Aamu- ja iltapäivätoiminta Tervetuloa!
Aamu- ja iltapäivätoiminnan seminaari 6.11.2009 Helsinki
Perusopetuksessa oppilasmäärä pienenee Vuosina 2000-2020 10-14 vuotiaiden määrä vähenee, EU-maat 15 % Suomessa 8 % 5-9 vuotiaiden lasten lukumäärä pienenee Suomessa noin 11 % Oppilaiden ja opiskelijoiden osuus väestöstä 23,7 % Suomen koululaisten ennustettu koulu-ura on 20,3 vuotta
Hallituksen politiikkariihen kannanotto 24.2.2009 Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin lisääminen Varmistetaan pienten koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan riittävä saatavuus. Toimenpiteistä päätetään selvitysmiehen ehdotuksista käydyn lausuntokierroksen jälkeen. Koulujen kerhotoiminnan lisäämistä kaikenikäisille koululaisille jatketaan Perusopetus paremmaksi (POP)- ohjelman puitteissa. Pienituloisten vanhempien lasten osallistumismahdollisuuksien parantaminen aamu- ja iltapäivätoimintaan sekä muuhun harrastetoimintaan selvitetään.
Valtion talousarvioesitys 2010 Yhteiskunnallinen vaikuttavuus Yleissivistävän koulutuksen (esiopetus, perusopetus, lisäopetus, lukiokoulutus, taiteen perusopetus ja aamu- ja iltapäivätoiminta) kehittämisen lähtökohtana on koulutuksen perusturvan takaaminen ja vahvistaminen kaikille asuinpaikasta, kielestä ja taloudellisesta asemasta riippumatta koko maan kattavasti. Tavoitteena on koulun koulu- ja oppilasverkon toimintakyvyn, alueellisen saavutettavuuden ja vaikuttavuuden kehittäminen. Esi-ja perusopetus turvataan lähipalveluna ja lukioverkkoa sekä taiteen perusopetuksen oppilasverkkoa kehitetään ottaen huomioon laajempi alueellinen koulutustarve ja - tarjonta. Toiminnallinen tuloksellisuus Vahvistetaan koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa ja koulun kerhotoimintaa sekä kehitetään koulun ja kodin välistä yhteistyötä
Aamu- ja iltapäivätoiminta Vuonna 2008 n. 44756 lasta toiminnassa (20.9.08) 20.9.2009 45252 lasta 1. 27661 (27249) 2. 15750 (15718) erit. 1841 (1789) Vuonna 2008 toimintaa järjestää 97% Manner-Suomen kunnista ulkopuolella 11 kuntaa, joissa yht. 586 lasta Vuonna 2009 ? Perusopetuslain mukainen tuntimäärä ( keskimäärin 3 tai 4 tuntia/päivä) 2 876 989 tuntia vuodessa Esitys vuodelle 2010 3 087 500 tuntia
Aamu- ja iltapäivätoiminnan rahoitus Vuonna 2009 36 868.000 euroa Vuonna 2010 39 474 000 euroa Yksikköhinta vuonna 2010 22,43 euroa
Aamu- ja iltapäivätoiminnan kustannukset vuonna 2008 Valtionosuus 35 690 000 euroa Kustannukset yhteensä 65 082 000 euroa Keskimäärin 1470 euroa/oppilas
Opetustoimen kustannukset vuonna 2008 keskimäärin Perusopetus 6 964 euroa / oppilas Aamu- ja iltapäivätoiminta 1 470 euroa / oppilas Lukiokoulutus 6 020 euroa / oppilas Kerhotoiminta vuonna 2009-2010 ( 7 milj. Euroa) n. 63 euroa /oppilas Kunnan rahoituksen kanssa n. 84 euroa / oppilas
Vuosi 2010 Seurataan kelpoisuusasetuksen toteutumista kunnissa ( 1.8.2009) Aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet uudistetaan ( 2009-2010) Koulutustilaisuudet aloitetaan syksyn 2010 aikana Tukimateriaalin tuottaminen ja toimeenpanon tukeminen vuonna 2011 Kehitetään verkostojen toimintaa yhteistyössä kerhotoiminnan yhdyshenkilöiden kanssa Vaikutetaan koulujen kanssa tehtävään yhteistyöhön Toteutetaan aamu- ja iltapäivätoiminnan seuranta
Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjausryhmä 2009-2010 Irmeli Halinen, opetusneuvos, OPH, pj. Kurt Torsell, erityisasiantuntija,Kuntaliitto Anna-Leena Välimäki, ryhmäpäällikkö, THL Heljä Petäjä, työalasihteeri, Kirkkohallitus Kristiina Cleve, erityisasiantuntija, OAJ Esa Iivonen, johtava asiantuntija, MLL Pirjo Laine, erityisen tuen päällikkö, Kouvola Jari Saaranen, rehtori, Haapajärvi Leila Lassila, koordinaattori, Kajaani Merja Keskiväli, koordinaattori, Hollola Marjaana Manninen, opetusneuvos, OPH Riitta Rajala, erityisasiantuntija, OPH, sihteeri
Monipuolista kerhotarjontaa
Kiitos ! www.edu.fi www.apip.fi