UUSI HENKILÖKOHTAINEN JOUKKOLIIKENNEPALVELU Palvelumuotoilun linjaukset 31.8.2011 Leena Rautanen-Saari
”METROPOL”-PROJEKTI 2011-2014 Liikennepalvelujen kysyntä on runsasta Ruuhkautuminen ja jonotus lisääntyy Kestävän kehityksen mukaiset arvot ovat nousussa Matkat tilataan tosiaikaisesti vain vähän ennen haluttua matkustusajankohtaa Matkustajan saama palvelutaso on kilpailukykyinen henkilöauton tarjoaman palvelutason kanssa Tietotekniset ratkaisut toimivien sovellusten toteuttamiseksi
Lähtökohtana 30-500 miljoonaa matkaa / vuosi, suuri kysyntä = yli 1 miljoonaa matkaa / vuosi
Trendit ja tarve Henkilöautoliikenteeseen tukeutuva liikennejärjestelmä tukehtuu omaan mahdottomuuteensa Perinteiset joukkoliikennepalvelut eivät vastaa urbaaniin liikkumistarpeeseen Ilmastonmuutokseen on vastattava vahvoilla ratkaisuilla Väestön ikääntyminen synnyttää uuden kohderyhmän Henkilöautoilijat on saatava mukaan
”Metropol” Uusi joukkoliikenteeseen liittyvä henkilökohtainen palvelumuoto. Se toimii käyttäjälähtöisesti. Se on ekologinen. Se saa henkilöautoilijat käyttämään palvelua.
Henkilöautoilijat kohderyhmä! Poikittaiset matkat, liityntä, harrastukset… Palvelun voi tilata vasta vähän ennen matkaa Matkustaja valitsee itse matkan keston ja hinnan Kalliimpi, jos nopeampi, halvempi, jos kiertelee Selvästi edullisempi kuin taksi Rekisteröityminen, (kanta-asiakkaat, kohderyhmät) Yhteys joukkoliikenteeseen, liityntämuoto ja sama toimintalogiikka
”Metropol” On asiakkaalle helppo, mukava ja vaivaton Se on selkeä ja laadukas Se on joustava; matka-ajassa, tilaamisessa, maksussa Nopea Voi valita itselleen räätälöiden esim. nopeuden, hinnan, reitin, auton tyypin, rauhan… Vastaa kulkemistarpeeseen ilman vaihtoja ja odotusaikoja
”Metropol” On turvallinen Palvelu on asiakkaan hallinnassa; se on luotettava, asiakas tietää missä mennään, palvelun saa aina Jos on ongelmia, asiakas saa tiedon Asiakas voi huoletta käyttää palvelua rekisteröidyttyään Kuljettaja on palveleva hovikuljettaja
”Metropol” Palvelu vetoaa ekologisia arvoja kannattavaan henkilöön Palvelu voi toimia porttina käyttämään muutakin joukkoliikennettä Palvelu on kustannustehokas ja teknisesti hyvin toimiva, älyliikennettä Palvelukonsepti on siirrettävissä muualle
Palvelua pidetään luotettavana, mutkattomana ja edistyksellisenä henkilökohtaisena kulkemispalveluna.