Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
Advertisements

treeni.fi harjoituspäiväkirja
Jousenpuiston ja Matinkylän metroasema-alueet KEHITTÄMISIDEAT INFO
Opinnäytetyöprosessi
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
TU Suomalaiset työmarkkinat ja niiden toiminta Kurssin käytännön järjestelyt
Sonera content gateway-rajapinnan ohjelmointi
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Ryhmätyö ympäristöongelmasta
TAULUKKO YKSIULOTTEINEN TAULUKKO. TAULUKKO  Taulukon tarkoitus Ohjelmassa tarvitaan paljon samantyyppisiä samaan kohdealueeseen kuuluvia muuttujia Näitä.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN Rinna Toikka.
Eläinaiheisen Power Point esityksen tekeminen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Heikki Vesterinen Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Epälineaarinen hinnoittelu:
T /5115 Software Development Project I/II Experience Exchange Session: architects Jari Vanhanen Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon laboratorio.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmöijän nimi Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy/Kevät 200X Virheraportoijien jakaumat.
CS30A Case Course in Strategy consulting Kurssin opettaja  Professori, Tuomo Kässi Vastaanottoaika to 15:00 – 16:00  Tutkijatohtori,
Monimedian työkurssi Johdantoluento Ilmari Laakkonen Huone 6535
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
RAPORTTIEN JA WWW-SIVUJEN OHJEET Projektityökurssi KLTITE05OH/SU.
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Projektinhallinta it. lut
Perhe- ja jäämistöoikeuden peruskurssi 2012
TU Työpsykologian ja johtamisen erikoistyö (5 op) Seminaari Peiliaineisto ja palauttamistyöpajojen valmistelu Meri Jalonen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
PALVELUTEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN Mitä näytössä näytetään.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
Opetustavoitteet ryhmätyölle Ryhmätyön jälkeen opiskelija osaa:  käyttää vertaisryhmässä oppimaansa tietoa alaan liittyvän ongelman hahmottamiseen ja.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Palautetta luentojen reaktiopapereista
Klubin strategia työkalu KST
Yritystapaus osa II puh
Finnan käyttäjäkysely 2016
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Kotitalouden kurssit lukiossa
Järjestöt työnantajina
Paikkatiedon käyttötapoja
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Korkealämpötilakemia
Liikesaksan perusteet I
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
Partion johtamismallin avulla
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Väliaikaisten koulureittien turvallisuus Hanke-esittely
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
CLT132 Tehtävät (viikko 4).
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004 CASE - ryhmätyö Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004

Päivän ohjelma CASE:n esittely CASE työn sisältö Mitä odotetaan? Tähän mennessä opitun kertaus – pohja CASE:n toteuttamiseen Ryhmät Työn aloittaminen

CASE Jätkäsaaren Bunkkeri Bunkkeri on Jätkäsaaressa sijaitsevan entisen sataman kappaletavaravarasto Rakennettu sataman varastoksi vuonna 1972 Tontin koko on noin 9 000 m2 Rakennusoikeutta tontille tulee noin  36 000  k-m Tästä hieman alle puolet varataan liikuntatiloja varten: Liikuntarakennusoikeutta on noin 16 000 k-m² Asuntorakennusoikeutta tai muuta rakennusoikeutta on noin 20 000 k-m http://www.hel.fi/www/kv/fi/ajankohtaiset-hankkeet/bunkkeri

CASE työn sisältö Tarkoituksena on analysoida Bunkkerin nykytilanne ja tehdä nykytilanteen pohjalta Helsingin kaupungin vaatimukset huomioon ottava ehdotelma Bunkkerin tulevaisuuden käytölle Opiskelijoiden odotetaan siis paikkatietoanalyysejä sekä muuta tiedonkeruuta hyödyntäen selvittää Jätkäsaaren Bunkkerin ja sen lähiympäristön nykyinen maankäyttö, väestö, palvelut, saavutettavuus ja muu tarpeellinen tieto tulevaisuuden käytön ehdotusta varten. Analyysien pohjalta opiskelijat tekevät ehdotelman, mitä Jätkäsaaren Bunkkerille tulevaisuudessa tekevät 27.12.2018

CASE Bunkkeri Edellä esitetyn sisällön pohjalta on tarkoitus mm. tutkia ja vastata ainakin seuraaviin kysymyksiin Mitä Bunkkerissa tapahtuu, mitä siellä on? Herääkö tämän pohjalta ajatuksia siitä, mitä sinne voisi suunnitella? Mikä tilanne nykyisin maankäytön suhteen? Herääkö tämän pohjalta ehdotuksia? Kaupunki vaatii urheilupalveluja – mitä urheilutoimintaa kannattaisi sijoittaa? Millainen on nykyinen asukastilanne? Entä tuleva? Mitä ehdotuksia tämän pohjalta herää? Kuinka saavutettava ”pullonpohjalla sijaitseva” Bunkkeri nykyisin oikeastaan on? Mitä ehdotuksia saavutettavuuteen liittyen? 27.12.2018

Mitä analyysejä olette tähän mennessä toteuttaneet? Olette muokanneet paikkatietodataa ja valinnut kohteita tarkasteluun erilaisin menetelmin (select by attribute/location sekä freen hand selection) Olette tehneet bufferianalyysejä jonkin kohteen ympärillä vallitsevasta tilanteesta käyttäen sekä piste- että polygoniaineistoja Olette käyttäneet rasteridataa ja muokanneet sitä tarpeiden mukaiseksi ja tehneet siitä maankäytön analyysejä Olette tarkastelleet saavutettavuutta eri kulkumuodoilla Olette analysoineet palveluiden kattavuutta sekä esiintymistiheyttä 27.12.2018

Mitä aineistoja käytetään? Kaikki ensimmäisen viiden harjoitustyön aineistot oli valittu sen perusteella, että oletettavasti tulette myös tässä CASE:ssa käyttämään niitä. Tarvitsemanne aineistot ovat teille siis jo ennalta tuttuja ja mikäli tarvitsette muita, tiedätte harjoituksen 1 pohjalta, mistä aineistoja saa ladattua. Paituli Helsinki Region Infoshare Mikäli jotain kaipaamaanne aineistoa ei ole saatavilla, voitte kysyä ohjaajilta (Tiina, Kamyar) mikäli sellainen olisi jostain saatavissa 27.12.2018

Mitä tehtävästä palautetaan? Ryhmät palauttavat kirjallisen työn, josta käy ilmi kaikki työssä tehdyt analyysit sekä ratkaisut, joita ryhmä ehdottaa analyysien pohjalta Bunkkeriin. Kirjallinen työ arvostellaan siinä esitettyjen analyysien, karttaesitysten sekä ehdotusten pohjalta. DL on 30.10. Kirjalliseen työhön on siis enemmän kuin suotavaa liittää mukaan karttoja, havainnekuvia, analyysejä kuvaavia kaavioita ja muuta mikä havainnollistaa tekemiänne analyysejä ja suunnitelmianne. Ryhmät tekevät myös esityksen työstään viimeiselle kurssikerralle. Esitys on noin 5-7 minuutin pituinen. Esityksessä ryhmä kertoo, mitä ratkaisuja ehdottavat Bunkkerille ja miksi he ovat näihin ratkaisuihin päätyneet. Esitys tulee palauttaa pdf. muodossa MyCoursesiin ti 18.10 mennessä. Esityksessä on myös hyvin suotavaa käyttää hyväksi karttoja sekä havainnekuvia. Voitte käyttää myös valmiita kuvia havainnollistamaan visiotanne, mutta muistakaa hyvän lähdeviittauksen käytännöt. 27.12.2018