Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
OPH/T.S VALTIONAVUSTUKSET TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄÄN.
Kehittämistoiminta Terttu Kiviranta kehittämisjohtaja
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Hankerahoituksen painopisteet Mihin hankerahoitusta saa? KAS ELY PP.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Mikä on hyvää hanketoimintaa? Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, ryhmäpäällikkö Anna-Liisa Hietala.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Joensuun seudun aluekeskusohjelma Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen JOSEK Oy.
Toiminnan suunnittelu
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS–JA PALVELUTEHTÄVÄ hanke-esittely: Työelämäohjauksella voimavarat käyttöön ja tukea kehittämistyöhön VOIMIKS -hanke Sirkka Peltola.
Kuuluu valtakunnalliseen Opin ovi –perheeseen Toiminta-aika Toimijat: Länsirannikon koulutus Oy WinNova Satakunnan koulutuskuntayhtymä.
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
ENO – ENNAKOIVA OHJAUS TYÖELÄMÄSSÄ Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Tarja Liljeroos.
Kokkolan ammattiopisto
HENKILÖSTÖSTRATEGIA Yhteistyötoimikunta
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
KoulutusPotkuri+ Neuvontapalvelut alkaville ja toimiville yrityksille Turun seudun yrityspalvelukeskus Potkurissa - yhden paikan periaatteella - yrityksen.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Osaava Itä-Suomi -verkosto Osaava Itä-Suomi hankkeen kuvaus Osaava Itä-Suomi hanke on viiden itäsuomalaisen aikuiskoulutustoimijan yhteinen Työelämän kehittämis-
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Keskeiset lyhyen aikavälin osaamiskapeikot Lapissa
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Saimaan ammattiopisto Sampo
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa Asko Jaakkola Sivistystoimentarkastaja Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus 30.3.2010

Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen organisaatio

Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Yrityksille ja julkisyhteisöille, erityisesti pienyrityksille, tarjottavia osaamisen kehittämispalveluja Tärkeä ja arvokas asia alueelle ja K-S Elylle Kaakkois-Suomi; Etelä-Karjala ja Kymenlaakso 320 000 asukasta / 4 lupaa

Painopisteet Opetusministeriön linjausten mukaiset kehittämistoiminnan painopistealueet vuonna 2010 ovat seuraavat: verkostoitunut toimintatapa (yhteistyö työelämän ja muiden sidosryhmien kanssa) työelämä- ja asiakaslähtöisyys sekä yritysten, erityisesti pk-yritysten ja julkisyhteisöjen osaamisen kehittäminen. Kaakkois-Suomessa erityisinä painopisteinä ovat ”Oppiva Kaakkois-Suomi kasvaa - Kaakkois-Suomen ammatillisen aikuiskoulutuksen kehittämishaasteet ja strategia 2008 – 2012” mukaiset toimenpiteet.

Aikuiskoulutuksen kehittämishaasteet, s.52 Aikuistutkimus ja –arviointi Kaakkois- Suomessa Ennakointiyhteistyö -tiedon kokoaminen ja jakaminen -vuoropuhelu Koordinoidut/ yhteiset työnantajakäynnit/ -kyselyt Aikuiskoulutus- osaamisen lisääminen Verkosto- työskentely Koulutuksen ja työelämän vuoropuhelu Työssäoppimisen organisointi ja ohjaus Tiedottaminen, neuvonta ja ohjaus Tavoitteellinen työkierto Henkilökohtaistaminen -osaamisen tunnustaminen -joustavat oppimispolut Koulutustarjonnan koordinointi -yhteissuunnittelu ja -markkinointi

1. Toimijoiden välinen kumppanuus, yhteistyö ja verkostoissa oppiminen Mitä tarkoitetaan? Missä pitää onnistua? (menestystekijöitä) Miten mitataan? (indikaattorit) Käynnistettävät toimenpiteet 2008-2012 Verkostotyöskentely on osa aikuis-koulutus-toimijoiden perustehtävää Yhteistyö- ja oppimisverkostot ovat aidosti toimivia Oppiminen kumppaneiden ja verkostojen hyvistä käytännöistä Toimijoiden sitoutuminen maakuntien tavoitteelliseen kehittämiseen Luottamuksen rakentuminen toimijoiden välillä Oppimista, verkosto- työskentelyä ja uusia toimintakäytäntöjä edistävä toimintakulttuuri Verkostotyöskentelyn johtaminen tavoitteellisesti Yhteisiä asiakas-palvelu- ja palaute prosesseja Verkoston osaa-miskartoitukset/ yhteisiä osaamisen kehittämisprosesseja Verkostotoiminnan arviointi, käyttöönotetut hyvät käytännöt Maakunnalliset aikuis- koulutustiimit Yhteinen koulutuksen ja työelämän vuorovaikutusta edistävä hanke Aikuiskoulutuksen alueellinen ennakointimalli Aikuiskoulutusfoorumit vuosittain (tiedon/ kokemusten vaihto)

2. Kysyntälähtöisyys, työelämän tarpeet Mitä tarkoitetaan? Missä pitää onnistua? (menestystekijät) Miten mitataan? (indikaattorit) Käynnistettävät toimenpiteet 2008- Työelämäntarpeet tiedetään ja niihin vastataan Koulutus perustuu kysyntään Palveluprosessit toteutetaan asiakaslähtöisesti verkostoa hyödyntäen Eri toimijoiden yhteinen ennakointitoiminta Yrityksiin kohdistuva tiedonhankinta ja hyödyntäminen on koordinoitua (käynnit, tiedon jakaminen) Koulutuksen suunnittelu ja toteutus ennakointitiedon pohjalta Työssä oppimisen laadukas toteutus Erilaiset oppimisympäristöt, joustavat, osaamisen kehittämistavat Opiskelijoiden työllistyminen Rekrytointiongemat Työpaikkaohjaajien lkm Yritysten kehittämis- ja ohjausprosessit lkm Asiakaspalautteet (koulutuksen sisältö, toteutus, työssäoppiminen) Yhteishankinnat, lkm Työttömyysaste Neuvottelukuntatyön tehostaminen (yhteiset alakohtaiset) Työpaikkaohjaajakou-lutuksen kehittäminen (tutkinto) Työelämän näyttö-tutkintomestarit Koordinoidut yritys-käynnit/ennakointi-verkosto Työssäoppimisen- yritysten kehittäminen /tyke-tehtävä Kaakkois-Suomen aikuiskoulutus/-aluekehitystutkimus

3. Aikuiskoulutustoimijoiden vahva osaaminen Mitä tarkoitetaan? Missä pitää onnistua? (menestystekijät) Miten mitataan? (indikaattorit) Käynnistettävät toimenpiteet 2008-2012 Aikuiskoulutusta koskeva tietous Kouluttajien vahva aikuispedagoginen ja työelämä-osaaminen Kaikilla toimijoilla on hyvä yhteistyö- ja verkosto-osaaminen Aikuiskoulutustoimijoiden vahva osaaminen ja osaamisen jatkuva kehittäminen Onnistuneet rekrytoinnit Toimijoiden riittävä täydennyskoulutus Oppivien verkostojen rakentuminen Aikuiskoulutus-toimijoiden osaamis- kartoitukset Henkilöstön kehittämisohjelmat /henkilöstökyselyt Pätevien aikuis-kouluttajien lkm Opiskelija/asiakas- Palaute Alueellisia/teema-kohtaisia aikuiskoulutus- koulutuspäiviä/ yhteisiä osaamisen kehittämisohjelmia Aikuiskoulutustoimijoi-den työelämäjaksot/ kehittäminen Tavoitteellinen työkierto

4. Yksilön onnistuvat opinpolut Mitä tarkoitetaan? Missä pitää onnistua? (menestystekijät) Miten mitataan? (indikaattorit) Käynnistettävät toimenpiteet 2008- Potentiaaliset aikuisopiskelijat ohjautuvat sopivaan koulutukseen Koulutusta tarvitsevat saavuttavat helposti tarvitsemansa koulutuksen Koulutus- ja oppimisprosessit etenevät tarpeiden ja tavoitteiden mukaisesti Aikuisten ohjaus- ja neuvontaverkoston tuloksellinen toiminta Verkoston vahva ohjaus- ja neuvontaosaamisen Henkilökohtaistamisen joustava toteutuminen Verkko-opiskelun ja ohjauksen tehokas hyödyntäminen Henkilökohtaiset ohjaustilanteet lkm Aikuiskoulutukseen osallistuminen, koulutustaso työllistyminen Osaamisen tunnus-tamismenetelmien käyttö Keskeyttämisaste Suoritettujen (osa)tutkintojen lkm Ohjaus-/neuvonta-palveluiden käyttö + palaute Opiskelijapalaute Ohjaus- ja neuvonta-henkilöstön osaamisen kehittämisohjelma Ohjauksen ja neuvonnan yhteiset toimintakäytännöt ja ohjausverkostot (Opin ovi) Tiedotuksen ja markkinoinnin koordinointi Osaamisen tunnustamisen käytäntöjen kehittäminen yhteistyönä Aikuisopiskelijoiden verkko-osaamisen vahvistaminen Kehittämistä tukeva toimintatutkimus