K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Advertisements

Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
ja aluetutkielmakysymykseen vastaaminen yo-kokeessa
Tutkielman kirjoittaminen
Metodologian ja menetelmien valinta
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 1 Kevät Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kommentti ÄI1.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Minkälainen on hyvä gradu?
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
Maa Maankäytön suunnittelu ja yhdyskuntatalous Ohjelma Harjoitustöiden rakenne Lähdekirjallisuuden hyödyntäminen Vertailua ja keskustelua työmenetelmistä.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
OPINNÄYTETYÖN RAKENNE
Proosatekstin analyysi
JOHDANTO.
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Tutkimuksen objektiivisuus
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Opinnäytetyön otsikko
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Tieteellinen kirjoittaminen
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
3. Terveystottumusten tutkiminen
1 ALUETUTKIMUKSEN TEKEMINEN
Luokan nimi, numero Opettaja Ryhmän jäsenten nimet
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikko kuvien asettelun kanssa
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Esityksen transkriptio:

K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA

Tutkielman rakenne KANSISIVU: Ohjeet ALMA TUTKIMUKSEN NIMI TOINEN SIVU Ohjaa lukijaa – sitouttaa kirjoittajaa Näyttää kontekstin tai tulkinnallisen viitekehyksen Yleensä otsikon käsitteet määritellään/käsitellään teoriassa TOINEN SIVU Sisällysluettelo martin.ubani@helsinki.fi

Tutkielman rakenne JOHDANTO TUTKIMUSTEHTÄVÄ Motiivi Taustaa Raportin suuntaaminen: ”Tutkimuksen tarkoituksena…” Aiheenkäsittelyn eteneminen ja perustelu Kirjoitetaan lopuksi pohdinnan kanssa TUTKIMUSTEHTÄVÄ Konkreetit tutkimuskysymykset Yleensä 2-3 kpl tai ryhmiteltynä kahden pääkysymyksen alle (erityisesti kvantitatiiviset tutkimukset) Tutkimuskysymykset voivat sijoittua myös johdannon loppuun ja/tai tutkimusmenetelmä-osioon Tutkimuskysymyksiin palataan yleensä pohdinnassa martin.ubani@helsinki.fi

Tutkielman rakenne TUTKIMUKSEN TEORIA Nimetään aiheiden mukaan Keskeisten käsitteiden määrittely Omat luvut esim.: Konteksti (fyysinen/mentaalinen) Missä tapahtuu? Mihin sijoittuu? Ilmiö Mitä tutkitaan? Mitä tapahtuu? Sisältö Pedagogisessa tuotteessa opetettava asia Ei erillistä ”Aiempia tutkimuksia” vaan sisältyvät muihin lukuihin martin.ubani@helsinki.fi

Tutkielman rakenne TUTKIMUKSEN TOTEUTTAMINEN Osallistujat (N, sukup., ikä) Aineistonkeruu: Miten ja mitä kerättiin? Menetelmän esittely suhteessa aineistoon Aineiston analyysi: Miten aineisto käsiteltiin? Aineiston kuvaus Analyysin esittely suhteessa aineistoon: ei menetelmän yleisesittely! Muista: Arvioiva, perusteleva ote martin.ubani@helsinki.fi

Tutkielman rakenne TUTKIMUSTULOKSET Yleiset tulokset Taulukko, kuvio (frekvenssit tms.) Laadulliset luokat Huom: Tutkijan avattava eli selitettävä aina taulukot! Luokkien tms. sisällön tarkempi kuvaus ”Mitä kukin luokka tms. on tässä aineistossa” Tutkijan teksti varsinaista ”tulosta” Suorat lainaukset (tai taulukot, numeeriset arvot) vain tukevat/todistavat/kommentoivat martin.ubani@helsinki.fi

Tutkielman rakenne POHDINTA Eri tapoja jäsentää, esim. A. TUTKIMUKSEN MERKITTÄVYYS Päätulokset ryhmiteltynä tutkimuskysymyksittäin Tutkimuksen merkittävyys kasvatukselle Koulutuspolitiikka? Opettajankoulutus? Käytännön opettajantyö? Jatkotutkimusaiheita B. TUTKIMUKSEN ARVIOINTI Ns. validiteetin arviointi Mutta latistaa: Lopeta esimerkiksi menetelmän haasteista johdettuihin lisäselvitys/-tutkimusaiheisiin martin.ubani@helsinki.fi

Tutkielman rakenne LÄHTEET Kaikki samassa –ei eroteltu kuten historiantutkimuksessa Huom: tutkimuksen aineisto: esitellään jo aineisto-osiossa! (Esim. artikkelit tms.) Hirsjärvi et al. ”Tutki ja kirjoita”. Ks. Moniste martin.ubani@helsinki.fi

TEHTÄVÄ: Seminaarityöhön tutustuminen Selvittäkää: 1. Tutkimuksen tarkoitus/tuotteen tehtävä Onko ilmoitettu selkeästi 2. Seminaarityön rakenteesta: Konteksti (Missä tapahtuu? Mihin sijoittuu? Ilmiö (Mitä tutkitaan? Mitä tapahtuu?) Sisältö? 3. Mikä tutkimusmenetelmä ja analyysi? 4. Tärkeimmät tulokset Mitkä aihealueet painottuvat ja mitä puutteita kokonaisuudessa? martin.ubani@helsinki.fi