Tietotekniikan laitoksen suuntautumisvaihtoehdot Mobiilijärjestelmät entinen tietoliikenne, liikkuva tietojenkäsittely ja sulautetut järjestelmät yhdistettynä yhdeksi linjaksi Ohjelmistotekniikka yhteistyössä TKTL:n kanssa Opettajankoulutus OPE1: sivuaineena opettajan pedagoiset opinnot sekä toisen koulussa opetettavan aineen aineopinnot OPE2: sivuaineena pedagogiset opinnot sekä tulevaa koulutustehtävää tukevat perus- ja/tai aineopinnot Simulointi ja optimointi entinen tieteellinen laskenta 2005
Mobiilijärjestelmät Mobiilien päätelaitteiden, kuten tulevaisuuden älypuhelimien, sovellusten suunnittelu sekä näille laitteille tarkoitettujen verkkopalveluiden kehittäminen Mikroprosessoreilla varustettujen sulautettujen järjestelmien toteuttaminen hyödyntämällä ohjelmistotekniikan, tietoliikenteen ja laitteistotekniikan oppeja Tietoliikennejärjestelmien kehittämiseen suuntautuneiden asiantuntijoiden ja soveltajien koulutus. Opetuksen painopistealueita ovat mm. digitaaliset matkaviestinjärjestelmät (GSM, WLAN), laajakaistaiset tietoliikenneverkot, signaalinkäsittely ja tietoliikenneohjelmistot ja -protokollat 2005
Simulointi ja optimointi Valmiudet (fysikaalisen) ilmiöiden esittämiseen matemaattisina malleina tietokoneella käsiteltävässä muodossa! ilmiöiden jäljitteleminen simuloimalla ilmiöiden ohjaaminen optimisäädollä ilmiön parhaan mahdollisen muodon, rakenteen, lämmönjohtavuuden, … määrittäminen monitavoiteoptimoinnilla, kun ilmiön käyttäytymiselle asetetaan useita, ristiriitaisia tavoitteita "Ilmiöt” voivat liittyä mm. sähkömagnetiikkaan (kännykkä), virtausdynamiikkaan (paperinvalmistus), lämmönsiirtoon (teräksenvaluprosessi) JY:n tutkimuksen kansainvälinen vahvuusalue, tutkijakoulutus 2005
Ohjelmistotekniikka Vankan pohja ohjelmistokehitysprojektien suunnitteluun ja toteutukseen. Ohjelmistojen tuottaminen vaatii hyvää laitetuntemusta ja ohjelmointitaitoa, mutta niiden suunnittelu ja kehittäminen ei ole pelkkää koodin vääntöä! laajojen ohjelmistojen suunnittelu, toteuttaminen, testaaminen ja ylläpito olennaisen informaation kaivaminen esiin suurista tietomassoista laskennallisesti älykkäiden järjestelmien avulla kuvien käsittely (kuva-analyysi) ja konenäön hyödyntäminen vaikkapa teollisuuden automaatiojärjestelmissä, luututkimuksessa ja paperin rakenteen selvittämisessä tekstidokumentit erottaminen toisistaan luokittelemalla uudet tavat hallita ja käsitellä tietoa tietokoneen avulla 2005
Opettajankoulutus Valmiudet ja kelpoisuus toimia tietotekniikan aineenopettajana perusopetuksessa ja lukiossa sekä kouluttajana tai konsulttina yrityksissä ja aikuiskoulutuslaitoksissa! valmiudet tietotekniikan opettamiseen yhdistämällä tietotekniikan monipuolinen osaaminen ja pedagogiikka virtuaalisten oppimisympäristöjen suunnittelu, kehittäminen, ylläpito sekä hyödyntäminen opetuksessa modernien oppimiskäsitysten liittäminen oppimisympäristösovelluksiin verkkokurssien tuottaminen Lisätietoja: http://www.mit.jyu.fi/OPE 2005