K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA
Tutkielman rakenne KANSISIVU: Ohjeet ALMA TUTKIMUKSEN NIMI TOINEN SIVU Ohjaa lukijaa – sitouttaa kirjoittajaa Näyttää kontekstin tai tulkinnallisen viitekehyksen Yleensä otsikon käsitteet määritellään/käsitellään teoriassa TOINEN SIVU Sisällysluettelo martin.ubani@helsinki.fi
Tutkielman rakenne JOHDANTO TUTKIMUSTEHTÄVÄ Motiivi Taustaa Raportin suuntaaminen: ”Tutkimuksen tarkoituksena…” Aiheenkäsittelyn eteneminen ja perustelu Kirjoitetaan lopuksi pohdinnan kanssa TUTKIMUSTEHTÄVÄ Konkreetit tutkimuskysymykset Yleensä 2-3 kpl tai ryhmiteltynä kahden pääkysymyksen alle (erityisesti kvantitatiiviset tutkimukset) Tutkimuskysymykset voivat sijoittua myös johdannon loppuun ja/tai tutkimusmenetelmä-osioon Tutkimuskysymyksiin palataan yleensä pohdinnassa martin.ubani@helsinki.fi
Tutkielman rakenne TUTKIMUKSEN TEORIA Nimetään aiheiden mukaan Keskeisten käsitteiden määrittely Omat luvut esim.: Konteksti (fyysinen/mentaalinen) Missä tapahtuu? Mihin sijoittuu? Ilmiö Mitä tutkitaan? Mitä tapahtuu? Sisältö Pedagogisessa tuotteessa opetettava asia Ei erillistä ”Aiempia tutkimuksia” vaan sisältyvät muihin lukuihin martin.ubani@helsinki.fi
Tutkielman rakenne TUTKIMUKSEN TOTEUTTAMINEN Osallistujat (N, sukup., ikä) Aineistonkeruu: Miten ja mitä kerättiin? Menetelmän esittely suhteessa aineistoon Aineiston analyysi: Miten aineisto käsiteltiin? Aineiston kuvaus Analyysin esittely suhteessa aineistoon: ei menetelmän yleisesittely! Muista: Arvioiva, perusteleva ote martin.ubani@helsinki.fi
Tutkielman rakenne TUTKIMUSTULOKSET Yleiset tulokset Taulukko, kuvio (frekvenssit tms.) Laadulliset luokat Huom: Tutkijan avattava eli selitettävä aina taulukot! Luokkien tms. sisällön tarkempi kuvaus ”Mitä kukin luokka tms. on tässä aineistossa” Tutkijan teksti varsinaista ”tulosta” Suorat lainaukset (tai taulukot, numeeriset arvot) vain tukevat/todistavat/kommentoivat martin.ubani@helsinki.fi
Tutkielman rakenne POHDINTA Eri tapoja jäsentää, esim. A. TUTKIMUKSEN MERKITTÄVYYS Päätulokset ryhmiteltynä tutkimuskysymyksittäin Tutkimuksen merkittävyys kasvatukselle Koulutuspolitiikka? Opettajankoulutus? Käytännön opettajantyö? Jatkotutkimusaiheita B. TUTKIMUKSEN ARVIOINTI Ns. validiteetin arviointi Mutta latistaa: Lopeta esimerkiksi menetelmän haasteista johdettuihin lisäselvitys/-tutkimusaiheisiin martin.ubani@helsinki.fi
Tutkielman rakenne LÄHTEET Kaikki samassa –ei eroteltu kuten historiantutkimuksessa Huom: tutkimuksen aineisto: esitellään jo aineisto-osiossa! (Esim. artikkelit tms.) Hirsjärvi et al. ”Tutki ja kirjoita”. Ks. Moniste martin.ubani@helsinki.fi
TEHTÄVÄ: Seminaarityöhön tutustuminen Selvittäkää: 1. Tutkimuksen tarkoitus/tuotteen tehtävä Onko ilmoitettu selkeästi 2. Seminaarityön rakenteesta: Konteksti (Missä tapahtuu? Mihin sijoittuu? Ilmiö (Mitä tutkitaan? Mitä tapahtuu?) Sisältö? 3. Mikä tutkimusmenetelmä ja analyysi? 4. Tärkeimmät tulokset Mitkä aihealueet painottuvat ja mitä puutteita kokonaisuudessa? martin.ubani@helsinki.fi