Jäämeren rata tilannekatsaus lapin liikennepäivä 29.11.2018 Timo Lohi
JÄÄMEREN RATA ROVANIEMI-KIRKKONIEMI Vaikutuksiltaan ja radan toteuttamisen kannalta realistisin vaihtoehto Yhdistää Suomen sekä Arktiselle alueelle että Suomen rataverkon kautta Keski-Eurooppaan yhdessä Rail Baltican ja Tallinnan tunnelin kautta Parantaa Suomen logistista asemaa ja Lapin saavutettavuutta Budjetti: 3 mrd € Pituus n. 450 km
Mitä kuljetettavaA? Ramboll, 2018
arvioitu ’’toteutumisraja’’ Keskimäärin 2500 tonnia/juna * 6 junaa/vrk = noin 5,5 miljoonaa tonnia/v
’’Jäämeren rata olisi Suomen kolmanneksi vilkkain tavarakuljetusrata 5-6 miljoonan tonnin vuosittaisella kuljetusvolyymillä’’
pohjoinen merireitti? Igarashi, D., 2013, "Chinese shipping firm opens Northern Sea route,"
Lapin Kansan verkkosivu
Ollaanko aikasäästöstä valmiita maksamaan? Kirkkoniemi-Tampere, 1200 km Kirkkoniemi-Rotterdam 3 vrk (21 solmua) tai yli 4 vrk (15 solmua) Rotterdam-Helsinki 2 vrk (21 solmua) tai 3 vrk (15 solmua) Jäämeren radan kautta kuljetettuna 5-8 vrk aikasäästö verrattuna kuljetuksiin Rotterdamin kautta Ramboll, 2018 sea-distances.org Kuljetuskustannuksen ero 3 €/tonni
NSR kuljetusten tavoitemäärä NSR konttilaiva 3600 TEU Junassa 90 TEU Yksi laiva = 40 junaa 5-6 junaa/vrk = noin 2000 junaa/v 1000 junaa = noin 25 konttialusta/v (yksi laiva joka kuudes päivä nykyisenä 20 viikon purjehduskautena) Kontteja 90 000/v 3.600 kontin Venta Maersk: Ensimmäinen konttilaiva Aasiasta Eurooppaan Pohjoisen merireitin kautta, 2018. ’’Jäämeren radan toteutusta tukeva vähimmäistavoitemäärä/NSR’’
’’jäämeren rata ei ole taloudellisesti kannattava’’ Radan käyttäjämaksut eivät riitä kattamaan investointikuluja
Kustannukset ja rahoitus OY Arctic Railway AS Investointikustannukset 3 000 m€ EU-tuki 700 m€ Nettoinvestointi 2 300 m€ Rahoituskulut/30 v = 1200 m€ Ylläpitokulut/30 v = 150 m€ Käyttäjämaksut = -300 m€ (5,0 mt/v) Kokonaiskustannukset/30 v = 3350 m€ 30 vuoden takaisinmaksuaika Suomi 63,1 m€/v Norja 48,6 m€/v
Jäämeren radan rakentamisen edellytykset Radalla kulkee järkevä määrä liikennettä Radan välilliset hyödyt ovat riittävän suuret
nykytilanne Kaksi rinnakkaista rataselvitystä/-prosessia Pohjois-Lapin maakuntakaava 2040 Task Force Lisäksi Kirkkoniemen uuden suursataman suunnittelun arviointivaihe käynnissä rataterminaali
Kiitos! www.arcticcorridor.fi