Kuudesluokkalaisten ja aikuisten uimataito Suomessa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaympäristö
Advertisements

ERITYISOPETUKSEN UUDELLEENORGANISOINTI MYNÄMÄESSÄ VUONNA 2011
Suomen Kuntaliitto Juha Henriksson Erityisasiantuntija,
JOUTJÄRVEN SEURAKUNTA vuotiaiden seurakuntalaisuuden kehittämisohjelma.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
S2-tiimin muistiinpanot
OIKEUS LEIKKIIN, LEPOON JA VIRKISTYKSEEN - kuudesluokkalaisten käsityksiä Lapsen oikeuksien päivä
Pardian jäsentutkimus 2013: Työssäjaksaminen koetuksella jatkuvassa muutoksessa 1.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Hannu Hausen Suomen Hammaslääkäriliitto
TURUN KOULUJEN 6. LUOKAN OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÖTAITOKARTOITUS KEVÄT 2005 TOP-KESKUS Turun opetustoimi 2005.
Esa Iivonen (MLL): Lasten peruspalveluiden leikkaukset tulevat kalliiksi ( ) Peruspalvelut aliresurssoituja, korjaavat palvelut voimakkaassa kasvussa.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Pieni on parempi ! Koulujen koko ja laatu Peter Backa.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
 Kysely avoinna sivuilla www.pesis.fi  Kyselyyn saatiin 93 vastausta  Kysely oli osin yhtenevä SLU:n keväällä 2012 järjestämään.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Pitkää työuraa! Ikääntyminen ja työelämän laatu Euroopan unionissa
Opettajat Suomessa Pedagoginen toimikunta Heljä Misukka koulutusasiain päällikkö Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Perusopetuksen ryhmäkoko
Raskaudenkeskeytykset 2010 – ennakkotiedot Anna Heino Mika Gissler.
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
TAMPERE CETUKSEN HISTORIA Perustettu Neljä seuraa yhdistyi: Laaksolahden Viri, Tapiolan uimarit, Espoon Uimaseura ja Simmis Espoo.
Omalle huipulle Turku.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Lasten päivähoito 2011 – Tilastoraportti 30/20121 Lasten päivähoito 2011 Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Raittiuden trendit Alkoholi- ja huumetutkijain seuran Raittius liikkeessä –seminaari Heli Mustonen.
Esperi Care Parempaa hoitoa
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
5. RUoANSULATUS-ELIMISTÖ
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
Lasten päivähoito 2010 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen
Pendelöinti Pendelöinti eli asuinkunnan ulkopuolella työssäkäynti on yleistynyt lähes koko Suomessa 1980-luvun lopulta lähtien. Pendelöivien osuus on kasvanut.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Lapset ja nuoret tietokoneen käyttäjinä Historioitsijan näkökulma Digitaalinen kulttuuri Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitos Porin yliopistokeskus.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Lasten väkivaltakokemukset perheessä Mikko Oranen XI Lähisuhde- ja perheväkivaltaa työssään kohtaavien valtakunnallinen verkostofoorumi Oranen.
Ops seminaari Askola.
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
12 Hyvinvointivaltio kaipaa huoltoa s
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
KOLKKIEN VANHEMPAINILTA
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
Esityksen transkriptio:

Kuudesluokkalaisten ja aikuisten uimataito Suomessa

Uimataitotutkimus 2011 • Tutkimus laadittiin yhteistyössä LIKESin ja Opetushallituksen kanssa. • Kysely lähetettiin sekä suomen- että ruotsinkielisiin kouluihin. • Vastaukset saatiin 5295 kuudennen luokan oppilaalta ja näiden opettajilta. • Uimataito paranee yläasteella, mutta silti huolestuttava osa koululaisista ei kykene uimaan kuin 25 m tai vähemmän.

Suomalaisten kuudesluokkalaisten uimataito vuonna 2011 Lähde: Uimataitotutkimus 2011,

Kuudesluokkalaisten uimataito (1) • 1999: 21 % kouluista ei järjestä lainkaan uinninopetusta – kuntien säästötoimet luvulla aiheuttivat ison pudotuksen uimataitoon • Tyttöjen ja poikien uimataidossa ei ole eroa, molemmilla sukupuolilla uimataitoisten osuus on 72 %.

Kuudesluokkalaisten uimataito (2) • Vuonna 2006 uimataitoisten osuus oli 80 %, mutta tiedot kerättiin ”käsi pystyyn” – menetelmällä. • Vuonna 2011 jokainen oppilas täytti itse lomakkeen. • Tulokset kertovat, ettei lasten uimataito ainakaan ole parantunut. • 1 % täysin uimataidottomia  hengen- vaarassa veden äärellä

Kuudesluokkalaisten uimataito Lähde: Uimataitotutkimukset 2000, 2004, 2006, 2011

Uimahallit • Uimahalleja ei ole kaikilla paikkakunnilla, Suomessa noin 250 uimahallia ja kylpylää • Etäisyys lähimpään uimahalliin voi olla pitkä tai kulkuyhteys hankala, luonnonvedet voivat olla liian kylmiä uimiselle ja uinnin harjoittelulle • Paikkakunnalla, jossa ei ole uimahallia, on kuudesluokkalaisten uimataito selvästi heikompi kuin niillä paikkakunnilla, jossa on uimahalli. • Voiko asuinpaikka olla syy jäädä paitsi uimataidon oppimisesta?

Uimahallin yhteys 6-luokkalaisten lasten uimataitoon Lähde: Uimataitotutkimus 2011

Uinninopetuksen järjestäminen • 95 % kouluista järjestää uinninopetusta jossain vaiheessa alakoulua • Vain 57 % kouluista tarjoaa uimaopetusta kaikille 1-6 –luokkalaisille • Tilanne parantunut vuodesta 1999, mutta onko meillä varaa toistaa 1990-luvun laman virheet?

Koulun uinninopetuksen yhteys 6-luokkalaisten lasten uimataitoon Lähde: Uimataitotutkimus 2011

Uinninopetuksen järjestäminen • Uinninopetus vaikuttaa erittäin selkeästi uimataidon oppimiseen. • Uinninopetus 1. ja 2. luokalla luo pohjan, mutta vasta pidempiaikainen opetus nostaa uimataidon noin 50 metristä 200 metriin. • Painotus selvästi alaluokilla • 30 tunnin opetuksella pystytään opettamaan uimataito 90 %:sti – tämä on SUH:n tavoite • SUH suosittaa 6 vuosittaista oppituntia, mutta määrät vaihtelevat paljon (yleisesti 0-12 tunnin välillä)

Miksi ei uinninopetusta Yleisimmät perustelut uinninopetuksen puuttumiselle tai vähäiselle tuntimäärälle: • Uimahallia ei paikkakunnalla (naapurikunnan uimahalli voi sijaita lähempänä, mutta ei lupaa käyttää muiden palveluita) ja kuljetukset hankalia tai kalliita • Taloudelliset resurssit (kaupungin virastojen sisäiset veloitukset voivat olla opetustoimelle liian kalliita) • Kun taloudelliset resurssit ovat rajalliset, on suuri kiusaus lähteä karsimaan uimaopetuksesta: kuljetus, uimahallin sisäänpääsy, uimaopettajan palkka. • Rajalliset resurssit kohdistetaan alaluokille

Miten edistämme uimataitoa elämän eri vaiheissa? Koti: • Vanhempien aktivointi • Vanhempien motivointi Koulu: • Uimaopetuksen järjestäminen • Tukiopetuksen järjestäminen Kunta: • Uimahallien rakentaminen • Erityisryhmien tukeminen • Uimaopetuksen taloudellisen puolen mahdollistaminen Valtio: • Tuntijakouudistus • Puolustusvoimat • Uimahallirakentamisen tukeminen • Opetussuunnitelma

Miten edistämme uimataitoa elämän eri vaiheissa? Koti: • Vanhempien aktivointi: Tietoa uimataidon tärkeydestä jo neuvolasta lähtien. • Vanhempien motivointi: Lasten vieminen uimahalliin tai luonnonvesiin, osallistuminen uimakoulutoimintaan. Uimahallissa käynti on opittu tapa.

Miten edistämme uimataitoa elämän eri vaiheissa? Koulu: • Uimaopetuksen järjestäminen: Uimaopettajan johdolla, säännöllisesti, kaikille. • Tukiopetuksen järjestäminen: Tarpeen mukaan, mutta selvästi tarjolla.

Miten edistämme uimataitoa elämän eri vaiheissa? Kunta: • Uimahallien rakentaminen: Uimahallin käyttö kaikissa ikäryhmissä vauvasta vaariin, mukaan lukien erityisryhmät. • Uimahallikäyntien tarjoaminen erityisryhmille: Esim. vähävaraisille kuljetus, pääsymaksu sovittuun hintaan. • Uimaopetuksen taloudellisen puolen mahdollistaminen: Sisäinen hinnoittelu, uimahallivuorojen varaaminen uimaopetukseen.

Miten edistämme uimataitoa elämän eri vaiheissa? Valtio: • Tuntijakouudistus: Saadaanko uinninopetuksen lisätunteja? • Puolustusvoimat: Armeija testaa kaikkien palvelukseen astuvien uimataidon; kyse on palveluturvallisuudesta. Halukkaille tarjotaan uimaopetusta tai lisäopetusta. • Uimahallirakentamisen tukeminen: Uusien uimahallien rakentaminen, nykyisten parannukset ja laajennukset. • Opetussuunnitelma: Uinninopetus opetussuunnitelmassa ja sen tärkeyden esillä pitäminen.

Uimahallissa käyminen • Huolestuttavaa on lasten säännöllisen uimahallissa käymisen vähyys: yli puolet käy alle kerran kuussa tai ei lainkaan. • Uimataito vaatii kehittyäkseen uimista. • Haasteena liikkumattomuus yleensä: uinti olisi hyvä laji niille, joille muu liikunta on liian raskasta esim. nivelongelmien takia. • Miten houkutellaan lapset ja nuoret uinnin pariin?

Uimahallissa kouluajan ulkopuolella käyminen Lähde: Uimataitotutkimus 2011

Aikuisten uimataito • Aikuisten uimataito on noussut tasaisesti, ja oli vuonna % (64 % vuonna 2006). • Uimataitoisten osuus laskee pohjoista kohti mentäessä sekä iän myötä. • Tiedot Aikuisväestön terveyskäyttäytyminen –tutkimuksesta keväällä • Uudet sukupolvet ovat kasvaneet uimahallien ja koulujen uinninopetuksen parissa  tämä tuo uusia uimataitoisia sukupolvia tutkimuksen ikäryhmiin. • Suunta oikea, mutta miten varmistetaan, että jatkossakin uimataitoisten osuus kasvaa?

Uimataitoisten aikuisten osuus Suomessa eri ikäryhmissä vuosina 1998–2011 Lähde: Uimataitotutkimus 2011

Uimataito on kansalaistaito.