OHO. Silta notkahti.. OHO. Silta notkahti. Myllysilta notkahti Aurajoen yli 1975 rakennettua Myllysiltaa kehuttiin aikoinaan ”Euroopan kauneimmaksi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntien kustannukset alas
Advertisements

Energian tuotanto, käyttö ja päästöt Suomessa ja globaalisti
. AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Puheenjohtaja Pekka Helander Autoalan Keskusliitto ry.
Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
makramee-tekniikalla
Toimintaympäristö
ERITYISOPETUKSEN UUDELLEENORGANISOINTI MYNÄMÄESSÄ VUONNA 2011
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
Pikavippi Mistä pikavipeissä on kyse ja kuinka ne huijaavat käyttäjiään?
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Hirvionnettomuuksien kehitys
Johtoalueiden vierimetsien hoito
Puimuri - kaava.
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Heikki Saarilampi Kot9sn2 Syksy 2011
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
HAVAINTOJA SOTE-VERTAILUSTA
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
Univaje.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Valtatien 4 Oulu – Kemi yhteysvälin kehittäminen
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
RAKENNETUN YMPÄRISTÖN DIPLOMI- INSINÖÖRIKSI? DIPLOMI-
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Liikennevirasto ja Espoon kaupunki
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Syysliittokokous Olli Luukkainen
Ilkivallasta tulee lasku kotiin
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Määräaikaiset työsuhteet Työvoiman työssäolo iän mukaan 2011 Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2011 aineisto Akavalaiset.
Epämuodostumat 1993–2011 Tilastoraportti 6/2014 kuvina Annukka Ritvanen Seija Sirkiä Tilastoraportti 6/2014 / Annukka Ritvanen ja Seija Siirkiä / Epämuodostumarekisteri,THL.
Psykoterapia ja avohoito on edullista
KPL TIET KADUT.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Raskaudenkeskeytykset 2010 – ennakkotiedot Anna Heino Mika Gissler.
Kappale 20 Maataloustuotanto on Suomessa kalliimpaa kuin Keski-Euroopassa, koska: 1. Suomen kasvukausi on lyhyt = vain yksi sato vuodessa. 2. Talvi voi.
Eikö talous enää kasva? Timo Lindholm / Sitra
Ostopalvelujen kasvu selittää parhaiten menojen jyrkkää kasvuvauhtia Juuassa Palvelujen ostoihin Juuan kunta käytti vuoden 2009 tilinpäätöksen.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Minne menet kansalaisopisto? Helsinki Jyrki Sipilä Helsingin aikuisopisto.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Nuorisotoiminnan strategiamittareita
Koronkorko Esimerkki 1, s.90 (88)
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Miten turvata infraosaaminen 2020 Turku
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Lämpölaajeneminen animaatio Miksi sähköjohdot roikkuvat?
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Raskaudenkeskeytykset 2013 Anna Heino & Mika Gissler.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Sosiaalimenot ja rahoitus 2009 Esa Arajärvi, Nina Knape.
Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut 2011 Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Kotikadut turvallisiksi
Esityksen transkriptio:

OHO. Silta notkahti.

Myllysilta notkahti Aurajoen yli 1975 rakennettua Myllysiltaa kehuttiin aikoinaan ”Euroopan kauneimmaksi ja halvimmaksi”. Noin 15 milj. markkaa maksanut 93-metrinen silta alkoi heti valmistuttuaan vähitellen notkua keskikohdastaan. Turku korjasi siltaa jo 1987 neljällä miljoonalla markalla. Maaliskuussa 2010 sillassa havaittiin selkeä notkahdus, jonka syvyydeksi mitattiin lähes metri. Pian sillan todettiin notkahtavan edelleen noin sentin tunnissa. Syyksi arveltiin mm. sillan maatukirakenteiden pettämistä. >>

Myllysilta notkahti Asiantuntijat arvioivat sillan rakenteen vääränlaiseksi. Sillankiinnitykset olisi sillan kaaren mataluuden vuoksi pitänyt tehdä peruskallioon eikä pehmeään maaperään paalujen varaan. Sillan käyttö kiellettiin, mikä sotki pahoin keskustan liikennettä, sillä sillan yli kulki yli 20 000 autoa/vrk. Lopulta silta purettiin kesällä 2010. Purettaessa todettiin sillan betonin olleen heikkolaatuista ja betonin injektoinnin huolimatonta työtä. Uuden sillan rakentaminen alkoi syksyllä 2010. Uuden teräspalkkisillan urakkasummaksi tuli noin 5,4 milj. €.

OHO. Ratasillat huojuvat.

Ratasillat huojuvat Neljä vuotta sitten Lestijoen ratasillassa Kannuksessa havaittiin pahoja vaurioita ratapölkkyjen vaihdon yhteydessä. Kun sillalle vyöryi painava tavarajuna, se huojui niin pahoin, että junan pelättiin suistuvan jokeen. Komean terässillan rakenteista löytyi halkeamia. Kiskot olivat pahoin kuluneet vaurioiden kohdilta. Vakavin vaurio oli yhden palkkiliitoksen pettäminen. Sillan korjaus alkoi välittömästi hätätyönä.  Seuraavana vuonna löytyi vastaavia vaurioita Vetelinjoen ratasillasta. Sen seurauksena Liikennevirasto teetätti rataverkon terässilloille riskikartoituksen, joka valmistui vuoden 2010 lopussa. >>

Ratasillat huojuvat Ongelmasiltoja löytyi 191. Tarkemman tutkimisen kohteeksi valikoitui 94, joista arviolta puolet vaatii peruskorjauksen. ”Tiesimme, että meillä on huonokuntoisia ratasiltoja. Ongelman laajuus oli silti yllätys”, Liikenneviraston silta-asiantuntija Matti Piispanen kommentoi (HS 18.2.2013). Liikennevirasto käyttää terässiltaohjelmaansa viisi miljoonaa euroa vuodessa. Yhden suuren ratasillan peruskorjaus voi maksaa miljoona euroa. Terässiltojen keski-ikä on 65,4 v. Käyttöikänsä päässä olevat sillat ovat päässeet huonoon kuntoon, koska niiden kuormitusta on lisätty. Sillat on suunniteltu höyryvetureille, ei pendolinoille ja raskaille tavarajunille.

OHO. Putki pamahti.

Putki pamahti Helsingin rautatieaseman metroasemalla pamahti putki marraskuussa 2010. Sen seurauksena metro pysähtyi ja kaupunki kastui.   Sunnuntai-iltapäivänä sattuneen putkirikon takia kaikki metroasemat Sörnäisistä länteen suljettiin. Putkikorjauk-sen takia moni ydinkeskustan rakennus oli vettä vailla. Rautatientorin asemalaiturilla vettä oli useita senttejä, ja sitä pulppusi myös maan päälle aseman ympäristöön. Lisäksi vettä tulvi liikekiinteistöihin ja Asematunnelin Kompassitasolle. Parin viikon kuluttua pumppauspuuhiin jouduttiin uudestaan, kun putki petti taas. >>

Putki pamahti Mittava vesivahinko johtui vanhuuttaan rapistuneen, 400 mm:n runkojohdon repeämästä. Vettä oli metrotunnelissa paikoin peräti 20 metrin syvyydeltä. Vettä tulvi kaikkiaan noin 10 000 kuutiota ja metroasema oli korjaustöiden takia suljettuna liki neljä kuukautta. HKL:n toimitusjohtajan Matti Lahdenrannan mukaan vesivahingon aiheuttamat kustannukset nousivat noin viiteen miljoonaan euroon.

OHO. Myrsky vei sähköt.

Myrsky vei sähköt Tapaninpäivänä 2011 Suomeen pyyhälsi harvinaisen voimakas myrsky. Tuulen nopeudeksi mitattiin vähintään 21 m/s lähes kaikilla Suomen merialueilla. Maa-alueilla tuulivahingot syntyivät hetkittäisistä puuskista, joista kovin koettiin Espoon Sepänkylässä: 31,5 m/s. Myrskyn seurauksena ilmajohtoja katkesi ja sähköttä oli jopa satojatuhansia kotitalouksia. Sähköyhtiöiden resurssit olivat kovilla ja korjaustyöt viivästyivät. Yhtiöt varoittivat ihmisiä maahan pudonneista sähköjohdoista. Myrsky paljasti Suomen sähkö- ja viestintäverkkojen sekä hätäkeskuksen haavoittuvuuden, ja että suomalainen yhteiskunta on lähes täysin sähköverkon varassa. >>

Myrsky vei sähköt Myrsky katkaisi pahimmillaan sähköt 300 000 taloudelta ja mykisti matkapuhelimia sekä tv- ja radiokanavia Etelä- ja Länsi-Suomessa. Lisäksi hätäkeskukset ympäri Suomen ruuhkautuivat. Kun myrsky kaataa puita sähkölinjojen päälle ja sähköverkko lakkaa toimimasta, Suomi lamaantuu. Sisäasiainministeriön pelastusylijohtaja Pentti Partanen kommentoi, että luonnonmullistuksen aiheuttamiin sähkökatkoksiin on lähes mahdoton varautua. Finanssialan Keskusliitto arvioi Tapani-myrskyn kokonaisvahingoiksi noin 70 miljoonaa euroa.

OHO. Vesitorni romahti.

Vesitorni romahti Jyväskylän Kangasvuoren 30 metriä korkea 1975 valmistunut elementtirakenteinen vesitorni romahti marraskuussa 2012. Romahduksen seurauksena maastoon levisi noin kaksi miljoonaa litraa vettä. Onnettomuustutkintakeskuksen tutkimuksessa todettiin, että tornin pohjaelementtejä sitonut ja seinäelementtejä tukenut rengasmainen jännitetty betonipalkki oli katkennut. Palkissa oli päällekkäin neljässä suojaputkessa jänneteräsniput, jotka oli jännittämisen jälkeen injektoitu. Kahdessa ylimmässä nipussa oli huomattavia ja luonteeltaan merkittäviä korroosiovaurioita, jotka heikensivät rakennetta. >>

Vesitorni romahti Jänneterästankojen säröjen aiheuttajaksi varmistui teräsrakenteiden vetymurtuma. Säröjen takia vesitornin tankoteräs menetti lujuuttaan niin, että se oli noin puolet ehjän tangon lujuudesta. Ympäristöministeriön ylijohtaja Helena Säterin mukaan romahduksessa näkyy Suomen rakennuskannan korjausvaje: ”Kaikki rakennusmateriaalit ja rakennus-tyypit vaativat huoltoa, korjauksia ja huolenpitoa. Mikään ei ole ikuista. Oli kyseessä puu-, teräs- tai betonirakenne, niiden perään ei katsota niin hyvin kuin pitäisi”, Säteri kommentoi tapahtumaa STT:lle. Romahtaneen vesitornin kaltaisia betonielementti-torneja on Suomessa kymmenkunta.

Infra rapistuu. Korjausvelka kasvaa.

Asiantuntijat ovat synkkinä Vuoden 2013 Rakennetun omaisuuden tila eli ROTI-raportti antoi esimerkiksi maantieverkolle arvosanan 6½, raideverkolle 7+ ja sähköverkolle 8½. Kaikki arvosanat laskivat edellisestä tarkastelusta 2011, ja suunnan nähtiin olevan yhä huonompaan päin. Yleisiä syitä heikkenemiselle ovat raportin mukaan mm. kustannustason nousu, kunnossapidon määrärahojen pieneneminen, rakenteiden elinkaaren päättyminen ja heikko tilaajaosaaminen. >>

Asiantuntijat ovat synkkinä ROTI 2013: ”Talouden kurimus on iskenyt katuverkoston kunnossa-pitoon. Katujen alla yhdyskuntatekniset järjestelmät ovat yleiskuntonsa ja rappeutumisen osalta hyvin eri vaiheissa. Voimakkain väestönkasvu sijoittuu samoille kaupunki-seuduille, joilla on vanhimmat verkostot.” Arvosanat 2011 2013 Maantieverkko 7 6,5 Katuverkko 7½ 7 Raideverkko 7½ 7+ Vesihuoltoverkko 7 7 Sähköverkko 9 8½

Ennakointi kannattaa. Aina.

Ennakointi kannattaa aina Toimivat infrarakenteet ovat ihmisten hyvinvoinnin ja elinkeinoelämän kilpailukyvyn edellytys. Infrarakenteita ovat tiet, kadut ja radat, vesi- ja energiahuoltoverkostot sekä vesiliikenneväylät. Infra on myös viherrakentamista, kuten puistoja ja virkistysalueita. Kaiken kaikkiaan infrarakenteiden arvo on noin 10 % koko maan kansallisvarallisuudesta eli jopa 77 mrd euroa. Suomessa kunnossapidon määrä on vähentynyt kaikilla infrasektoreilla 2000-luvun alusta alkaen 10–20 %. >>

Ennakointi kannattaa aina Täyttääkseen tehtävänsä infra vaatii säännöllistä ja oikein ajoitettua kunnossapitoa. Jos infrarakenteen vauriota ei hoideta ajoissa kuntoon, se pahenee ja aiheuttaa vaurioita välillisesti myös lähi-rakenteisiin. Lopulta pelkkä peruskunnossapito ei enää riitä, vaan koko rakenne pitää uusia, mistä aiheutuu iso lasku. Ennakoiva ylläpito ja vikojen oikea-aikainen korjaaminen tuovat siis selvän säästön. Oikea-aikainen kunnossapito pidentää infrarakenteen ikää kustannustehokkaasti. INFRAkuntoon.fi-nettisivusto kertoo kuvin ja sanoin, miten. >>

Ennakointi kannattaa aina INFRAkuntoon.fi-sivuston konkreettiset ja käytännönläheiset esimerkit kuvaavat eroa jatkuvan ylläpidon ja laajentuneen vaurion korjaamiseen tarvittavien rahamäärien välillä. Tapausesimerkit on poimittu niin liikenneväylien ylläpidon kuin vesi- ja energiahuollon arjesta. Esimerkiksi urien paikkaus maantiellä maksaa 10 000 euroa kilometriltä. Kun urat pääsevät syvenemään liian syviksi, pelkkä paikkaus ei riitä. Uusi pintaus tasausjyrsintöineen maksaa 50 000 euroa. Kumman valitset? >>

Ennakointi kannattaa aina INFRAkuntoon.fi-sivusto on toteutettu Kuntaliiton, RAKLIn, INFRAn, Tieyhdistyksen ja Vesilaitosyhdistyksen yhteistyöhankkeena. www.infrakuntoon.fi

Pidetään infra kunnossa.