TtT, työnohjaaja, psykoterapeutti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
Advertisements

Ajatuksia elämästä .....
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Kysely- tai ilmoittautumislomakkeen luominen Google Driveen
Heijastuksia elämästä
1.tapaamisen haastattelukartta ratkaisukeskeisessä terapiassa
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Elämän juna Elämä on kuin junamatka.
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Jumalan kanssa.
Kerran kauan sitten kaukaisessa maassa eli neljä pikku olentoa:
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
PERHEVALMENNUS valamihina ponnistamahan; synnytysvalmennus
Vaikuttaa uskomattomalta! Vaikuttaa uskomattomalta! Kenraali Dwight D. Eisenhower oli oikeassa, kun hän antoi määräyksen, että se oli valokuvattava ja.
Ajatuksia elämästä..
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Katso Aitolasta lisää:
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Koirat…. vastaan ihmiset….
NALLE PUH.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Katsotaan, sanoi lääkäri!
NAISEN ITSETUNTO.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Lihavuus on onnellisten hetkien kertymää....
Nykyaikainen satu Kuningas sammakko Nainen oli pelaamassa golfia, ja hänen golfpallonsa lensi pusikon taakse. Hän lähestyi pusikkoa, ja näki sammakon.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Avaimia itsensä valmentamiseen
VARHAINEN PUUTTUMINEN
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Pieniä hetkiä.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Ystävyytesi on: arvokas aarre....
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
HEI USEIN HYMY TARTTUU Minulla ei ole sinulle uutisia...
Kysy parilta. Muista päiväys. Mikä päivä eilen oli
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
Kuinka paita ja peppu olettekaan! Pariskuntien välistä leikkimielistä kisailua siitä, kuka tunteekaan kumppaninsa paremmin. Toteutetaan kyselemällä tavalla.
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Toimintaohjeet opelle
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Tervetuloa koulutukseen!. Ryhmätilanteet ja sanaton viestintä.
Ikäihmisten surutyön erikoispiirteet ja arjen keinoja eteenpäin : Tampere Surukonferenssi Liisa Salmenperä TtT, työnohjaaja,
 Tehtävä 2.7. pareittain, sivu 76  Kriisi on ongelma tai vaikeus ihmisen elämässä, joka voimakkuutensa vuoksi tekee ihmisen väliaikaisesti kykenemättömäksi.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2006
Esityksen transkriptio:

TtT, työnohjaaja, psykoterapeutti VALOKUVAKORTTIEN KÄYTTÖ SURUN TERAPEUTTISESSA K ÄSITTELYSSÄ 11.-12.4.2013 Surukonferenssi, Tampere Liisa Salmenperä, TtT, työnohjaaja, psykoterapeutti Harjunrinne 1, 24280 SALO p. 044 5473380, liisa.salmenpera@aurinkoruusu.fi www.liisasalmenpera.com

Miten valokuvaa voi käyttää: 1) Omaelämänkerralliset kuvat, perhealbumit 2) Assosiatiiviset, symboliset kuvat 3) Uusien valokuvien ottaminen 4) Valokuvan ja muun taiteellisen tuotoksen yhdistäminen

Valokuvakorttien vaikuttavuus: Valokuvat ovat projektiivisia, symbolisia ja assosiatiivisia - terapiassa ovat välineellisiä, sillä valokuvat heijastavat tunteita, muistoja, toiveita ja ajatuksia. Ovat poikkileikkaus hetkestä ja ajasta. Monenlaisia kortteja olemassa (Spectro, Ovikortit, Saga, Mythos, Persona, mustavalkoiset/värilliset postikortit, Oshot, Enkelikortit, Vahvistuskortit, Nallekortit)

MUUTOKSEN VIRTA: Omat valokuvat, perhealbumit, valokuvakortit KIELTÄMINEN TUNNEREAKTIOT Vihan käsittelyä, mille kiukkusi näyttää? MUISTELU VIHAN VAIHE Kuunteleminen, rinnalla kulkeminen VÄSYMINEN Selviytymiskeinojen lisääminen SOPEUTUMINEN Valokuvakortit, Kuvakollaasit, Toivon työ (IHME-kysymys), Voimaantumisen polku, (pienet askeleet), Minä-runo ja valokuvakortit, valokuva+musiikki+maalaus TUTKIMINEN INNOSTUS Vedenkivi & Salmenperä 2005

MUISTELUVAIHEEN HARJOITUS Aikajana/suunnan määrittely, Nosta muutamia kortteja, jotka kuvaavat menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Mitä kohti toivot meneväsi? Minkä ”lahjan/moton” puolisosi jätti sinulle? (HAETAAN VOIMAVAROJA MENNEISYYDESTÄ, PSYKOLOGISEN TYÖN AVULLA MUODOSTETAAN MIELIKUVA KUOLLEESTA PUOLISOSTA OMAAN VIRTUAALISEEN HENKILÖGALLERIAAN)

HYVÄN LEVON KUVAT: 1) Uudelleen määrittele väsymisen vaihe asiakkaalle esim. uudistumisen ja rauhan satamaksi, (joka on itse asiassa lavein portti masennukseen). 2) Nosta kortteja kuvaamaan hyvää lepoa ja kasvavaa voimaa, kerro niistä, mikä niissä erityisesti auttaa, mitä voivavaroja tulee kaiken aikaa lisää? 3) Yhdistä esim. rentoutumiseen ja musiikkiin. (vastaanotolla projektori, jolla voi heijastaa kuvan seinälle)

Harjoituksia, sopeutumisen ja tutkimisen vaiheeseen: Tavoitteistaminen, asteikkokysymykset: Ota kortteja (1-3 kpl) jotka kuvaavat tavoitettasi, missä olet asteikolla 4-10, kunkin tavoitteen suhteen? (HUOM! tavoitteen teko on tärkeää, terapeutin tehtävänä on auttaa asiakasta muotoilemaan tavoitteet siten, että asiakas itse pystyy arvioimaan edistymistään hoidon aikana). Esim. sanoit olevasi 2:ssa, nosta kortti, joka kuvaa oloasi juuri nyt, mikä on pienin mahdollinen askel, joka saa sinut nousemaan kolmoseen, nosta kortteja sille, mitä ovat pienet askeleet kohti kolmosta tai/tavoitettasi. Mistä tiedät, että olet oikealla tiellä, eli arviointikriteerit?

Harjoituksia, jatkuu: Ihmekysymys; (tavoitteena innostaa, voimaannuttaa ja luoda toivoa tulevaisuuteen) -Nukut ja yöllä tapahtuu ihme, kaikki ne ongelmat ja huolet joiden vuoksi olet tullut hakemaan apua ovat poistuneet, joten kuvaile mistä tiedät, että ihme on tapahtunut, mikä on toisin, milloin ihme on jo edes osittain tapahtunut? Nosta kortteja jotka kuvaavat ihmettä ja elämääsi, mikä on silloin toisin?

MINÄ OLEN KUIN- RUNO Minä olen kuin… Minä olen kuin…. Nosta kortteja kuvaamaan itseäsi ja viimeistele runo ottamalla pois kuin sanat. ”Minä olen kuin apostolin kukka, kaunis ja ainutlaatuinen. Olen lentävä kotka, joka saa ilmaa siipien alle. Minä olen huokaava meri, täynnä voimaa ja elämää.”

HUOMIOI VALOKUVAKORTTI TYÖSKENTELYSSÄ: 1) Valinnat ovat aina oikein 2) Kaikki osallistuvat 3) Hiljaiset ja hitaatkin tulevat huomioiduksi, nuorille usein helpottavaa 4) Vaatii ohjaajalta selkeät ohjeet, esim. millä perusteilla kortit valitaan! 5) Purkaminen vaatii suhteellisen paljon aikaa, ja purkua ei voi jättää kesken. 6) On syvällistä ja voimallista - ennakoimattomia reaktioita voi tulla, varaudu niihin. 7) Jos iso ryhmä, on kortteja oltava paljon

Ryhmä-/yksilöharjoituksia: 1) Tutustuminen ja lämmittely: Nosta 1-3 kpl kortteja omasta tämän hetken olosta ja tavoitteistasi; puretaan sanallisesti, voi myös peilata ensin pareittain vasta sitten jako suuryhmään. 2) Ryhmiin jakaminen: Värikävely, kuvakävely: ryhmitä valokuvakortit värien/kuvien mukaan ja anna tehtävä; esim. mikä väri jostakin syystä vetää sinua puoleensa, tai missä värissä näet eniten toivoa tulevaisuudesta? –Purku, voidaan tehdä keskelle ryhmää kuvakollaasi (Huom! Laske käytettävissä oleva aika tarkasti, vie paljon aikaa)

Värityöskentelyn kysymyksiä: 1) Miksi valitsit juuri tämän värin toivon väriksi? 2) Mistä kaikesta tulit tietoiseksi valitessasi tämän värin? 3) Jos väri sijoitettaisiin kehoosi, niin mihin juuri nyt? 4) Anna värin vaikuttaa itseesi ja luo mielesi valkokankaalle kuva, jossa toivon väriä on yllin kyllin, nauti estoitta väristä ja sen energiasta.

Harjoituksia, jatkuu: Voimaa ryhmän peilistä -> kun ryhmä lämmennyt ja lähellä loppumista, jokainen haluaa yleensä kuulla, miten muut ovat minut nähneet ryhmässä ja miten tukevat selviytymistäni. Ryhmä ei voi olla kovin iso, purkamiseen menee aikaa, mutta on tosi mukava ryhmän lopetus. Nostakaa kortteja toinen toisellenne, siitä miten olette nähneet toistenne vahvuudet jatkaa eteenpäin omassa elämässä. Voi liittää esim. ”Elämäni siivous”- harjoitukseen. (Yvonne Dolan, PIENI ASKEL)

LÄHTEET JA LUETTAVAA: Berg I. K. & Scott D., Miller S.D1994: Ihmeitä tapahtuu Dolan, Y. PIENI ASKEL Halkola U. 2009a: Mitä valokuvaterapia on? Teoksessa: Valokuvan terapeuttinen voima (toim.) Halkola U., Mannermaa L., Koffert T. & Koulu L. Duodecim. Otavan kirjapaino Oy. Keuruu. s.13-23. Halkola 2009b: Valokuvaterapian teoreettisia perusteita hahmottamassa. Teoksessa: Valokuvan terapeuttinen voima (toim.) Halkola U., Mannermaa L., Koffert T. & Koulu L. Duodecim. Otavan kirjapaino Oy. Keuruu. s.49-75. Heimo-Vuorimaa L. 2009: Assosiatiiviset kuvat, psyykkinen trauma ja krooninen kipu. Teoksessa: Valokuvan terapeuttinen voima (toim.) Halkola U., Mannermaa L., Koffert T. & Koulu L. Duodecim. Otavan kirjapaino Oy. Keuruu. s.189-201. McKeel A.J. 2000: A selected review of research of solution-focused brief therapy. http://www.sft_l.sikt.nu/ReviewMcKeel.htm PihlS. & Aronen A.-M. (2012) Unentaidot, Duodecim Pehunen P. 2009: Omakuvat ja perhevalokuvat psykoterapiassa. Valokuvaterapian teoreettisia perusteita hahmottamassa. Teoksessa: Valokuvan terapeuttinen voima (toim.) Halkola U., Mannermaa L., Koffert T. & Koulu L. Duodecim. Otavan kirjapaino Oy. Keuruu. s.75-87. O'Connel B. 2005: Solution-focused Therapy. SAGE Publications Ltd. USA.