CRM esiselvitys Hankkeen esittely 19.9.2018.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Valtavirtaistaminen käytäntöön (2010 – 2012) -hanke
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ-uutiset Joni Penkari.
Korkeakoulujen arkkitehtuurikehys - Kartturi Kartturi yleiskuva
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
EMMA - PROJEKTIN TYÖPAJA , Tampere. T YÖPAJAN SISÄLTÖ JA TAVOITE Havaintoja maakuntien kuvauksista Toivottuja esittelyjä maakunnista Itsearviointia.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuuriryhmän kokous to
Terveyden ja hyvinvoinnin kohdealueen arkkitehtuurityö
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
ePS2 Asianhallinnan kehittäminen
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Datan hallinnan asiantuntijan työnkuva ja siinä tarvittava osaaminen
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen aluekierros Joensuu
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Kirjastojen taustajärjestelmän uusiminen ja hankintaan liittyviä asioita Keskustelutilaisuus Kuva: Helsingin kaupunginmuseo (lähde: finna.fi)
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Palvelujärjestelmä Valinnanvapaus säädöksien luonnos on julkaistu
Matkalla Meijän maakuntaan
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen
Valmistelun tiekartta
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
Kuntaliiton maaseutuverkostot ja maakuntauudistus
Maa- ja metsätalouden alueellinen merkitys - maakuntauudistuksen mahdollisuudet ja haasteet Juha Marttila Kajaani.
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)
<Hankkeen nimi>
Siviilivalmiusyksikön päällikkö Jussi Korhonen, SM/PEO
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Maakuntien järjestämistehtävissä tarvitsemat digipalvelut ja SOTE-tiedolla johtaminen Tuija Kuusisto, VM Kansisivu B Taustakuvan voit vaihtaa.
Maakuntien viitearkkitehtuuri
Asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuuri
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Järjestäjän digityövälineet ja Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmäpalvelut Uusimaa ja Keski-Suomi.
Tervetuloa innopajaan
Maakuntien tietojärjestelmäsalkun analyysi
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Esityksen nimi / Tekijä
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Anna Kärkkäinen erityisasiantuntija.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Esittäjän nimi ja päivämäärä
Etunimi Sukunimi titteli.
SoteDigin kuulumiset
JÄRJESTÄJÄN TEHTÄVÄT Maakunnan järjestäjän digipalvelut
tavoitetilakuvaukset
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
Esityksen transkriptio:

CRM esiselvitys Hankkeen esittely 19.9.2018

yhteenveto Asiakkuudenhallinta tarkoittaa asiakaslähtöistä ajattelutapaa ja sitä tukevaa tietojärjestelmää (ihminen, prosessit ja teknologia). Vimana Oy kehittää asiakkuudenhallinnan ohjelmistoa ja siihen liittyviä palveluja. Ohjelmisto tarkoittaa tässä yhteydessä CRM-järjestelmää. Vimana Oy:llä on valmisteluvastuu kansallisen CRM-järjestelmän suhteen. Vimana Oy on perustanut esiselvitysprojektin - Projektipäällikkö Tapani Parviainen Vimana Oy. - Asiakkuudenhallinnan konsultti Lauri Leppäaho Consultor Oy. Esiselvitysprojektin tavoitteena on osaltaan rajata, vaiheistaa ja aikatauluttaa hanketta. Esiselvitysprojektissa huomioidaan ja kootaan yhteen aiheeseen liittyvät aikaisemmat selvitykset (nykytila) sekä luodaan uutta tietoa (tavoitetila). Esiselvitysprojekti rakentuu siis nykytilan kuvauksesta sekä tavoitetilan määrittelystä, toiminnan ja tiedon näkökulmista. Projektille on perustettu asiantuntijaryhmä, johon on kutsuttu vähintään yksi edustaja jokaisesta maakunnasta. Esiselvitysprojekti on alkanut 11.6.2018 ja loppuu 31.12.2018. 30.4.2019 VIMANA

Esiselvitys  CRM-hanke  maakuntien viitearkkitehtuuri Nykytila Tavoitetila Roadmap Visio Maakuntakohtainen ja yhteinen Esiselvitysprojekti Esiselvitysprojekti CRM-hankesuunnitelma Maakuntien viitearkkitehtuuri 30.4.2019

Yhteenveto Tarve: Yhteinen kansallinen CRM-järjestelmä, monta kanavaa kohdata asiakas. Rajaus tarkentuu esiselvitystyön aikana, SOTE/MAKU, H-CRM/Y-CRM ASUKKAAT Sosiaali- ja terveyspalvelut kunnat 200 000 hlö. Kasvupalvelut TE-toimistot, ELY ja maakuntaliitto(2 500 htv.) Maatalous- ja elintarviketuotannon sekä maaseudun kehittämisen palvelut. Pelastus ja turvallisuus Aluepelastuslaitokset (2 000 htv.) Maakunnan mahdolliset lisäpalvelut Kuntien kanssa sovittavat maakunnalliset lisäpalvelut Ympäristöterveyden- huollon palvelut AVI, kunnat (1000hlö) Liikennepalvelut ELY ( 350 hlö.) Alueiden käytön palvelut Maakuntaliitto, ELY (200 htv.) Alueiden kehittämisen palvelut PALVELUJEN TUOTTAJAT Yhteisöt Vesi- ja kalatalouden palvelut ELY 250 Vesien ja merenhoidon palvelut ELY, Maakuntaliitto (80 hlö.) Luonnonsuojelun palvelut ELY (50htv.) Maaseutu/ruokavirasto, Evira, ELY, STM (lomitus) ja Mela (lomitus) (2 000 htv + 3200 lomittajaa) KANSALLISET TOIMIJAT Esim. KELA/KEHA VIMANA 30.4.2019

Asiakkuuksien hallinta Asiakas Toimintaympäristö Asiakastarve segmentointi toimintaympäristötieto Määräarvio Palveluverkkotarve laatutavoite Asiakkuuksien hallinta Palvelujen järjestäminen ja mahdollistaminen Analysoitu asiakastieto Asiakkuusohjelma Talousarvio Ohjaus Strategiaohjaus Rahoitus- ja talousohjaus Asiakkuuksien ja palvelujen ohjaus Kuva 22 YP1 Asiakkuuksien hallinnan toimintamallikaavio Maakuntien viitearkkitehtuuri 30.4.2019 VIMANA

Tiedon keräämistä ja laadun varmistamista Tiedon hallinta Tiedon keräämistä ja laadun varmistamista organisaation välisessä kommunikoinnissa Tiedolla johtaminen Tiedon käyttämistä, jalostamista ja hyödyntämistä organisaation prosesseissa ja käytännöissä Käyttö Mihin tietoa käytetään ja jalostetaan 3 Data Numeerinen tieto yksittäisiä havaintoja. Tieto/Informaatio Data josta tulee tietoa/informaatiota, johon yksilö liittää merkityksen ja tulkinnan. Ymmärrys/tietämys Muodostuu tiedosta kokemuksen kautta, sisältää asioiden välisiä suhteita Viisaus Kokemuksellista osaamista, strategiset päätelmät ja kyky tehdä oikeita ratkaisuja DATA TIETO YMMÄRRYS VIISAUS Valinta Mitä tarvitaan -dataa,informaatiota, tietoa Tarve Mitä tarvitaan päätöksenteon tueksi. 1 2 Kuva 27 Tiedonhallinta osana tietojohtaminen kokonaisprosessia. Maakuntien viitearkkitehtuuri 30.4.2019 VIMANA

Maakuntien CRM - Esiselvityksen ”juoni” Maakuntien visio 2023 Käynnissä olevat hankkeet <<Toimivat esimerkkeinä>> Maakuntien CRM - Esiselvityksen ”juoni” Tiekartta etenemiselle Koostettu dokumentaatio Maakunta/toimialakohtaiset vaatimukset asiakkuusprosesseille <<Asettaa vaatimukset>> Yhteiset asiakkuusprosessit <<Yleistäminen>> Maakuntien tarpeet Karkean tason asiakkuuden- hallinnan looginen tietomalli <<Tarvittava/ syntyvä tieto>> OmaData/ Käyttöoikeudet Karkean tason tietovirtamalli/ integraatiovaatimukset <<Yhteistoiminnan vaatimukset ja mahdollisuudet>> <<Kytkee tiedot>> Tunnistetut asiakkuudenhallinnan käyttötapaukset <<Prosessin askeleet>> Maakuntien viitearkkitehtuuri <<Ohjaa arkkitehtuuria>> Tietosuoja/ GDPR/ Suomen lait Muiden toimijoiden roolit

Kiitoksia Tapani Parviainen Tapani.parviainen@vimana.fi 0505011644 30.4.2019 VIMANA