Vauhtia kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatioon.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Datan vapauttaminen Avaruusstrategian julkistus Tutkimusjohtaja Laura Höijer / YM & Yksikönpäällikkö Yrjö Sucksdorff / SYKE.
Advertisements

1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
ESKEH-projekti Esteettömyyden arviointimenetelmän ja kartoituslomakkeen kehittäminen RAY:n rahoitus 2007 – 2008 Helsingin kaupungin rahoitus (Helsinki.
1 Invalidiliitto 1 Esteettömyysprojekti Tavoite: • lisätä osaamista ja tietoa rakennetun ympäristön esteettömyydestä Kolme vastuualuetta – kolme asiantuntijaa.
Tietohallintomalli käytännössä – ICT-johtamisesta kilpailuetua
Kirjan laadinnassa ovat olleet mukana seuraavat yhteistyökumppanit ja rahoittajat: Tilaajaorganisaatioina: Helsingin kaupunki, HKR-Rakennuttaja Kruunuasunnot.
Edelläkävijämarkkinaohjelma Fiksu kysyntä luo uutta ohjelmavalmistelu Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
RAKENNETTU YMPÄRISTÖMME NYT/2025 Jukka Pekkanen johtaja, TkT Rakennusteollisuus RT ry.
TkT Jari Virta kehityspäällikkö Suomen Kiinteistöliitto ry
Mitä Mistä Miten Paljonko? Suomen Puheentunnistus Oy Esa Rimpiläinen.
Toimittaja – Kaupunkilaisen perspektiivi Kalle Launiala, ProtonIT Oy
Miten energiankulutus käännetään laskuun? Seminaari Sirkka Vilkamo Työ- ja elinkeinoministeriö.
Kauniaisten tietohallintostrategia
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
Hyvinvointiyhteiskunnan kunto-ohjelma ja yritysten kilpailukyky Jyri Häkämies Elinkeinoelämän keskusliitto
BuildingSMART Infra-toimialaryhmän strategia
Terho Salo Infra 2010 –kehittämisohjelman aloitusseminaari.
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
INFRA-ALAN TIETOMALLIOSAAMINEN Tietomallit Mallipohjainen (engl. Model-based) Tiedon käsittelyn soveltamistapa, jossa esim. tuotetta kuvataan.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
1 Invalidiliitto 1 ARMI ry:n ja Invalidiliitto ry:n esteettömyyspalkinto ARMI ry: Arkkitehtuurin, rakentamisen ja muotoilun informaatiokeskus SAFA ry,
EKOPAJA Consulting Esite palveluista EKOPAJA Consulting EKOPAJA Consulting on perustettu ideoimaan uusia tehokkaita ja ympäristöystävällisiä.
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
JulkICT Lab ja Dataportaali Avoin data ja palvelukokeilut Pelvelukehityksen ekosysteemi julkisessa hallinnossa Mikael Vakkari – JulkICT/YRO.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
HAVI Hallitusohjelman toimeenpano aluehallintovirastoissa Selvityshanke 9/2015-1/2016 Sidosryhmäyhteistyöhankkeessa
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Yhteistyö Avoimen tiedon ohjelman jälkeen Avoimen tiedon ohjelman päätöstilaisuuden pohdinnan purku.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Energiarenessanssi Mahdollisuudet ja haasteet. Hallitus Huolto Isännöinti Asukkaat Taloyhtiö Osakkaat Sidosryhmät Muut kuin kaupungin 1.Kiinteistöliitto.
KIRA-digi -hanke JHKA-työryhmä Riitta Autere, erityisasiantuntija.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Kärkihanke ja kiinteistöliiketoiminta
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Rajaton Ylä-Savo ja GreenLean Ylä-Savo-hanke
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Laajakaistan toimeenpano- ohjelma
Vihreän ja terveellisen rakentamisen mahdollisuudet
Hallitusohjelman toimeenpano Kärkihanke: Digitalisoidaan julkiset palvelut Toimenpide 1: Luodaan kaikkia julkisia palveluita koskevat digitalisoinnin periaatteet.
Smart Tampere Tero Blomqvist © SRV/Studio Libeskind.
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Tervetuloa Innokylään
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Uusi sote ja pieni kunta – vaikea yhtälö
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Talonrakennus - Kiinteistö - Infra - LVI
Kuntoutuksen Living Lab suomalaisen yhteiskunnan vahvistajana
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
TOPSU ARVIOINTI JA KITEYTYKSET
Team Finland – palvelutarjonta
Strategian toimeenpanon tvk Hannu Hämäläinen
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Yrittävä K-P teemaryhmän kokous
Avoimen tiedon ohjelma Tilannekatsaus ja suunnitelma 2014
Rakennetun ympäristön ja rakentamisen digitalisaatio -hanke
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
Avoimen tiedon palvelukokonaisuus
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Kunta matkalla tulevaisuuteen
HAMKin lähdeviiteopasta täydentävät ohjeet rakennusalalle
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Kommenttipuheenvuoro
Esityksen transkriptio:

Vauhtia kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatioon

Avoin ja yhteentoimiva rakennetun ympäristön tiedonhallinnan visio Avoin ja yhteentoimiva rakennetun ympäristön tiedonhallinnan ekosysteemi

Mistä KIRA-digissä on kyse? Kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatio eteenpäin Osa hallituksen julkisten palveluiden digitalisoimisen kärkihanketta Tukee myös Sujuvoitetaan säädöksiä –kärkihanketta Hanke käynnissä 2016-18 Budjetti: 16 M€. Kulut 50/50 valtio ja KIRA-ala.

Toimijat ja kumppanit Vastuuministeriö: Ympäristöministeriö

Toimijat ja kumppanit Arkkitehtitoimistojen liitto ATL ry, Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto KVKL ry, Kiinteistötyönantajat ry, Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL ry, Rakennusteollisuus RT ry, Rakennustietosäätiö RTS, RAKLI ry, Suomen Arkkitehtiliitto SAFA, Suomen Isännöintiliitto ry, Suomen Kiinteistöliitto ry, Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry, Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry ja Talotekniikkateollisuus ry

Miksi KIRA-digi tarvittiin?

Julkisen sektorin tarpeet Tuottavuus Säästöt Toimintatapojen uudistuminen Mahdollistava lainsäädäntö Yksityisen sektorin tarpeet Kasvu Innovaatiot Liiketoiminta-sovellukset Vienti Digi-infran tarpeet Yhteentoimivat ratkaisut Standardit ja avoin lähdekoodi TEEMU & TP, TÄSTÄ VOISI HARKITA JOTAIN KUVALLISTA!

Vuoteen 2030 mennessä…

Mitä hyötyjä KIRA-digi synnyttää? Kokeiluhankkeet luovat uutta liiketoimintaa. Rakennetun ympäristön tietojenhallinnan kulut alenevat. Byrokratia vähenee. Lupaprosessit nopeutuvat. Rakennetun ympäristön laatu paranee. Turha tiedonsiirtotyö vähenee. Viranomaisille tehdyt tietopyynnöt vähentyvät. Rakennuksen ylläpito helpottuu, kun tiedot ovat kaikkien käytettävissä koko elinkaaren ajan.

Tavoitteena sujuvat tietovirrat: Rakentamisen ja kaavoituksen koko elinkaaren kattava julkinen tieto on standardimuotoon tallennettua, ajantasaista, avoimesti saatavilla ja helppoa käyttää sähköisten palvelujen kautta.

Kuntasektorilla tuottamattoman tiedonsiirtotyön vähentäminen voi alentaa työn kustannuksia 1-3 %.

Kulttuurin muutos koko alalla ❶ Ekosysteemiajattelu ❷ Avoimuus ja läpinäkyvyys ❸ Rohkeat yhteiskokeilut ❹ Käyttäjäkokemus keskiöön

Kira-digi Yhteiset tavoitteet

Avata rakentamisen ja kaavoituksen julkinen tieto kaikkien helposti käytettäväksi. Kehittää lainsäädäntöä niin, että se tukee alan digitalisaatiota. Kehittää sujuvasti yhteen toimivia järjestelmiä ja yhtenäisiä toimintatapoja. Luoda kokeiluilla uusia innovaatioita ja liiketoimintaa.

Kolme osaa vievät kohti tavoitteita ❶ Tiedonhallinnan harmonisointi ❷ Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt ❸ Kokeiluhankkeet ja pilotit

Tiedonhallinnan harmonisointi Osa 1 Tiedonhallinnan harmonisointi

Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Osa 2 Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt

Kokeiluhankkeet ja pilotit Osa 3 Kokeiluhankkeet ja pilotit