Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Aalto-yliopisto, Tietotekniikan laitos, SoberIT

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Aalto-yliopisto, Tietotekniikan laitos, SoberIT"— Esityksen transkriptio:

1 Aalto-yliopisto, Tietotekniikan laitos, SoberIT
Metropol-järjestelmä: ”Quality of private car with the price of public transport in urban areas” Aalto-yliopisto, Tietotekniikan laitos, SoberIT

2 Metropol-projekti Lähtökohdat
Liikennepalvelujen kysyntä on runsasta Palvelua tarjoavia ajoneuvoja on paljon Tavoitteena tutkia kysyntäohjautuvan liikenteen mahdollisuudet metropolialueilla siten, että matkat tilataan tosiaikaisesti vain vähän ennen haluttua matkustusajankohtaa matkustajien saama palvelutaso on kilpailukykyinen henkilöauton nykyisin tarjoaman palvelutason kanssa palvelujärjestelmä on teknis-taloudellisesti toteutettavissa Lisäksi tavoitteena tietoteknisten ratkaisujen kehittäminen toimivien sovellusten toteuttamiseksi

3 Uusi ajatus? Kysyntäohjautuvan liikenteen on perinteisesti katsottu soveltuvan huonosti suuren kysynnän tilanteisiin (metropolialueille)  Tutkimus ja toteutetut sovellukset ovat keskittyneet Haja-asutusalueiden kutsujoukkoliikenteeseen Erityisryhmien kuljetuspalveluihin Suurena kysyntänä on pidetty n. 1 miljoonaa matkaa/vuosi Metropol-projektin lähtökohtana pääkaupunkiseudulla 30–500 miljoonaa matkaa/vuosi Täysin automatisoituja sovelluksia urbaaneille alueille ei ole toteutettu

4 Megatrendit motivaattorina: Metropol konsepti globaali
Henkilöautoliikenteeseen tukeutuva urbaani liikennejärjestelmä tukehtuu omaan mahdottomuuteensa Perinteiset joukkoliikennepalvelut eivät kykene vastaamaan urbaaniin liikkumistarpeeseen Ilmastonmuutokseen on vastattava ennennäkemättömillä ja rohkeilla ratkaisuilla Väestön ikääntyminen synnyttää uuden maksukykyisten ja henkilöautosta riippumattomien seniorikansalaisten joukon

5 Hankehistoria ”Projektin tarkoituksena on tutkia, onko tosiaikainen kysyntäohjautuva liikenne mahdollista toteuttaa metropolialueilla henkilöauton kanssa kilpailukykyisenä palveluna.” METROPOL-tutkimusprojekti ”Jatketaan kysyntäohjautuvan liikenteen tutkimusta hyödyntäen pilotin tuottamaa aineistoa” Jatkotutkimus 2011 – 2014 Pilotointi ”Todennetaan tutkimusprojektin tulokset pilotoimalla pks:lla täysin automatisoitua ja tosiaikaista kysyntäohjautuvaa järjestelmää.” Kaupallinen tuotanto ”Kehitetään pilottijärjestelmästä kaupallisesti ja yhteiskunnallisesti merkittävä vientituote.”

6 (Fully automated system)
Metropol-konsepti CUSTOMER MATCH MAKER (Fully automated system) VEHICLE DEVICE DRIVER Price Quality of Service Individual Service Promise Auxiliary ICT services New business models Negotiating protocol Electronic auction Online route optimization Real-time service Electronic payment Scalability up to high demand

7 Neljä merkkipaalua 2025? 2018? 2015? 2012 TÄYSI TOIMINTA:
n ajoneuvoa Keskeinen osa pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmää Korvannut suurimman osan henkilöautoista Ajoneuvokilometrien puolittuminen Ulkoisvaikutukset ~ 100 M€/vuosi Merkittävät säästöt infrakustannuksissa EI RUUHKIA: 1 000 ajoneuvoa Henkilöautoliikenteen väheneminen 15%:lla Ei ruuhkia Ulkoisvaikutukset > 10 M€/vuosi Merkittävät säästöt infrakustannuksissa 2015? 2012 ITSEKANNATTAVA: 100 ajoneuvoa Keskitäyttö > 3 matk. Asiakastulot kattavat liikennöinnin kustannukset PILOTTI: 15 ajoneuvoa Taksia tehokkaampi Vaatii subventiota

8 Tavoitteet lyhyellä ja pitkällä aikavälillä
Hyödyt pilotista Pitkän aikavälin hyödyt HSL / Kaupungit Kutsujoukkoliikenne ”mummojen palveluliikenteestä” kaikille avoimeksi ja henkilöauton kanssa kilpailevaksi liikennepalveluksi Tehokas ja ekologisesti kestävä liikennejärjestelmä Itsekannattavan joukkoliikennepalvelun kehittyminen Aalto-yliopisto Tutkimustulosten hyödyntäminen ja soveltaminen käytännössä Kansainvälisen huippututkimuskeskuksen kehittyminen älyliikenteen alalla Liikenne-virasto / LVM Älyliikenteen todellinen esimerkkitoteutus, johon voidaan kytkeä muita (älyliikenteen) palveluita ”Uusi Nokia” älyliikenteestä Liikenteen ulkoiskustannusten radikaali väheneminen

9 Pilotin linjauksia Täysin automatisoitu tilaus- ja ohjausjärjestelmä
Itsenäinen maksu- ja clearingjärjestelmä Sähköinen maksaminen Asiakkaalla tili (debit) sekä luottomahdollisuus (credit) Asiakkaat tunnistetaan matkakortin perusteella Maksujärjestelmässä linkitys matkakorttijärjestelmään HSL hankkii ajoneuvot Rajapintakuvaukset täyttävä ajoneuvolaitteisto vaatimuksena

10 Pilottialue Asiakkaalle annetaan palvelulupaus, joka pyritään pitämään
15 pikkubussia + taksit ylivuotona Miltä tahansa pysäkiltä mille tahansa pysäkille Pyydetyt matkat järjestetään tosiaikaisesti ilman ennakkotilauksia Palvelutaso ja hinnoittelu voivat olla matkakohtaista SMS-tilaus Välittömiä matkapyyntöjä Vastauksessa joko matkan tiedot tai ilmoitus ettei palvelua ole saatavilla (tilausmaksu hyvitetään asiakkaalle) Web-tilaus Asiakkaan matkatiedusteluun voidaan vastata hinnaltaan ja palvelutasoltaan poikkeavilla vaihtoehdoilla Mobiilitilaus Kevennetty Web-tilaus


Lataa ppt "Aalto-yliopisto, Tietotekniikan laitos, SoberIT"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google