PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työhönvalmennuksella työelämään
Advertisements

Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
HOPS – Henkilökohtainen opintosuunnitelma opiskelun tukena
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Jukka Ollila | Novago Yrityskehitys Oy Yritystalo BusinessLohjan ensimmäinen vuosi.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Uudet ELY-keskukset ja tiedonvälityksen haaste työhallinnossa Ideapäivä-seminaari Jaana Suokonautio Jaana Suokonautio.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Mohammed Kertoo itsestään:
ELÄMÄN VARRELLE On hyvä säilyttää luottamus siihen,
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Zahra Kuuntele Zahran tarina Tehtäviä Lue Zahran tarina.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
JAMIT-hanke Työurien jatkamisen tuki Sosiaali- ja terveysministeriö ja Euroopan sosiaalirahasto Pirkko Mäkelä-Pusa Kuntoutussäätiö.
Kelan mahdollisuudet tukea vammaisen tai osatyökykyisen työllistymistä
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Mitä uusi kotoutumislaki voisi tarkoittaa käytännön työssä ?
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
AIKUISPOTILAIDEN LÄHEISTEN KOKEMUKSIA HOITOTYÖNTEKIJÖILTÄ SAADUSTA TUESTA TtM Minna Aura Pro gradu -tutkielma
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
Opinnäytetyö (Yamk) Varustamon päätösseminaari Eija Nyrhilä.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Opinnäytetyö ojennukseen eli Grapparyhmä Oivalla osaamisesi, uskalla uralle.
Kokkolan ammattiopisto
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Kysy parilta. Muista päiväys. Mikä päivä eilen oli
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
OSAAVA PÄRJÄÄ HSAK:n ja sen jäsenliittojen valtakunnallinen projekti osana Nostetta Htehtävänä –tiedottaa Noste-ohjelmasta –aktivoida työyhteisöjä kouluttautumiseen.
JAMIT-hanke Työurien jatkamisen tuki
Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 1 Näkökulmia aktiiviseen uraohjaukseen.
Verkostot yritysyhteistyössä Kaikille sopiva työ-seminaari, Iiristalo Työvalmentaja Pauli Saksa Helsingin kaupunki, Tuetun Työllistymisen Palvelu.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
T E - PALVELU - UUDISTUS MAAHANMUUTTAJIEN OSALTA Bahar Mozaffari
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
SAK/Hannele Ugur Ohjaus aikuisopiskelijan tukena Ohjaus Suomessa 2008 –asiantuntijaseminaari Espoo
Strategiaperusta ja ohjelmat
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Kotoutumisuunnitelma ja työllistyminen
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Esityksen transkriptio:

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN Maahanmuuttajien kokemuksia kotoutumis-koulutuksesta ja ehdotuksia sen kehittämiseksi. Sosiaalityön ammatillinen lisensiaatintyö, marginalisaatiokysymysten erikoisala. Jaana Suokonautio 16.10.2008

Tutkimustehtävä 1. Onko kotoutumiskoulutuksen antama pääoma laadultaan sellaista, että se auttaa maahanmuuttajia saavuttamaan omat henkilökohtaiset tavoitteensa? 2. Ovatko maahanmuuttajat kokeneet, että koulutus ja ohjaus antavat heille mahdollisuuden rakentaa yhdenvertaisia ja dialogisia suhteita suomalaisen yhteiskunnan jäsenenä? Koulutuksen sisällöt, rakenne, ohjaus ja kehittämistarpeet Jaana Suokonautio 16.10.2008

Inhimillinen, sosiaalinen, kulttuurinen, symbolinen, taloudellinen… VIITEKEHYS Pääoman käsite Inhimillinen, sosiaalinen, kulttuurinen, symbolinen, taloudellinen… Lahja Marcel Maussin (1950) teoria lahjasta Leena Suurpää: Hyvän tahdon solidaarisuus ja hyvän vaihdon solidaarisuus Jaana Suokonautio 16.10.2008

VIITEKEHYS OHJAUS Ragnhild Ihle (2006) 1. Täydellinen alistuminen ” Minä olen pakolainen, sinä tiedät, mikä on minulle parasta.” 2. Lyhyt aikapersperspektiivi ” En tarvitse suunnitelmaa, haluan mennä työhön huomenna.” Jaana Suokonautio 16.10.2008

OHJAUS jatkoa… 3. Laskelmoiva pragmatismi ” Tee vain suunnitelmasi, OK, mutta kuinka paljon rahaa minä siitä saan.” 4. Epäily ” Millainen suunnitelma…mikä on piilotettu ohjelma? Mitä on suunniteltu minua varten ilman, että tiedän siitä.” Jaana Suokonautio 16.10.2008

Lähtökulttuuri ja uusi kulttuuri Aktiivinen yhteiskonstruointi, Dialogiset sillat: Lähtökulttuuri ja uusi kulttuuri Aktiivinen yhteiskonstruointi, uusien näkökulmien työstäminen Kontekstien ymmärtäminen Sosiodynaamisen ohjauksen peruskivi: Kuvittele, toivo ja toimi. Jaana Suokonautio 16.10.2008

AINEISTOT Vuodenvaihteessa 2001-2002 Jyväskylän seudulle muuttaneet maahanmuuttajat: 33 henkilön tiedot työhallinnon tietojärjestelmästä (URA) 11 haastattelua Kotoutumissuunnitelmat Jaana Suokonautio 16.10.2008

JOHTOPÄÄTÖKSIÄ… Maahanmuuttajien tärkein tavoite oli saada uudessa kotimaassaan työtä. Noin viiden vuoden kuluttua Suomeen muutosta 11 henkilöä oli työssä ja heistä vain 5 oli työssä vapailla työmarkkinoilla. 11 oli vailla minkäänlaista opiskelu- tai työpaikkaa. 2/3 oli edelleen säännöllisesti työvoimatoimiston asiakkaana. Jaana Suokonautio 16.10.2008

JOHTOPÄÄTÖKSIÄ… Maahanmuuttajien inhimillisen pääomaan oli satsattu todella paljon ja he olivat keskimäärin saaneet 85 opintoviikkoa kielikoulutusta. Ammatilliseen koulutukseen pääsy oli todella vaikeaa. Saadulla pääomalla ei ollut vaihtoarvoa suomalaisilla työmarkkinoilla. Inhimillinen pääoma ei riittänyt, kun maahanmuuttajilta edelleen puuttui sosiaalista, kulttuurista ja symbolista pääomaa. Jaana Suokonautio 16.10.2008

JOHTOPÄÄTÖKSIÄ… Ohjaus oli hajanaista ja kotoutumissuunnitelmista maahanmuuttajat eivät kokeneet saaneensa minkäänlaista käytännön hyötyä. Haastatellut kokivat, että he eivät saaneet vastinetta omille pyrkimyksilleen. He saivat paljon koulutusta, mutta kukaan ei ollut kiinnostunut heidän osaamisestaan. (Lock-in, lahja) Jaana Suokonautio 16.10.2008

Olgan kotoutumiskoulutusmalli Vahva alku Kuminauhaliike Tiivis työnantajien kanssa tehtävä yhteistyö Kuukausi suomen opintoja, kaksi kuukautta harjoittelua jne. Toiminnalliset opetusmenetelmät Yksilöllinen ohjaus ainakin hetken päivittäin Yksi perustelu oli kieliopintojen tehostuminen Jaana Suokonautio 16.10.2008

Miten kokemuksia voi ottaa huomioon? Kotoutumissuunnitelmat? Ammatillisuus mukaan kotoutumiskoulutukseen entistä aikaisemmin, polku ammattiin ja työhön. Dialoginen ohjaus, mitä maahanmuuttajat osaavat ja miten ammattitaitoa voidaan täydentää. Jaana Suokonautio 16.10.2008