JOHDANTO
MAAILMAN OIKEUSRYHMITTYMIÄ
TÄRKEIMMÄT OIKEUSRYHMITTYMÄT Romaanis-germaaninen (mannermainen oikeusjärjestelmä, Civil Law) Anglosaksinen (Case Law, Common Law) Islam
Lähde: Ray August. International Business Law. 2000. Prentice Hall Lähde: Ray August. International Business Law. 2000. Prentice Hall. New Jersey
LÄNSIMAISTEN OIKEUSRYHMITTYMIEN VERTAILUA ROMAANIS-GERMAANINEN Perustuu roomalaiseen oikeuteen Perusteellinen ja kattava lainsäädäntö => Tuomioistuinratkaisut ennakoitavissa Sopimukset voivat olla lyhyitä ANGLOSAKSINEN Kehittynyt Englannissa Lainsäädäntö suppea Ennakkotapausten perusteella luodaan yleisiä oikeussääntöjä => Ratkaisut vaihtelevat Prosessi ja muodolliset oikeussäännöt korostuneet Sopimuksella erittäin vahva asema © Satu Pitkänen 2003
ISLAMILAINEN OIKEUS Sharian tärkein lähde on Koraani Muita lähteitä: Sunna: Profeetta Muhamedin opetukset Analogian perusteella Koraanista ja Sunnasta johdetut kirjoitukset Oikeudellisen yhteisön konsensus Sharia koostuu pääasiassa moraalisista opeista Islamilaisen oikeuden kehittäminen lopetettiin 900-luvulla
EUROOPAN UNIONIN OIKEUS http://europa.eu/
Euroopan Unionin tavoitteet Euroopan Unionin tavoitteet? Miten EU vaikuttaa jokapäiväiseen elämäämme?
EU-OIKEUDEN LUONNEHDINTAA Toistaiseksi ainoa olemassa oleva ylikansallinen oikeusjärjestelmä Sisältää säädöksiä vain niiltä aloilta, joilla Euroopan unionille on perustamissopimuksessa annettu valtuudet tehdä lainsäädäntöä Välitön oikeusvaikutus => jäsenvaltion kansalaisille oikeuksia ja velvollisuuksia ilman kansallisen parlamentin hyväksyntää Ensisijaista suhteessa kansalliseen oikeuteen
NELJÄ VAPAUTTA Tavaroiden vapaa liikkuminen Yhdessä jäsenvaltiossa laillisesti markkinoitu tuote on päästettävä esteettä myös muiden jäsenvaltioiden markkinoille Työvoiman vapaa liikkuminen Yhteisömaiden kansalaisilla on yhtäläiset oikeudet työskennellä kaikkialla yhteisön alueella Palveluiden vapaa liikkuvuus Unionin kansalaisen tai unionissa kotipaikkaansa pitävän yrityksen tuottamia palveluita voidaan myydä ja ostaa koko yhteisön alueella Pääoman vapaa liikkuminen Pääomien käyttöä, korkoa eikä liikkumista yhteisömaiden välillä säännöstellä
EU:n LIIKEKILPAILUA KOSKEVAT SÄÄNNÖKSET Unioni valvoo kilpailun toteutumista alueellaan Jäsenmaat velvoitettu huolehtimaan lainsäädännöllään kilpailua rajoittavien toimien estämisestä Yrityksiä velvoittavat kilpailusäännöt Valtion tukia ja julkisia hankintoja koskevat määräykset
EUROOPAN UNIONIN TOIMIELIMET Eurooppa-neuvosto (”Huippukokous”) Euroopan parlamentti Euroopan unionin neuvosto Euroopan komissio Euroopan unionin tuomioistuin (”EU-tuomioistuin”) Euroopan tilintarkastustuomioistuin Euroopan keskuspankki
EU:N TOIMIELINTEN ROOLI PÄÄTÖKSENTEKOPROSESSISSA EUROOPPA-NEUVOSTO Poliittiset suuntaviivat EUROOPAN KOMISSIO Valmistelu ja aloitteen- teko Lausunto- pyyntö Lausunto- pyyntö Lausunto Lausunto TALOUS- JA SOSIAALI- KOMITEA ALUEIDEN KOMITEA Eh- do- tus EUROOPAN PARLAMENTTI Lausunto- pyynnöt EUROOPAN PARLAMENTTI EUROOPAN UNIONIN NEUVOSTO Päätöksenteko Pysyvien edustajien neuvosto COREPER Päätös Työryhmät EUROOPAN KOMISSIO Toimeenpano ja valvonta © Satu Pitkänen 2010
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
VALTIOELINTEN VÄLINEN VALLANJAKO (PL 3§) Lainsäädäntövaltaa käyttää eduskunta, joka päättää myös valtiontaloudesta Hallitusvaltaa käyttävät tasavallan presidentti sekä valtioneuvosto, jonka jäsenten tulee nauttia eduskunnan luottamusta Tuomiovaltaa käyttävät riippumattomat tuomioistuimet, ylimpinä tuomioistuimina korkein oikeus ja korkein hallinto-oikeus
SUOMEN VALTIONSISÄISEN NORMIAINEISTON HIERARKIA PERUSTUSLAKI Kansainvälinen oikeus ja eurooppaoikeus Lait Asetukset Muun viranomaisen antamat säännökset Yksittäispäätökset Husa-Pohjolainen 2002. Julkisen vallan oikeudelliset perusteet. Talentum.
OIKEUSLÄHTEET KIRJOITETTU LAKI TAVAN- OMAINEN OIKEUS OIKEUS- KÄYTÄNTÖ TIEDE
TUOMIOISTUINJÄRJESTELMÄ Euroopan Unionin tuomioistuin YLEISET TUOMIOISTUIMET HALLINTO- TUOMIOISTUIMET EU-oikeutta koskeva ratkaisupyyntö Korkein oikeus Korkein hallinto- oikeus Valituslupa-anomus Valitus Valituslupa-anomus Valitus Erityis- tuomio- istuimet Hovioikeudet Hallinto-oikeudet Valitus Käräjäoikeudet © Satu Pitkänen 2003
VETOAMINEN EU-TUOMIOISTUIMEEN SUORA: EPÄSUORA: TUOMIO EU- TUOMIOISTUIN 1. Komissio Lausunto 2. Jäsenvaltiot Unionin yleinen tuomioistuin 3. Yksityiset asianosaiset: Kanteet EU:n toimielimiä vastaan Kansalliset tuomioistuimet TUOMIO Yksityiset asianosaiset © Satu Pitkänen 2010
VÄLIMIESMENETTELY (1) Välimiesmenettelyllä voidaan ratkaista sovittavissa olevia yksityisoikeudellisia riitakysymyksiä Välityssopimus = sopimus välimiesmenettelyn käytöstä Tehtävä aina kirjallisesti Välimiehiksi voidaan valita henkilöt, joilla ko. alan erityinen kokemus ja asiantuntemus Menettely ei ole julkinen Menettely on nopeampi kuin tuomioistuinmenettely Menettely on joustava Asianosaisten sopimukset ja toivomukset voidaan ottaa huomioon paremmin kuin tuomioistuinmenettelyssä => etuna erityisesti kansainvälisissä riidoissa Menettely yleensä kallis
VÄLIMIESMENETTELY (2) Välimiehet Välitystuomio Ei tarvitse olla lainoppineita Oikeustoimikelpoisia Pariton määrä Kumpikin asianosainen nimeää yhtä monta, nämä sitten nimeävät puheenjohtajan Oltava tehtävässään puolueettomia ja riippumattomia Välitystuomio Perustuttava lakiin Sitova, ei valitusmahdollisuutta Pantavissa täytäntöön käräjäoikeuden päätöksellä