Ajankohtaista näyttötutkinnoista

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ammattiosaamisen näyttö
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Opetushallituksen näkemyksiä näyttötutkintoaineistosta
Reimari 2 Työvoimahallinnon toimenpiteet
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
Uudet perustutkintojen perusteet
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
AJANKOHTAISTA TUTKINTOTOIMIKUNTIEN TOIMINNASTA Seinäjoki
Tutkintosuoritusten arviointi
Tutkintosuoritusten arviointi tutkintotilaisuuksissa
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkinnot.
Suomen koulutusjärjestelmä
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaista näyttötutkinnoista Kevät 2011 Markku Kokkonen Ammattikoulutus, Koulutus- ja tutkintotoimikunnat.
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ritva Kareketo kouluttaja
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yritystoiminnan suunnittelu Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Yhteiset tutkinnon osat
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ajankohtaista näyttötutkinnoista Markku Kokkonen Syksy 2009 www.oph.fi

Arviointiasteikon muutos 1.8.2009 alkaen on siirrytty ammatillisissa perustutkinnoissa viisiportaisesta asteikosta kolmiportaiseen arviointiasteikkoon koskee kaikkia tutkinnon suorittajia ammatillisissa perustutkinnoissa myös näyttötutkintoon valmistavassa koulutuksessa ja oppisopimuskoulutuksessa oppimisen arvioinnissa (pt, at + eat) Opetushallituksen todistusmääräys (10/011/2006) ei ole enää voimassa ammatillisten perustutkintojen osalta

Uusi todistusmääräys (1) Suunniteltu astuvaksi voimaan 1.9.2009 V. 2009 vain sähköisessä muodossa www.oph.fi/nayttotutkinnot osoitteessa Yliopistolaki (558/2009) astuu voimaan 1.1.2010, jossa yhteydessä kelpoisuus korkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin muuttuu ( 37 § …. voidaan ottaa henkilö, 2) joka on suorittanut vähintään kolmivuotisen ammatillisen perustutkinnon tai sitä vastaavat opinnot taikka 3) ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/1998) tarkoitetun ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai niitä vastaavan aikaisemman tutkinnon. 1.1.2010 alkaen joudutaan todistusmääräys uusimaan jälleen yliopistolain astuessa voimaan. Tässä yhteydessä julkistetaan myös painettu versio

Uusi todistusmääräys (2) Ammattikorkeakoululain (564/2009) muuttaminen ja väliaikainen muuttaminen 1.1.2010, 20 § Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut… 3) ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/1998) tarkoitetun ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai niitä vastaavan tutkinnon sen mukaan kuin opetusministeriön asetuksella säädetään Säädös kelpoisuudesta ammattikorkeakouluopintoihin ei ole väliaikainen

Uudet ammatillisten perustutkintojen perusteet Määräystä on noudatettava 1.8.2009 jälkeen alkavassa ammatillisessa peruskoulutuksessa (opetussuunnitelmaperusteinen koulutus) ja näyttötutkinnoissa. Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitettu koulutus ja näyttötutkintosuoritukset voidaan saattaa loppuun määräyksen 23.4.2001 nro 23/011/2001 mukaisesti 31.7.2019 mennessä, ellei muista säädöksistä ja määräyksistä muuta johdu. Opetussuunnitelmaperusteisessa koulutuksessa koulutuksen järjestäjän tulee laatia ja hyväksyä opetussuunnitelma noudattaen, mitä näissä tutkinnon perusteissa on määrätty Järjestettäessä näyttötutkintoon valmistavaa koulutusta koulutuksen järjestäjä päättää koulutuksen sisällöstä ja järjestämisestä tutkinnon perusteiden mukaisesti. Koulutukseen osallistuville tulee osana koulutusta järjestää mahdollisuus suorittaa näyttötutkinto. Vastaava siirtymäaika ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa kaksi vuotta.

Elinikäisen oppimisen neuvosto Neuvosto asetettu 15.7.2009, aikuiskoulutusneuvosto lakkautettu Valtioneuvoston asetus 340/2009, tehtävät: seurata koulutuksen ja työelämän toimintaympäristön ja yksilöiden koulutustavoitteiden muutoksia sekä arvioida niiden vaikutuksia aikuisväestön osaamis- ja koulutustarpeisiin ja elinikäisen oppimisen politiikkaan. seurata ja edistää työelämässä tapahtuvaa opiskelua edistää korkeakoulujen, koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten yhteistyötä työelämän kanssa seurata elinikäisen oppimisen edellytysten toteutumista ja tehdä ehdotuksia tarvittavista kehittämistoimenpiteistä edistää elinikäiseen oppimiseen liittyvää tutkimusta, pedagogista kehittämistyötä ja kansainvälistä yhteistyötä

Tutkintojen ja muun osaamisen kansallinen viitekehys Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2009:24  Eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (EQF) kansallinen sovellus: Tasot 6 (1. sykli) 7 (2. sykli) ja 8 (3. sykli) korkeakoulututkinnot Taso 5 erikoisammattitutkinto Taso 4 ammatillinen perustutkinto, ammattitutkinto, ylioppilastutkinto ja lukion oppimäärä Taso 2 perusopetuksen oppimäärä

Valtiovarainministeriön budjettiesitys v. 2010, Opm Ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen toimeenpanoa jatketaan Työvoiman ja työvoimatarpeen kohtaantoa parannetaan Oppisopimusmuotoisen koulutuksen ja muun ammatillisen lisäkoulutuksen tarjontaa lisätään Työelämässä tapahtuvan oppimisen vahvistaminen, eri tavoin hankitun osaamisen tunnustaminen ja joustavat koulutuksen yhdistämismahdollisuudet Opettajien täydennyskoulutus (OSAAVA-ohjelma) Opm:n hallinnonalan menot 6,4 mrd €, josta aikuiskoulutus 523 milj. € (+4 %)

Ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämishanke (Opm, 2/2009) Pekka Tauriainen (Varia) ja Petri Haltia (Haaga-Helia): Selvitys tutkintosuoritusten arvioijien rekrytoinnista ja arviointiosaamisesta Ehdotukset tutkintosuoritusten arvioijien rekrytoinnin ja arviointiosaamisen kehittämiseksi Laskelmat ehdotusten edellyttämistä resursseista.

Ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämishanke (Opm, 2/2009) Taina Rekunen (K-instituutti), Piia Kolho ja Leena Sipilä (Papiina Oy): Arvio tutkintotoimikuntien ja aikuiskoulutuslain 7 §:ssä tarkoitettujen osapuolten roolista, tutkintotoimikuntien toimintaedellytyksistä ja toimintaperiaatteista Ehdotukset tutkintotoimikuntajärjestelmän kehittämisestä ja kehittämisen vaatimista resursseista

Tuloksellisuusrahoitus (1) Tuloksellisuusrahoituksen käyttöönotto ammatillisessa lisäkoulutuksessa ja oppisopimuskoulutuksessa työryhmän väliraportti 15.5.2008 työryhmän esitys (10/2008) 5 % vos- ja oppisopimusrahoituksesta annetaan tuloksellisuusrahoituksena v. 2010 alkaen mittarina koko tutkinnon suorittajien määrä suhteessa näyttötutkintoon valmistavaan koulutukseen ja oppisopimuskoulutukseen osallistuneista tällä hetkellä 43 % suorittaa näyttötutkinnon, tavoitteena v. 2012 80 %

Tuloksellisuusrahoitus (2) Tuloksellisuusrahoituksen käyttöönotto vaatii muutoksen lakiin ja asetuksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta Tuloksellisuusrahoitus otetaan käyttöön v. 2010 Taso: 3 % (= 6 milj. € kokonaisrahoituksesta) Vuoden 2010 tuloksellisuusraha jaetaan vuosien 2007-2008 tutkintojen määrien perusteella Mittariston kehittäminen jatkossa

Näkökulmia arviointiprosessiin Markku Kokkonen Johtamisen ttk, 1.9.2009 www.oph.fi

Tutkinnon suorittaminen Ammattitaito osoitetaan tuotanto-, palvelu- tai johtamisprosessin mukaisissa työtehtävissä, lähtökohtana yrityksen toiminnot Näyttötutkintomestarin tehtävänä on sovittaa yrityksen toiminnot ja tutkinnon perusteet yhteen Poikkeavat ratkaisut, jos kaikkia ammattitaitovaatimuksia ei voida osoittaa työpaikoilla Osoitetaan ainoastaan niiden ammattitaitovaatimusten mukainen osaaminen, jota tutkinnon perusteissa edellytetään Arvioidaan koko prosessia, ei pelkästään lopputulosta

Mitä tietoja tarvitaan ammattitaidon arviointiin? Tutkinnon perusteet Tutkinnon muodostuminen Tutkinnossa vaadittava ammattitaito ja arvioinnin perusteet Ammattitaidon osoittamistavat Henkilökohtaistaminen Miten valtakunnallisia tutkinnon perusteita sovelletaan työpaikoilla tutkinnon suorittamisessa? Miten, missä, milloin ammattitaito osoitetaan ja kuka arvioi ammattitaidon? Arviointilomakkeet

Kuka arvioi ammattitaidon? Työnantajan, työntekijän ja opetusalan edustajat Itsenäinen ammatinharjoittaja, jos on alalle tyypillistä Yrittäjän ammattitutkinnossa ja yritysjohtamisessa kolmikanta määritelty eri tavalla: Kokenut yrittäjä Yrittäjien tai sidosryhmien edustaja esim. yrittäjäjärjestöistä tai pk-yritystoimintaa tukevista tai palvelevista organisaatioista Opetusalan edustaja Pääsääntö: samalta työpaikalta kuin tutkinnon suorittaja Arvioijien kriteerit määritelty, esteellisyys huomioitava Arvioijien perehdyttäminen Salassapitovelvollisuus

Miten ammattitaito arvioidaan? Henkilökohtaistamisessa sovitun aikataulun ja arvioijien työnjaon mukaisesti arvioija / arvioijat havainnoivat tutkinnon suorittajan käytännön työtehtäviä ja arvioivat ammattitaitoa Pääsääntö: tärkeimmät työvaiheet arvioidaan, jatkuvan arvioinnin periaatetta ei ole Tutkinnon perusteet (tutkinnon osat) on laadittu työprosessien mukaisesti Työtehtävien aikana syntyvien asiakirjojen arviointi (esim. työsuunnitelma, tarjous, budjetti, hoitosuunnitelma)

Täydentävät arviointimenetelmät Jos ammattitaitoa ei voida arvioida kattavasti ja luotettavasti käytännön työtehtävissä, henkilökohtaistamisessa sovitaan muista ammattitaidon osoittamistavoista ja arviointimenetelmistä, esim. tutkinnon perusteissa mainitut erillispätevyydet haastattelu kirjalliset kuvaukset työn perustana olevan tiedon hallinta itsearviointi

Arviointilomakkeet Käytännön työtehtävien arviointi Tutkinnon osan arviointiesitys Koko tutkinnon suorittaminen Arviointitietojen toimittaminen tutkintotoimikunnalle arviointipäätöksen tekemistä varten Tutkintotodistus tai todistus tutkinnon osan/osien suorittamisesta

Miten arviointiprosessi etenee? Arviointikeskustelu Pääsääntö: ammattitaito osoitetaan ja arvioidaan tutkinnon osittain Käytännön työtehtävien (ja tutkinnon suorittajan tuottamien dokumenttien) arviointi Kun kaikki henkilökohtaistamisessa sovitut tutkintosuoritukset on tehty ja arvioitu järjestetään arviointikeskustelu. Arviointikeskusteluun osallistuu kolmikannan edustajien lisäksi tutkinnon suorittaja Arviointikeskusteluun osallistuu vähintään yksi henkilö, jolla on näyttötutkintomestarin koulutusohjelma (15 ov tai 25 op) suoritettuna)

Arviointikeskustelun kulku Todetaan tehdyt arvioinnit Varmistetaan kattavuus ja arvioinnin luotettavuus Arviointiaineisto Tutkinnon suorittajalla on mahdollisuus täydentää tutkintosuorituksiaan suullisesti Kuullaan tutkinnon suorittajan itsearviointi suullisesti Arviointikeskustelu ei tarkoita käytännön työtehtävien arviointien arviointia

Miten arviointiprosessi etenee? Arviointikokous Arviointikokoukseen osallistuu kolmikanta Tehdään arviointiesitys tutkinnon osan arvosanasta (pt) tai arviointiesitys tutkinnon osan hyväksymisestä tai hylkäämisestä (at ja eat) Pääsääntö: vain hylätyt tutkinnon osat perustellaan Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alalla kaikki arviointiesitykset on perusteltava Arvioijien erimielisyyden ratkaiseminen Arviointiesityksen allekirjoittaminen

Näyttötutkinnon järjestäjä vastaa: Miten arviointiprosessi etenee? Näyttötutkinnon järjestäjä ja tutkintotoimikunta Näyttötutkinnon järjestäjä vastaa: Arviointitietojen toimittamisesta tutkintotoimikunnalle Tutkintotodistusten laatimisesta ja allekirjoittamisesta Arvioinnissa ja henkilökohtaistamisessa syntyvien dokumenttien arkistoinnista Tutkintotodistusten kopioiden pysyvästä arkistoinnista Tutkintomaksujen keräämisestä ja tilittämisestä Opetushallitukselle Tutkintotodistusten jakamisesta tutkinnon suorittajille Tiedottaa tutkinnon suorittajaa mm. arvioinnin oikaisumenettelystä ja arvioinnin perusteluista Tutkintotoimikunta päättää arvioinnista

Arvioinnin oikaisu Oikaisuvaatimus tutkintotoimikunnalle 14 vrk:n kuluessa arviointipäätöksestä Tutkintotoimikunta voi arvioijia kuultuaan, mikäli arviointipäätös on ilmeisen virheellinen, velvoittaa toimittamaan uuden arvioinnin Arviointia koskevasta oikaisuvaatimuksesta annettuun tutkintotoimikunnan päätökseen ei voi hakea muutosta valittamalla