Miten uusi liikennepolitiikka näkyy liikennejärjestelmätyössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Markkinointi KJT-Johtokunta Open
Kuntauudistuksen muutostuki Muutosviestintä kunta- ja sote-uudistuksessa – iltapäiväseminaari Neuvotteleva virkamies Ville-Veikko Ahonen, VM
INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Henkilöliikenne muutoksessa Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäivät
Ajankohtaista kuntauudistuksesta 2012 Valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikonen Tampereen kaupunkiseudun seutufoorumi.
Metsä Tieto Osaaminen Hyvinvointi Metsien kestävä ja monipuolinen käyttö luo pysyvän pohjan suomalaisten hyvinvoinnille Metla yhdistyy Maa- ja elintarviketalouden.
Miehikkälän kunnan, Länsi-Savo Oy:n, ja Kaakonkulman ideointitilaisuus
KUUMA-liikennehankkeet
Tulevaisuustyöryhmän linjaukset ja suunnitelmat.
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Ajankohtaiset liikenneasiat Kellokoskella
© Logica All rights reserved Sosiaalialan tietoteknologian käytön edistäminen Pohjois-Karjalassa - maakunnan ja Logican välisessä yhteistyössä Pirjo.
TASE 2025 JOUKKOLIIKENTEEN - Joukkoliikenteen seudullinen järjestäminen - liikennejärjestelmänäkökulma.
Hallitusohjelmaodotukset yrittäjyyden edistämiseksi Yrittäjävaltuuskunnan kokous PK-johtaja Pentti Mäkinen.
1 Kaakkois-Suomen Venäjä kasvusopimus. hallitusohjelma, joka korostaa kaupunkipolitiikkaa, kaupunkiseutulähtöisyyttä ja suurten keskuskaupunkien merkitystä.
LIIKENNEJÄRJESTELMÄTYÖ JA -SUUNNITTELU Esittelymateriaalia
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
Projektisalkun hallinta
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Kyläsuunnittelumalli
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Uuteen ohjelmakauteen Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä EAKR-seurantakomiteat kevät 2012.
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
Kyläsuunnittelumalli
Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi & Länsi-Suomi Itä-Suomi & Pohjois-Suomi Paasitorni, Helsinki Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Talousarvioprosessi 2014 KH
Liikennepolitiikan näkökulmia
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
Varsinais-Suomen MYR:n koulutusjaosto Maakunnan yhteistyöryhmä (MYR) ja jaostot ALKE 7/2014, §24 ja kuntalaki sekä hallintolaki Valtuustokausi.
ENI CBC –ohjelmakauden mahdollisuudet ENPI CBC –ohjelmien ohjelmakauden päätöstilaisuus Finlandia-talo, Neuvotteleva virkamies Petri.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Tampereen seutu valtakunnallisesta alueiden kehittämisen näkökulmasta Seutufoorumi Tampere Ulla-Maija Laiho, kehitysjohtaja SM/aluekeskusohjelma.
Rakennerahasto-ohjelman toimeenpanon tilannekatsaus Maakunnan yhteistyöryhmä
INFRA-ALAN TIETOMALLIOSAAMINEN Tietomallit Mallipohjainen (engl. Model-based) Tiedon käsittelyn soveltamistapa, jossa esim. tuotetta kuvataan.
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
Rakennerahastoviestintä
Tähän otsikko (Arial Narrow, koko 28 p) – Tähän tekstiä… (Fonttina Arial Narrow, koko 20 p) tähän tekstiä – tähän tekstiä Tekijä, pvm.
Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling
KUUMA –johtokunta HS
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Ari Hoppania Oulun lääninhallitus, liikenneosasto
Tiina Harjunpää, Keski-Pohjanmaan liitto Alueelliset innovaatiot ja kokeilut Keski-Pohjanmaalla.
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
Tienpito Nykytilan kartoitus
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Liikenteen näkymiä Pohjois-Karjalassa vuoteen 2040
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
Maaseutuohjelman yritys- ja hanke-rahoitus Iltakoulu 7. 11
Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Liikenteen visio liikennepoliittisessa selonteossa
Esityksen transkriptio:

Miten uusi liikennepolitiikka näkyy liikennejärjestelmätyössä Miten uusi liikennepolitiikka näkyy liikennejärjestelmätyössä? Mervi Karhula 29.10.2013

Mitä uusi liikennepolitiikka on? Liikennepolitiikka osa muuta yhteiskuntapolitiikkaa Palvelutasoon perustuva päätöksenteko Käyttäjä- ja asiakaslähtöisyyden kehittäminen Monipuolinen keinovalikoima Liikennejärjestelmän tehokas käyttö Vaikutusten tunnistaminen -> tehokkaimpien keinojen valinta Taloudellinen ohjaus Kasvu- ja liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen Vastuullisuus Yhteiskunnan resurssien fiksu käyttö Yhteinen ympäristövastuu Jokaisella vastuu omasta käyttäytymisestään osana liikennejärjestelmää Yhteistyö ja avoin vuorovaikutus Ennakkovaikuttaminen

Liikennejärjestelmän tekeminen yhteistyötä Priorisointi, priorisointi ja priorisointi Selonteko ja jatkoselvitykset linjaavat Aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehityskuva Matkojen ja kuljetusten palvelutasojen pohdinta Suunnittelu keskiössä Maankäyttöä ja liikennettä suunnitellaan yhdessä Monipuolinen esisuunnittelu ja enemmän vaihtoehtoja Huomio tavoitteiden asettamiseen Vuoropuhelu ja eri suunnitteluprosessien yhtäaikaisuus Uudet toteuttamismallit Joukkoliikenteen järjestäminen Liikenneverkon kehittämishankkeissa, mm. allianssi Yhteisrahoitus lisääntyy

Maankäyttöä, asumista ja liikennettä suunnitellaan ja toteutetaan entistä tiiviimmässä yhteistyössä Liikennejärjestelmätyö on eri tahojen jatkuvaa yhteistyötä, jolla on yhteisteisesti sovitut tehtävät, pelisäännöt ja toimintamallit Liikennejärjestelmän tilan seuranta ja ennakointi – monipuolista tietoa suunnittelun ja päätöksenteon tueksi Joukkoliikennelainsäädäntö edellyttää uusia toimintamalleja ja ratkaisuja: palvelutaso, järjestämistavat, lippu- ja maksujärjestelmät, matkustaja- informaatio Liikenteen hallinnan keinot ja mahdollisuudet - mitä yhteistyöllä saadaan enemmän aikaan? 28.11.2012 Anne Herneoja

28.11.2012 Anne Herneoja

Joukkoliikenteen kehittämisen lähiajan tavoitteet Joukkoliikennelain siirtymäaika linja-autoliikenteessä päättyy vaiheittain 30.6.2014 – 2.12.2019 Kehittämistoimilla edistetään siirtymäajan jälkeistä helppokäyttöisen ja yhtenäisen joukkoliikennejärjestelmän syntyä sekä haetaan toimintamallit miten siirtymäajan yli päästään Liikenteen hankinnan aikataulu: Lippu- ja maksujärjestelmän aikataulu: Kohteiden suunnittelu Päätös kesäkuu 2012 Liikenne alkaa heinäkuu 2014 Ratkaisu tammikuu 2014 Tarjous-pyyntö kesäkuu 2013 Tarjouskilpailu ja vertailu Liikennöintiin valmistautuminen (yritys) Palvelun hankinta Käyttöön- Otto 11 2014 Toteutusprojekti Toimit-tajan valinta 2308

Vastuut alueellisessa liikennejärjestelmäsuunnittelussa ja liikennejärjestelmätyössä valtion toimijat LVM LiVi ELY-L Valtakunnallinen lj-suunnittelu ja -työ Vastaa Osallistuu Ylimaakunnallinen lj-suunnittelu ja lj-työ Seuraa Osallistuu, Vastaa valtakunnallisten linjausten jalkauttamisesta sekä radanpitoon ja vesiväyliin liittyvistä asioista Maakuntien liikennejärjestelmä-suunnitelmat ja aiesopimukset Maakuntien lj-työ Suurten kaupunkiseutujen (HSL, Tre, Tku, Oulu) lj-suunnitelmat Vastaa liikennepolitiikan strategisten linjausten toteuttamisesta Vastaa suunnitelma-rahoituksesta ja raideliikenneasioista Suurten kaupunkiseutujen (HSL, Tre, Tku, Oulu) lj-työ Osallistuu tarvittaessa Vastaa radanpitoon liittyvistä asioista Muiden kaupunkiseutujen lj-suunnitelmat ja lj-työ Seuraa,

Vastuut alueellisessa maankäytön suunnittelussa sekä maakunnan suunnittelussa valtion toimijat LVM LiVi ELY-L Maakunta- kaavoitus Seuraa luonnos- ja ehdotusvaiheita ja lausuu tarvittaessa, Lausuu YM:lle vahvistusvaiheessa Osallistuu Vastaa radanpitoon ja vesiväyliin liittyvistä asioista Vastaa Maakuntasuunnitelma, -ohjelma, toteuttamis-suunnitelma Seuraa Seuraa, Lausuu ohjelmasta Liikenteen ja yhdyskuntarakenteen kannalta tärkeät yleis- ja asemakaavat tms. Seuraa tarvittaessa (yleiskaavataso) Osallistuu, Rakennemallit (ja rakennemallisopimukset) Osallistuu (HSL), Seuraa (Tre, Tku, Oulu) Osallistuu tarvittaessa, Seuraa MAL-sopimukset Kasvusopimukset Osallistuu tarvittaessa Osallistuu/

28.11.2012 Anne Herneoja

Kehysriihen anti 21.3.2013 LVM hallinnonalalla Hallitus turvaa käynnissä olevien liikennehankkeiden tehokkaan läpiviemisen ja hallituskaudella käynnistetään liikennepoliittisessa selonteossa nimetyt hankkeet. Määrärahalisäys väylähankkeisiin on kaiken kaikkiaan vuonna 2014 113 miljoonaa euroa ja vuonna 2015 58 miljoonaa euroa. Liikennepoliittisen selonteon linjauksen mukaisesti väyläinvestoinneista siirretään 100 miljoonaa euroa vuodessa liikenneverkon pieniin investointeihin ja ylläpitoon vuodesta 2016 alkaen. Raskaan liikenteen mittoja ja massoja korotetaan. Kehyskaudella tiestön kunnostukseen osoitetaan yhteensä 55 miljoonaa euroa lisärahoitusta. Liikennepolitiikan uusien toimintamallien kehittymistä vauhditetaan monipuolisilla liikennepolitiikan eri osa-alueisiin liittyvillä kokeiluilla. Ministeriössä käynnissä olevan älykästä ja oikeudenmukaista liikennettä selvittämän työryhmän työtä edistetään kokeilemalla maksamisjärjestelmiä yhdessä alan toimijoiden kanssa. Hallitus jatkaa julkisten tietovarantojen avaamista. Muun muassa Ilmatieteen laitoksen sää- ja tutkatietoja sekä Liikenneviraston joukkoliikenteen reitti- ja aikataulutietoja luovutetaan kansalaisten ja yritysten käyttöön. Joukkoliikenteeseen ei lisärahoitusta Merenkulun tukien vähentämisestä luovuttiin > vaadittavat 20 M€/v siirretään perusväylänpidosta Veroratkaisun lisäksi rikkidirektiiviin sopeutumista helpotetaan runsaan 100 miljoonan euron panostuksella LNG-infrastruktuuriin. Perusväylänpidon rahoitusta suunnataan liikenneverkon päivittäiseen kunnossapitoon. Liikennepoliittisen selonteon linjauksen mukaisesti väyläinvestoinneista siirretään 100 milj. euroa vuodessa liikenneverkon pieniin investointeihin ja ylläpitoon vuodesta 2016 alkaen. Keskeisen verkon palvelutason säilyttäminen on tavoitteena kaikissa tuoteryhmissä paitsi parantamisessa. Logistisen tehokkuuden parantamiseksi raskaan liikenteen kaluston enimmäismassoja ja mittoja korotetaan ja niiden käyttö tieverkolla mahdollistetaan vaiheittain suuntaamalla ensivaiheessa lisärahoitus elinkeinoelämän kannalta kriittisimmille reiteille. Tässä tarkoituksessa siltojen ja teiden kantavuuden korjauksiin esitetään määrärahalisäystä 10—15 milj. euroa vuodessa. Vuodesta 2016 lukien kehittämisinvestointien taso on vuosittain valtion rahoitusosuuden osalta 377 milj. euroa. Hallituskaudella käynnistetään liikennepoliittisessa selonteossa nimetyt hankkeeet, joiden valmistuminen siirtyy osittain kehyskauden jälkeisiin vuosiin. Määrärahalisäys väylähankkeisiin on kaiken kaikkiaan v. 2014 113 milj. euroa ja v. 2015 58 milj. euroa. Näistä lisäyksistä osoitetaan 50 milj. euroa selonteossa esitettyjen hankkeiden tehokkaaseen läpiviemiseen. Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantamisen hanke siirretään käynnistettäväksi myöhemmin Pisararadan rakentamisen yhteyteen. Vaalimaan rekkaparkki sisällytetään E 18 Hamina-Vaalimaa -hankkeeseen. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelman kärkihankkeet ovat hallinnonalan tulosohjauksen kehittäminen ja julkisesti rahoitettujen henkilökuljetusten uudistaminen. Jälkimmäisellä pyritään tehostamaan palveluiden tuottamista laatutasoa parantaen. Hankkeen tuloksena on odotettavissa säästöjä julkiselle taloudelle tai ainakin lievitystä muutoin lisääntyvien menojen kasvuun. Älykäs ja oikeudenmukainen liikenne -työryhmän työ valmistuu 31.12.2013. Työryhmän työskentelyä ja tulevaa päätöksentekoa edistetään käynnistämällä maksamisjärjestelmien kokeilu yhdessä alan toimijoiden kanssa. Liikennepolitiikan uusien toimintamallien kehittymistä vauhditetaan monipuolisilla liikennepolitiikan eri osa-alueisiin liittyvillä kokeiluilla laajassa yhteistyössä.

Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015 Hallituskaudella 2012–2015 aloitetaan 18 uutta hanketta, joiden kustannukset noin 1,0 Mrd. €. Lisäksi E18 Hamina - Vaalimaa hankkeen toteutukseen Suomi on sitoutunut jo aikaisemmin. Ohjelmaan sisältyy myös suunnitteluhankkeena Luumäki-Imatra kaksoisraide ja yhteyden parantaminen Imatralta Venäjän rajalle. 28.11.2012 Anne Herneoja

Perusväylänpidon vuosittainen rahoitus 2013–2017 *) Suluissa vuoden 2013 rahoitus