Rail Baltica – edellytys Suomen isoille liikennehankkeille

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Advertisements

Nelostieseminaarin loppusanat Eduskunta Samuli Pohjamo Maakuntahallituksen puheenjohtaja.
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Arja Suominen, viestintä ja yhteiskuntasuhteet, Finnair Lentoliikenneseminaari , Helsinki Finnair ja Suomen lentoliikennestrategia.
JOINT ENTRE - YRITT Ä JYYDEN EDIST Ä MISHANKE Suomalais-saksalainen Double Degree (BBA) FH Hannover - SEAMK Liiketoiminta, Yritt ä jyys M. Arola 10/2008.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
ITÄSUOMALAINEN YRITYSRAHOITUSSTRATEGIA Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Savon.
EUROOPPALAISUUS JA EUROOPAN UNIONI Suomi EU:ssa. SUOMI – MALLIOPPILAS VAI KOVIS? Suomea verrattu EU:ssa luokan mallioppilaaseen Suomea verrattu EU:ssa.
Suomi EU:ssa. Miksi Suomi on mukana EU:ssa? EU tavoitteet ovat kannatettavia:  turvata rauha ja vakaus ja Euroopan kansojen hyvinvointi  varmistaa kansalaisten.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
METSÄNTUTKIMUSLAITOKSEN ALUEYKSIKKÖUUDISTUKSEN KUULEMISTILAISUUS
Tulevaisuuden työvoiman tarve ja maahanmuutto
IV EUROOPAN NOUSU kuvanavaus
Liiketoimintasuunnitelma
Kansainvälinen poliittinen tilanne oli muuttunut: yhdistyneestä Saksasta oli tullut uusi eurooppalainen suurvalta. Venäjä pelkäsi, että sen reuna-alueiden.
SUOMEN HISTORIA ENNEN AUTONOMIAA
Foreach-toistolause foreach-rakenteella on kätevä käydä läpi kaikki taulukon alkiot. Erityisen kätevää se on hajautustaulukon tapauksessa, jossa taulukon.
Näkökulmia kuvien ja tehtävien käsittelyyn Kiina – Aasian jättiläinen
KESKI-SUOMEN LIIKENNEFOORUMI 2017
Mitä pohjoisessa pitäisi nyt tehdä?
FibRobotics Ohjausryhmän 1. kokous Ravintola Newton, TTY
Lissabonin sopimus.
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
VALMISTAUDU MEININKI-HENKILÖSTÖKYSELYYN työntekijä
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
Suomi ja Venäjä: taloudellinen yhteistyö
Suomalainen konsortio älyliikenneyhteistyön kehittämiseksi
Maakuntatalouden simulointi
Esityksen nimi / Tekijä
Itsenäisten osuuskauppojen yhtiö
KANSAINVÄLINEN TALOUS
Suomalais-venäläisen talousyhteistyön näkymiä
KESKI- SUOMEN PELASTUSLAITOKSELLA VUONNA 2013 KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Miksi Balticconnector?
Saavutettavuusvalvonta
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Kansainvälinen vaikuttaminen
Vienti osana kansantaloutta
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Ehdotuksia vuosisuunnitteluun
Ajankohtaista ELY-keskuksesta
Kestävää kasvua ja työtä Mitä ohjelmasta rahoitetaan?
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
THL:n tuki kehittämishankkeille
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Viestinnän työkalupakki
FLEGT ja EUTR ajankohtaiskatsaus
Kansainvälinen muutto Suomeen 1990-luvulta alkaen
Tiirismaan vesopäivät
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Kouvola RRT Raidelogistiikan kasvuresepti -seminaari
Taloudellisia sopeutustoimia tuottajaliitossa
Mika Nieminen, projektipäällikkö, ICT-palvelukeskus Vimana
Suomen pelastustoimen kansainvälinen toiminta
Jäämeren rata tilannekatsaus lapin liikennepäivä Timo Lohi
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
Lappeenrannan lentoliikenteen matkailutulovaikutus
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Esityksen transkriptio:

Rail Baltica – edellytys Suomen isoille liikennehankkeille Tiina Haapasalo, EK Tiina Haapasalo

Lähtökohdat Suomen logistinen asema Kaukana globaalista markkinasta; 2 vuorokauden etäisyys Keski-Euroopasta Meriliikenne 90 % viennistä ja 70 % tuonnista Sijainti säilyy, mutta asema voi muuttua Ainutlaatuinen geopoliittinen asema idän ja lännen sekä arktisen alueen ja Baltian / Keski- Euroopan välissä Uusia mahdollisuuksia tuovat kansainväliset infrainvestoinnit Rautatieyhteydet Kiinaan ja Aasiaan voivat kehittyä nopeastikin Jäämeren yhteys pitkän aikavälin visio Isoin potentiaali Baltian rautatieyhteydessä Tiina Haapasalo

Pohjois-Euroopan keskeisiä kehityshankkeita Maaliikenne Suomesta…. kehittyvät yhteydet ….itään: tiet + radat Pietariin, Venäjälle, rata Aasiaan ….etelään: meri + tiet Baltian läpi Keski-Eurooppaan, Rail Baltica Keski-Eurooppaan ….länteen: meri + tiet ja radat Ruotsin ja Tanskan läpi Keski-Eurooppaan ….pohjoiseen: tiet Jäämerelle, rata Narvikiin Näistä Rail Baltica on ulkomaankaupan logistiikan ja matkailun kannalta tärkein Pitkän aikavälin visioissa: Etelässä tunneli Tallinnaan Pohjoisessa rata Jäämerelle Tiina Haapasalo

Rail Baltica on EU:n prioriteettihanke, mutta… EU-rahoituspäätös olemassa kaudelle 2014–2020 EU-rahoituksen jatkosta päätetään EU:n seuraavan budjettikauden 2021–2017 yhteydessä Toteutus noin vuoden myöhässä (EU: use it or loose it) Kolmen Baltian maan yhteistyö kangertaa (Rail Baltica as ja kolme eri hankintayhtiötä) Kustannusarvio on noussut alkuperäisestä 3,8 mrd.€  6 mrd.€ Tiina Haapasalo

Rail Baltica on keino parantaa Suomen logistista asemaa Mahdollistaa Suomen pitkän aikavälin visiot; edellytys Tallinnan tunnelille ja Jäämeren radalle Uusi reittivaihtoehto ulkomaankaupan logistiikalle Tehostaa kilpailua reittien ja kuljetusmuotojen välillä Edistää matkailua Lisää markkinoita suomalaisille konsulttitoimistoille ja rakennusteollisuudelle Keino vauhdittaa Suomen omia väylähankkeita EU-rahoituksella Kun Rail Baltica etenee, Suomen on merkittävästi helpompi tavoitella EU-rahoitusta pääradan ja Pohjanmaan radan parantamiseen Käytännössä tarkoittaa, että Helsinki-Tornio rataosuus on saatava EU:n rahoituskohteeksi eli osaksi ydinkäytävää Tiina Haapasalo

EU:n ydinkäytävien laajentuminen? Eurooppalainen ydinverkko nyt Uusitaan 2023 EU-rahoitusta saavat ydinkäytävät 2014-2020 Suomi EU-rahoitusta saavan ydinkäytävän osaksi 2021-2027 ? Tiina Haapasalo

Suomella on vaikuttamisen paikka! 1) Vaikuttaminen EU:ssa EU-budjetin valmistelu ja viimeistely vuosille 2021-2027 on käynnissä Komissio esittelee budjettiehdotuksen toukokuussa; lopullinen budjettiratkaisu 2 v. sisällä EU-budjetin yhteydessä päätetään myös vuosina 2021-2027 rahoitettavat ydinkäytävät Rail Baltican jatkorahoitukselle saatava vahva tuki Rail Baltican myötä Suomen mahdollista ajaa päärataa ja Pohjanmaan rataa EU-rahoituksen piiriin 2) Vaikuttaminen ja liiketoimintamahdollisuudet Rail Baltican toteutuksessa Osallistumalla toteutusyhtiöön voitaisiin vaikuttaa päätöksentekoon ja hankintoihin Suomessa vankkaa hankintaosaamista (EU hankintadirektiivi ja vihreät julkiset hankinnat) Mahdollisuus suomalaisille konsulttitoimistoille ja rakennusteollisuudelle Tiina Haapasalo

Rail Baltica tiiviisti Merkittävin kansainvälinen infrahanke Suomen viennille ja matkailulle Keino parantaa Suomen logistista asemaa Rail Baltican toteutus avaa markkinoita suomalaiselle osaamiselle Suomen lähtökohdat EU-rahoitukselle ovat lupaavammat kuin vuosiin Vaikuttamisen aika on nyt! Tiina Haapasalo