VAHVA SUOMALAINEN Suomi Finland 100 Keski-Suomen Liikennefoorumi 2017 Jyväskylä, 9. 11. 2017 Teppo Mikkola Puheenjohtaja, talousneuvos Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
Suomen taloudessa hyvä vire BKT:n vuosimuutos Q1 & Q2 / 2017 noin + 3 % Viennin muutos 1-8/2016 vs. 1-8/2017: + 16 % Kuljetusmäärät Tonnikilometrit 2015 vs. 2016: +15 % Q1/2016 vs. Q1/2017: + 15 % Q2/2016 vs. Q2/2017: + 16 % Tonnit 2015 vs. 2016: + 3 % Q1/2016 vs. Q1/2017: -0,4 % Q2/2016 vs. Q2/2017: -1,3 % Ensirekisteröinnit 1-9/2016 vs. 1-9/2017 Kaikki kuorma-autot: + 5,4 %, luvanvaraiset: + 10,2 % 2016 vs. 2015: kaikki kuorma-autot + 23 %, luvanvaraiset + 27 %
Parhaat kuljetusalan suhdannenäkymät 7 vuoteen SKAL Kuljetusbarometri 3/2017: Parhaat kuljetusalan suhdannenäkymät 7 vuoteen
Kuljetusmäärien ja ajosuoritteiden kehitys 2010–2017 SKAL Kuljetusbarometri 3/2017
Liikevaihdon ja kannattavuuden kehitys 2010–2017 SKAL Kuljetusbarometri 3/2017
Raskaan liikenteen määrän kehitys Suomessa 2014–2017 Lähde: Liikennevirasto SKAL Kuljetusbarometri 3/2017
SKAL Kuljetusbarometri 3/2017
Kaluston ja henkilöstön määrän kehitys 2010–2017 SKAL Kuljetusbarometri 3/2017
Talous kasvaa -> kuljettajien tarve kasvaa Jo nyt alueellisesti alkaa olla pulaa kuljettajista (Varsinais-Suomi, pääkaupunkiseutu) Varmistettava riittävät uusien kuljettajien koulutusmäärät Automatisaatio, robottiautot, eivät tuo ratkaisua ihan lähitulevaisuudessa 25.12.2018
Ammattioppilaitokset Ammatillisen koulutuksen reformi Varmistettava kuljettajien koulutusmäärät ja rahoitus Oppimista siirtyy oppilaitoksista yrityksiin Harjoittelupaikkojen määrä Itsenäisen harjoittelun vaikeus: kuljettajana voi toimia vasta kun on kyseisen ajoneuvon ajo-oikeus Ajokorttilain muutosehdotus (HE 146/2017), jossa kuljettajaksi opiskeleva saisi pakettiauton ajo-oikeuden 17 vuotiaana 25.12.2018
Perustason ammattipätevyyden hankkimistapa Esitetään perustason ammattipätevyyden hankkimistapaa muutettavaksi niin, että nykyisen koulutuspainotteisen järjestelmän rinnalle otettaisiin käyttöön ammattipätevyysdirektiivin sisältämä koejärjestelmä Liikennepalvelulain 2. vaiheen luonnosversiossa esitettiin tätä, lopullisesta hallituksen esityksestä (HE 145/2017) se puuttui Otettava takaisin tai hoidettava viimeistään liikennepalvelulain 3. vaiheessa 25.12.2018
Kiitos! VAHVA SUOMALAINEN Suomi Finland 100