Thomas Kuhn Tutki luonnontieteiden historiaa ja päätteli, että tieteen historiassa voidaan tehdä ero normaalitieteen ja tieteen kriisi-vaiheiden välille.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TIETEEN KEHITYS Tieteen sisäiset vs. tieteen ulkoiset tekijät (internalismi vs. eksternalismi). Kognitiivinen vs. institutionaalinen tieteenhistoria. Robert.
Advertisements

Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
Pirkanmaan Vuoden Kylä 2011: Kotala, Virrat.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Tieteellisen tiedon luonne ja tieteen tehtävät
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmän kalvosarja: Lapsen erokriisi
Mitä on tieto? Tiedon määrittelyn ongelma
Tieteellinen realismi ja tieteen kehitysdynamiikka
ANTIIKIN KREIKAN TIEDE
MOTIVAATIO SYNTYY HENKILÖIDEN VÄLISESTÄ VUOROVAIKUTUKSESTA
ETIIKKA LAATU- JA TULOSTAVOITTEIDEN PAINEESSA
Filosofian Praktikum 2009 Mitä on Filosofia? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin ensimmäinen praktikum- kokoontuminen.
Helmikuun uusintatentti
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
Kasvatustieteen metodologian historia
Poolituottaminen Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
1. Usean muuttujan funktiot
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
4/9/2017 Mitä filosofia on? Kreikan kielestä sana filosofia = viisauden rakastaminen Länsimainen filosofia syntyi 600 e.Kr. antiikin Kreikassa. Tämä kurssi.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
Pirkanmaan koulutus- ja työmarkkinoiden tulevaisuus Tulevaisuus Pirkanmaalla -ennakointikoulutus Jari Järvinen Foredata Oy
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Tieteenfilosofia Syksy 2011 Lapin yliopisto. Tiede – termin merkityksiä Tieteen tulokset / tieto Tieteelliset menetelmät Tiedeyhteisö Tiedeinstituutio.
KIRKKOHISTORIA Mitä se on ja miten sitä tutkitaan?
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010 (Osa 2) John Pajunen.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
 Tehtävä 2.7. pareittain, sivu 76  Kriisi on ongelma tai vaikeus ihmisen elämässä, joka voimakkuutensa vuoksi tekee ihmisen väliaikaisesti kykenemättömäksi.
5 TIETEENFILOSOFIA FI3 LAJM. 5.1 Tieteenfilosofian määrittelyä ERITYISTIETEET TIETEENFILOSOFIA FILOSOFIA.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Elämän alku Luku 12  Ydinsisältö.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Tactic – Uusi lautapeli vai palvelumuotoile jo olemassa olevaa peliä?
Kristinusko ja tiede Antiikin Kreikka ja Rooma (n.700 eKr. – 500 jKr.) - apologia: kristinuskon puolustus antiikin filosofeja vastaan filosofian keinoin.
Tietoteorioiden testaaminen
reaktio ärsyke valinnan vapaus vapaa tahto minätietoisuus omatunto
Teoriat ja havainnot HYPOTEETTIS-DEDUKTIIVINEN MENETELMÄ
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
s. 30 teht. 4 a) evokatiivinen b) reaktiivinen ja proaktiivinen
1. Johdanto Fysiikka on perusluonnontiede, joka tutkii kappaleiden ja luonnon ilmiöiden mitattavia ominaisuuksia, pyrkii löytämään ilmiöissä vallitsevia.
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Luonnontiedeaiheinen projekti
Kysymyksiä fi tunnille
6 Piirreteoriat kuvailevat yksilöiden välisiä eroja
Psykologia on tiede.
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Mikä on elämänkatsomus?
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
VANHAN TESTAMENTIN SYNTY
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Oma nimi | Opettajan nimi | Koulu
1. Biologia On elämän tiede.
Sääntöjä ulkopuoliseen arviointiin
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Thomas Kuhn Tutki luonnontieteiden historiaa ja päätteli, että tieteen historiassa voidaan tehdä ero normaalitieteen ja tieteen kriisi-vaiheiden välille normaalitieteen vaiheen aikana tieteen tekoa ohjaa yksi hallitseva paradigma paradigma-sana tulee kreikasta ja se tarkoittaa mallia. Vieraiden kielten opetuksessa voidaan puhua taivutusmuotojen paradigmasta

Paradigman kolme tehtävää Se on vallitsevan tutkimuksen ideaali Se määrittää minkälaisia kysymyksiä tiedemiehet kysyvät. Se toimii ikään kuin oppikirjana tulevia tieteentekijöitä koulutettaessa

Normaalitieteen kolme tehtävää Paradigmaa tukevien faktojen määrittely ja keräys Havaintojen ja teorian yhteensopivuuden aikaansaaminen Paradigmaattisen teorian tarkempi artikuloiminen testeillä

ANOMALIA Anomalia on sellainen hyväksyttävissä testeissä havaittu ilmiö, jota paradigma ei kunnolla pysty selittämään. Anomali-sessa havainnossa luonto ei täytäkään paradigman synnyttämiä odotuksia. Normaalitieteen alkuvaiheessa paradigman ja testitulosten yhteensopi-vuus on suurimmillaan. Tutkimuksen edetessä törmätään ennemmin tai myöhemmin anomalioihin

ANOMALIAT JA TIETEENKRIISI Tiede joutuu kriisiin, kun anomalisia havaintoja tulee riittävästi. Ne sinällään eivät kuitenkaan riitä kumoamaan paradigmaa. Tieteen kriisi alkaa, kun ammattikunta tulkitsee anomalioiden horjuttavan itse tieteen perusoletuksia eli paradigmaa.

Kolme reaktiota kriisiin Normaalitiede venyttää tai uudelleen artikuloi paradigmaa Uudet yritykset eivät ratkaise ongelmaa – tiedeyhteisö tekee siitä filosofisen ongelma. Kukaan ei pysty ratkaisemaan tätä ongelmaa. Syntyy uusi paradigma tai useita sellaisia ja ne alkavat taistelun hyväksymisestään

Miten valita uusi paradigma? Tieteen ollessa kriisissä ei Kuhnin mukaan ole mitään rationaalista tapaa valita uusi paradigma, koska itse paradigma on ollut rationaalisuuden kriteeri (s. 106): ”Kilpailevien poliittisten instituutioiden välisen valinnan tapaan kilpailevien paradigmojen välinen valinta osoittautuu yhteisön elämän yhteismitattomien käytäntöjen välillä tehtäväksi valinnaksi.”