HATKAT-tekoälytiketti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Hyvä haku Miten se on tehty. MISTÄ HYVÄT HAKIJAT ON TEHTY ? Koirat hakevat siten (sitä), miten (mitä) niille opetetaan. Ongelma on, ettemme tiedä mitä.
Kysely- tai ilmoittautumislomakkeen luominen Google Driveen
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
Moodlen ohje opiskelijoille
Verkonkäytön ongelmat
Suunnitelma ohjelmiston testaukseen
Nämä kalvot on lisensoitu Creative Commons Attribution-ShareAlike 1
Power Point – esitysgrafiikkaohjelma lyhyesti
Kysy kirjastonhoitajalta -uudistus Vastaamisen konsepti • Kirjasto • Muut vastaajat • Kommentointi.
Ellit - keskustelut “news-groups” räätälöityjä palveluja
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Käyttöohje: Kuinka luoda käyttäjätili. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Kuinka liittää sähköposti Fronteriin?
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Käyttöohje: Kuinka lisätä käyttäjä ryhmääsi. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Kontekstinhallinta ja muut rajapintatarpeet Mika Tuomainen Juha Mykkänen SerAPI-projekti, HIS-tutkimus Kuopion yliopisto, Tietotekniikkakeskus, Centek.
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Käsityön opetustuokio
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Sähköisiä testejä Martinlaakson lukiossa
6σ Six Sigma. Yleistä 6 Sigma on tilastotieteeseen perustuva laatujohtamisen työkalu Perusajatus on, että prosessin virheitä on pystyttävä mittaamaan,
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
T Henkilökohtainen SE harjoitus
Palauteseteli Sosiaalinen innovaatio © Nisse Suutarinen,
Ydinpalveluiden (käyttäjä, käyttöoikeus, potilas).NET-palvelutoteutus: CoreServiceDemo PlugIT-loppuseminaari Koulutustyöpaja 1: Avoimet ohjelmistorajapinnat.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Tietoliikenne sähköposti WWW-sivut posti, puhelin, telefax...
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Esitelmä 22 – Jussi Kangaspunta Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Ohjaamaton.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
Jopox Viestintäkanavien roolit & Aloitusopas Tom Hedman.
Asiakaspalvelu 2014 Asiakaspalvelujärjestelmä (Tiivistetty kuvaus)
Avointen aineistojen julkaisualusta AVAA © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Hankintasuunnittelu ja tarjouspyynnöt - pilvipalvelu
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
The 9 block vision processing model
Abitti-tikku Saat tikun käyttöösi lukion ajaksi. Sen avulla harjoittelet Abitti- järjestelmän käyttöä. Abittia käytetään koko lukion ajan kurssikokeissa.
Tutkielman teko-ohjeet
Oirekartoitin Asiakkaan käyttöohje.
Työelämän tekstejä sähköposti.
Ikuisia kysymyksiä erityisesti uskonnot vastaavat näihin, mutta myös monet ideologiat kaikissa uskonnoissa tai ideologioissa ei vastauksia kaikkiin kysymyksiin.
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Lingsoft Language Management
Aineistonhallintasuunnitelmatyökalu dmpTuuli
Lasten ja nuorten kulttuurikeskus metku
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Kierros 4 - OLO Web.
Hyvä käyttöohje ohjeet_opas.pdf.
Granlund Manager, käyttöohje
Mittarit – mitä ja miten mitata
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
CLT132 Tehtävät (viikko 4).
Tuetun päätöksenteon koulutus
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
TESTAUSKANVAS RAJAUS Mitä ratkaisua tai konseptia testataan?
VM:n kokemustenvaihtotilaisuus
Massaviestinnän toimintatavan automatisointi
Koneoppimisen hyödyntäminen Kuti-järjestelmässä
Robotiikka Ruokaviraston asiakaspalveluun (Chatbot lemmikkieläinten tuontiehdot)
BI Digicontroller esimiehen tueksi VM:n esittely 13.5
Digiopastus kirjastossa – googlen kaikki mahdollisuudet
Esityksen transkriptio:

HATKAT-tekoälytiketti VM:n kokemustenvaihtotilaisuus 13.05.2019 Jaakko Vesanen

Kokeilun tarkoitus ja viitekehys Kokeilussa tarkoituksena on "Kokeilla tekoälyn ja tekstianalytiikan hyödyntämistä osana palvelutikettien laatimista siten, että loppukäyttäjä kuvaa vapaamuotoisella tekstillä ongelmansa, josta tekoäly laatii tiketin, määrittää ongelman luokittelun ja tarjoaa eri ratkaisuja. Mikäli sopivaa ratkaisua ei löydy, ohjataan tiketti asiantuntijalle." CISSI-itsepalvelukanava Puolustusvoimien henkilöstölle palvelupyyntöjen ja häiriöilmoitusten eli "tikettien" laatimiseksi määrämuotoisille lomakkeille eri lomakkeita on n. 95 jaettuna n. 8 luokkaan. Luokkia esim. Häiriöt ja viat, Työasemapalvelut, Viestintäpalvelut, Matkustaminen, jne… lomakkeiden mukaan ohjaus tukiryhmille CISSI-tikettejä n 5000/kk (häiriöt ja palvelupyynnöt)

Ongelma ja tavoitteet Ongelma Tavoite on Oikean lomakkeen löytäminen satunnaiselle käyttäjälle vaikeaa. Hidas käyttöliittymä, pitää varta vasten avata sovellus Menee väärälle lomakkeelle (jopa 40%). Jolloin kiertää väärän tukiryhmän kautta –> viivettä, lisätyötä. Tavoite on keventää käyttäjän tuskaa palvelupyynnöissä ohjata pyynnöt oikeille tikettilomakkeille, tarjota heti ratkaisu selvissä tapauksissa.  aikaa ja vaivaa säästyy sekä palvelu paranee

Konsepti Käyttäjä ei käytä CISSI-portaalia tiketin laatimiseen, vaan käy vapaamuotoista keskustelua Skypellä "CISSI Botin" kanssa. (  keskustelukäyttöliittymä ) Keskustelubotin kanssa Skype-keskustelussa selvitetään ensin palveluluokka eli onko kysymyksessä vikailmoitus vai palvelupyyntö tms. (  tekstianalytiikka ) Palveluluokan selvittyä keskustelubotti siirtyy tarjoamaan vastaaviin tapauksiin soveltuneita ratkaisuja. (  "tekoäly" ) Jos ei löydetä ratkaisua tai jos on palvelupyynnön tekemisestä kysymys, niin keskustelulla selvitetään oikea tikettilomake ja siihen tarvittavat pakollisen tiedot. Tiketin tiedot lähetetään esim. sähköpostilla ohjelmistorobotille, joka luo CISSI:in tiketin ChatBotin keräämillä tiedoilla ja lähettää sen. Tukiryhmä ratkaisee tiketin, mutta tiketit ja ratkaisut kerätään HATKAT-ratkaisukantaan, joilla kone opetetaan tarjoamaan lisää ratkaisuja ilman että päädytään laatimaan tikettiä. (  inkrementaalinen koneoppiminen ) Mitä enemmän HATKAT:ia käytetään, sitä paremmaksi se oppii.

Toteutustapa Kokeiluun valittiin yksi luokka "Häiriöt ja viat" oikeilla lomakkeilla, mutta keksityllä datalla. Ei opeteta olemassa olevalla tikettidatalla Koska oikea data huonoa, osin sensitiivistä ja eri kontekstissa syntynyt Joten lähtökohtana on inkrementaalinen opetus käytön aikana Jolloin saadaan uuden kanavan käyttötavan mukainen relevantti luokittelu- ja ratkaisudata MS Azure pilvipalvelut Käyttöliittymänä ChatBot, kanavana Skype tai www-sivulle upotus Tekoälynä LUIS kielen ymmärtämiseen ja QnA oikean vastauksen löytämiseen