Www.maarjakyla.ee Maarjakylä Silta Ihmisten Välillä Jaan Kallas.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen Kuntaliitto Juha Henriksson Erityisasiantuntija,
Advertisements

Vapaamuotoinen CV, Kirsi Paasonen
Potpuri Pereen päiväkodissa
Kevät on se hankalaa kun jäät sulaa keväällä koemme todellista jääpulaa avantoa ei ole silloin missään minne mennä lämpimissään.
Vapaaehtoistoiminnan ytimessä!
HALSUAN VASU -avain kasvuun
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
Maaseutukehitys. Leader Älä anna ideasi olla pelkkä ajatus -toteuta se!
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
SOSIAALITYÖN ASIANTUTNIJAPÄIVÄT
Tikkurila 10 The City of dreams
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Vuolenkoski ja OmaVerkko
Ala-aste.  Ensinmäinen oppilas joka vastaa oikein saa yhden pisteen tai palkinnon.
Oppia ja elämyksiä maalla - Maatila tulevaisuuden oppimisympäristönä?
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
Vapaamuotoinen CV, Kirsi Paasonen
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Perhetyö.
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Punainen Risti on valtioiden valtuuttama järjestö
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
Kaikki lapset kouluun Schools for Africa DIA 1 (aloitus)
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
MITEN MÄÄRITTELEMME VAMMAISUUTTA?
ROTISSEURS – PAISTINKÄÄNTÄJÄT 50v.
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
Varhaiskasvatuspalveluiden kehittämissuunnitelma Varhaiskasvatuspalveluiden visio Varhaiskasvatuksesta hyvä alku lapsen kasvulle, kehitykselle.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Järjestön logo tähän Olla vertainen Vertaistoiminta yhteisöllisyytenä, osallisuuden tukena ja paikkalähtöisenä toimintana Mona Särkelä-Kukko.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
SITOVA ILMOITTAUTUMINEN ILTAPÄIVÄKERHOON lukuv
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Kotkatjärven keskikoulu (kylän sosiaali- ja kulttuurikeskus)
Euroopan talous- ja rahaliitto EMU: Kehitetty jo n. 30 vuotta Ensimmäinen vaihe 1979 => valuuttakurssit Vuonna 1999 kytkettiin 12 maan valuuttakurssit.
Tilinpäätös 2004.
Toimintakyvyn arvioinnin etiikka
Venäjä Viennin keskeinen panostusalue. Toiminnan painopiste jakelutien rakentaminen. Panostusalueet Pietari, Moskova, muut miljoonakaupungit. Kohderyhmänä:
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oodi-konsortio ja yliopistojen yhteistyö
Helka Ratilainen Outokumpu Teollisuuspaikkakunta Asukasluku 7800 Lääkärin virkoja 6, joista täytetty 3, omista lääkäreistä työssä yksi, eurolääkäri.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
AVUN KETJU ALKAA SINUSTA Nälkäpäivä 15. – Sinä voit auttaa! Kuva: Leena Koskela Nälkäpäivä 15. – 17.9.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Tulevaisuus-verstas Millaisia muutoksia on tapahtumassa ihmisten toiminnassa ja yhteiskunnassa?
KOULUSHAKKI MAAILMALLA Fide (Kansainvälinen shakkiliitto) Euroopan parlamentin kannanotto Euroopan maat Muut maat Antti Virtanen Shakkipedagogiikan kurssi.
Kummina olet korvaamaton Suomen Lähetysseuran kummityö on kanava, jonka kautta voimme parantaa lasten asemaa ympäri maailmaa.
Terveyden määritelmät
Nokian seurakunnan strategia
Eveliina Karjalainen.
Kummina olet korvaamaton
DIAK
Kehitysvammaliitto ja FASD
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Antiikin olympialaiset Daniel Wacklin 17B
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Kuhaniemen koulu Tehnyt: Samuel, Jonna ja Rosa
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Esityksen transkriptio:

Maarjakylä Silta Ihmisten Välillä Jaan Kallas

2 Mitä ihmiset tarvitsevat? Mitä ihmiset tarvitsevat?  rahaa  kaunista uutta kotia  opetusta, tietoa  arvostusta  terveyttä  näkökyvyä, kuuloa  käsiä, jalkoja  älykkyyttä

3  Jokainen ongelma on ratkaistavissa, kun löydetään oikea päämäärä ja aloitetaan sen toteuttaminen.  Maarjakylän tehtävä on antaa kehitysvammaisille nuorille oikeus ja mahdollisuus elää ihmisarvoista ja merkityksellistä elämää.

4  Meidän visiomme on rakentaa vuodeksi 2006 Maarjakylä, jossa nämät ihmiset voisivat elää ja tehdä töitä parhaalla mahdollisella tavalla. Vaihtoehtona eristäytymiselle.

5 Toiminnassamme lähdetään perusarvoista  SITOUTUMINEN – Viemme aloitetun loppuun asti. Otamme vastuun kylän asukkaiden hyvinvoinnista elinkaaren loppuun saakka.  TOLERANSSI – olemme suvaitsevaisia kaikkia opetuksia ja neuvoja kohtaan, joka auttavat kylän asukkaita.  AVOIMMUUS – anname teoistamme ja aikomuksistamme tietoa kaikille. Aina. Tuomme mukaan monia ihmisiä kylän luomiseen.  LUOTETTAVUUS – olemme luotettavia partnereita Maarjakylän asukkaille, yhteistyökumppaneille ja yhteiskunnalle.

6 Tähänastinen kehitys  Vuonna 1994 aloitti Tartossa, Virossa Maarjakoulu. Anne Daniel ja Elle Känd ovat siellä toteuttaneet päämääräänsä luoda koulu, jossa opetusta saavat vakavasti kehitysvammaiset- ja monivammaiset lapset.

7  Vuonna 1997 he havaitsivat Haavasaaren maatilan kauniissa paikassa Etelä-Virossa. Kylän kehittämisen päätös syntyy.  Vuonna1998 lasten vanhemmat ostavat maatilan.

8 Vuonna 1999 alkaa kiinnostava ja tähän päivään asti kestävä "käsillä mukaan" aikakausi. Aloitetaan jokakesäinen lasten kesäleirien järjestäminen.

9  Vuonna 2001 luodaan 31 yksityishenkilön ja Tarton Toome Rotaryklubin toimesta Maarjakylän säätiö. Saadaan ensimmäinen rahallinen apu – Uppsalan Carolina Rotaryklubilta eli EEK.  Saadaan ensimmäinen raha-avustus Virosta - Nordea Pankilta EEK.

10  Vuonna 2002 Maarjakylä saa kylävanhemman-Mart Vähterin.  Uusia tukijoita Virosta, Suomesta,Ruotsista, Norjasta, Saksasta ja USAsta.  Aloitetaan merkittävä ja tuloksellinen yhteistyö Viron Sosiaaliministeriön kanssa.  Vanemuisen konserttitalossa on esitys "Näyttelijät laulavat Maarjakylän valmiiksi"  Saadaan paljon jouluavustuksia

11  Vuonna 2003 Maarjakylä aloittaa toimintansa. Ensimmäiset asukit Mait ja Martin tukipersoonan Huko-n kanssa muttavat kylään.

12  2004 Valmistuu uusi talo, johon majoitetaan 10 kylän asukkia ja kaksi huoltajaa  Vuonna 2006 Maarjakylässä on 50 asukkia ja12 huoltajaa.

13  Miltä tuntuu kehittää kylää monien muiden kanssa?  Tuntuu,että olemme kehittyneet ja rikastuneet paljon. Henkisesti.