Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Öljyn kuljetus Itämerellä ja siihen liittyvät riskit

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Öljyn kuljetus Itämerellä ja siihen liittyvät riskit"— Esityksen transkriptio:

1 Öljyn kuljetus Itämerellä ja siihen liittyvät riskit

2 Öljy yleinen termi, orgaanisista aineista jotka eivät ole vesiliukoisia monenlaisia fossiilinen energialähde kerätään talteen pumppaamalla epätasaisesti jakaantunut

3 Käyttökohteita energianlähteenä - maaöljy

4 Öljyn kuljetus Itämerellä
tankkereissa putkia pitkin liikkuu jatkuvasti noin 2000 suurta alusta vuonna 2015 melkein 250 milj. tonnia kuljetukset lisääntyvät ja aluksien koot kasvavat laivaliikennettä seurataan

5 Öljyn kuljetuksen riskit
Itämerellä vuodessa n. 130 onnettomuutta -karilleajo -yhteentörmäys tahallisia tai tahattomia koko meriliikenne vaarantuu meren ekosysteemi kärsii Itämeren olosuhteet -matala - vähäinen veden vaihdunta

6 Onnettomuuksien ehkäisy
saattohinaukset meriliikenteen valvonta ja ohjeistus miehistön koulutus ja työolosuhteet öljyn määrän vähentäminen kuljetuksissa yhteistyö valtioiden välillä luotsaus

7 Miten Itämeren maat varautuvat öljyntorjuntaan?
öljynkuljetusten määrä kasvaa (Venäjän uudet öljysatamat) 17 suurta öljysatamaa Suomi ja muut Itämeren maat ovat Itämeren suojelusopimuksella sitoutuneet torjumaan mereen joutuvan öljyn keräämällä sen pois tähän tehtävään erityisvarusteltujen alusten avulla. (ei kemikaaleja) Tavoitteena on kerätä öljy pois jo avomerellä ennen kuin se saavuttaa rannikon ja rannan. (maalla on kallista)

8

9

10 Onnettomuuden sattuessa (Itämeri, 30000)
4-12 tuntia Suomen käytössä on yhteensä 16 torjuntaan sopivaa alusta, joista suurin osa ehtii paikalle. (öljyn kerääminen) Öljystä haihtuu osa, ja osa sekoittuu veteen, mutta Suomen rannikkoa uhkaa silti yli tonnia raakaöljyä (tuuli) Öljypuomeja lasketaan koko ajan lisää mereen öljylautan reitille. (100km) Meripuomit Helsingin edustalle 0–4 tuntia Hälytetään öljyntorjunta-alukset sekä Rajavartiolaitoksen lentokoneen. Nopeimmin paikalle saapuvat Rajavartiolaitoksen laivat. Ensimmäiseksi Rajavartiolaitos huolehtii ihmisten pelastamisesta, sitten vasta keskitytään öljyvahinkoihin.

11 12-36 Loppuhoito Kaksi päivää
Öljyntorjunta-alukset tyhjentävät öljyä tyhjään tankkeriin Päivän kuluttua onnettomuudesta merestä on saatu kerättyä öljyä yli tonnia. Ruotsalainen öljyntorjunta-alus on saapumassa paikalle. Loppuhoito Rantojen puhdistus jatkuu kuukausien ja jopa vuosien ajan. Öljyntorjunta-alusten työ loppuu yleensä noin viikon kuluttua onnettomuudesta. Kaksi päivää Öljy pääsee rannoille. Vapaaehtoiset rantojen puhdistajat auttavat viranomaisia öljyn keräämisessä rannalta. Lisää öljyntorjunta-aluksia saapuu avomeritorjunnan apuun muista Itä- meren maista. (20 lisää)

12 Lähteet www.syracuse.com fi.wikipedia.org www.arb.ca.gov
hakemuksen-erityisen-herkasta-merialueesta--382.a oljykatastrofi/


Lataa ppt "Öljyn kuljetus Itämerellä ja siihen liittyvät riskit"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google