Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ESR-painotukset Länsi-Suomessa ohjelmakaudella

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ESR-painotukset Länsi-Suomessa ohjelmakaudella"— Esityksen transkriptio:

1 ESR-painotukset Länsi-Suomessa ohjelmakaudella 2014-2020
Rauma Taina Lommi, Johanna Latvala

2 www.rakennerahastot.fi sivustolta löytyy
Kestävää kasvua ja työtä - Suomen rakennerahasto-ohjelma Kansalliset ja EU- tason lait ja asetukset Ajankohtaista tietoa rakennerahastoista Ohjeita hakijalle ja hanketoimijalle Tietoa hakuajoista Viestintäohjeet Linkki EURA 2014 järjestelmään Uutiskirjeet: TEM toimittaa valtakunnallisen uutiskirjeen, Länsi-Suomessa toimitetaan alueellista uutiskirjettä. Linkki rakennerahastot Länsi-Suomessa osioon Tietoa ohjelman horisontaalisista erityisteemoista Tietoa ESR Henkilö järjestelmään kerättävistä osallistujien tiedoista Johanna Latvala

3 Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 Suomen rakennerahasto-ohjelma
sivusto on hanketoimijoiden ja viranomaisten alusta Länsi-Suomessa verkkopalvelusta löytyy tietoa Suomen rakennerahasto-ohjelmasta ja sen Länsi-Suomi -osio toimii viestintäkanavana Länsi-Suomen rakennerahastotoiminnasta sivustolta löytyy Länsi-Suomen alueen hankkeiden kuvauksia tuloksista, ratkaisuista, opeista ja hyvistä käytännöistä Seuraava ESR-hankehaku Länsi-Suomessa käynnistyy joulukuussa - päättyy

4 Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 Suomen rakennerahasto-ohjelma
Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus (toimintalinja 3) • Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen (erityistavoite 6.1) • Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen (erityistavoite 7.1) • Työ- ja koulutusurien sukupuolenmukaisen eriytymisen lieventäminen (erityistavoite 8.1) Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen (tl 4) • Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palvelujen parantaminen (erityistavoite 9.1) • Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen (erityistavoite 9.2) Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta (tl 5) • Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen (erityistavoite 10.1)

5 Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 Suomen rakennerahasto-ohjelma
Alueellisen rahoituksen lisäksi ohjelman valtakunnallisten teemojen toimenpidekokonaisuuksissa järjestetään hankehakuja Hankkeilta odotetaan uudenlaisia toimintamalleja tai erityistä lisäarvoa olemassa oleviin toimenpiteisiin, toimijoiden verkottumisen ja erilaisten yhteistyön muotojen edistämistä, pysyvää ja hankkeen jälkeenkin jatkuvaa toimintaa toiminta-alueena Satakunta – Länsi-Suomi - Länsi-Suomi + Etelä-Suomi ja valtakunnallisissa toimenpidekokonaisuuksissa laajempana

6 Rakennerahasto-ohjelman horisontaaliset periaatteet
Hankesuunnitelmassa pitää huomioida: Kestävä kehitys - ekologinen ( ympäristöllinen), taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen ulottuvuus Yhdenvertaisuus - ketään ei saa syrjiä sukupuolen, iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Tasa-arvo - tavoitteena on edistää sukupuolten tasa-arvoa ja poistaa sukupuolesta johtuvaa syrjintää

7 Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 Suomen rakennerahasto-ohjelma
Yleiset valintaperusteet 1/2 Arvioidaan täyttyykö kriteeri kyllä / ei. Hankkeen on täytettävä kaikki kriteerit, jotta se voidaan rahoittaa. Hakijan (tai tuen siirronsaajan) toteuttajaorganisaatio ja hankkeen tuettavan toiminnan toimenpiteet ovat ohjelman erityistavoitteen mukaisia Hakija (tai tuen siirron saaja) on yksityisoikeudellinen tai julkisoikeudellinen oikeushenkilö. Hankkeella on tunnistettuun tarpeeseen pohjautuva hankkeen etenemisen tarkastelun mahdollistava tavoitteellinen ja konkreettinen suunnitelma Hakijalla (tai tuen siirronsaajalla) on taloudelliset ja toiminnalliset edellytykset hankkeen toteuttamiseksi. Hakija (tai tuen siirronsaaja) ei ole konkurssissa tai laiminlyönyt oleellisesti veroja tai sosiaaliturvamaksuja, eikä hanketoteuttajan avainhenkilö ole syyllistynyt aiemmin rikokseen avustuksia haettaessa tai asetettu liiketoimintakieltoon. Hankkeelle esitetyt resurssit ovat realistiset hankesuunnitelmassa esitettyjen tavoitteiden saavuttamiseksi

8 Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 Suomen rakennerahasto-ohjelma
Yleiset valintaperusteet 2/2 Hakijalla (tai tuen siirronsaajalla) on edellytykset vastata hankkeella aikaansaadun toiminnan jatkuvuudesta hankkeen päättymisen jälkeen, ellei se hankkeen luonteen vuoksi ole tarpeetonta Hakijalla (tai tuen siirronsaajalla) ei ole ERI-rahastoihin kohdistuvaa täytäntöönpanokelpoista takaisinperintäpäätöstä (esim. pysyvyyssäännön rikkominen, aiemman myönnetyn valtiontuen takaisinperintäpäätöksen keskeneräisyys), jota ei ole maksettu Hankkeessa työskentelevillä on toteuttamisen kannalta tarvittava koulutus tai osaaminen Hankkeen saamaa tukea ei käytetä yleisenä toimintatukena Kehittämishankkeen tulokset ovat yleisesti hyödynnettävissä (ei koske investointihankkeita, eikä yksittäisten yritysten kehittämishankkeita) Hankkeen saamalla tuella on merkittävä vaikutus hankkeen toteutumiseen

9 Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 Suomen rakennerahasto-ohjelma
Erityiset valintaperusteet Erityiset valintaperusteet ovat erityistavoitekohtaisia. Rahoittava viranomainen arvioi hankkeen pisteet asteikolla 1-5 Hankevalinnassa valintaperusteita painotetaan haun tavoitteiden mukaisesti. Valittavan hankehakemuksen tulee saada vähintään 50 % Länsi-Suomen erityistavoitekohtaisista valintapisteistä. Rahoittaja voi määritellä myös Alueelliset valintaperusteet, esim: Hanke sopii Länsi-Suomen ESR-haun erityisiin painotuksiin Hanke tukee toteutusalueen maakuntaohjelmien tavoitteita Alueelliset valintaperusteet arvioidaan (1-5) ja valittavan hakemuksen tulee saada vähintään 50 % alueellisista valintaperusteista

10 TOIMINTALINJA 3: TYÖLLISYYS JA TYÖVOIMAN LIIKKUVUUS
Erityistavoite 6.1 Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen Pääsääntöisesti ohjelma-asiakirjan mukaan hankkeissa rahoitettavat toimenpiteet: - nuorten ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien työelämään ohjaus, valmentaminen ja muu työllistymistä edistävä toiminta - nuorten ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien kanssa toimivien tahojen välisen yhteistyön ja verkostojen kehittäminen sekä yritysyhteistyö

11 Toimintalinja 3, erityistavoite 6
Toimintalinja 3, erityistavoite 6.1: Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen Kohderyhmät Työttömät, työttömyysuhan alla olevat, työmarkkinoiden ulkopuolella olevat nuoret ja heikossa työmarkkina-asemassa olevat (mm. ikään-tyvät, pitkäaikais- ja toistuvaistyöttömät, osatyökyiset ja vammaiset henkilöt sekä maahanmuuttajat ja etniset vähemmistöt); kohderyhmälle palveluja tarjoavat tahot; kohderyhmän potentiaaliset työllistäjät – eri-tyisesti mikro- ja pk-yritykset. Tuensaajat Työvoimapalvelujen tarjoajat ja kehittäjät, kunnat, koulutusorganisaatiot, sosiaalipartnerit, järjestöt ja muut alan organisaatiot.

12 Toimintalinja 3, erityistavoite 6
Toimintalinja 3, erityistavoite 6.1: Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen Tulosindikaattorit –Alle 30-vuotiaat osallistujat, jotka ovat työelämässä jättäessään toimen –Yli 54-vuotiaat osallistujat, jotka ovat työelämässä jättäessään toimen Tuotosindikaattorit –Työttömät ja työelämän ulkopuolella olevat alle 30-vuotiaat osallistujat, lkm –Työttömät ja työelämän ulkopuolella olevat yli 54-vuotiaat osallistujat, lkm

13 Toimintalinja 3, erityistavoite 6
Toimintalinja 3, erityistavoite 6.1: Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen Erityiset valintaperusteet (kukin arviointiperuste arvioidaan asteikolla 1-5, suluissa painoarvoprosentti): Hankkeen toimenpiteillä edistetään työllisyyttä välittömästi tai välillisesti. (15%) Hankkeessa kehitetään uudenlaisia ratkaisuja tai tuotetaan erityistä lisäarvoa olemassa oleviin palveluihin ja/tai toimintamalleihin heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllisyyden edistämiseksi. (20%) Hanke vastaa osaltaan tunnistettuihin paikallisiin/alueellisiin työvoimatarpeisiin. (15%) Hanke edistää toimijoiden yhteistyötä ja/tai monialaisten palvelujen hyödyntämistä koordinoidusti. (20%) Hanke kohdistuu erityisesti nuoriin tai ikääntyviin. (10%) Hanke tukee sukupuolten välistä tasa-arvoa. ( 5%) Hanke tukee yhdenvertaisuutta. (5%) Hanke tukee kestävän kehityksen periaatteita. (5%) Hanke tukee EU:n Itämeren alueen strategiaa. (5%)

14 Toimintalinja 3, erityistavoite 7
Toimintalinja 3, erityistavoite 7.1 Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen Pääsääntöisesti ohjelma-asiakirjan mukaan hankkeissa rahoitettavat toimenpiteet: Tarjotaan ja kehitetään tuottavuutta ja työhyvinvointia parantavia koulutus-, ohjaus-, neuvonta- ja asiantuntijapalveluita sekä vahvistetaan aiheeseen liittyvää vertaisoppimista ja verkostoitumista Kehitetään ja vahvistetaan työhyvinvointia ja työssä jaksamista edistäviä toimintamalleja ja palveluja kiinnittäen erityisesti huomiota ikääntyvien työssä jaksamiseen Kehitetään ja levitetään yritysten ja työorganisaatioiden uudistumista ja kilpailukykyä edistäviä johtamisen ja työn organisoinnin toimintamalleja Vahvistetaan yrittäjien ja työntekijöiden sopeutumis- ja kilpailukykyä osaamista, innovaatiokykyä ja muutostilanteiden parempaa hallintaa kehittämällä

15 Toimintalinja 3, erityistavoite 7
Toimintalinja 3, erityistavoite 7.1 Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen Kohderyhmät: - Mikro- ja pk-yritysten henkilöstö ja johto (ml. yrittäjät), kohderyhmälle palveluja tarjoavat tahot, työvoima- ja yrityspalveluiden kehittäjät ja tarjoajat, julkiset työorganisaatiot Tuensaajat: - Yritykset, työvoima- ja yrityspalvelujen kehittäjät ja tarjoajat, kunnat, tutkimus- ja koulutusorganisaatiot, sosiaalipartnerit ja muut alaan liittyvät järjestöt ja säätiöt

16 Toimintalinja 3, erityistavoite 7
Toimintalinja 3, erityistavoite 7.1 Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen Tulosindikaattorit – Hankkeisiin osallistuneiden työorganisaatioiden parantunut työhyvinvointi, erillisselvitys Tuotosindikaattorit –Työttömät ja työlliset, ml. itsenäiset ammatinharjoittajat, yli 54- vuotiaat osallistujat, lkm –Tuettujen mikroyritysten sekä pk-yritysten lukumäärä

17 Toimintalinja 3, erityistavoite 7
Toimintalinja 3, erityistavoite 7.1 Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen Erityiset valintaperusteet (kukin arviointiperuste arvioidaan asteikolla 1-5, suluissa painoarvoprosentti): Hankkeen toimenpiteillä edistetään työhyvinvointia ja/tai työn tuottavuutta välittömästi tai välillisesti. (25%) Hankkeessa kehitetään uudenlaisia ratkaisuja tai tuotetaan erityistä lisäarvoa olemassa oleviin toimenpiteisiin yritysten ja organisaatioiden uudistumisen ja kilpailukyvyn edistämiseksi. (25%) Hanke edistää toimijoiden verkottumista ja/tai erilaisia yhteistyön muotoja. (15%) Hanke edistää - erityisesti ikääntyvien - työurien pidentämistä ja työllisyyttä. (10 %) Hankkeen toimenpiteet edistävät vähähiilistä taloutta. (5%) Hanke tukee sukupuolten välistä tasa-arvoa. (5%) Hanke tukee yhdenvertaisuutta. (5%) Hanke tukee kestävän kehityksen periaatteita. (5%) Hanke tukee EU:n Itämeren alueen strategiaa. (5%)

18 Toimintalinja 3, erityistavoite 8
Toimintalinja 3, erityistavoite 8.1 Työ- ja koulutusurien sukupuolenmukaisen eriytymisen lieventäminen Pääsääntöisesti ohjelma-asiakirjan mukaan hankkeissa rahoitettavat toimenpiteet: Kehitetään ja tarjotaan koulutusta, neuvontaa, ohjausta, mentorointia ym. toimenpiteitä, joilla vähennetään sukupuolten välisiä koulutus- ja osaamiseroja Tarjotaan ohjausta ja koulutusta työllistävillä aloille ottaen huomioon sukupuolen mukaisen eriytymisen lieventäminen Tuetaan naisten johtajuutta ja yrittäjyyttä tukevaa osaamista liittyen erityisesti työnantajayrittäjyyteen ja innovaatioiden hyödyntämisestä lähtevään yrittäjyyteen Etunimi Sukunimi

19 Toimintalinja 3, erityistavoite 8
Toimintalinja 3, erityistavoite 8.1 Työ- ja koulutusurien sukupuolenmukaisen eriytymisen lieventäminen Kohderyhmät: - Työssäkäyvät, työttömät ja työmarkkinoiden ulkopuolella olevat naiset ja miehet, tutkimus- ja koulutusorganisaatiot, työnantajat, työllisyys- ja sosiaalipalvelujen tarjoajat, järjestöt, säätiöt ja sosiaalipartnerit Tuensaajat: - Yritykset, tutkimus- ja koulutusorganisaatiot, järjestöt, sosiaalipartnerit ja muut toimialaan liittyvät organisaatiot Etunimi Sukunimi

20 Toimintalinja 3, erityistavoite 8
Toimintalinja 3, erityistavoite 8.1 Työ- ja koulutusurien sukupuolenmukaisen eriytymisen lieventäminen Tulosindikaattorit Hankkeet jotka ovat saaneet validoinnin kehittämälleen tasa-arvoa edistävälle tuotteelle, lkm Tuotosindikaattorit - Työelämän ulkopuolella olevat miehet ja työttömät miehet, lkm - Yrittäjinä toimivat naiset, lkm Etunimi Sukunimi

21 Toimintalinja 3, erityistavoite 8
Toimintalinja 3, erityistavoite 8.1 Työ- ja koulutusurien sukupuolenmukaisen eriytymisen lieventäminen Erityiset valintaperusteet ( kukin arviointiperuste arvioidaan asteikolla 1-5, suluissa painoarvoprosentti): Hankkeen toimenpiteillä edistetään naisten ja miesten työllistymistä välittömästi tai välillisesti aloille tai tehtäviin, joissa he ovat vähemmistösukupuolen edustajia (15%) Hankkeessa kehitetään uudenlaisia ratkaisuja tai tuotetaan erityistä lisäarvoa olemassa oleviin toimenpiteisiin sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi (20%) Hankkeessa syntyy tasa-arvoa edistäviä konkreettisia tuloksia (15%) Hanke edistää toimijoiden yhteistyötä (10%) Hanke kohdistuu erityisesti yrittäjinä toimiviin naisiin tai syrjäytymisvaarassa oleviin miehiin (15%) Hanke vastaa osaltaan paikallisiin/alueellisiin työvoimatarpeisiin (10%) Hanke tulee yhdenvertaisuutta (5%) Hanke tukee kestävän kehityksen periaatteita (5%) Hanke tukee EU:n Itämeren alueen strategiaa (5%) Etunimi0Sukunimi

22 Toimintalinja 4, erityistavoite 9. 1
Toimintalinja 4, erityistavoite 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen Rahoitettavissa hankkeissa pääsääntöisesti toteutettavia toimenpiteitä: Kehitetään ja vahvistetaan koulutuksesta koulutukseen tai työelämään siirtymistä tukevien menetelmiä ja palveluita; Lisätään koulutuksen ja työelämän vuorovaikutusta mm. oppisopimuskoulutuksella ja opiskelijoiden työelämävalmiuksia parantamalla; Tuetaan älykkääseen erikoistumiseen liittyviä osaamistarpeita ja parannetaan innovaatiovalmiuksia; Kehitetään erityisryhmien (ml. maahanmuuttajat, romanit, vammaiset henkilöt, osatyökykyiset ja erilaiset oppijat) perustaitoja, koulutusvaihtoehtoja ja koulutuksessa aliedustettujen ryhmien koulutukseen osallistumista tunimi Sukunimi

23 Toimintalinja 4, erityistavoite 9. 1
Toimintalinja 4, erityistavoite 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen Rahoitettavissa hankkeissa pääsääntöisesti toteutettavia toimenpiteitä (jatkuu…): Kehitetään aikuiskoulutuksen ennakointimenetelmiä ja parannetaan koulutustarjonnan osuvuutta kasvu- ja rakennemuutosalojen tarpeet huomioon ottaen Tuetaan uuden ammatin hankkimista työpaikkoja tarjoavilta aloilta sukupuolinäkökulma huomioon ottaen Tuetaan työssä olevien miesten ja naisten osaamisen ja ammattitaidon parantamista

24 Toimintalinja 4, erityistavoite 9. 1
Toimintalinja 4, erityistavoite 9.1.Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen 9.2.Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen Kohderyhmät: - Opiskelijat, työntekijät (ml. yrittäjät), työttömät ja työmarkkinoiden ulkopuolella olevat naiset ja miehet; erilaiset koulutusorganisaatiot; opinto-ohjaajat, uraneuvojat ja muut ohjaus- ja koulutuspalveluiden asiantuntijat; hankkeiden toimintaan liittyvät työnantajat Tuensaajat: - Tutkimus- ja koulutusorganisaatiot, kunnat ja kuntayhtymät, sosiaalipartnerit ja muut toimintaan liittyvät järjestöt, säätiöt ja yritykset

25 Toimintalinja 4, erityistavoite 9. 1 ja 9
Toimintalinja 4, erityistavoite 9.1 ja 9.2: Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen Tulosindikaattorit - Alle 25v osallistujat, jotka ovat koulutuksessa jättäessään toimenpiteen , % - Osallistujille osuvampi koulutus työelämän vaatimuksiin, erillisselvitys Tuotosindikaattorit - Henkilöt, joilla on alemman perusasteen tai ylemmän perusasteen koulutus, lkm - Osallistuvat opinto-ohjaajat, uraneuvojat ja muut ohjauspalveluiden asiantuntijat, lkm

26 Toimintalinja 4, erityistavoite 9
Toimintalinja 4, erityistavoite 9.1: Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen Erityiset valintaperusteet (kukin arviointiperuste arvioidaan asteikolla 1-5, suluissa painoarvoprosentti): • Hankkeen toimenpiteillä edistetään välittömästi tai välillisesti koulutuksesta koulutukseen tai työelämään siirtymistä tai muita siirtymiä työelämän muutosvaiheissa (20 %) • Hankkeen toimenpiteillä edistetään koulutuksessa aliedustettuihin ryhmiin kuuluvien osaamista ja sitä kautta työllistymismahdollisuuksia (10 %) • Hankkeessa kehitetään uudenlaisia ratkaisuja, edistetään ennakoivaa lähestymistapaa tai tuotetaan erityistä lisäarvoa olemassa oleviin toimenpiteisiin (20 %) • Hanke edistää toimijoiden yhteistyötä (20 %) • Hanke kohdistuu erityisesti nuoriin (10 %) • Hanke tukee sukupuolten välistä tasa-arvoa (5 %) • Hanke tukee yhdenvertaisuutta (5 %) • Hanke tukee kestävän kehityksen periaatteita (5 %) • Hanke tukee EU:n Itämeren alueen strategiaa (5 %) E

27 Toimintalinja 4, erityistavoite 9
Toimintalinja 4, erityistavoite 9.2: Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen Erityiset valintaperusteet (kukin arviointiperuste arvioidaan asteikolla 1- 5, suluissa painoarvoprosentti): • Hankkeen toimenpiteillä lisätään paikallisten, alueellisten tai kansallisten kasvu- tai rakennemuutosalojen tarvitseman koulutuksen tarjontaa, laatua ja osuvuutta (25 %) • Hankkeessa kehitetään uudenlaisia ratkaisuja tai tuotetaan erityistä lisäarvoa olemassa oleviin toimenpiteisiin (20 %) • Hanke vastaa osaltaan paikallisiin/alueellisiin tai kansallisiin työvoiman osaamistarpeisiin ja edistää siten työllisyyttä (10 %) • Hanke edistää koulutuksen tarjoajien ja työnantajien yhteistyötä (25%) Hanke tukee kestävän kehityksen periaatteita ja erityisesti vähähiilisen talouden edistämistä (5 %) • Hanke tukee sukupuolten välistä tasa-arvoa (5 %) • Hanke tukee yhdenvertaisuutta (5 %) • Hanke tukee EU:n Itämeren alueen strategiaa (5 %)

28 Toimintalinja 5 Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta Erityistavoite 10.1:Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen Kohderyhmät: - työttömät ja työmarkkinoiden ulkopuolella olevat naiset ja miehet, erityisesti nuoret, maahanmuuttajataustaiset, romanit, vammaiset henkilöt, vajaakuntoiset, pitkäaikaissairaat ja ikääntyvät; työllisyys-, sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujen tarjoajat, toiminnassa mukana olevat työnantajat Tuensaajat: - Kunnat, työllisyys-, sosiaali- ja kuntoutuspalvelujen tarjoajat, tutkimus- ja koulutusorganisaatiot, kansalaisjärjestöt, sosiaalipartnerit ja muut toimialaan liittyvät järjestöt, säätiöt ja yritykset

29 Toimintalinja 5 Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta Erityistavoite 10.1:Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen Tavoitellut tulokset ohjelma-asiakirjatasolla • Osallistuneiden työ- tai toimintakyky on parantunut toimenpiteiden vaikutuksena. • Tehokkaammat ja laadukkaammat palveluprosessit kohderyhmälle sektorirajat ylittäen ja palvelujen asiakaslähtöisyys varmistaen • Vahvistetaan yhteisöllisyyttä ja kansalaisuutta kansalaistoimijalähtöisissä kehittämishankkeissa kaupunkialueilla.

30 Toimintalinja 5 Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta Erityistavoite 10.1:Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen Tulosindikaattorit - Hankkeisiin osallistuneiden parantunut työ- tai toimintakyky Tuotosindikaattorit - Työmarkkinaosapuolten tai kansalaisjärjestöjen täysin tai osittain toteuttamien hankkeiden lkm - Työelämän ulkopuolella olevat, jotka eivät ole koulutuksessa, lkm - Pitkäaikaistyöttömät, lkm

31 Toimintalinja 5 Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta Erityistavoite 10.1:Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen Erityiset valintaperusteet (kukin arviointiperuste arvioidaan asteikolla 1- 5, suluissa painoarvoprosentti): Hankkeen toimenpiteillä edistetään osallistujien etenemistä kohti työelämää. (20%) Hankkeessa kehitetään uudenlaisia ratkaisuja tai tuotetaan erityistä lisäarvoa olemassa oleviin työ- ja toimintakykyä lisääviin palveluihin ja/tai toimintamalleihin. (20%) Hanke edistää toimijoiden yhteistyötä ja/tai monialaisten palvelujen hyödyntämistä koordinoidusti. (15%) Hanke kohdistuu erityisesti ryhmiin, joiden sosiaalinen osallisuus on uhatuin. (15%) Hanke vahvistaa kansalaistoimijalähtöisiä toimintatapoja. (10%) Hanke tukee sukupuolten välistä tasa-arvoa. (5%) Hanke tukee yhdenvertaisuutta. (5%) Hanke tukee kestävän kehityksen periaatteita. (5%) Hanke tukee EU:n Itämeren alueen strategiaa. (5%)

32 Hankehakemusta tehdessä on hyvä pohtia….
• Onko mahdolliset aiemmin saman kehittämisteeman puitteissa tehdyt kehittämistoimenpiteet selvitetty riittävän kattavasti (ml. muut rahoituslähteet)? • Onko hankkeen valmistelussa olleet mukana olennaiset tahot ja ovatko ne sitoutuneet hankkeen toimintaan? • Onko hankkeeseen järkevää hankkia osaamista ja resurssia muiden toimijoiden kautta (yhteishankkeet)? • Tukeeko hanke suoritusvarauksen toteutumiseen liittyviä tuotosindikaattoreita? • Vaikuttavuusmittarit (määrälliset ja laadulliset) => juurrutus • Onko hakemus tarkasti ja oikein täytetty ja vastataanko siinä hakemuslomakkeella esitettyihin kysymyksiin? • Kuvataanko hankkeen toiminta, tulokset ja uutuusarvo riittävän konkreettisella tasolla?


Lataa ppt "ESR-painotukset Länsi-Suomessa ohjelmakaudella"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google