Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Rakennetun ympäristön ja rakentamisen digitalisaatio -hanke

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Rakennetun ympäristön ja rakentamisen digitalisaatio -hanke"— Esityksen transkriptio:

1 Rakennetun ympäristön ja rakentamisen digitalisaatio -hanke
MINNA PERÄHUHTA

2 Taustaa TULOKSIA, TULOKSIA, TULOKSIA
Kärkihankevalmistelussa digihankkeita yhdisteltiin ja muokattiin. Kiinteistö- ja rakentamisalan (KIRA-ala) ja YM:n hakemukset yhdistettiin. Uusi hakemus: keskeiset KIRA-järjestöt, YM, Kuntaliitto Toimintatapojen uudistamisen ministeriryhmän puolto Perusteena yhteistyö, vaikka rahoitus julkisen hallinnon digitalisaation rahoista. Rakennetun ympäristön ja rakentamisen digitalisaatio - Projektet för digitalisering av den byggda miljön och byggandet Toteutusaika 2016 – 2018, aloitus heti Pohjana VN-TEAS-hanke Tieto paremmin tukemaan päätöksentekoa (TIPPI), case rakennettu ympäristö TULOKSIA, TULOKSIA, TULOKSIA RAKENNETUN YMPÄRISTÖN JA RAKENTAMISEN DIGITALISAATIO –HANKE

3 Perusrakenne selvillä, sisällöntuotanto syksyllä 2016
Standardointi ja tiedonhallinnan harmonisointi 1,3 M€ (osa 1) Lainsäädännön ja perusrekisterien perkaus ja muutokset 1,3 M€ (osa 2) Kokeiluhankkeet 4,4 M€ (osa 3) 1 htv hankehallintoon YM:öön, omaa työtä vähintään 2 htv 0,45 M€ hankepäällikkö, koordinaatio, viestintää 0,2 M€ arviointiin. Yhteensä n 16 M€, josta valtion kärkihankerahoitusta 8 M€, loput toimijoiden omaa rahoitusta. Kokeiluhankkeet valtionavustuksena. Kaikkiin neljään osaan oma toteuttamissuunnitelmansa. Hankinnat, kilpailutus, rahoituspäätökset pääosin YM Selvityksiä, kehittämistyötä, hankintoja, omaa työtä, kokeiluja ja pilotteja, viestintää, sitouttamista, kyselyjä. - Ja vastauksia RAKENNETUN YMPÄRISTÖN JA RAKENTAMISEN DIGITALISAATIO –HANKE

4 Mitä seuraavaksi? Rahoitus haetaan vuosittain, tälle vuodelle euroa. Rahoitus painottuu loppuun. Viestintä hankkeesta ja kokeilurahoituksesta. Avoin ja laaja kehittämistarpeiden arviointi ja hankeideointi erit. vuodelle 2017: ei selvityksiä vaan pohjana valmistelussa määritetyt tuotokset ja tehdyt selvitykset – eteenpäin Tavoitteena konkreettisia tuloksia, näyttöä muuttuneista toimintatavoista ja sujuvoituneista prosesseista vuoden 2018 loppuun mennessä. Syksy 2016 on työteliäs – ja tuloksekas Hanketoimisto Rakennustietosäätiössä, digipäällikkönä DI Teemu Lehtinen RAKENNETUN YMPÄRISTÖN JA RAKENTAMISEN DIGITALISAATIO –HANKE

5 Ohjausrakenteet Strateginen johtoryhmä
- koko työtä ohjaavat linjaukset - päätökset rakenteesta ja toimijoista - työskentely työpajatyyppistä, fasilitoitua asioiden käsittelyä, laaja osallistuminen - arvioiva ote Ohjausryhmä - työsuunnitelmat hankkeen eri osille - VMn lausunnon avaaminen toimenpiteiksi - rahoitusesitykset YM:lle YM - hallinnollisten ratkaisujen varmistaminen ja prosessien testaus 1. hakukierroksella - vastuuhenkilöt osahankkeisiin RYMOn jory - hankepäällikkö HAKAan - viestinnän ja digikärkihankkeiden koordinaatio TIEVIEssä RAKENNETUN YMPÄRISTÖN JA RAKENTAMISEN DIGITALISAATIO –HANKE

6 Luvattuja virstanpylväitä

7 KIRADIGI: milestones 1,3 M€ VUOROVAIKUTUS 1,3 M€ 4,4 M€ RAHOITUS III
3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa 1,3 M€ VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset 1,3 M€ 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa 4,4 M€ RAHOITUS II

8 KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II
Priorisoidut kehittämis-kohteet ja tiekartta 3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

9 KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II
3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

10 KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II
Rakennuksen ja rak.ymp. tietomallin vakiointi 3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

11 KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II
3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

12 KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II
3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapaus-esimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudis-tuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

13 KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II
3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuu-desta VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

14 KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II
3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

15 KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II
3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

16 KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II
3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset Kehittämisen päävirrat arvioitavissa 1. hakukierros Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

17 KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II
3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset Liiketoimintamahdollisuu-det ja kv-potentiaali arvioitavissa 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa RAHOITUS II

18 Heijastuksia YHAan

19 Julkisen hallinnon digiperiaatteet rakennettuun ympäristöön sovitettuna
Kaikkia julkisia palveluita koskevat digitalisoinnin periaatteet lanseerattiin ja hyväksyttiin toimintatapojen uudistamisen ministerityöryhmässä helmikuussa Periaatteet auttavat julkisen hallinnon kehittäjiä digitalisoimaan palvelut asiakaslähtöiseksi. Samalla päätettiin luoda konkreettisia työkaluja periaatteiden toimeenpanoon käytännössä Digitaattori on tulevaan suomidigi.fi-palveluun kehitettävä konkreettinen työkalu, joka tukee digitalisoinnin periaatteiden toimeenpanoa. Käytännössä työkalu toimii tiekarttana hankkeen läpiviennille ja asiakasymmärryksen kehittämiselle. KIRA-digi etunojassa soveltamassa ja testaamassa periaatteita. Entä digiperiaatteet muussa YHAn toiminnassa? RAKENNETUN YMPÄRISTÖN JA RAKENTAMISEN DIGITALISAATIO –HANKE

20 Julkisen hallinnon digiperiaatteet
Kehitämme palvelut asiakaslähtöisesti. Julkiset palvelut ovat olemassa ennen kaikkea palvelun käyttäjää eli asiakasta varten. Tutkimme, mitä käyttäjät haluavat saada palvelulla aikaiseksi. Poistamme turhan asioinnin. Kansalaisen asiointia suoraviivaistetaan ja helpotetaan. Asiakkaalla on ensisijaisesti mahdollisuus käyttää sähköistä palvelua. Rakennamme helppokäyttöisiä ja turvallisia palveluita. Palveluita voidaan käyttää näppärästi ja tietoturvallisesti eri laitteilla. Huomioidaan kansalaisten ja yritysten erityistarpeet. Tuotamme asiakkaalle hyötyä nopeasti. Selvitämme, mitkä ovat asiakkaalle arvokkaimmat ominaisuudet ja aloitamme palvelukehityksen niistä. Palvelusta saadaan nopeasti palautetta. Aikaa ja rahaa säästyy. Tekemällä ja kokeilemalla opimme. Palvelemme myös häiriötilanteissa. Varaudumme häiriö- ja poikkeustilanteisiin. Viestimme tällaisesta tilanteesta selkeästi. Pyydämme uutta tietoa vain kerran. Käytämme jo olemassa olevaa tietoa. Näin vaivaamme kansalaista mahdollisimman vähän. Hyödynnämme jo olemassa olevia julkisia ja yksityisiä sähköisiä palveluita. Ei keksitä samaa pyörää uudestaan. Teemme kustannustehokkaampaa palvelukehitystä. Käytämme muun muassa Kansallista Palveluarkkitehtuuria (KaPA). Varmistamme, että palvelumme on muiden hyödynnettävissä. Avaamme tiedon ja rajapinnat yrityksille ja kansalaisille. Lähtökohtaisesti avaamme tiedon ja rajapinnat julkisesti saataville, ellei saatavuutta ole syytä erikseen rajata. Annamme tiedon hyödynnettäväksi uudenlaisten palveluiden kehittämiseen. Avoimuus koituu kaikkien eduksi! Nimeämme palvelulle ja sen toteutukselle omistajan. Jokaisen palvelun takana on lopulta ihminen. Palvelulla on koko sen elinkaaren ajan nimetty omistaja, joka vastaa palvelun toiminnasta ja mahdollistaa vuoropuhelun eri tahojen välillä. RAKENNETUN YMPÄRISTÖN JA RAKENTAMISEN DIGITALISAATIO –HANKE

21 Odotettavissa Kunta-valtio-suhteisiin liittyviä päätöstarpeita.
Eri hallinnonaloille kohdistuvia säädös- ja muutostarpeita. YM:n ’toimituskyvyn’ jatkuvaa testaamista ja julkista arviointia. RAKENNETUN YMPÄRISTÖN JA RAKENTAMISEN DIGITALISAATIO –HANKE

22 Kiitos! Minna Perähuhta


Lataa ppt "Rakennetun ympäristön ja rakentamisen digitalisaatio -hanke"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google