Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
’Vieläkö voi hakea’ - Pohjois-Savon liiton rahoitustilanne
Advertisements

Millaisia hankkeita rahoitetaan? Kannattaako kulttuurienvälistä työtä hankkeistaa? Verkostotapaaminen Terhi Nikula Asiantuntija, Euroopan sosiaalirahasto.
Sivu VALINTAKRITEERIT. Ohjelman varojen kohdennus Sivu 2 Julkinen rahoitus yhteensä miljoonaa euroa kaudella.
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Kuntakulttuuri kohtaa 2013 Mahdollisuuksia kulttuurille
•EAKR-OHJELMA EP:N ERESAUTTAJANA Timo Urpala.
Ohjelmapäällikkö Soile Juuti
Rakennerahastokausi Mikä muuttuu vai muuttuuko mikään
Kertakorvausmenettely: Pohjois-Savon ELY-keskus Rakennerahastoasiantuntija Merja Hilpinen.
Ympäristöhankkeet Länsi- Suomen kilpailukyky- ja työllisyystavoiteohjelmassa.
EU:n kilpailukyky- ja työllisyystavoite Manner-Suomen ESR- toimenpideohjelma – Itä-Suomen suuralueosio.
HANKEINFO
EU-RAHOITUS KAINUUSSA JORMA TEITTINEN KAINUUN MAAKUNTA -KUNTAYHTYMÄ
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi & Länsi-Suomi Itä-Suomi & Pohjois-Suomi Paasitorni, Helsinki Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena.
Vipuvoimaa EU:lta Hankeinfo Mikkelissä Riitta Koskinen Etelä-Savon maakuntaliitto.
Työvoima- ja elinkeinokeskus Ohjelmakausi 2007–2013 käynnistyy, EU-projektien toteutus Yritysrahoituksen puheenvuoro Pekka Pelkonen Pohjois-Karjalan TE-keskus.
Suomen uusi rakennerahasto-ohjelma sisältää molemmat rahastot (EAKR ja ESR) Toimintalinjat ovat: TL1 Pk-yritystoiminnan kilpailukyky (EAKR) TL2 Uusimman.
Tekesin EAKR Etelä-Pohjanmaalla ”KTM:n hallinnonala, toimintalinja 2.1 ”haasteelliset alueet”: v = 516 keur (EU+kans) keur (kunta) lisäksi.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
Itä-Suomen lääninhallitus Hankkeiden valintamenettely, välttämättömät ja hankevalintaa ohjaavat kriteerit sekä päätöksenteko EU-projektipäällikkö Timo.
EAKR-arviointisuunnitelma Sisältö Valmisteluprosessi Arviointityöryhmä asetettu elokuussa 2008 Valmistellut suunnitelman sekä.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Kestävää kasvua ja työtä
EAKR – mitä rahoitetaan Tuettava toiminta: ohjelma- asiakirjasta ja säännöksistä – – Toteuttamisen painotukset.
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
PÄIJÄT-HÄMEEN HANKEILTAPÄIVÄ Etelä-Suomen yhteiset hankkeet ja painopisteet Petri Veijalainen (Ravintola Voitto, auditorio, Lahden urheilukeskus)
EU:n rakennerahastokausi Etelä- ja Länsi-Suomen alueellinen suunnitelma (versio ) ja EU:n komission lähtökohdat kumppanuussopimusneuvotteluihin.
Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen.
Tiina Harjunpää, Keski-Pohjanmaan liitto Alueelliset innovaatiot ja kokeilut Keski-Pohjanmaalla.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Euroopan meri- ja kalatalousrahasto Innovaatio-ohjelmat
POKAT 2021 maakuntaohjelman valmistelu
Maaseutuohjelman yritys- ja hanke-rahoitus Iltakoulu 7. 11
Hallitusneuvos Mikko Ojala
Yritysrahoitus ja yritysten kehittämispalvelut
ESR-painotukset Länsi-Suomessa ohjelmakaudella
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Etelä-Savon ELY-keskus Etelä-Savon maakuntaliitto
Kestävää kasvua ja työtä EAKR- yritystuet
Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelman toteumakatsaus
Soile Juuti, ohjelmapäällikkö
Soile Juuti, ohjelmapäällikkö
Euroopan meri- ja kalatalousrahasto Rahoituksen kriteerit
Hankehaut Valtakunnalliset haut meneillään OKM, TL 4 Osaaminen
EU-rahoitus -info: Hyvää kehittämistä Pohjois-Savossa
EU-rahoitus -info: Ajankohtaista rakennerahastoista
Hyvää kehittämistä Pohjois-Savossa
Mahdollisuuksia avautuu tästä – Pohjois-Savon rakennerahastoinfo
ESR-haun painopisteet
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
MIHIN – MILLÄ EHDOILLA – MITEN TOIMIA
Kestävää kasvua ja työtä Mitä ohjelmasta rahoitetaan?
EU-rahoitus -info: HYVÄÄ KEHITTÄMISTÄ POHJOIS-SAVOSSA
Infotilaisuus hanketoimijoille
Kestävää kasvua ja työtä ESR
Rakennerahastohaun painopisteet
Rakennerahastokausi millaista toimintaa rahoitetaan?
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Soile Juuti, ohjelmapäällikkö
Pohjois-Savon EU-rahoitusinfo 7. 11
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Rovaniemen omaisten työryhmä
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Aluekehityssuunnittelija
Esityksen transkriptio:

Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 – Suomen rakennerahasto-ohjelma Valintaperusteet/pisteytys 20.12.2015-1.3.2016 hakuun (EAKR TL 2)

Valintaperusteita on kolmenlaisia I YLEISET VALINTAPERUSTEET Merkitään rastilla täyttyvät kriteerit. Hankkeen on täytettävä kaikki ehdot, jotta se voidaan rahoittaa. Perustuvat EU-asetuksiin, kansalliseen lainsäädäntöön tai oikeuskäytäntöön. II ERITYISET VALINTAPERUSTEET Merkitään hankeen pisteet ja painotukset perusteluineen kunkin erityistavoitekohtaisen arviointiperusteen kohdalle. Pisteytysasteikko on 1-5. Hankevalinnassa voidaan valintaperusteita painottaa haun tavoitteiden mukaisesti. Nämä tavoitteet ja painotukset on hyvä ilmoittaa hakijalle hakuilmoituksen yhteydessä. Painotukset ilmaistaan prosentteina ja kokonaisarvoksi on tultava 100. Millekään kriteerille ei pidä antaa painoarvoa 0. III ALUEELLISET JA VALTAKUNNALLISET ARVIOINTIPERUSTEET Rahoittaja voi asettaa haussa lisäksi myös omia, erityisiä valintaperusteita erityistavoitteille. Ne eivät kuitenkaan voi olla ristiriidassa I-II -kohtien kriteerien kanssa. Käytettävistä omista, erityisistä valintakriteereistä on ilmoitettava hallintoviranomaiselle ennen haun avaamista (sähköpostilla rakennerahastot@tem.fi). Rahoittaja kirjaa kriteerit tietojärjestelmään. Etunimi Sukunimi 31.12.2018

Yleiset valintakriteerit 1 Hakijan (tai tuen siirronsaajan) toteuttajaorganisaatio ja hankkeen tuettavan toiminnan toimenpiteet ovat ohjelman erityistavoitteen mukaisia Hakija (tai tuen siirron saaja) on yksityisoikeudellinen tai julkisoikeudellinen oikeushenkilö. Hankkeella on tunnistettuun tarpeeseen pohjautuva tavoitteellinen ja konkreettinen suunnitelma Hakijalla (tai tuen siirronsaajalla) on taloudelliset ja toiminnalliset edellytykset hankkeen toteuttamiseksi. Hakija (tai tuen siirronsaaja) ei ole konkurssissa tai laiminlyönyt oleellisesti veroja tai sosiaaliturvamaksuja, eikä hanketoteuttajan avainhenkilö ole syyllistynyt aiemmin rikokseen avustuksia haettaessa tai asetettu kilpailukieltoon. Hankkeelle esitetyt resurssit ovat realistiset hankesuunnitelmassa esitettyjen tavoitteiden saavuttamiseksi Etunimi Sukunimi 31.12.2018

Yleiset valintakriteerit 2 Hakijalla (tai tuen siirronsaajalla) on edellytykset vastata hankkeella aikaansaadun toiminnan jatkuvuudesta hankkeen päättymisen jälkeen, ellei se hankkeen luonteen vuoksi ole tarpeetonta Hakijalla (tai tuen siirronsaajalla) ei ole ERI-rahastoihin kohdistuvaa täytäntöönpanokelpoista takaisinperintäpäätöstä (esim. pysyvyyssäännön rikkominen, aiemman myönnetyn valtiontuen takaisinperintäpäätöksen keskeneräisyys), jota ei ole maksettu Hankkeessa työskentelevillä on toteuttamisen kannalta tarvittava koulutus tai osaaminen Hankkeen saamaa tukea ei käytetä yleisenä toimintatukena Kehittämishankkeen tulokset ovat yleisesti hyödynnettävissä (ei koske investointihankkeita, eikä yksittäisten yritysten kehittämishankkeita) Hankkeen saamalla tuella on merkittävä vaikutus hankkeen toteutumiseen Etunimi Sukunimi 31.12.2018

EAKR-teemahaun (TL 2) 20.12.2015-1.3.2016 erityistavoitteet ja pisteytysmenettely Painotukset pohjautuvat Keski-Pohjanmaan liiton maakuntaohjelman toimeenpanosuunnitelmaan 2015-2016 Etunimi Sukunimi 31.12.2018

Erityistavoite 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta, Toimintalinja 2 Hanke parantaa alueen valmiuksia tutkimuksen ja innovoinnin osaamisen kehittämiseen ja teknologiseen muutokseen. 5 % Hanke luo valmiuksia uusien ratkaisujen kaupalliseen hyödyntämiseen 30 % Hanke toteutetaan yritysten ja tutkimus- koulutus tai kehittämisorganisaatioiden yhteistyönä. 15 % Hanke hyödyntää älykästä erikoistumista yhdistämällä uudella tavalla eri osaamisalueita. 10 % Hanke kohdistuu maakuntien strategioissa tunnistettuihin kärkialoihin tai kehittämiskohteisiin. 15 % Hanke kohdistuu osaamisintensiiviselle ja työllistävälle toimialalle. 20 % Hanke edistää kansainvälistymistä tai verkostoihin osallistumista. 0 % Hanke tukee vähähiilisen talouden edistämistä. 5 % Hanke tukee sukupuolten välistä tasa-arvoa. 0 % Hanke tukee yhdenvertaisuutta. 0 % Hanke tukee kestävän kehityksen periaatteita. 0 % Hanke tukee Itämeri-strategiaa. 0 % Etunimi Sukunimi 31.12.2018

Erityistavoite 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen, Toimintalinja 2 Hanke tukee pk-yrityksen t&k-toimintaa uusien tuotteiden, prosessien tai palveluiden kehittämiseksi ja kaupallistamiseksi. 30 % Hanke tukee pk-yritysten tiivistä yhteistyötä tutkimus- koulutus- tai kehittämisorganisaatioiden kanssa. 20 % Hanke luo valmiuksia uuden yrityksen t&k-toiminnan käynnistymiselle. 10 % Hanke tukee vähähiilisen liiketoiminnan kehittämistä. 10 % Hanke hyödyntää älykästä erikoistumista yhdistämällä uudella tavalla eri osaamisalueita. 15 % Hanke kohdistuu maakuntien strategioissa tunnistettuihin kärkialoihin tai kehittämiskohteisiin. 15 % Hanke tukee sukupuolten välistä tasa-arvoa. 0 % Hanke tukee yhdenvertaisuutta. 0 % Hanke tukee kestävän kehityksen periaatteita. 0 % Hanke tukee Itämeri-strategiaa. 0 %   Etunimi Sukunimi 31.12.2018

Erityistavoite 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen, TL 2 Hanke tukee uusiutuvaan energiaan liittyvää t&k-toimintaa uusien tuotteiden, prosessien tai palveluiden kehittämiseksi ja kaupallistamiseksi. 30 % Hanke tukee energia- tai materiaalitehokkuuteen lisäämiseen liittyvää t&k-toimintaa uusien tuotteiden, prosessien tai palveluiden kehittämiseksi ja kaupallistamiseksi. 30 % Hanke kohdistuu maakuntien strategioissa tunnistettuihin kärkialoihin tai kehittämiskohteisiin. 10 % Hanke tukee yhdyskuntien (yritysten ja kansalaisten) vähähiilisiä, uusia ratkaisuja. 5 % Hanke hyödyntää älykästä erikoistumista yhdistämällä uudella tavalla eri osaamisalueita. 15 % Hanke lisää yritysten vähähiilisyyttä. 10 % Hanke tukee alueellisia materiaali- ja energiavirtojen hyödyntämistä koskevia verkostoja ja yhteistyömuotoja. 0 % Hanke tukee sukupuolten välistä tasa-arvoa. 0 % Hanke tukee yhdenvertaisuutta. 0 % Hanke tukee kestävän kehityksen periaatteita. 0 % Hanke tukee Itämeri-strategiaa. 0 % Etunimi Sukunimi 31.12.2018