Mitä jokaisen kasvatustieteilijän tulisi tietää kasvatusfilosofiasta, laadullisesta tutkimuksesta ja kasvatussosiologiasta Opetusnäyte Oulun yliopistolla.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Advertisements

Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
OLETKO KIINNOSTUNUT VAIKUTTAMISESTA? HALUATKO EDISTÄÄ OPPILAIDEN ASIOITA KOULUSSA? TAHDOTKO TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ ERI TAHOJEN KANSSA? NYT SIIHEN ON MAHDOLLISUUS:
Miehen haavat Gordon Dalby – The healing of the masculine soul.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Helmikammarin kirjallisuuspiiri Sinikka Tuohino ja Helena Kokko Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjasto.
FILOSOFIAN ARVOITUS (S. 10 – 13). Filosofian identiteettiongelma -Filosofia (kr. ”viisauden rakastaminen”) sai alkunsa antiikin Kreikassa n. 600 eKr -Kysymys.
Mitä oleminen on?. Metafysiikka Metafysiikka tutkii mitä on olemassa ja mitä tarkoitamme olemassaololla ja olemisella. Aristoteles: metafysiikka = ”ensimmäinen.
Millainen on ihanteellinen yhteiskunta? Kirjan sivut
Yhteiskuntafilosofia tutkii yksilön ja yhteisön suhdetta etsii oikeutusta yhteisölliselle elämälle pohtii millainen on hyvä yhteiskunta, esittää erilaisia.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Julkinen sosiologia Juha Suoranta
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Partion arvokeskustelu
Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat:
Eutanasia s
Humanismi.
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
Uskonto ja yhteiskunta
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Onko vapaus mahdollista?
Vastuullisuus Askel 7.
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot
Eksistentialismi taustaksi kysymys siitä, onko kaikilla olioilla jokin perimmäinen OLEMUS (lat. essentia) ESSENTIALISMIN (olemusajattelun) mukaan kullakin.
Elämänkatsomustiedon tunti
Aikuissosiaalityön klubi
Filosofian alat TEOREETTINEN FILOSOFIA
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Hyvä elämä Kpl 11, s Emma.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
SOSIAALINEN PÄÄOMA = yhteisöjen / ihmisryhmien välisiä yhteyksiä
Viisauden rakastamista……
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Onko tahto vapaa?.
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
Puolue D Vaihtoehtobudjetti vuodelle 2018:
Luku 7 Oikeusetiikka.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Talouskasvun hidastuminen: historia ja tulevaisuus
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
[kehittämisidean nimi]
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Osallistu – Jäsenhankkijaryhmä Mikä on Jäsenhankkijaryhmän idea!
Kohti kaikenikäisten yhteisöä
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
Ikäihminen ja perhe muutoksessa Viides tapaaminen
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
JEAN-PAUL sartren humanismi
Esityksen transkriptio:

Mitä jokaisen kasvatustieteilijän tulisi tietää kasvatusfilosofiasta, laadullisesta tutkimuksesta ja kasvatussosiologiasta Opetusnäyte Oulun yliopistolla 12.9. 2016, klo 12.30-13.00, KTK 112 Rauno Huttunen

Kysymys humanismista Kysymys “mitä on ihminen”, on filosofian peruskysymyksiä samoin, kuin se on kasvatustieteen peruskysymys. Kuuluuko ihmiselle tahdonvapaus (humanismi) vai eikö kuulu (anti- humanismi) ja mitä tästä valinnasta seuraa kasvatukselle. Voidaanko ihminen kasvattaa kantilaiseksi tahdonvapauden omaavaksi valistuneeksi ja itseohjautuvaksi persoonaksi, vain onko ihminen jäännöksettä kulttuurinsa tai aivofysiologiansa puolesta rakenteellisesti tai kausaalisesti determinoitu (määräytynyt). Kantilainen humanismi nojaa Bildungin (sivistys/henkinen kasvu) käsitteeseen, joka pohjautuu antiikin Kreikan paideian ja antiikin Rooman humanitaksen ideaan. Ihminen tarvitsee kasvatusta, mutta voiko tavoitteena olla humanistinen ja valistunut vapaus vai onko se vain illuusiota?

Sartre: Eksistentialismikin on humanismia (1945) “Koska eksistenssi edeltää olemusta, ihminen on moraalisesti vastuussa siitä, mitä hän on ja mitä hän muille tekee. Hän ei ole vain vastuussa itselleen vaan kaikille ihmisille. Ei Jumala eikä yhteiskunta voi ottaa pois tätä eksistentiaalista vastuuta. Joka kerta kun valitsen, olen vastuussa itselle ja toisille, koska valinnoillani luon kuvaa ihmisestä. Kun teen jotain, toimin samalla eräänlaisena lainsäätäjänä, joka valitsee koko ihmiskunnalle. Tämä ihmisen tilanne aiheuttaa eksistentiaalisia tunteita kuten ahdistusta, luopumusta ja epätoivoa. Jos joku yrittää kieltää eksistentiaalisen vapauden ja vastuun, hän syyllistyy itsepetokseen ja kärsii eksistentiaalisesta huonosta omastatunnosta.”

ESSENTIALISMI EKSISTENTIALISMI

KULTURALISMI ESSENTIALISMI EKSISTENTIALISMI NATURALISMI

TEOREETTINEN HUMANISMI KULTURALISMI TEOREETTINEN HUMANISMI ESSENTIALISMI EKSISTENTIALISMI TEOREETTINEN ANTIHUMANISMI NATURALISMI

Methodologinen naivismi kvantitatiivinen kvalitatiivinen

Sosiologia Kimmo Jokinen & Kimmo Saaristo: Sosiologia (2005), s. 10: Ensimmäisessä luvussa esitellään sosiologia tieteenä: mikä on sen tutkimuskohde ja miten se eroaa arkitiedosta, taiteesta ja muista tieteistä. Sosiologian tutkimuskohteiksi määritellään sosiaalinen ja moderni yhteiskunta. Sosiologia on aina jollakin tavoin kiinnostunut nimenomaan sosiaalisesta, kuten ihmisten välisestä vuorovaikutuk-sesta ja yksilöiden suhteista yhteisöihin… Sosiologiaa pidetään myös oman aikansa yhteiskuntaa tai modernia aikaa tutkivana tieteenä… sosiologinen tieto ei ole vain tietoa yhteiskunnasta ja sen ilmiöistä. Sosiologia myös tuottaa näitä ilmiöitä osallistumalla niiden nimeämiseen.

Kasvatussosiologia Sosialisaatio on sosiologian, kasvatustieteen, sosiaalipsykologian ja muutaman muun tieteen ydintutkimusalue. Jokainen merkittävä sosiologi on sanonut jotain sosialisaatiosta. Berger & Luckmann: Todellisuuden sosiaalinen rakentuminen, 147-165 Yksilö ei kuitenkaan synny yhteiskunnan jäseneksi. Hänellä on syntyessään taipumus sosiaalisuuteen ja hänestä tulee yhteiskunnan jäsen. Jokainen yksilö käy siten elämässään läpi tapahtumasarjan, jonka kuluessa hän saa valmiudet osallistua yhteiskunnalliseen dialektiikkaan[…] Lapsi sisäistää vanhempiensa maailman koko maailmana, ei johonkin tiettyyn institutionaaliseen kehykseen kytkeytyvänä maailmana[...] Sekundaari-sosialisaatio on institutionaalisten tai instituutio-perustaisten “osamaa-ilmojen” sisäistämistä[...] Sekundaarisosialisaatiossa roolit ovat verrattain yksilöitymättömiä eli irtautuvat helposti rooleja esittävistä yksilöistä, minkä seurauksena tietyn opettajan opettamaa tietoa voi opettaa myös joku toinen opettaja[...] Primääri- ja sekundaarisosialisaation institutionaalinen työnjako vaihtelee tiedon yhteiskunnallisen jakautumisen mukaan.

SOSIALISAATIO KASVATUS KOULUTUS Ilmisosialisaatio eli tarkoitusperäinen sosialisaatio KASVATUS Institutionaalisesti erikoistunut, virallinen sosialisaatio: KOULUTUS Sosiaalistamiseen erikoistuneissa Instituutioissa tapahtuva tavoite-tietoinen vaikuttaminen Kivistö & Vaherva: Kasvatussosiologia, s. 30

Kolme sosiologian klassikkoa Karl Marx 1818 – 1883 Émile Durkheim 1858 – 1917 Max Weber 1864 – 1920