Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

5 TIETEENFILOSOFIA FI3 LAJM. 5.1 Tieteenfilosofian määrittelyä ERITYISTIETEET TIETEENFILOSOFIA FILOSOFIA.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "5 TIETEENFILOSOFIA FI3 LAJM. 5.1 Tieteenfilosofian määrittelyä ERITYISTIETEET TIETEENFILOSOFIA FILOSOFIA."— Esityksen transkriptio:

1 5 TIETEENFILOSOFIA FI3 LAJM

2 5.1 Tieteenfilosofian määrittelyä ERITYISTIETEET TIETEENFILOSOFIA FILOSOFIA

3 TEHTÄVÄ Miten tiedettä voi tutkia? – millaisia asioita tieteestä voi tutkia?

4 TEHTÄVÄ Selvitä kurssikirjan avulla mitä tieteellisen tiedon tuntomerkeillä tarkoitetaan

5 Mitä tiede on? (1) tutkimusprosessi (2) tutkimusprosessista saatujen tietojen kokonaisuus

6 5.2 Tiede ja näennäistiede Näennäis- eli pseudotiede: – oikealta tieteeltä näyttävä kokonaisuus, joka ei kuitenkaan täytä tieteellisen tiedon tuntomerkkejä Demarkaatio-ongelma: – miten erottaa oikean tieteen näennäis- tieteestä?

7 TEHTÄVÄ Mitä pseudotieteitä tiedät? – millä tavalla tuntemasi pseudotieteet EIVÄT täytä tieteellisen tiedon tuntomerkkejä?

8 Paul Feyerabend (1924–1994) Tieteenfilosofian anarkisti Ei ole olemassa ylivertaista tieteellistä menetelmää, vaan kaikki kaikki tutkimustavat käyvät (Anything goes)

9 Postmoderni tieteenfilosofia Tietoteoreettista relativismia: – kaikki tieto on suhteellista Ei ole olemassa yhtä totuutta vaan useita totuuksia, jotka ovat samanarvoisia ja yhteismitattomia keskenään

10 TEHTÄVÄ Onko todellakin niin, että meillä ei ole keinoa erottaa tiedettä ei- tieteestä, kuten postmoderni tieteenfilosofia väittää?

11 Karl Popper (1902–1994) Tiede ei voi olla aina oikeassa Demarkaation kriteeri: – vain sellainen teoria voi olla tieteellinen, joka periaatteessa voidaan osoittaa virheelliseksi Jos tiede on totta, se lakkaa olemasta tiedettä

12 5.3 Tieteellinen tutkimusprosessi Teoria – (1) tietojen järjestelmällinen kokonaisuus – (2) selitys, joka selittää havainnot ja niiden suhteet Hypoteesi – (1) teoriasta johdettu ennuste – (2) olettamus, jota koetellaan

13 Karl Popper (1902–1994) Rohkeat arvaukset ja kumotut hypoteesit ovat tieteen kannalta erityisen tärkeitä – kumottujen hypoteesien kautta tiedetään, mikä ei ainakaan pidä paikkaansa => falsifikationismi

14 Hypoteettis-deduktiivinen menetelmä (1) Valitaan tutkimusongelma (2) Muotoillaan hypoteesi (3) Rakennetaan deduktiivinen päätelmä (4) Koetellaan hypoteesia (5) Todetaan tulos

15 TEHTÄVÄ Oma esimerkki hypoteettis- deduktiivisesta menetelmästä – keksikää hypoteesi ja suunnitelkaa tutkimus, jossa sitä testataan – kuvailkaa tutkimuksen vaiheet – pelkkä tutkimus- suunnitelma riittää! Esimerkkihypoteeseja: – (1) auringonotto aiheuttaa syöpää – (2) etelänmatkat talvella ehkäisevät masennusta – (3) pelaaminen lisää nuorten väkivaltaista käyttäytymistä – (4) riittävä uni edistää painonhallintaa – (5) kielten opiskelu ehkäisee muistihäiriöitä

16 Hypoteettis-deduktiivinen menetelmä On erittäin tärkeä ymmärtää, ettemme voi koskaan todistaa hypoteesia oikeaksi testitulosten perusteella – voimme osoittaa hypoteesin vain vääräksi (falsifikationismi)

17 Albert Einstein (1879–1955) ”Mikään määrä tieteellisiä kokeita ei voi todistaa minun olevan oikeassa, mutta yksi ainoa tieteellinen koe voi osoittaa minun olevan väärässä”

18 Tieteellisten menetelmien yhtenäisyys Kaikki tieteet eivät ole samanlaisia – luonnontieteissä pyritään toisenlaisiin selityksiin kuin ihmistietiessä – erilaiset menetelmät

19 TEHTÄVÄ Keksi keinoja tutkia oikealla olevia ilmiötä SEKÄ kvantitatiivisesti ETTÄ kvalitatiivisesti – käytä apunasi opettajan jakamaa monistetta Rakkaus Aggressiivisuus Lahjakkuus (valitse itse lahjakkuuden laji) Liikennekäyttäytyminen Toisen kunnioittaminen Ennakkoluulot (valitse itse ennakkoluulon laji)

20 Hermeneuttinen tutkimusote Korostaa ymmärtävää otetta tutkittavaan ilmiöön (ESI)YMMÄRRYS TULKINTA OHJAA VAIKUTTAA

21 TEHTÄVÄ Valitse jokin kulttuurituote kuten esimerkiksi elokuva, kirja tai sarjakuva – kuvaile miten ymmärryksesi on edennyt hermeneuttisella kehällä

22 5.4 Tieteen historia ja tieteellisen tiedon kasvu ”Filosofiasta tulee poistaa kaikki sellainen aines, jota ei voida tieteellisesti havaita. Moraali ja metafysiikka ovat täysin mielettömiä” – mitä filosofiasta jää jäljelle, jos kaikki pitää todentaa tieteellisesti?

23 Positivismi ja looginen empirismi Pyrkivät täsmentämään tieteen menetelmiä Johtavana aatteena luotettavan tiedon saaminen

24 TEHTÄVÄ Tee moniste verifikaatiosta, falsifikaatiosta ja testattavuudesta

25 TEHTÄVÄ Mitä voidaan verifioida ja falsifioida? – keksi lauseita, joita voidaan verifioida ja/ tai falsifioida

26 Poikittainen tieteen historian tarkastelu Positivistit sekä heidän kriitikkonsa Popper kiinnittivät huomionsa tieteellisen tiedon luonteeseen ja tieteen menetelmiin tieteellinen tieto kasvaa kasautuvasti eli kumulatiivisesti

27 TEHTÄVÄ Lähestyykö tieteellinen tieto (lopullista) totuutta?

28 Thomas Kuhn (1922–1996) Tieteellisen vallankumouksen rakenne (1962) Tarkasteli tiedettä pitkittäisesti Osoitti historiallisten olosuhteiden tärkeyden tieteenfilosofialle

29 Tieteellisen tutkimuksen historialliset vaiheet (1) Normaalitiede (2) Tieteen kriisi – anomalia: normaalitieteelle ratkaisematon ongelma (3) Tieteellinen vallankumous

30 Paradigma Viitekehys, jonka puitteissa tieteellistä tutkimusta tehdään Eri paradigmat ovat yhteismitattomia

31 Yo-tehtävä keväältä 2009 Thomas S. Kuhn on loogisen positivismin jälkeisen tieteenfilosofian suuria nimiä. Hänen pääteoksensa Tieteellisten vallankumousten rakenne (1962) aloitti uuden aikakauden tieteenfilosofiassa. a) Mitä Kuhn tarkoittaa tieteellisellä paradigmalla? b) Miten paradigman käsite auttaa selittämään tieteen kehitystä? c) Miten Kuhnin tieteenteoria suhtautuu tiedon kasvun ajatukseen?

32 5.5 Tiede ja todellisuus Observaatio- eli havaintotermit – aistein havaittavat termien jäsenet – esim. Jouko, pöytä ja kasvi – kuvaavat todellisuuden pintarakennetta Teoreettiset termit – viittauksen kohde EI ole suoraan havaittavissa – esim. yliminä, pääoma ja kvarkki – kuvaavat todellisuuden syvärakennetta

33 Tieteellinen realismi Observaatiotermit kuvaavat todellisuuden pintarakenteen Teoreettiset termit kuvaavat todellisuuden syvärakenteen

34 Metodologinen instrumentalismi eli tieteellinen antirealismi Teoreettisia termejä sisältävä teoria on aina toden käsitteen ulkopuolella Teoria on vain välttämätön instrumentti eli väline havaintomaailman jäsentämisessä

35 5.6 Tieteen asema ja merkitys Teknodeterminismi – meillä ei ole mahdollista pysäyttää tekniikan kehitystä kun se kerran on lähtenyt käyntiin Teknologinen imperatiivi – jos jokin tekninen laite voidaan valmistaa, se valmistetaan joka tapauksessa

36 TEHTÄVÄ Voiko teknologian kehitystä pysäyttää? – tarvitseeko sitä pysäyttää?

37 Tiede ja muut uskomusjärjestelmät Tieteisuskolla eli skientismillä tarkoitetaan uskoa tieteen kaikkivoipaisuuteen – tiede on lähtökohtaisesti paras tapa hahmottaa maailmaa – kaikkea muuta kuin tiedettä pidetään naurettavana

38 TEHTÄVÄ Voiko tiede antaa vastauksen kaikkiin elämän tärkeisiin kysymyksiin?

39 Kuvalähteet http://bcsd.com/owensintermediate/gate/owens -intermediate-science-lab/ http://www.press.uchicago.edu/ucp/journals/jou rnal/phos.html http://www.brstf.org http://opinnot.internetix.fi/fi/materiaalit/fi/fi3/4 _tiede/07_tieteen_kriteerit?C:D=gjgI.exNc&m:sel res=gjgI.exNc http://undsci.berkeley.edu/article/philosophy http://www.rosemareehomeopath.co.nz

40 Kuvalähteet https://fi.wikipedia.org/wiki/Paul_Feyerabend http://www.tarcherbooks.net/tag/fairytales/ http://www.rgbstock.com/bigphoto/nFtjNUc/Vib rant+Abstract+Blur https://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Popper http://www.nndb.com/people/164/000087900/ http://evolutiondismantled.com/affirming- antecedent-consequent https://fi.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein

41 Kuvalähteet https://ampersand.gseis.ucla.edu/fall-news-on- social-science-and-comparative-education- division-now-online/ http://madguild.com https://www.thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja- riippuvuudet/ehkaiseva-paihdetyo/ehkaisevan- paihdetyon-laatu/laatutahden- kayttoohjeet/laatutahden-taustateoriana- hermeneutiikka https://fi.wikipedia.org/wiki/Auguste_Comte

42 Kuvalähteet http://likesuccess.com/author/karl-popper https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mad_s cientist_transparent_background.svg http://www.thesun.net/news- feed/2015/09/29/new-x-files-movie-trailer http://global.britannica.com/biography/Thomas- S-Kuhn http://www.science2u.co.uk http://piilari.info/optiset-harhat/

43 Kuvalähteet http://www.quantumactivist.com/quantum- experiment-shows-how-time-emerges-from- entanglement/ http://www.ursa.fi/yhd/altair/optiikka/putket.html https://www.saesgetters.com/research- innovation/technologies http://www.cloudsoftwareprogram.org/cloud- software-program http://www.patheos.com/blogs/daylightatheism/2014 /01/atlas-shrugged-strawman-has-a-point/ http://theconversation.com/why-arts-and-science-are- better-together-15004


Lataa ppt "5 TIETEENFILOSOFIA FI3 LAJM. 5.1 Tieteenfilosofian määrittelyä ERITYISTIETEET TIETEENFILOSOFIA FILOSOFIA."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google