ISBAR – Strukturoitu raportointimenetelmä potilasturvallisuuden tukena

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Advertisements

Työvoiman maahanmuuton ennakointiseminaari Sairaanhoitajien kysyntä ja tarjonta Euroopassa Tutkija Virpi Jylhä, Itä-Suomen yliopisto, Sosiaali-
Käypä hoito –käyttöön - sanoista teoiksi Eeva Ketola LT,Käypä hoito -päätoimittaja Sidonnaisuudet: stm,kiireettömän hoidon ohjausryhmä, päipe.
Anne Eronen-Lindeblad
Potilasturvallisuus Sh Karoliina Suvanto
5. Laadun normiperusta ja erityisvaatimukset
Menetelmä turvallisempaan tiedonkulkuun potilaasta raportoitaessa
Riitta Meretoja kehittämispäällikkö, dosentti, HUS
HOITO JA HUOLENPITO pääsivulle Palaa takaisin Versolaan! SISÄLLYS
Onko potilasturvallisuus taattu sairaalassa?
POHJOIS-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI SAIRAANHOIDOLLINEN TOIMINTA VALTUUSTON ILTAKOULU Aino-Liisa Oukka johtajaylilääkäri.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kirjaaminen anestesialomakkeelle
Ketjut käyttöön ja talon tavoiksi Medibotnia Eeva Ketola, LT, KH-päätoimittaja.
Milloin tutkimus on kliinisesti merkittävä – GRADE-menetelmä
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
Asikkalan vuodeosasto Tiina Nikula-Holttinen
Eeva Ketola, LT Käypä hoito- päätoimittaja
Terveyden edistäminen
Lauri Nuutinen P-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Menetelmä turvallisempaan tiedonkulkuun potilaasta raportoitaessa
Päihdehuoltolaki /41 Voimaan
Mitä tekemistä turvallisuuskulttuurilla on arkisen työni kanssa? Turvallisuuskulttuuri sairaanhoitajan työssä Kaarin Ruuhilehto, VTT.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan strategia 2020 Työryhmä 3: Tiedon toisisijainen käyttö Pj. Sinikka Salo, Oulun kaupunki.
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO ASIN2015 KOIVISTO ROOSA & TAMMELIN JASMI.
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta.
Hoitotyön prosessi Marianne Niinimäki. Hoitotyön prosessi  =hoitotyölle ominainen yksilön, perheen tai yhteisön terveyteen kohdistuvien toimintojen järjestelmä.
YK- JA EU-OHJEISTUSTA LAPSEN OIKEUKSIIN LIITTYEN Heli Mikkola, HIV/AIDS neuvonantaja, Ulkoasiainministeriö
Näyttöön perustuvan tehohoitoympäristön suunnittelu potilaan ja perheenjäsenten näkökulmasta Tiina Koskela, TtM-opiskelija.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Palveluvalikoimaneuvoston avoin seminaari Reima Palonen Erityisasiantuntija
Asiakaslähtöisyys, dialogisuus ja monialaisuus Kouvolan yhteispäivystysmallissa?? Kimmo Salmio Akuuttilääketieteen ja yleislääketieteen el Ylilääkäri,
Rakenteinen kirjaaminen Oulun kaupungin sosiaali- ja terveystoimen kuntoutuspalveluissa Pirkko Hein fysioterapeutti, Työikäisten kuntoutus Oulu
Bioanalyytikon tehtäväsiirrot ja tehtäväkuvan laajentuminen Kaija Sopenlehto Bioanalyytikko (yamk) Suomen Bioanalyytikkoliitto ry.
Kiireellisen hoidon kriteerit valmistelussa Selvitystyön eteneminen Päivi Koivuranta-Vaara HYL Kuntaliitto.
Mitä lääkärissä tapahtuu - oireesta diagnoosiin
LASTEN TIEDONSAANNIN JA PÄÄTÖKSENTEON TUKEMINEN HOITOTYÖSSÄ
ASIAKKAAN JA POTILAAN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
LAPSEN OIKEUDET HUOMIOIVA HOITO ON LAPSILÄHTÖISTÄ JA OSALLISTAVAA: SYSTEMAATTINEN KIRJALLISUUSKATSAUS Tiina Marttila1,2 TtM, sh; Tarja Pölkki 3 TtT, dosentti,
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Edistetään yhdessä järkevää lääkehoitoa
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Potilaan tiedot Hoitosuunnitelma
Satakunnan polut hoitoon ja kuntoutukseen
Toiminnanohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa 2017
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Terveydenhuollon menetelmien arviointi 2018-
Ihmisoikeudet mielenterveystyössä toipumisorientaation näkökulmasta
Lääkehoidon päivä 2018 Teemana järkevä lääkehoito Vuonna 2018 Lääkehoidon päivä toteutetaan osana Rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman laajaa.
ISBAR – Strukturoitu raportointimenetelmä potilasturvallisuuden tukena
Asiakasturvallisuus ja ammattitoiminta
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Linkkejä hyviin menetelmiin
Kehitysvammainen päivystyksessä
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Best in Class Hankinnan kehittämistyökalu
Työikäisten kuntoutus
Terveys- ja hoitosuunnitelma
LAATU, ASIAKAS- JA POTILASTURVALLISUUS
Linkkejä hyviin menetelmiin
ENSIHOITOPALVELUN TILASTOINTI- JA RAPORTOINTITARPEET
Hyvinvointi-ja terveyssovellusten arvioinnin selvitystyö
Projektin ohjaus, seuranta ja raportointi Riitta Rautava .
REUMAREPPU – tietopaketti AVUKSI HOITAJAN ARKEEN
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry
Potilaat mukaan Käypä hoito -suositusten laatimiseen
Kansainvälisiä kuulumisia
Esityksen transkriptio:

ISBAR – Strukturoitu raportointimenetelmä potilasturvallisuuden tukena Kliininen hoitotyön asiantuntija Merja Sjöman Laatupäällikkö Elina Kippola Medisiininen tulosalue

Mikä on (I)SBAR? Strukturoitu raportoinnin ja konsultoinnin työkalu 1990-luvulla kehitetty suullisen tiedonkulun yhdenmukaistamiseksi USA:n merivoimissa (SBAR) Levisi ilmavoimiin Muuntautui terveydenhuoltoon Ensimmäisiä käyttäjiä oli Kaiser Permanente –organisaatio Coloradossa, Michael Leonard Otettiin ensimmäisenä käyttöön St. Joseph Medical Centerissä Yhdysvalloissa 2003 Havaitsivat, että jotkut kommunikoinnin ongelmat liittyivät eri variaatioihin kommunikointityyleissä SBAR tukemaan avointa, rehellistä kommunikointia, kysyminen, oletukset ISBAR -nimike I Identify Tunnista S Situation Tilanne B Backround Tausta A Assessment Nykytilanne R Recommendation Toimintaehdotus

Taustaa Suositukset Monipuoliset käyttömahdollisuudet: WHO (2007) suositus potilaan siirtyessä yksiköiden välillä Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) suositus Käypä hoito suositus Sairaanhoitajat ry (ent. Sairaanhoitajaliitto) Suomen potilasturvallisuusyhdistys ry Monipuoliset käyttömahdollisuudet: Potilaan siirto yksiköstä toiseen Lääkärin konsultointi Työvuoron vaihteet (hiljainen ja suullinen raportointi) Tarkistuslistan pohjana

STM:n malliesimerkki

Taustaa Terveydenhuoltolain (1386/2010) mukaan terveydenhuollon toiminnan on perustuttava näyttöön ja hyviin hoito- ja toimintakäytäntöihin. Sen toiminnan on oltava laadukasta, turvallista ja asianmukaisesti toteutettua. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (1992/785). Potilaalla on oikeus hyvään sairaanhoitoon, jossa terveydenhuollon ammattihenkilön tulee kirjata riittävät tiedot hoidon järjestämiseksi, suunnittelemiseksi, toteuttamiseksi ja seurannan turvaamiseksi. Suullinen ja kirjallinen kommunikaatio on tärkeää potilas- ja työturvallisuuden kannalta Kommunikaation ongelmat aiheuttavat vaaran hoidon jatkuvuudelle ja riskin hoitovirheisiin Erilaiset kommunikaation ongelmat (esim. tiedonkulun katkeaminen, väärinymmärrykset) myötävaikuttavat noin 65 % terveydenhuollon haittatapahtumista HaiPro Tiedonkulkuun ja tiedon hallintaan liittyvät Suulliseen tiedonkulkuun ja viestintää liittyviä Väärä, epätarkka, puutteellinen tieto Puuttuva tieto Väärin tulkittu, väärin ymmärretty

Hyödyt tutkimuksien pohjalta Haittatapahtumien määrä väheni potilasasiakirja-analyysin avulla (Global Trigger Tool) (Haig, Sutton & Whittington 2006) Ennen käyttöönottoa haittatapahtumia oli 89,9/1000 hoitopäivää Käyttöönoton jälkeen 39,96/1000 hoitopäivää Hoitohenkilökunta omaksui käytön nopeasti, epäröintiä menetelmää kohtaan lääkäreillä Helpottaa ja parantaa kommunikointia (Groff & Augello 2003) Parantaa hoitajien ja lääkärien kommunikointia kiireellisissä tilanteissa (Leonard, Graham & Bonacum 2004) Kommunikointi on johdonmukaisempaa, ennustettavampaa (Leonard ym. 2004) Parantaa tilannetietoisuutta (Haig ym. 2006) Edistää kriittisen ajattelun taitoja, ei siis vain tietojen keräämistä ja eteenpäin siirtämistä (Groff & Augello 2003) Vähentää tekijöitä, jotka liittyvät organisaation hierarkiaan ja kokemukseen (Vardaman, Cornell, Gondo, Amis & Townsend-Gervis 2012) Soveltuu käytettäväksi hoitajien ja lääkäreiden välillä sekä hoitajan ja hoitajan välillä (Riesenberg, Leitzsch, Cunningham 2010)

Hyödyt Selkeä runko, joka kaikilla tiedossa ja samassa muodossa Olennainen tieto selkeässä, priorisoidussa, tiiviissä muodossa Mahdollistaa johdonmukaisen ja yhtenäisen kommunikaation Sopii kaikille terveydenhuollon ammattiryhmille Raportointi tehostuu sisällöllisesti, on järjestelmällistä Raportoinnin laatu paranee Ajankäyttö tehostuu Potilaan siirtoon liittyvät prosessit kehittyvät tehokkaammiksi Vähentää haittatapahtumia Edistää potilasturvallisuutta

Käyttöönotto Kehittämishanke medisiinisellä tulosalueella Porrasteinen eteneminen: I Potilaan siirto päivystyksestä vuodeosastolle II Potilaan siirto yksiköstä toiseen III Lääkärin konsultointi IV Työvuoron vaihteet, tarkistuslistat Käytön laajeneminen Verkkokoulutus Vaikuttavuuden arviointi

ISBAR käytössä I S B A R 1. Valmistaudu raportointiin TUNNISTA (Identification)   Potilaan nimi Henkilötunnus Yksikkö mistä tulee S TILANNE (Situation) Tulosyy B TAUSTA (Backround) Perussairaudet Riskitiedot Infektio/eristys A NYKYTILANNE (Assessment) Hemodynamiikka Happeutuminen Kipu Tajunnan taso, orientaatio Toimintakyky Muut oleelliset asiat R TOIMINTAEHDOTUKSET (Recommendations) Jatkohoito-ohjeet 1. Valmistaudu raportointiin Varmista keneen otat yhteyttä Tutustu potilaaseen ISBAR rungon mukaisesti 2. Raportin antaja Käytä raportoitaessa ISBAR –menetelmää Puhu selkeästi Varmista, että tieto on siirtynyt 3. Raportin vastaanottaja Kuuntele, älä keskeytä Kysy tai tarkenna tarvittaessa Toista ja kirjaa saamasi ohjeet ja määräykset Suljetun ympyrän tekniikka

ISBAR taskukortin ja seinäjulisteen (koko A4) voi halutessaan tilata Grano Oy:ltä (oulu@grano.fi)

Lähteet Communication During Patient Hand-Overs 2007. Patient safety solutions. Volume 1, solution 3. Wolrd Healt organisation. http://www.who.int/patientsafety/solutions/patientsafety/PS-Solution3.pdf?ua=1 (viitattu 14.08.2017) Cornell, P., Townsend Gervis, M., Yates, L. & Vardaman, J.M. 2014. Impact of SBAR on nurse shift reports and staff rounding. Medsurg Nursing Vol. 23, No. 5, 334-342. Curtis, K. & Tzannes, A. 2011. How to talk to doctors – a guide for effective communication. International Nursing Review 58, 13-20. Euroopan komission potilasturvallisuus suositukset 2009. Osoitteessa: http://ec.europa.eu/health//sites/health/files/patient_safety/docs/council_2009_fi.pdf (viitattu 10.4.2017.) Foronda, C.L., Alhusen, J., Budhathoki, C., Lamb, M., Tinsley, K. & MacWilliams, B. 2015. A mixed-methods, international, multisite stydy to develop and validate a measure of nurse-to-physician communication in simulation. Nursing Education Perspective Vol. 36, N. 6, 383-388. Haig, K., Sutton, S., Whittington, J. 2006. SPAR: a shared mentol model for improving communication between clinicians. Joint Commission Journal of Quality and Patient Safety. 32 (3): 167 – 175. Helavuo, A., Kinnunen, M., Peltomaa, K. & Pennanen, P. 2011. Potilasturvallisuus – Potilasturvallisuuden keskeisiä kysymyksiä havainnollisesti ja käytännöllisesti. Helsinki. Fioca Oy. Kinnunen, M., Keistinen, T., Ruuhilehto, K. & Ojanen, J. 2009. Vaaratapahtumien raportointimenettely opas. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. 2009. Osoitteessa: https://www.thl.fi/documents/10531/104889/Opas%202009%204.pdf (viitattu 4.4.2017.) Kupari, P., Peltomaa, K., Inkinen, R., Kinnunen, M., Kuosmanen, A. & Reunama, T. 2012. ISBAR –menetelmä auttaa turvallisessa tiedonvälittämisessä. Sairaanhoitaja 3/2012, 29-31. PPSHP medisiinisen tulosalueen HaiProt 2016. Salminen-Tuomaala, M., Leikkola, P., Mikkola, R. & Paavilainen, E. 2015. Potilaan hoidon turvallisuuteen vaikuttavat tekijät ensihoidon työntekijöiden kokemana. Tutkiva Hoitotyö 13(4), 2015. PPSHP:n laatu- ja potilassuunnitelma 2016. Yhtymähallinto. Osoitteessa:https://intra.oysnet.ppshp.fi/dokumentit/Koulutusmateriaali%20sislttyyppi/Laatu-%20ja%20potilasturvallisuussuunnitelma%202016.pdf#search=potilasturvallisuus%20suunnitelma (viitattu 10.4.) PPSHP strategia 2015- . Osoitteessa. https://intra.oysnet.ppshp.fi/dokumentit/Ptksenteko%20sislttyyppi/PPSHPn%20strategia.pdf (viitattu 10.4.2017.) STM 2014. Laatu ja potilasturvallisuus ensihoidossa ja päivystyksessä suunnittelusta toteutukseen ja arviointiin. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2014: 7. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116921/URN_ISBN_978-952-00-3489-4.pdf?sequence=1 (viitattu 29.3.2017). STM 2009. Edistämme potilasturvallisuutta yhdessä. Suomalainen potilasturvallisuusstrategia 2009 – 2013. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2009:3. Yliopistopaino. Helsinki. Sairaanhoitajaliitto. https://sairaanhoitajat.fi/artikkeli/potilasturvallisuus/ (viitattu 29.3.2017). UpToDate Jne.

Kliinisen hoitotyön asiantuntija Merja Sjöman 040 507 6481 merja Kliinisen hoitotyön asiantuntija Merja Sjöman 040 507 6481 merja.sjoman@ppshp.fi Laatupäällikkö Elina Kippola elina.kippola@ppshp.fi 040 509 7325