Sote- ja kuntoutus- uudistus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Advertisements

Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Perusterveydenhuolto – THL:n malli Yleislääkäripäivät
Sosiaalihuoltolaki.
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Vanhuspalvelulaki & laatusuositus Anne Nordblad Sosiaali- ja terveysministeriö.
Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilu Tilannekatsaus 03/2017
Mikä ihmeen Sote ? Mikä muuttuu sosiaali- ja terveyspalveluissa ?
Yhteistyösopimuksen laadinta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Sijaishuollon ohjauksen ja valvonnan malli – Kohti lapsikeskeistä ja lapsenoikeusperustaista toimintatapaa Susanna Hoikkala Erityisasiantuntija/Lastensuojelun.
Esiselvitys.
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Osatyökykyisille tie työelämään
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Asiakkaan valinnanvapaus
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä- kurssi 6. 2
kehittämisjohtaja Siun sote, sote –asiantuntija Meijän maakunta
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sote- ja maakuntauudistus
Ajankohtaisia valinnanvapaudesta
Polut hoitoon ja kuntoutukseen OTE7 projekti – Toimintamallin prototyyppi Leini Sinervo ja Nina Nevala.
Valinnanvapauspilotit
Sote ja Valinnanvapaus Kela Esa Tallbacka Inari Otonkoski
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
SOTE-tietojen tietoturvallisen hyödyntämisen lakipaketti - tilannekatsaus Hannu Hämäläinen Kansisivu Etunimi Sukunimi.
Asiakassuunnitelma sote-integraation välineenä
Maakunta- ja sote-uudistus - ajankohtaiskatsaus
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Hyvin integroitu on puoliksi tehty! Uusimaa 2019-hankevalmistelusta
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Palvelutuotannon jakautuminen eri malleihin
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Asiakasmaksulainsäädännön uudistaminen
Ikääntyneiden sovitetut palvelukokonaisuudet ja vanhusneuvostot - Päijät-Häme Riihimäki Anu Olkkonen-Nikula.
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote-uudistuksen toimeenpano
Anna Kärkkäinen erityisasiantuntija.
JÄRJESTÄJÄN TEHTÄVÄT Maakunnan järjestäjän digipalvelut
tavoitetilakuvaukset
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Sote- ja maakuntauudistus
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Esityksen transkriptio:

Sote- ja kuntoutus- uudistus Hanna Nyfors, STM 24.12.2018

Valinnanvapaus (Hb ja asiakasseteli) esityksessä Tässä esityksessä Uudistuksen tavoitteet Kohti maakuntia Palvelun tuottaminen Valinnanvapaus (Hb ja asiakasseteli) em. edellyttämät lainsäädännön muutokset Kuntoutuskomitean ehdotusten jatko Kiitossivulla on tilaa omille yhteystiedoille. Taustalle voi lisätä taustakuvan tai vaihtaa taustan väriä hiiren oikea näppäin → Muotoile tausta -kohdassa 24.12.2018

Eduskuntakäsittelyssä Mittavin muutos! ml. kuntoutuksen järjestäminen Eduskuntakäsittelyssä Kuntoutus on tässä mukana siinä kun muutkin alueet, vaikka sitä ei erityisesti ole pykälissä tai perustelumuistioissa korostettu, kuten ei muitakaan lääketieteellisiä tai terveystieteellisiä erikoisaloja ole korostettu. 24.12.2018

Yli 10 vuotta, kuuden hallituksen voimin rakentunut Orientaationa korostettavissa 1) integraatio; uudistuksessa on kehitettävä sosiaalisen ja lääkinnällisen, jopa ammatillisen kuntoutuksen integraatiota asiakkaan tarpeista käsin. Juurikin paljon palveluja tarvitsevien lähtökohdista. Oikea-aikaisuus on yksi kohtalon kysymyksistä kuntoutuksessa ja ettei edes puhuttaisi ”ketjuista”. 2) etäkuntoutus ja sähköiset kuntoutuspalvelut ovat lapsen kengissä. Kustannusten kasvussa oleellista kuntoutuksen kytkeminen nykyistä paremmin työllisyyttä edistäviin toimiin, kuntoutuksen keinoin olisi paljonkin tehtävissä! 24.12.2018

Maakunta- ja sote-uudistuksen lainsäädäntö - Toistakymmentä uutta lakia; keskeisimpiä maakuntalaki, maakuntien rahoituslaki, sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki, valinnanvapauslaki ja kasvupalvelulaki - tiivistelmä lakiesitysten keskeisistä asioista päivitetty 8.3.2018 - kaikki muu maakunta- ja sote-uudistukseen liittyvä aineisto löytyy alueuudistus.fi-verkkosivustolla. Kiitossivulla on tilaa omille yhteystiedoille. Taustalle voi lisätä taustakuvan tai vaihtaa taustan väriä hiiren oikea näppäin → Muotoile tausta -kohdassa 24.12.2018

Paluuta vanhaan ei ole Perustuslakivaliokunnan lausunto Rahoitusmalli, tietosuojakysymykset, valinnanvapauden vaiheistus Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle vastine Mitä muutoksia esitykseen tarvitaan? Lakipaketin hyväksyminen eduskunnassa? Maakuntavaalit? EU valtiontuki 24.12.2018

Ohjaus Kansallisen ohjauksen vahvistaminen Maakuntien itsehallinto Toiminnan ja talouden ohjaus kokonaisuutena Julkisen ja yksityisen tuotannon ohjauksen yhtenäistäminen

Valtion sote-ohjauksen kehitys Aika-kausi Normiohjaus -1940 1940- 1960 1960- 1980 1980- 1993 1993- 2000 2000- 2008 2008- Resurssiohjaus Informaatio-ohjaus Hybridi-ohjaus Tavoite Oikeusvaltion luominen ja sota-ajan ongelmista selviäminen Sote-palvelu- järjestelmän luominen Sote-palvelujen lisääminen (määrä&laatu) Sote-palvelujen yhdenvertaisuus ja laatu Sote-palvelujen tehostaminen ja perusoikeudet Välineet Laki, asetus, valvonta, sitova suunnittelu Valtionosuus, virkasääntely, hankerahoitus Vertailutiedot, suositukset, oppaat, ohjelmat Rakenteelliset muutokset, keskittäminen, sopimukset, kannusteet Sisältö Detaljit: palvelumäärät, toimintayksiköt Detaljit: virat, toimet, investoinnit Palvelujen laadulliset piirteet, laajat tavoitteet Järjestämisrakenteet, mitattavat vaikuttavuus-tavoitteet, oikeudet Haasteet Pirstaleisuus, vaihtelevuus, seurantahaaste Jäykkyys, tarvelähtöi-syyden puute Hajanainen ja väljä, heikko vaikuttavuus ja valvontaperusta Kokonaisuuden hahmotushaaste, tietojärjestelmävaateet Lähteet: Heinämäki, Oulasvirta, Soikkeli

Tuotannon ja prosessien Mitä ohjataan? Kansallinen Maakunnallinen Kansallinen Rakenteiden ohjaus mm. palvelu- rakenne, keskittäminen, investoinnit Sisällön ohjaus mm. hoitosuositukset, menetelmien arviointi, palveluvalikoima Tuotannon ja prosessien ohjaus mm. integraatio, laatu, vaikuttavuus, turvallisuus, tuottavuus KKank Taina Mäntyranta, Linda Soikkeli, McKinsey 7S model Kansallisesti ohjataan: maakuntia, yhteistyöalueita, palveluntuottajia (pääosin maakunta ohjaa), sote-ammattilaisia

Maakuntien ohjaus Sosiaali- ja terveysministeriö ja maakunnat neuvottelevat vuosittain maakunnan järjestämiseen kuuluvien sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävien ja palvelujen toteuttamisesta. Tarkoituksena on ohjata sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa palvelurakenteen kehittämisessä Näissä neuvotteluissa tulee ottaa esille myös kuntoutuksen ohjattavat resurssit ja pyrkiä vähitellen kehittämään kuntoutuksen kannustimia 24.12.2018

Yhteistyöalueiden ohjaus Viisi yhteistyöaluetta, yhteistyösopimus sovittaa yhteen maakuntien sote-palvelut investointisuunnitelma valtioneuvostolle, vain sen mukaisia investointeja voidaan toteuttaa lisäksi mm. uusien menetelmien käyttöönoton periaatteet, kehittäminen, koulutus, tutkimimus Yhtenäiset kuntoutuksen pääsyn perusteet Erityinen tarve valmistella yhtenäisiä kuntoutuksen pääsyn perusteita; jotta selkiytyy mitä kuntoutuspalveluja tarjotaan julkisin varoin (huom. näyttö ja vaikuttavuus) 24.12.2018

Palvelutuotannon ohjaus Maakunnan poliittinen ohjausvalta Maakunnan järjestäjä- ja talousyksikkö Tuottajaehdot, korvaukset, seuranta, valvonta, vuorovaikutus ym. Omistajaohjaus Sopimusohjaus Maakunnan liikelaitos Maakunnan yhtiöitetty toiminta Valinnanva- pauspalveluntuottajat Tieto, tulokset Velvoittava asiakas-suunnitelma Suora ulkoistus/ hankinta Markkinakilpailu Asiakasohjaus

Sote - järjestöt 24.12.2018

Järjestöillä on tärkeitä tehtäviä tulevissa maakunnissa Missä roolissa halutaan JÄRJESTÖJEN toimivan sote-uudistuksen jälkeen? Kaikille rooleille on tilaa ja hyvät toimintaedellytykset- tarvitaan ennakko-luulotonta pohdintaa järjestöjen keskinäisestä yhteistyöstä ja mahdollisuudesta osallistua palvelutuotantoon yhdessä yksityisen ja julkisen rinnalla. 24.12.2018

Sote- järjestöjen näkökulmasta? Järjestöt on otettava tiiviisti mukaan maakuntien valmisteluun. Järjestöjen on tärkeää löytää se toimija maakunnassa, jonka kanssa voi suunnitella tämänhetkisen toiminnan jatkamista ja sopia yhteistyöstä. Konkreettisesti kyse on esimerkiksi yhteyshenkilöistä ja siitä, millä taholla päätäntävalta esim. palveluseteli- ja henkilökohtaisella budjetilla järjestettävistä palveluista tai kiinteistöistä/ liiketoiminnasta. Palveluntuottajien on mietittävä toimintansa monipuolisuutta. Asemaa ja mahdollisuuksia selvitetään. Järjestöt itse näkevät roolinsa esimerkiksi henkilökohtaisen budjetin ja asiakassetelin palveluntuottajina. Osa järjestöistä miettii osuuskuntien perustamista. Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) 24.12.2018

Sote-liikelaitos palvelujen tuottajana Taustakuvan voit vaihtaa klikkaamalla hiiren kakkospainiketta → Muotoile tausta -kohdasta

Liikelaitos sote-palvelujen tuottajana Liikelaitos voi tuottaa kaikkia maakunnan vastuulle kuuluvia sote-palveluja, ml. kuntoutuspalveluja tuotantoa voidaan toteuttaa myös: maakuntien välisenä yhteistyönä ja hankkimalla palveluja ostopalveluina yksityisiltä Valinnanvapauslakiluonnoksen perusteella yksityistä palvelutuotantoa tulee ostopalvelujen lisäksi olemaan myös suoran valinnan palveluissa (sote-keskukset ja suunhoidon yksiköt) ja asiakassetelipalvelujen ja henkilökohtaisen budjetin palvelujen tuottajina Järjestämislain 22 §:n perusteella liikelaitoksen vastuulla on tuottaa palveluja silloin jos niitä ei muutoin ole saatavilla lainsäädännön edellyttämällä tavalla maakunnalla ja sen liikelaitoksella on aina viimekätinen vastuu palvelujen saatavuudesta Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) 12.4.2018

Kuntoutuspolku Sote-keskuksessa arvioidaan asiakkaan kuntoutustarve → yhteys maakunnan liikelaitokseen (asiakkaan ei tarvitse liikkua) → yhteinen arvio ja asiakassuunnitelma Palvelu voidaan toteuttaa: maakunnan liikelaitoksen myöntämällä asiakassetelillä (yksityinen palveluntuottaja) maakunnan liikelaitos tuottaa palvelun Asiakassuunnitelma keskiössä Kokeilulaki tulisi voimaan 2020, jolloin joissakin maakunnissa olisi mahdollista järjestää esim. asiakassetelillä vaativaa kuntoutusta ja kuntoutuspsykoterapiaa jatkumona terveydenhuollossa jo nyt järjestetylle hoitopsykoterapialle 10.1.2018

Palveluntuottajat Palveluntuottajaa koskevat vaatimukset sote-lainsäädännössä 24.12.2018

Sote-lainsäädäntö Vuodesta 2019 (2020) -2022 alkaen sote-palvelujen tuottamisen sääntely koskisi sekä julkisia että yksityisiä toimijoita: Rakenteet: laki sosiaali-ja terveydenhuollon järjestämisestä Tuottajat: laki sosiaali-ja terveyspalvelujen tuottamisesta; rekisteröinti ja valvonta Palvelujen sisältö: terveydenhuoltolaki, sosiaalihuoltolaki ja muu sote-lainsäädäntö Asiakkaan valinnanvapaus: laki asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali-ja terveydenhuollossa Asiakkaiden oikeudet ja velvollisuudet: potilaslaki, sosiaalihuollon asiakaslaki, itsemääräämisoikeus, asiakasmaksulaki Henkilöstö: laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä ja laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 24.12.2018

Kuka voi tuottaa valinnanvapauslain mukaisia sote-palveluja? Sote-palveluja voivat tuottaa maakunnan liikelaitos, maakunnan yhtiö, yksityinen yritys ja itsenäinen ammatinharjoittaja sekä yhdistys, osuuskunta, säätiö tai muu yhteisö Kunnat tai kuntayhtymät eivät voi tuottaa sote-palveluja sote-uudistuksen jälkeen Myös sairaanhoitopiirit ja erityishuoltopiirit häviävät uudistuksen yhteydessä Kaikki ovat palveluntuottajia oikeusasemasta riippumatta 24.12.2018

Palveluntuottajia koskevat säännökset Maakuntalaki (HE 15/2017 vp); mm. järjestämisvastuun ja tuotannon erottaminen; maakunnan liikelaitos Sote-järjestämislaki (HE 15/2017 vp); mm. palvelujen saatavuus ja järjestämisvastuu, asiakkaan valinnanvapaus, palvelujen yhteensovitus Palveluntuottajalaki (HE 52/2017 vp); laissa säädetään mm. sote-palveluntuottajien toimintaedellytyksistä, rekisteröinnistä ja valvonnasta 24.12.2018

Palveluntuottajan vaatimukset Sosiaali-ja terveyspalvelujen tuottajien on täytettävä perusvaatimukset, jotta voi päästä tuottajarekisteriin (palveluntuottajalaki) Viranomaisen on ennakkotarkastettava sairaala ja vaativaa sosiaalihuoltoa tuottava palveluyksikkö. Ennakkotarkastusta ei tarvita, jos tuottajalla on sertifioitu laadunhallintajärjestelmä (palveluntuottajalaki). Perusvaatimukset: Palveluntuottaja ei ole konkurssissa tai liiketoimintakiellossa eikä tuottajalla ole ulosotossa verovelkoja tai muita julkisia velkoja Riittävät, asianmukaiset, sopivat ja turvalliset toimitilat ja välineet. Riittävästi henkilöstöä asiakkaiden ja potilaiden palvelujen tarpeeseen ja lukumäärään nähden. Henkilöstöllä on asianmukainen koulutus. Sote-palvelunoltava laadukasta, asiakaskeskeistä ja turvallista. Vastuuhenkilö Omavalvonta 24.12.2018

Yksinkertaistettu toiminta ja digi Vertailu (Suomi.fi) Valinta (Omakanta) Kanta Kela VV Portaali (markkinoilta) myönnetyt setelit ja hebut, valinta = antaa pääsyn dataan Asiakas/potilas järjestelmä Asiakas Järjestäjä Tuottaja Asiakkuus tiedot Yksinkertaistettu toiminta ja digi Kela maksatus: raha tuottajalle kun data Kanta palveluissa Suora valinta valinta KELA yhteentoimivuus vaiheittain Seteli/hebu annetut palvelut asiakasdata potilasdata Kelan palveluihin: Käyttöliittymä Kelan toteuttamana tai pääsy APIlla (oma järjestelmä) 15.3.2018 Anna Kärkkäinen

Kanta-palveluiden toimeenpano Omakanta-palvelu kansalaisille avoinna tietoturvallisesti verkossa 24/7 – käyttäjiä n. 600 000/ kk Potilastiedon arkisto on käytössä laajasti julkisessa terveydenhuollossa Yksityisen terveydenhuollon Potilastiedon arkiston käyttöönotot laajenevat (n= 453 toimijaa 15.3.2017) Sähköisen lääkemääräyksen käyttö on jo osa päivittäistä toimintaa Kanta-palvelut laajenevat sosiaalihuoltoon Kansa-hankkeen avulla (1. vaihe käynnistyi 29.4.2016; tuotantoon 2/2018) Kanta-palveluiden käyttöön liittyviä tilastoja kanta.fi –sivuilla 15.3.2018 Anna Kärkkäinen

Rahoituksesta 24.12.2018

Monikanavarahoitus yksinkertaistetaan Maakunnat saavat sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksen valtiolta. Lainvalmistelussa sairaanhoidon matkakorvausten rahoituksen siirtäminen maakuntien vastuulle ja kaikkien matkojen yhdistelyä. Avohuollon lääkekorvausten rahoituksen siirtämistä maakuntien vastuulle selvitetään. Yksityisen terveydenhuollon sairausvakuutuskorvauksista luovutaan siirtymäajan jälkeen (ml. suun th, terapiat) 24.12.2018

Järjestämisvastuu maakunnille portaittain Sairaankuljetusten ja ensihoidon matkat siirtyvät maakuntien järjestettäviksi heti maakuntien aloittaessa v. 2020. Asiakkaiden sosiaalihuollon matkat siirtyvät kunnilta maakunnille niiden aloittaessa 2020. Kelan nyt korvaamien terveydenhuollon matkojen järjestäminen ja rahoitus siirtyy maakuntien vastuulle v. 2022. Yksityisen sairaanhoidon Kela-korvaukset (ml. terapiat) päättyvät v. 2022. Maakunnan asukas voi valita julkisen tai yksityisen sote-keskuksen v. 2021 ja hammashoitolan 2022 (pilottialueilla jo aiemmin). Kuntoutuspsykoterapian ja osaltaan myös Kelan järjestämän vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuu siirtyvät maakunnille. Kokeilut ehkä vuoden 2020 aikana. Varsinainen siirto voisi olla v. 2022 tai kokeilulain kokemusten valossa myöhemmin. Lääkehuollon linjaukset valmistellaan selvitysten valmistuttua (mm. lääkekorvausjärjestelmän kehittäminen) Matkoista valmisteilla uudet säännökset HE uudeksi laiksi vuoden 2018 aikana; voimaan 2020. Kelan vaativan kuntoutuksen ja kuntoutuspsykoterapian siirtoa koskeva kokeilulaki valmistellaan vuoden 2018 aikana asiakkaalla olisi oltava perustuslaillinen oikeus kokeilun aikana valita joko Kelan tai maakunnan järjestämät kuntoutuspalvelut 24.12.2018

Lääkinnällinen kuntoutus ja psykoterapia Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen Järjestää Kela *KKRL:n mukaisesti Rahoitus: sh-maksut ja valtio Asiakkaille maksutonta Maakunnat järjestävät ja rahoittavat vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen 147 Me siirtyy maakunnille + valtiolta lisärahoitusta 73 Me (+ lisärahoitustarve?) Asiakkaille maksutonta Maakunta järjestää ja rahoittaa lääkinnällisen kuntoutuksen (toimintakyky-kuntoutuksen) ja psykoterapian Kokeilulain mahdollistama aikaistaminen Kuntoutuspsykoterapian Korvaa Kela *KKRL:n mukaisesti Rahoitus: sh-maksut ja valtio + asiakkaiden omavastuuosuudet Maakunnat järjestävät ja rahoittavat psykoterapian hoitona ja kuntoutuksena 58 Me siirtyy maakunnille + valtiolta lisärahoitusta 29 Me + otettava huomioon asiakasmaksuissa + lisärahoitustarve? Kokeilulain mahdollistama aikaistaminen Terveydenhuoltolain mukainen lääkinnällinen kuntoutus ja psykoterapia Kuntien järjestämänä ja kustantamana X Me Maakuntien järjestämänä ja kustantamana X Me Asiakasmaksut 2020 -> Valinnanvapaus 2020/2021 -> 1.1.2020 2021 1.1.2022 1.1.2025 * KKRL = Laki Kelan kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista

Asiakasmaksulaki uudistetaan Lainsäädännöstä puuttuu mm. palveluasumisen asiakasmaksuja koskevat säännökset Tavoitteena on aiempaa kattavampi, selkeämpi ja uuteen palvelujärjestelmään soveltuva sääntely. Uudistuksen linjauksia ovat: - Asiakasmaksut ovat yhdenvertaisia ja kohtuullisia eivätkä ne ole este palvelujen käytölle. Maksuja voidaan periä vain laissa säädetyistä palveluista. Jos palvelusta ei ole säädetty laissa, siitä ei saa periä maksua. Sääntely siirretään kokonaisuudessaan lain tasolle. Näin ollen eduskunta päättää aina maksujen muutoksista, myös indeksikorotuksista. Maakunta perii maksun palvelusta. Ainoastaan käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä palvelusta maksun voi periä asianomainen palveluntuottaja. Laissa säädetään maksun enimmäismäärästä, ja maakunnalle jää liikkumavaraa maksun perimisessä. 24.12.2018 Etunimi Sukunimi

Asiakkaan valinnanvapaus 24.12.2018

Kuntoutumisen suunnitelma osana asiakassuunnitelmaa Muutoksia perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella, mm. Maakunnan ei ole pakko yhtiöittää omia sote-keskuksia ja suunhoidon yksiköitä: Maakunnan liikelaitoksella tulee olla oma sote-keskus ja suunhoidon yksikkö Voivat olla samassa liikelaitoksessa muiden palvelujen kanssa tai niitä varten voi olla erillisiä liikelaitoksia Valinnanvapausjärjestelmä tulee voimaan vaiheittain vuodesta 2020 alkaen Sote-keskuksen palveluvalikoimaa on muutettu, mm. sosiaalipalveluja saa vain liikelaitoksesta Asiakassetelin voi antaa vain maakunnan liikelaitos, asiakassetelisääntelyä tarkennettu 24.12.2018

Valinnanvapaus laajenee Manner-Suomessa, eli ei koske Ahvenanmaata. 24.12.2018

24.12.2018

Sote -keskuksen palvelut Neuvontaa ja ohjausta terveysasioissa, ml. lääkinnällisessä kuntoutuksessa ja sosiaalihuollossa mitä voi tehdä itse, toimintakyvyn arviointia ja tukemista? minne voi hakeutua? kuinka kiireellisesti? Yleislääkäri ja muut terveydenhuollot ammattilaiset hoitavat laajalti terveysasioita tutkimuksia hoitoja (kuntoutusta) hoidon seurantaa Tiettyjen erikoisalojen vastaanottoja (esim. fysiatri, geriatri, neurologi, psykiatri) ja konsultaatioita. Lähete liikelaitoksen erikoissairaanhoitoon Korostuu se, että maakunta päättää mitä kuntoutuspalveluja ja miten järjestetään; huom. ”muut terveydenhuollon ammattilaiset” siksi tuo kuntoutus suluissa 24.12.2018

Maakunnan liikelaitoksen palvelut Maakunnan liikelaitos tuottaa sote –keskusten ja hammashoidon palvelujen lisäksi mm. sosiaalipalvelut, erikoissairaanhoito, neuvolat, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto. Asiakas voi valita koko maasta liikelaitoksen ja sen palveluyksikön, kuten sairaalan ja sosiaaliaseman. Maakunnan liikelaitos arvioi osaltaan asiakkaan palvelutarpeen ja tekee tarvittaessa asiakassuunnitelman. Liikelaitos voi antaa asiakassetelin tai henkilökohtaisen budjetin, jolla asiakas hankkii tarvitsemiaan palveluja yksityisiltä palveluntuottajilta. 24.12.2018

Maakunnan kannattaa nimetä vastuu ft Asiakasseteli Asiakassetelillä saa laissa määrättyjä ja maakunnan päättämiä palveluja yksityiseltä palveluntuottajalta. Maakunnan liikelaitos arvioi ensin palvelutarpeen. Asiakas voi valita maakunnan hyväksymän palveluntuottajan mistä tahansa maakunnasta. Asiakasmaksu on sama samasta palvelusta ja sen perii maakunta, ei palveluntuottaja. Maakunnan liikelaitos vastaa asiakkaan palvelujen kokonaisuudesta, laadusta ja kustannuksista. Asiakasseteli otetaan käyttöön laissa määritellyissä palveluissa ja muissa maakunnan päättämissä palveluissa (esim. kotipalvelu, kotihoito, asumispalvelut, sosiaalinen ja lääkinnällinen kuntoutus, tietyt kirurgiset toimenpiteet). Jos asiakas ei halua asiakasseteliä, hän saa palvelut liikelaitoksesta tai muulla tavoin ostopalveluna. Maakunnan kannattaa nimetä vastuu ft Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) 24.12.2018

24.12.2018

Asiakassetelipalvelut Maakunnan liikelaitoksen on tarjottava asiakkaalle asiakasseteli näissä palveluissa: kuntoutus, kotihoito, kotipalvelu, asumispalvelut, vammaisten työtoiminta, kotisairaanhoito ja hammasproteettiset hoidot Maakunta saa ottaa asiakassetelin käyttöön myös näissä palveluissa: perhetyö, tukihenkilöiden tai tukiperheiden järjestäminen, muut sosiaalihuollon ennaltaehkäisevät palvelut omaishoitajan vapaan toteuttaminen vammaisten henkilökohtainen apu, päivätoiminta ja sopeutumisvalmennus neuvolapalvelut polikliiniset kirurgiset toimenpiteet, kiireetön leikkaustoiminta, lääketieteelliset tutkimukset terveydenhuollon ammattihenkilön kiireettömät vastaanottokäynnit hampaiden oikomishoito muut näihin verrattavat sosiaali- ja terveyspalvelut. 24.12.2018

Esimerkki: Asiakasseteli ja sairaalan valinta Olen 67-vuotias eläkeläinen. Minulla on toisessa lonkassa nivelrikko ja kipu on kova öisin. Miten minun tulisi toimia? Saat ajan sote-keskukseen lääkärille, sillä kotihoito-ohjeet ja käynti esim. fysioterapeutin suoravastaanotolta eivät ole auttaneet vaivaan. Tutkimusten ja hoitosuositusten perusteella sinulla arvioidaan olevan tarve leikkaushoidolle. Lääkärisi tekee lähetteen. Valitset erikoissairaanhoidon hoitopaikan yhdessä lähettävän lääkärini kanssa. Koska lonkkaleikkaukset on keskitetty 12 sairaalaan, voit valita näistä sairaaloista. Leikkauksen jälkeen saat sairaalasta kuntoutumista varten ohjeet. Toimintakykysi perusteella arvioidaan, tarvitsetko omatoimisen harjoittelun lisäksi lisäohjausta ja mistä sitä hankitaan. Tilanteesi mukaan yksi vaihtoehto voi olla maakunnan liikelaitoksen antama asiakasseteli fysioterapiaan. 24.12.2018

Yksilölliset palvelut henkilökohtaisella budjetilla Henkilökohtaisella budjetilla voi valita palveluntuottajaksi järjestön tai yrityksen ja vaikuttaa palvelun sisältöön. Budjettia saa käyttää asiakassuunnitelman mukaisissa palveluissa ja suunnitelmassa määriteltyjen sisältöjen puitteissa. Asiakas voi itse päättää, mistä hankkii palvelut ja minkälainen apu tai tuki auttaa juuri häntä parhaiten. Maakunnalla on velvollisuus ottaa henkilökohtainen budjetti käyttöön vanhus- ja vammaispalvelujen asiakkaille, joilla on pitkäaikaista ja laaja-alaista avun tarvetta ja jotka pystyvät joko itse tai tuettuna suunnittelemaan ja hankkimaan omat palvelunsa. Maakunta maksaa suoraan palveluntuottajalle henkilökohtaisen budjetin mukaiset korvaukset. Asiakkaan tilille ei siis siirry rahaa. Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) 24.12.2018

Esimerkki: Henkilökohtaisen budjetin käyttö Olen 72-vuotias mies ja asun maaseudulla. Minun on reuman takia vaikea liikkua. Saan vaimoltani apua, mutta hän vaikuttaa uupuneelta. Mitä minun tulisi tehdä? Ota ensin yhteyttä sote-keskukseesi. Sote-keskus arvioi tilanteesi ja ohjaa sinut tarvittaessa maakunnan liikelaitoksen palveluihin. Palvelutarpeesi arvioidaan ja kanssasi laaditaan asiakassuunnitelma (sisältää kuntoutustoimenpiteet ja tarvittavat apuvälineet). Asiakassuunnitelman perusteella sinulle myönnetään henkilökohtainen budjetti. Voit valita sinulle parhaiten sopivan palveluntuottajan ja vaikuttaa palvelujen sisältöön. Vanhuspalvelujen asiantuntija auttaa sinua henkilökohtaisen budjetin suunnittelussa ja käytössä. 24.12.2018

Esimerkki ikäihmisten kotikuntoutuksen palvelukuvaus SOTEEN liittyvä jatkovalmistelu Esimerkki ikäihmisten kotikuntoutuksen palvelukuvaus Taustalla kuntoutuskomitean malli ja palvelutarpeen arviointi Maakunta järjestää kotikuntoutusta asiakassetelillä tai henkilö-kohtaisella budjetilla Tekee palveluntuottajan kanssa sopimuksen asiakassetelipalvelusta esim. kotihoito ja kotikuntoutuspalvelusta

Asiakasseteli liikuntaan Palvelutarpeen arviointipyyntö Maakunnan toimintaprosessien mukainen pyyntö esim. sote-keskuksesta, sairaalasta tai kuntoutusyksiköstä asiakkaalle, jolla ei aiemmin ole ollut kotihoidon palveluja. Palvelutarpeen arviointi (esim. keskitetty asiakasohjaus) maakunnan liikelaitoksessa Ensikäynti (sairaanhoitaja + fysio-/toimintaterapeutti) Koti-kuntou-tuksen asiakas-setelin palvelu-kuvaus 1. Asiakas ei tule arviointi-jaksolle (ei päivittäistä avun tarvetta) 2. Monialainen kotikuntoutus alkaa tai jatkuu 3. Maakunnan liikelaitoksen Tukikäynnit (kuntouttava lähihoitaja, fysioterapeutti, toimintaterapeutti ja/tai sairaanhoitaja) 1-2 x viikossa max. 6 viikon ajan 4. Kuntouttava arviointijakso Maakunnan liikelaitoksen moniammatillinen arvio asiakkaan toimintakyvystä sekä todellisesta hoidon- ja palveluntarpeesta. Tavoitteena myös palauttaa toimintakyky monialaisella kuntoutuksella. Arviointijakson kesto max. 6 viikkoa. Loppuarviointi ja päätös kotihoidonpalveluntarpeesta asiakasseteli Ohjaus ja neuvonta Hallintopäätökset palvelusta ja sen hankintatavasta (asiakasseteli, henk koht budjetti, oma tuotanto, osto) Asiakasseteli liikuntaan Jatkotoimenpiteet Kunnan liikuntatoimi , järjestöt yms. Asiakkaan tarvitsema säännöllinen kotihoito alkaa asiakassuunnitelman mukaisesti

? Perustuslakivaliokunnan lausunto 1.6 PeVL 15/2018 Sosiaali- ja terveysvaliokunta käsittely ja muistio 24.12.2018

alueuudistus.fi regionreformen.fi