Jäämeren rata tilannekatsaus lapin liikennepäivä Timo Lohi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pohjois-Suomen kansainväliset liikennekäytävät
Advertisements

Helsinki – Tallinna rautatieyhteys OIKOTIE EUROOPPAAN  Martin markkinat  Martti Asunmaa Baltirail ry:n puheenjohtaja.
Seinäjoen logistiikka-alue – Suupohjan rata – Kaskisten satama
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Финляндия Suomi - Республика. Tasavalta. - Республика. Tasavalta. - День независимости 6 декабря. - День независимости 6 декабря. (получила независимость.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Martti Kivioja Työmarkkinatutkimus 2014 Yrittäjyyskatsaus.
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Change Day on työkalu kohti parempia palveluita Change Day tuo asiakkaan äänen kuuluville henkilöstön kautta. Change Day on työkalu henkilöstölle oman.
Sisämaan yöjunaliikenne -selvitys Liikenne- ja viestintäministeriö.
EUROOPPALAISUUS JA EUROOPAN UNIONI Suomi EU:ssa. SUOMI – MALLIOPPILAS VAI KOVIS? Suomea verrattu EU:ssa luokan mallioppilaaseen Suomea verrattu EU:ssa.
KOULUSHAKKI MAAILMALLA Fide (Kansainvälinen shakkiliitto) Euroopan parlamentin kannanotto Euroopan maat Muut maat Antti Virtanen Shakkipedagogiikan kurssi.
Potkuri ja Starttiraha Pirkka Hyssälä. STARTTIRAHA.
SENIORI/NAISTENSALI. NAISET/MIEHET YLI 75-VUOTIAAT.
Innovaatioseteli INNOVAATIO-OSAAMISTA YRITYKSEESI
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Öljyn kuljetus Itämerellä ja siihen liittyvät riskit
Venäjä.
Suomen vaalit Suomessa äänioikeutettuja ovat kaikki yli 18-vuotiaat maan kansalaiset. Äänioikeus on yleinen ja yhtäläinen Äänioikeudesta ilmoitetaan kirjeellä,
IV EUROOPAN NOUSU kuvanavaus
Kalastuksenvalvonnan kehittäminen
Liikenteen näkymiä Pohjois-Karjalassa vuoteen 2040
Toimintasuunnitelma 2017 FinELib-konsortio.
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
Kv-toiminnan skenaariot
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Keisari kannustaa uudistuksiin
Ohjelma Kahvit, avaus Lisenssin tuotteistaminen, Chess Events, muut liiton ajankohtaiset (Juha Sundelin) Palvelut seuroille (Aleksi.
UNESCOn maailmanperintö
Mikromuovi.
Nuuska
Mikä Change Day? Change Day on työkalu kohti parempia palveluita
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Euroopan unioni.
Hallintoviranomainen Kaakkois-Suomi – Venäjä CBC
KESKI-SUOMEN LIIKENNEFOORUMI 2017
Mitä pohjoisessa pitäisi nyt tehdä?
Palauta 4 tehtävää, Viimeistään klo 23
Haikolan talon hybridi-aurinkosähköjärjestelmä
Suomalainen konsortio älyliikenneyhteistyön kehittämiseksi
Itsenäisten osuuskauppojen yhtiö
Kalasta elinkeinoja ja hyvinvointia
KVTES:n jaksotyöaikauudistus
<Hankkeen nimi>
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Miksi Balticconnector?
Laita faktat esitystavasta
Miina Sillanpää Seuran ja Valtaa vanhuus –liikkeen seminaari
Rail Baltica – edellytys Suomen isoille liikennehankkeille
Etelä-Savon maakuntaliitto
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Opintotuki ja Aalto-yliopiston opintotukipalvelut
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
SUOMEN SUURIN JA TEHOKKAIN
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
Erityisasiantuntija Nella Savolainen, THL
Vt 19 Koveron liittymän parantaminen, Lapua
KanDee-hanke-Kansalaisten elvytystaidot ja defibrillaattorit maaseudun kartalle ( )
Toimiva lajittelu purkutyössä - Purkumerkki Oy
Pohjois-Pohjanmaan Digituen toimintamalli-pilotti
Kouvola RRT Raidelogistiikan kasvuresepti -seminaari
Uusi tuotantomuoto metsänomistajalle
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Lappeenrannan lentoliikenteen matkailutulovaikutus
Kalakuljetukset Joka päivä kulkee yli 100 VTE:tä kalateollisuuden tuotetta (VTE, rahtiyksiköiden määrä) Noin 95% näistä menee joko junalla Narvikista tai.
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Kevan ajankohtaiset Etelä-Savo Maakuntatilaisuudet 2019.
Yläkouluikäisten tyttöjen. vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus
Esityksen transkriptio:

Jäämeren rata tilannekatsaus lapin liikennepäivä 29.11.2018 Timo Lohi

JÄÄMEREN RATA ROVANIEMI-KIRKKONIEMI Vaikutuksiltaan ja radan toteuttamisen kannalta realistisin vaihtoehto Yhdistää Suomen sekä Arktiselle alueelle että Suomen rataverkon kautta Keski-Eurooppaan yhdessä Rail Baltican ja Tallinnan tunnelin kautta Parantaa Suomen logistista asemaa ja Lapin saavutettavuutta Budjetti: 3 mrd € Pituus n. 450 km

Mitä kuljetettavaA? Ramboll, 2018

arvioitu ’’toteutumisraja’’ Keskimäärin 2500 tonnia/juna * 6 junaa/vrk = noin 5,5 miljoonaa tonnia/v

’’Jäämeren rata olisi Suomen kolmanneksi vilkkain tavarakuljetusrata 5-6 miljoonan tonnin vuosittaisella kuljetusvolyymillä’’

pohjoinen merireitti? Igarashi, D., 2013, "Chinese shipping firm opens Northern Sea route,"

Lapin Kansan verkkosivu

Ollaanko aikasäästöstä valmiita maksamaan? Kirkkoniemi-Tampere, 1200 km Kirkkoniemi-Rotterdam 3 vrk (21 solmua) tai yli 4 vrk (15 solmua) Rotterdam-Helsinki 2 vrk (21 solmua) tai 3 vrk (15 solmua) Jäämeren radan kautta kuljetettuna 5-8 vrk aikasäästö verrattuna kuljetuksiin Rotterdamin kautta Ramboll, 2018 sea-distances.org Kuljetuskustannuksen ero 3 €/tonni

NSR kuljetusten tavoitemäärä NSR konttilaiva 3600 TEU Junassa 90 TEU Yksi laiva = 40 junaa 5-6 junaa/vrk = noin 2000 junaa/v 1000 junaa = noin 25 konttialusta/v (yksi laiva joka kuudes päivä nykyisenä 20 viikon purjehduskautena) Kontteja 90 000/v 3.600 kontin Venta Maersk: Ensimmäinen konttilaiva Aasiasta Eurooppaan Pohjoisen merireitin kautta, 2018. ’’Jäämeren radan toteutusta tukeva vähimmäistavoitemäärä/NSR’’

’’jäämeren rata ei ole taloudellisesti kannattava’’ Radan käyttäjämaksut eivät riitä kattamaan investointikuluja

Kustannukset ja rahoitus OY Arctic Railway AS Investointikustannukset 3 000 m€ EU-tuki 700 m€ Nettoinvestointi 2 300 m€ Rahoituskulut/30 v = 1200 m€ Ylläpitokulut/30 v = 150 m€ Käyttäjämaksut = -300 m€ (5,0 mt/v) Kokonaiskustannukset/30 v = 3350 m€ 30 vuoden takaisinmaksuaika Suomi 63,1 m€/v Norja 48,6 m€/v

Jäämeren radan rakentamisen edellytykset Radalla kulkee järkevä määrä liikennettä Radan välilliset hyödyt ovat riittävän suuret

nykytilanne Kaksi rinnakkaista rataselvitystä/-prosessia Pohjois-Lapin maakuntakaava 2040 Task Force Lisäksi Kirkkoniemen uuden suursataman suunnittelun arviointivaihe käynnissä rataterminaali

Kiitos! www.arcticcorridor.fi