Thomas Kuhn Tutki luonnontieteiden historiaa ja päätteli, että tieteen historiassa voidaan tehdä ero normaalitieteen ja tieteen kriisi-vaiheiden välille normaalitieteen vaiheen aikana tieteen tekoa ohjaa yksi hallitseva paradigma paradigma-sana tulee kreikasta ja se tarkoittaa mallia. Vieraiden kielten opetuksessa voidaan puhua taivutusmuotojen paradigmasta
Paradigman kolme tehtävää Se on vallitsevan tutkimuksen ideaali Se määrittää minkälaisia kysymyksiä tiedemiehet kysyvät. Se toimii ikään kuin oppikirjana tulevia tieteentekijöitä koulutettaessa
Normaalitieteen kolme tehtävää Paradigmaa tukevien faktojen määrittely ja keräys Havaintojen ja teorian yhteensopivuuden aikaansaaminen Paradigmaattisen teorian tarkempi artikuloiminen testeillä
ANOMALIA Anomalia on sellainen hyväksyttävissä testeissä havaittu ilmiö, jota paradigma ei kunnolla pysty selittämään. Anomali-sessa havainnossa luonto ei täytäkään paradigman synnyttämiä odotuksia. Normaalitieteen alkuvaiheessa paradigman ja testitulosten yhteensopi-vuus on suurimmillaan. Tutkimuksen edetessä törmätään ennemmin tai myöhemmin anomalioihin
ANOMALIAT JA TIETEENKRIISI Tiede joutuu kriisiin, kun anomalisia havaintoja tulee riittävästi. Ne sinällään eivät kuitenkaan riitä kumoamaan paradigmaa. Tieteen kriisi alkaa, kun ammattikunta tulkitsee anomalioiden horjuttavan itse tieteen perusoletuksia eli paradigmaa.
Kolme reaktiota kriisiin Normaalitiede venyttää tai uudelleen artikuloi paradigmaa Uudet yritykset eivät ratkaise ongelmaa – tiedeyhteisö tekee siitä filosofisen ongelma. Kukaan ei pysty ratkaisemaan tätä ongelmaa. Syntyy uusi paradigma tai useita sellaisia ja ne alkavat taistelun hyväksymisestään
Miten valita uusi paradigma? Tieteen ollessa kriisissä ei Kuhnin mukaan ole mitään rationaalista tapaa valita uusi paradigma, koska itse paradigma on ollut rationaalisuuden kriteeri (s. 106): ”Kilpailevien poliittisten instituutioiden välisen valinnan tapaan kilpailevien paradigmojen välinen valinta osoittautuu yhteisön elämän yhteismitattomien käytäntöjen välillä tehtäväksi valinnaksi.”