VAHVA SUOMALAINEN Suomi Finland 100 Keski-Suomen Liikennefoorumi 2017

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla
Advertisements

SKAL-KUMMIT KANSANEDUSTAJILLE Kummivalmennus 2011.
Bruttokansantuotteen volyymimuutos - % - viennin volyymin supistuminen 24 % prosenttia - investoinnit vähenivät yli 13 % prosenttia - yksityinen kulutus.
Finanssialan henkilöstö Kesäkuu finanssiala.fi Työllisten määrä toimialoittain 2014 Toimiala1000 henkeä A, B Maatalous, metsätalous, kalatalous;
Kakapo-projekti 2. väliesittely Esityksen rakenne ● Projektiorganisaatio ● Projektin taustaa ● Projektin tehtävä ● Tekninen toteutus ● Sovelluksen.
Martti Kivioja Työmarkkinatutkimus 2014 Yrittäjyyskatsaus.
Pk-yritysbarometri Syksy 2005 Julkaisijat Suomen Yrittäjät ry ja Finnvera Oyj.
ENERGIAN TUOTANTO SUOMESSA. SUOMEN TÄRKEIMMÄT ENERGIANLÄHTEET Puupolttoaineet: Energiakäyttöön puun kuori, sahanpuru ja mustalipeää. Myös oksat ja kannot.
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
FORUM Rengasfoorumi 2011 Jarmo Nuora JOHDATUS TALVIKAUDEN RENGASTURVALLISUUTEEN Jarmo Nuora, puheenjohtaja Autonrengasliitto ry Rengasfoorumi.
Exam –eTentti Jyväskylän yliopistossa IT-palvelut Hannele Rajaniemi.
Suhdannekehitys Pohjois- Karjalassa alkuvuonna 2015 TRENDIT 2/2015 -julkistustilaisuus maakunta-asiamies Kimmo Niiranen.
SOLVIT Tehokas ja nopea ongelmanratkaisu sisämarkkinoille europa.eu.int/solvit.
AikuiskoulutusEP - tietokantatilanteen yhteenveto
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
RATAPIHA asemakaava muutos
Suhdannekehitys Pohjois-Karjalassa alkuvuonna 2014 TRENDIT 2/2014 -julkistustilaisuus maakunta-asiamies Kimmo Niiranen.
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
Ajankohtaista Keski-Suomen sairaanhoitopiirin taloudessa
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Finanssialan henkilöstö
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
SOTE-järj. HE 324/2014 vp - Asiakaslaki (812/2000; 4 §) - Potilaslaki
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Minä kuljettajana.
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
Minä kuljettajana Mikko Rautio.
SATAKUNNAN TALOUS Nykytila ja lähiajan näkymät 2/2004
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Hyvinvointia työstä.
Telian matkailututkimus
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Minä kuljettajana.
Minä kuljettajana.
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Koulutuskeskus Salpaus Hanna Salminen 2011
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut kansallinen koordinointi 2006
Keskeiset lyhyen aikavälin osaamiskapeikot Lapissa
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
Raskaan liikenteen käyttäjäkokemukset valtatiellä 9
Jyväskylän kaupungin valinnanvapauskokeilu ja sen laajennus
Iäkkäiden yhteen sovitettujen palvelujen kokonaisuus Päijät-Hämeessä Tiedotustilaisuus Anu Olkkonen-Nikula, I&O kärkihankkeen muutosagentti.
Etelä-Savon maakuntaliitto
IT-järjestelmät Teija Kaltio-Rein Projektipäällikkö, Kirkkohallitus
Seudullinen työkokous
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Liikenne ja autonomistajuus
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Katsaus sosiaalihuollon ammattihenkilöiden rekisteröintiin
Finanssialan henkilöstö ja koulutus
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Viestinnän työkalupakki
Maakuntien ICT-muutosten tehtäväkartat ja tehtäväverkot
Koulutuksen tutkimuslaitos
Kuljetuksesta liikkumiseen
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Organisoituminen ja käynnistyminen
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
LVI-suunnittelu pientalohankkeessa Jesse Avikainen 2019
Keskipalkan muutos, kaikki
Pääkaupunkiseutu, Etelä-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Pirkanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Satakunta ja Varsinais-Suomi KAUPPAKAMAREIDEN ICT-BAROMETRI
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
JULKINEN TALOUS -Valtio ja Kunnat -Valtion Budjetti HE → EDK hyväksyy.
Esityksen transkriptio:

VAHVA SUOMALAINEN Suomi Finland 100 Keski-Suomen Liikennefoorumi 2017 Jyväskylä, 9. 11. 2017 Teppo Mikkola Puheenjohtaja, talousneuvos Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry

Suomen taloudessa hyvä vire BKT:n vuosimuutos Q1 & Q2 / 2017 noin + 3 % Viennin muutos 1-8/2016 vs. 1-8/2017: + 16 % Kuljetusmäärät Tonnikilometrit 2015 vs. 2016: +15 % Q1/2016 vs. Q1/2017: + 15 % Q2/2016 vs. Q2/2017: + 16 % Tonnit 2015 vs. 2016: + 3 % Q1/2016 vs. Q1/2017: -0,4 % Q2/2016 vs. Q2/2017: -1,3 % Ensirekisteröinnit 1-9/2016 vs. 1-9/2017 Kaikki kuorma-autot: + 5,4 %, luvanvaraiset: + 10,2 % 2016 vs. 2015: kaikki kuorma-autot + 23 %, luvanvaraiset + 27 %

Parhaat kuljetusalan suhdannenäkymät 7 vuoteen SKAL Kuljetusbarometri 3/2017: Parhaat kuljetusalan suhdannenäkymät 7 vuoteen

Kuljetusmäärien ja ajosuoritteiden kehitys 2010–2017 SKAL Kuljetusbarometri 3/2017

Liikevaihdon ja kannattavuuden kehitys 2010–2017 SKAL Kuljetusbarometri 3/2017

Raskaan liikenteen määrän kehitys Suomessa 2014–2017 Lähde: Liikennevirasto SKAL Kuljetusbarometri 3/2017

SKAL Kuljetusbarometri 3/2017

Kaluston ja henkilöstön määrän kehitys 2010–2017 SKAL Kuljetusbarometri 3/2017

Talous kasvaa -> kuljettajien tarve kasvaa Jo nyt alueellisesti alkaa olla pulaa kuljettajista (Varsinais-Suomi, pääkaupunkiseutu) Varmistettava riittävät uusien kuljettajien koulutusmäärät Automatisaatio, robottiautot, eivät tuo ratkaisua ihan lähitulevaisuudessa 25.12.2018

Ammattioppilaitokset Ammatillisen koulutuksen reformi Varmistettava kuljettajien koulutusmäärät ja rahoitus Oppimista siirtyy oppilaitoksista yrityksiin Harjoittelupaikkojen määrä Itsenäisen harjoittelun vaikeus: kuljettajana voi toimia vasta kun on kyseisen ajoneuvon ajo-oikeus Ajokorttilain muutosehdotus (HE 146/2017), jossa kuljettajaksi opiskeleva saisi pakettiauton ajo-oikeuden 17 vuotiaana 25.12.2018

Perustason ammattipätevyyden hankkimistapa Esitetään perustason ammattipätevyyden hankkimistapaa muutettavaksi niin, että nykyisen koulutuspainotteisen järjestelmän rinnalle otettaisiin käyttöön ammattipätevyysdirektiivin sisältämä koejärjestelmä Liikennepalvelulain 2. vaiheen luonnosversiossa esitettiin tätä, lopullisesta hallituksen esityksestä (HE 145/2017) se puuttui Otettava takaisin tai hoidettava viimeistään liikennepalvelulain 3. vaiheessa 25.12.2018

Kiitos! VAHVA SUOMALAINEN Suomi Finland 100