CLT132 Tehtävät (viikko 5)
Formaatti Palauta tehtävä 1 joko *.htm tai *.html tiedostossa. Palauta tehtävä 2 *.wml tiedostossa. Palauta tehtävät 3-4 parhaaksi katsomassasi tiedostomuodossa (käytä kuitenkin samaa nimeämiskäytäntöä). Nimeä tiedostot muodossa (vaihda tiedostopääte, jos palautat doc, pdf yms. dokumentteja): SukunimiEtunimiVko5TehtX.htm tai .html Laita oppilasnumerosi näkyville tiedostoon. Palauta kurssiassistentille viimeistään 21.02.2008 klo 23:59 CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi
1) cHTML-tehtävä Tutustu kurssin kotisivun indeksisivuun, siis tähän: http://www.ling.helsinki.fi/kit/2008k/clt132/. Tutustu cHTML-kielen määrityksiin (linkit materiaalisivulla). Muunna sivun tietosisältö cHTML:n määritysten mukaiseen muotoon. Muuta kirjallisuuslistausta siten, että taulukoi kirjat aiheen mukaan. HTML XHTML CSS CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi
Motivointi Jo opitun HTML-asian soveltaminen uudessa, vieraassa kontekstissa. Viime viikkoisen taulukkoasian kertaus. CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi
2) WML-tehtävä Samoin kuin ykköstehtävässä, muunna sivu toiselle kielelle, tällä kertaa WML:n määritysten mukaiseksi. Koska sivu on melko suuri, teemme oletuksen, ettei se mahdu kerralla puhelimen/selaimen muistiin, joten jaa sivu kolmeksi kortiksi saman pakan sisällä: kurssikuvaus, opetus ja kurssimateriaali olkoon korttien jaottelu. CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi
Motivointi Jo opitun HTML-asian soveltaminen uudessa, cHTML:kin vieraammassa kontekstissa. Etenkin WML-tehtävässä tulee selväksi, mitä ideallisia samankaltaisuuksia ja toteutuksellisia eroavuuksia melkolailla samaan tarkoitukseen laadituissa sivunkuvauskielissä voi olla. CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi
Vihje Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä - ja kekseliäin lunttaa kaverilta. Katso sivun väliprosessoidun version koodia, tarjolla kurssisivulla tekstitiedostona. (Luo silmäys myös sivun alun CSS-koodiin. Asiaan palataan periodien välisen tauon jälkeen.) Tätä apuna käyttäen cHTML-muunnoksen pitäisi olla melko triviaali asia. WML-muunnos vaatii hieman enemmän pähkäilyä, mutta kannattaa käyttää apuna WML-validaattoreita. (cHTML-validaattoreita ei ole valitettavasti tiedossa.) CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi
3) Mobiiliepilogi Toivon mukaan edelliset tehtävät onnistuneesti suoritettuasi, pohdiskele lyhyesti minkälainen "hyppy tuntemattomaan" eli uusien sivunkuvauskielten pariin oli. Oliko jo opitusta HTML-tietoudesta apua, vai joutuiko kaiken opettelemaan nollapisteestä? Miten toimisit vastaavassa tilanteessa tulevaisuudessa? CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi
Motivointi Omien tietotaitojen kartoitus. Erilaisten sivunkuvauskielten positiointi suhteessa laajempaan "genreen". Esimakua Elävästä Elämästä™. Useinkaan esim. työelämässä ei ole mahdollista tutustua akateemisesti uusiin kieliin, vaan asiat opitaan suoraan tekemällä ja aiemmalla pohjatiedolla. CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi
4) Tehtävien analysointi Kerro, olivatko tämän viikon tehtävät ja yleisesti tällä viikolla käsitellyt asiat mielestäsi: Liian helppoja Sopivan tasoisia Liian vaikeita Kerro myös, miten koet WML:n ja cHTML:n nivoutuvan muuhun kurssisisältöön. Syventääkö vai hajottaako asia oppimisprosessia? CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi