AI 4 Tekstit ja vaikuttaminen Opiskelija

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Advertisements

Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Huumorin lajeja.
Nauru kritiikin keinona
DISKURSSIEN VALTA Oppikirja s
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Kielellä vaikuttaminen
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Tekstilaji eli genre Tekstilajeilla on eri tehtäviä.
Tekstilajit, tekstityypit
Annika Heimonen. Asiakaspalvelu Viestintä Kuuntelemi- nen Toisen ihmisen tarpeiden huomioon ottaminen TunnetilaItsetuntoMarkkinointi Palveluasenne Vuorovai-
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
K1292LI MARKKINOINTIVIESTINNÄN SUUNNITTELU 3 OP Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Kevät 2014.
Retorisia keinoja Argumentoinnin tueksi vaikuttavaan kirjoittamiseen ja puhumiseen Sari Toivakka, Retoriset keinot = Kielen tyylikeinot = Tehokeinot.
Ä I 4- KURSSI : KERTAUSTA A RGUMENTAATIO Argumentaatioanalyysissä otetaan huomioon tekstin kirjoittajan teesi eli väite argumentit eli perustelut.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Y RITYSESITTELYT JA SUHDETOIMINTA Pertti Strandman ja Samuli Viitala.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Laaja-alainen osaaminen
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Erilaisia ryhmäviestintä- tilanteita
Opintoasiainpäivät 2016 Jarmo Kallunki, Suomen yliopistot UNIFI
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
K1091LI Tiedottaminen 3 op Oulun ammattikorkeakoulu
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
TE1 Terveyden perusteet
Äi9 Aineistopohjainen essee
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Huumoria ja vertauskuvia
AI8 Argumentatiiviset tekstit
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
Vaikuttaminen Suoraa ja epäsuoraa.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Palautetaidot ja opponointi
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
OPETTAJUUDEN JA TAITEILIJUUDEN TEEMOJA (YHTEISIÄ TUNTOMERKKEJÄ): (Parks M.E ) The Art of Pedagogy: Artistic Behaviour as a Model for Teaching.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Kokeeseen vastaaminen
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Lukutaito ja syrjäytyminen
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Viestinnän työkalupakki
Syventävät valinnaisaineet 2h valinta (8.-9. lk)
Aida Nuutinen, Enni Anttila & Anton strömmer 16g
Viestintä.
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

AI 4 Tekstit ja vaikuttaminen Opiskelija syventää medialukutaitoaan, jolloin hän pystyy analysoimaan ja tulkitsemaan erilaisia mediatekstejä, niiden taustoja ja tavoitteita sekä kriittisesti arvioimaan median välittämää informaatiota ja vaikutusta yksilöihin ja yhteiskuntaan oppii vastuuta median sisällöntuottamisessa, käytössä ja mediakäyttäytymisessä (Viestintä- ja mediaosaaminen) osaa niin kirjoittajana kuin puhujanakin perustella monipuolisesti näkemyksiään sekä arvioida vaikuttamispyrkimyksiä ja tekstin luotettavuutta saa entistä paremmat vaikuttamistaidot (Viestintä- ja mediaosaaminen) osaa tarkastella kirjallisuuden yhteiskunnallista vaikutusta oppii tarkastelemaan ja arvioimaan tekstejä ja niiden välittämiä arvoja myös eettisistä lähtökohdista. http://oppiminen.yle.fi/abitreenit/aidinkieli-kirjallisuus/tekstit-vaikuttaminen-ai4-0

AI4 Tekstit ja vaikuttaminen Sisällöt suora ja epäsuora vaikuttaminen: esimerkiksi suostuttelu, ohjailu, manipulointi; mainonta, propaganda; ironia, satiiri, parodia vaikuttamaan pyrkivien tekstien lajeja, graafisia ja sähköisiä tekstejä: mielipide, kolumni, pakina, arvostelu, pääkirjoitus, kommentti, mainos argumentointitavat ja retoriset keinot kantaa ottavia puheenvuoroja, keskusteluja väittelyitä tietoisesti vaikuttamaan pyrkivää kirjallisuutta ja muita kantaa ottavia tekstejä tekstien ideologisuus, lähdekritiikki ja mediakritiikki viestijän vastuu; mediavalinnat ja verkkoetiikka