Työ käyntiin! LYHYESTI LAKIUUDISTUKSEN HAASTEISTA Hannu Sorvari STM Asiantuntijakokous 12.1.2015
Iso vai pieni uudistus? Uudistuksen ehdoton vähimmäislaajuus on päivittää valtakunnallisista tilasto- ja tutkimusrekistereistä annettu laki (valtak. rekisterilaki) ja siirtää ao. asetuksen sisältö lakitasolle >Onko järkevää tyytyä siihen? Vastaaminen sote -integraatioon: ns. Stakesin tilastolaki ja valtak. rekisterilaki samaan Vastaaminen sähköiseen ympäristöön Nykyaikainen lain rakenne, jossa rekisterirajoja mietitään uudelleen > staattisesta muodosta dynaamiseen sisältöön Käytännön tarpeet
Kysymyksiä Mitä tarkoittaa ”valtakunnallisuus”? Mitä on ”tutkimus”, joka oikeuttaa rekisteriin? Laadun käsite? Onko syytä painottaa henkilötiedon sijasta anonymiteettiä? Suostumusta ei tarvita yleensä, toisin kuin kliinisessä tutkimuksessa, miten tarkka rajapinta biopankkiin tai kliiniseen tutkimukseen? Lain valvontaulottuvuus: mitkä olisivat Valviran, tietosuojaviranomaisen tai omavalvonnan roolit?
Palveltaviksi eri ryhmät ja huomioon eri näkökulmat: Tutkittavat, esim. suhde potilaslakiin Tutkijat, esim. suhde kliiniseen tutkimukseen Organisaatiot, esim. suhde rekisterinpitämisvastuuseen Yhteiskunta, esim. kansanterveys
Työ käyntiin? Hidastustekijöitä Huomioitava, että tutkimusrekisterit ovat kiistakapulana EU:n tietosuoja-asetuksen valmistelussa Lain säätämisen liityntä uuden eduskunnan kokoonpanoon ja hallitusohjelmaan - mitä painotetaan, jääkö uudistaminen kesken? Kiireen perusteita Kestämättömän vanhanaikainen sääntelyn nykytila Suomen rekisteri- ja tutkimusresurssit arvokkaita ainakin vielä tällä hetkellä
Kiitos!