Kiusaamisasioiden käsittely Kaustisen perusopetuksessa
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä
Mitä tällä tunnilla tehdään?
KiVa-kyselyn tuloksia Matin ja Liisan yläkoulu
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Kirjoita vihkoon.
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
KiVa Koulu -ohjelma.
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Lapset ja media Marianna Halonen
KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:
SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Esityksen transkriptio:

Vanhempainilta koulukiusaamisesta

Vanhempainillan tavoitteet – Saada tietoa ja keskustella kiusaamisesta ilmiönä. – Antaa vanhemmille keinoja ja välineitä käsitellä kiusaamista yhdessä lapsen ja koulun kanssa. – Antaa vinkkejä siihen, miten vanhemmat voivat ehkäistä kiusaamista ja puuttua siihen.

Ohje 1 Keskustele kotona kiusaamisesta, vaikka tuntuisi siltä, ettei asia kosketa perhettänne.

Kiusaamisen määritelmä – On tärkeää löytää yhteinen ymmärrys kiusaamisen määritelmästä, jotta kiusaamista voidaan ehkäistä ja siihen osataan puuttua. – ”Kiusaamista on se, kun yhdelle ja samalle oppilaalle aiheutetaan toistuvasti pahaa mieltä. Tekijöinä on joku tai jotkut, joita vastaan kiusatun on vaikea puolustautua.” (Salmivalli)

Kiusaamiselle tyypillistä toistuvuus tahallisuus valtaepätasapaino ryhmäilmiö, johon liittyvät vallan tavoittelu ja voiman väärinkäyttö vertaissuhdeongelma Kiusaamisen ja kahden tasavertaisen oppilaan välisen riidan erot.

Kiusaamisen yleisyys – Peruskouluikäisistä lapsista 5–15 % on kiusattuja. – Kiusaamiseen osallistuu lähes kolmannes lapsista. – Kiusaamisen yleisyys riippuu tutkimuksesta, kysymyksen asettelusta ja otoksesta.

Huomioi, että kiusaaminen koskettaa aina koko ryhmää. Ohje 2 Huomioi, että kiusaaminen koskettaa aina koko ryhmää.

Roolit kiusaamistilanteissa Kiusaaja Apuri Kannustaja Kiusattu Puolustaja Hiljainen hyväksyjä Kiusaaja on aktiivinen ja aloitteellinen, kiusaamistilanteiden päätekijä. Kiusaajia on oppilaista noin 7-10 % Apuri ei ole itse varsinainen aloitteentekijä vaan avustaa kiusaajaa eri tavoin. Apureita on myös 7-10 % oppilaista. Kannustajat kerääntyvät paikalle katsomaan ja naureskelemaan. He tarjoavan kiusaajalle myönteistä palautetta esim. ilmein ja sanallisesti. Kannustajia on 15–20 % oppilaista. Kiusattu on oppilas, joka joutuu toistuvasti muiden kielteisen toiminnan kohteeksi ja joka on jollain tavoin puolustuskyvytön kiusaajiinsa nähden. Kiusattuja on 5-15 % oppilaista. Puolustaja on oppilas, joka asettuu kiusatun puolelle ja pyrkii tukemaan häntä. Puolustaja yrittää saada toiset lopettamaan kiusaamisen tai lohduttaa kiusattua kahden kesken. Puolustajia on oppilaista 15–20 %. Hiljainen hyväksyjä on oppilas, joka vetäytyy syrjään kiusaamisesta ja on kuin ei kiusaamista huomaisikaan. Hiljaisia hyväksyjiä on oppilaista 25–35 %.

Kiusaaminen ryhmäilmiönä

Ota lapsen kertomus kiusaamisesta vakavasti. Ohje 3 Ota lapsen kertomus kiusaamisesta vakavasti.

Kiusaamisen muodot ja tavat – Suora kiusaaminen: fyysinen tai omaisuuteen kohdistuva väkivalta sekä sanallinen loukkaaminen. – Epäsuora kiusaaminen: sosiaalinen eristäminen porukasta, uhrin vahingoittaminen kiertoteitse (esim. juorujen levittäminen, valehtelu sekä ryhmän manipulointi siten, että he alkavat torjua syrjinnän kohdetta).

Kiusaaminen on vakava riskitekijä – Kiusatuilla on mm. ahdistusta, masennusta, henkisen ja fyysisen terveyden ongelmia, koulumotivaation heikkenemistä – Muita kiusanneilla on mm. särkyjä, nukkumisvaikeuksia, mielipahaa; riski aggressiiviseen käyttäytymiseen myöhemmin Huom. Kokemukset kiusaamisesta voivat vaikuttaa pitkään senkin jälkeen, kun kiusaaminen sinänsä on loppunut.

Kuuntele ja kysele, millaiset kaverisuhteet lapsellasi on. Ohje 4 Kuuntele ja kysele, millaiset kaverisuhteet lapsellasi on.

Kysy ja kuuntele, ole läsnä Kamalaa jos se soittais kouluun! – Vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus luo pohjan kriisitilanteissa toimimiseen. – Aikuisen velvollisuus ja tehtävä on toimia lapsen apuna kiusaamistilanteissa. – Lapsen ei tarvitse oppia pärjäämään yksin. Se huolestuis kuitenkin niin kauheesti ja tulis surulliseks. Jos mä kerron ni sit mua kiusataan vielä enemmän! Turhaan mä kerron, mitä ne muka vois tehä?

Kaverisuhteiden tukeminen on tärkeää Porukkaan kuuluminen on lapselle ja nuorelle tärkeää. Kertominen on helpompaa, jos vanhemmat ovat kiinnostuneita ja tuntevat luokan oppilaita. Miettikää yhdessä erilaisia keinoja, joiden avulla voi ystävystyä ja pitää yllä kaveruutta.

Tutustu lapsesi netinkäyttöön. Ohje 5 Tutustu lapsesi netinkäyttöön.

Nuoret käyttävät nettiä sosiaalisesti – Tutustu lapsesi kanssa nettiyhteisöihin ja sosiaaliseen mediaan, jota hän käyttää. – Nettikiusaamista on esimerkiksi: pilkkaavat tai uhkaavat viestit juorujen tai henkilökohtaisen tiedon levittäminen toisen nimellä esiintyminen sulkeminen ryhmän ulkopuolelle salasanojen huijaaminen ja väärinkäyttö.

Nettikiusaamisen erityispiirteet – Nettikiusaamiseen houkuttelee sen näennäinen helppous ja nimettömyys. – Kiusaajan voi olla vaikea ymmärtää tekonsa vakavuutta, kun hän ei näe kiusatun reaktiota. – Muusta koulukiusaamisesta poiketen kiusattu ei pääse siitä eroon koulun ulkopuolella. – Lapsi ei ehkä uskalla kertoa nettikiusaamisesta, koska saattaa pelätä, että koko netin käyttö kielletään.

Muistathan, että omat asenteesi tarttuvat myös lapseen. Ohje 6 Muistathan, että omat asenteesi tarttuvat myös lapseen.

Koti ja koulu kasvattajina – Vanhemmat vaikuttavat paljon lapsensa arvomaailmaan. – Rajoja asettamalla aikuiset antavat mallin hyväksyttävästä käytöksestä. – Lapset tarvitsevat kannustusta puuttua kiusaamiseen. – Mieti lapsen kanssa yhdessä, miten sanoa jämäkästi EI ja miten viestiä kiusatulle olevansa tämän puolella.

Ohje 7 Tutustu koulun toimintamalliin kiusaamisen ehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi.

Kiusaamistilanteiden selvittäminen tapahtuu koulussa, mutta vanhempien rooli on tärkeä Koulun suunnitelma kiusaamisen ehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi Tutustu, kommentoi, keskustele lapsesi kanssa Hyvää yhteishenkeä lisäävä toiminta koulussa Tukioppilastoiminta, oppilaskuntatoiminta, projektit, retket, teemapäivät, juhlat Ole mukana vanhempainyhdistyksessä, luokkatoimikunnassa, ilmoittaudu vapaaehtoiseksi valvojaksi tai apuhenkilöksi Luokissa käytävät keskustelut kiusaamisesta Keskustele lapsesi kanssa kiusaamisesta, kysele luokan tapahtumista, kuuntele kertomuksia koulun arjesta Ilmitulleiden kiusaamistapausten selvittely ja siinä käytettävä malli Osallistu selvittelyyn pyydettäessä, keskustele lapsesi kanssa, ole tukena Kiusaamistapausten seuranta Selvitä koulusta miten seuranta järjestetty, keskustele opettajan kanssa, kysele lapseltasi tilanteen etenemisestä

Jos lapsesi kertoo tulleensa kiusatuksi Pysyttele rauhallisena, älä ylireagoi. Kuuntele ja rohkaise lasta puhumaan. Osoita lapselle, että asialle on paljon tehtävissä. Arvioi tilannetta ja keskustele lapsesi kanssa siitä, mikä olisi paras keino lähteä selvittämään asiaa. Älä vähättele kiusaamista. Ota yhteyttä kouluun ja keskustele tapaamisesta. Pyri yhteistyöhön asianomaisten kanssa.

Jos lapsesi on kiusannut muita Kiellä, mutta älä syyllistä. Tuomitse kiusaaminen, älä lastasi. Kiusaamiseen syyllistyvät usein aivan tavalliset lapset. Kuuntele lastasi, mutta älä hyväksy kaikkia selityksiä. Auta lasta ymmärtämään, kuinka pelottavaa kiusaaminen on kiusatusta. Lähde selvittämään tilannetta yhdessä koulun ja muiden vanhempien kanssa.

Pyri yhteistyöhön muiden vanhempien kanssa. Ohje 8 Pyri yhteistyöhön muiden vanhempien kanssa.

Vanhempien välinen yhteistyö on tärkeää! On tutkittu että vanhempien keskinäiset hyvät suhteet vaikeuttavat kiusaamisen jatkumista tai sen alkamista ylipäätään.

8 ohjetta vanhemmalle 1. Keskustele kotona kiusaamisesta vaikka tuntuisi siltä, ettei asia kosketa perhettänne. 2. Huomioi, että kiusaaminen koskettaa aina koko ryhmää. 3. Ota lapsen kertomus kiusaamisesta vakavasti. 4. Kuuntele ja kysele millaiset kaverisuhteet lapsellasi on. 5. Tutustu lapsesi netinkäyttöön. 6. Muistathan, että omat aseteesi tarttuvat myös lapseen. 7. Tutustu koulun toimintamalliin kiusaamisen ehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi. 8. Pyri yhteistyöhön muiden vanhempien kanssa.

Kiitos!