KESKI- SUOMEN PELASTUSLAITOKSELLA VUONNA 2013 KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA RISKIKARTOITUKSET KESKI- SUOMEN PELASTUSLAITOKSELLA VUONNA 2013 KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA 21.9.2018
Taustaa Riskinarvioinnin taustalla vaikuttavia tahoja Työturvallisuuslaki 23.8.2002/738 Aluehallintovirasto (AVI) Ylin valvova viranomainen Pelastustoimen visio 2025 Työterveyslaitos (TTL), erityisesti Pelastus- Arvi 21.9.2018
Vuosikello 2013 joulu tammi marras helmi loka maalis huhti syys touko - Tuloksista tiedottaminen - Jatkuvuuden suunnittelu ja toteutus - 7.1. Aloituspalaveri; valmistelu - Toimenpiteiden toteuttaminen ja jäännösriskin arviointi - Riskinarviointi pelastustehtävien osalta? ei ehditty, 2014? - 14.2. Pirkanmaan Pelastuslaitoksella bentsmarking - Vuosikellon rakentaminen joulu tammi marras helmi - Tulosten yhteenveto, käsittely, toimenpide- ehdotukset (TSTK, YTR) - Riskinarviointisivuston kehittäminen Pelastus- Arvi lomakkeen muokkaaminen - Ennakkoinfo henkilöstölle esimiesten kautta loka maalis Riskinarvioinnin toteutus Pelan hallinnoimilla asemilla - Ohjeistus Pelan ei- hallinnoimille asemille huhti Toteutus- suunnitelman teko Omanetin/ riskinarviointisivuston teko Riskinarvioinnin toteutus 24/7 asemat (vko 16-19) syys touko elo Pelan hallinnoimat asemat - Infokierros henkilöstölle esimiesten kautta - Riskinarviointisivuston käyttöönottokoulutus asiamiehet heinä kesä Tulosten yhteenveto, käsittely ja toimenpide- ehdotukset, päätökset toimenpiteistä (TSTK, YTR vko 20) Toimenpiteiden toteuttaminen ja jäännösriskin arviointi (vko 21,22)
Ennen riskikartoitusta Riskinarvioinnin työkalun rakentaminen Työterveyslaitoksen kehittämä Pelastus- Arvi menetelmä sekä osia Jyväskylän kaupungin riskinarviointijärjestelmästä (henkilöstö- osio) Rajaukset: 1) Kiinteistöt ja toimitilat 2) Henkilöstö ja pelastustoiminta (pelastus) 3) Pelastusajoneuvot Miehistön informointi Kolmessa portaassa; yleisinfo, ennakkoinfo, johdanto 21.9.2018
Vaaratekijöiden tunnistaminen pelastus- arvi lomakkeella 1) Kiinteistö ja piha- alueet Kyllä Ei Ei sovellu Kuvaus nykytilasta Seuraukset Todennäköisyys Riski Kehitysehdotus Vastuuhlö Toteutettu Onko kiinteistöstä vastaava henkilö nimetty? Toimiiko kiinteistön huolto asianmukaisesti? Onko työvuoroittain nimetty kiinteistön kunnosta vastaava henkilö? Ovatko poistumistiet esteettömiä ja merkitty asianmukaisesti?
Tietojärjestelmä RHallinta v1.0 Luotiin riskinarvioinnista syntyneen tiedon hallintaan Lähtökohtana oli helppokäyttöisyys mm. tietojen päivitettävyyden osalta Kehitystyö eteni ns. vesiputousmenetelmällä Mahdollisti raportoinnin sekä riskikartoitusten etenemisen seurannan, osittain myös riskienkäsittelyprosessin seurannan 21.9.2018
Esimerkki tietojärjestelmästä RHallinta v1.0 21.9.2018 Jarkko Jäntti
Käytännön toteutus 24/7 ja päiväpaloasemien riskikartoitukseen osallistui paloaseman miehistö paloaseman päällikkö ja esimies työterveyshuollon edustaja (t) pelastuslaitoksen työsuojelunasiantuntija hanketyöntekijä 24/7 paloasemien riskikartoitukset olivat luettavissa omanetistä kokonaisuudessaan Miehistöllä oli mahdollisuus täydentää vastauksia myöhemmin esim. sähköpostilla 21.9.2018
Tietojärjestelmän jalkauttaminen Tietojärjestelmän käyttökoulutus K-S pelastuslaitoksen työsuojeluorganisaatiolle Työsuojeluvaltuutettu + 6 työsuojeluasiamiestä Sisältö: 1. Yleinen koulutus (taustat, tavoitteet, motivointi) 2. ”Kuunteluoppilaana” toisen henkilön pitämässä riskikartoituksessa 3. Varsinainen käyttökoulutus (ohjattu, monipuolinen käyttö) 3. Itsenäinen toteutus; riskikartoitukset ns. pienillä asemilla 4. Jatkuva tuki ja toteutuksen seuranta tietojärjestelmästä 21.9.2018 Jarkko Jäntti
Tietojärjestelmän jalkauttaminen ns. pienet asemat (sivutoimiset/vpk- asemat) jaettiin työsuojeluasiamiesten kesken (n.3- 6 asemaa/hlö) Riskikartoitusten teko Mukana työsuojeluasiamies ja paloaseman päällikkö, tarvittaessa joitain avainhenkilöitä Esitäytetty riskikartoitus käytiin läpi miehistön kanssa esim. viikkoharjoituksen yhteydessä Jatkuva tuki, etenemisen seuranta 21.9.2018
Tulokset Riskinarviointi tehtiin 48 paloasemalla Työ saatiin tehtyä 2013 vuoden aikana Kohderyhmänä oli pelastustoimen henkilöstö Ensihoito ja muu henkilöstö ei ollut mukana riskien arvioinnissa Kevään 2014 aikana pidetyillä henkilöstön infokierroksilla käytiin tuloksia läpi 21.9.2018
Leikekuvia tuloksista 21.9.2018
Leikekuvia tuloksista 21.9.2018