alueellisella yhteistyöllä kohti tavoitteellista terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä 1/3/2019
indikaattoritieto (SOTKAnet) osin hajanaista vähän varsinaista hyvinvointitietoa osittain vanhaa alle kouluikäisistä ei tietoa tiedon hyödynnettävyys hyte-päätöksenteossa? alueellisen tarkastelun mahdollisuudet rajalliset kouluterveyskysely taustalla –ei kaikkia tietoja saatavilla 1/3/2019
lasten ja nuorten tilannekuva indikaattoritiedon pohjalta –tausta Tiedot 2013: yksinhuoltajaperheiden osuus 23% (nouseva) lapsiperheiden osuus perheistä 41% (laskeva) toimeentulotukea saaneiden lapsiperheiden osuus 10% (nouseva) kodin ulkopuolelle sijoitettujen 0-17 –vuotiaiden määrä ikäluokasta1,5% (5500 kpl) (ei muutosta) rikoksista epäillyt 15-17 –vuotiaat/1000 vastaavan ikäistä: 119 (laskeva) 1/3/2019
0-19 -vuotiaiden määrän kehittyminen 2015-2030 1/3/2019
tilannekuva indikaattoritiedon pohjalta -elintavat 8. ja 9. luokkalaiset Lukio 1. ja 2. luokkalaiset Ammatillinen opl 1. ja 2. vuoden opiskelijat Päivittäistupakointi 12% ↓ 9% ↓ 37% ↓ Ei syö koululounasta päivittäin 43% ↓ 34% ↓ 38% ↑ Tosi humalassa vähintään kerran kuukaudessa 22% ↓ 36% ↓ Harrastaa hengästyttävää liikuntaa vapaa-ajalla max 1h x viikossa 31% ↓ 29% ↓ 47% ↓ Ei syö perheen kanssa yhteistä ateriaa iltapäivällä tai illalla 59% ↓ 63% ↓ 69% ↔ 1/3/2019
tilannekuva indikaattoritiedon pohjalta –koettu terveydentila 8. ja 9. luokkalaiset Lukio 1. ja 2. luokkalaiset Ammatillinen opl 1. ja 2. vuoden opiskelijat Kokee terveydentilansa keskinkertaiseksi tai huonoksi 15% ↓ 16% ↓ 22% ↑ Päivittäin vähintään kaksi oiretta 17% ↓ 20% ↑ Ylipaino 15% ↑ 13% ↑ 20% ↔ Kohtalainen tai vaikea ahdistuneisuus 11% (2013) 10% (2013) 12% (2013) 1/3/201926.3.2013
tilannekuva indikaattoritiedon pohjalta –koettu hyvinvointi 8. Ja 9. luokkalaiset Lukio 1. ja 2. luokkalaiset Ammatillinen opl 1. ja 2. vuoden opiskelijat Ei yhtään läheistä ystävää 8% ↓ 6% ↓ Vanhemmuuden puutetta 19% ↓ 20% ↓ 27% ↓ Keskusteluvaikeuksia vanhempien kanssa Koulukiusattuna vähintään kerran viikossa 7% ↓ 1% ↓ 5% ↔ 1/3/201926.3.2013
Ryhmätyö 1 tavoitteellinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen - alueellinen määritelmä ja visio 1/3/201926.3.2013
VISION TEHTÄVÄNÄ ON OHJATA ”Neuvoisitko minne päin minun pitäisi mennä?” kysyi Liisa. ”Riippuu siitä, minne haluat päästä”, sanoi kissa. ”En minä välitä minne”, Liisa sanoi. ”Sitten ei ole väliä minne päin menet”, kissa sanoi. ”Kunhan pääsen jonnekin”, Liisa selitti. ”Jonnekin sinä kyllä pääset, jos vain jatkat kävelemistä tarpeeksi kauan”, kissa sanoi. (Lewis Carroll 1865: Liisa ihmemaassa)
ryhmätyö 2 LASTEN JA NUORTEN TERVEYDEN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMISEN ALUEELLISET TAVOITTEET 1/3/201926.3.2013
Open your mind. . . ”Mielenvikaisuus on sitä että tekee samat asiat samalla tavalla odottaen erilaista lopputulosta.” Albert Einstein 13.5.2011