3. Katsomukset vastaavat perimmäisiin kysymyksiin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Advertisements

YLEISOHJEISTUS Saamelaisalueen koulutuskeskus 2012 © SAKK (OK)
Otsikko Alaotsikko CC BY-SA 3.0. Otsikko Alaotsikko.
PowerPoint MS Office 2013 Diaesityksen luominen
Helsingin yliopisto - Lääketieteellinen tiedekunta, TUKE Laajojen asiakokonaisuuksien esittäminen PowerPointilla Pysyvätkö kuulijasi kärryillä?
HTML-kielen perusteet Osa 5 Vilho Kemppainen
Power Point – esitysgrafiikkaohjelma lyhyesti
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Tehtävä 3: PowerPoint Mika Tuukkanen Mika T.
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Abrahamin lapset - kolmen uskonnon yhteiset juuret Dorothea ja Fanny Rosenblad (suom. Mirja Sevón)
Kokonaisuuden suunnittelu
Harjoituksissa tehdään digitarina
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN Rinna Toikka.
Eläinaiheisen Power Point esityksen tekeminen
Soili Fabritius  Tiivis, vain olennaiset asiat  Selkeästi jäsennelty, erilaiset oppijat huomioiva 1) Aiheen esittely yleisesti, lyhyesti 2) Tärkeimpien.
Tehtäväpohja Soili Fabritius Tavoitteena havainnollinen, värikäs, ytimekäs opetushetki tai tietoisku - Etsikää perustiedot lähteistä. Rajatkaa.
Päättötyön esittelyohjeet
 Yleistavoite (valtakunnallinen): musiikin käyttö ja vaikutusmahdollisuudet eri taidemuodoissa ja mediassa  Kurssi rakentuu Lontooseen suuntautuvan opintomatkan.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
Opetustavoitteet ryhmätyölle Ryhmätyön jälkeen opiskelija osaa:  käyttää vertaisryhmässä oppimaansa tietoa alaan liittyvän ongelman hahmottamiseen ja.
? ? Avaruuden (ystävälliset) muukalaiset tarvitsevat Raamattua koskevan osion ”Telluksen käsikirjaan”. Tee se parin kanssa Power Pointtina: kuvien ja.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
II Luonnonuskonnot Vedenjumalatar Mami Wata.
1 JUMALA Luku 1 – Opetusvinkki 1.
Kulje esityksessä eteen- ja taaksepäin nuolinäppäimillä
PowerPoint MS Office 2010/13/16
Diaesitys ja hyvä esitystapa
Islam Eero ja Noora.
Latinalaisen Amerikan
14. Lähi-idän uskontojen yhteiset piirteet
Tehtävä 3: PowerPoint Maria Rahkola.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
2. Mitä uskonto on? Ydinsisältö.
Tietoni Lähi-idän uskontojen pyhistä kirjoista
ISLAM Islamin synty: Islam syntyi 600-luvulla Arabin niemimaalla, jossa sijaitsevat sen pyhimmät kaupungit Mekka ja Medina. Ensimmäinen islamilainen.
PELASTUS Luku 4 – Opetusvinkki 1.
Mitä uskonto on?.
Opetusvinkki 1: Ryhmätyö – uskontotieteilijät
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
BUDDHALAISUUS Sana buddha tarkoittaa valistunutta. Valaistumisen jälkeen Buddha päätti auttaa muita olentoja saavuttamaan vapautumisen. Buddhalaisia ovat.
RITUAALIT UE1 LAJM.
PITCHAUS Hero 2017.
Luku 9 – Uskonto ja kulttuurien kehitys
Ohjeita kirjaesitykseen
OPIT UE1 LAJM.
OPETUSVINKKI 3 Prometheus-myytti Luku 2 – Myytit.
Luku 11 – Nykyajan uskonnollisuuden kirjo
YDINSISÄLTÖ Luku 1 – Mitä uskonto on?.
OPETUSVINKKI 1 – Yhteistoiminnallinen työskentely
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
5. Pyhien kirjojen tausta ja synty
Kirjatehtävä uskontojen pelastuskäsityksistä
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Aikakäsitys ja moraali
Maaesittely Kolmen hengen ryhmätyö
Tehtävä 3: PowerPoint Jouni Koski.
4. Uskonto yhteisön perinteenä
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Muutoskortit Tarvittavat välineet
OPETUSVINKKI 2 – Jumalan kuvaaminen Luku 3 – Oppi.
YDINSISÄLTÖ Luku 2 – Myytit Luku 2 – Myytit.
OPASTUSTILANTEET JA TIETOISKUT Tehtävänanto ja taustaa
Skeema Psykologia tutkii ihmisen toimintaa Opetusvinkki 2: Tutustuminen psykologian eri suuntauksiin.
Powerpoint-esitelmä Valitse omaan alaasi liittyvä aihe ja valmistele esitelmä Powerpointilla.
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
Esityksen transkriptio:

3. Katsomukset vastaavat perimmäisiin kysymyksiin Opetusvinkki 1: Ryhmätyö uskonnon osatekijöistä (luvut 3 ja 4)

Ryhmätyö uskonnon osatekijöistä Opiskelijat jakautuvat 2–4 henkilön ryhmiin. Kukin ryhmä saa vastuulleen yhden uskonnon osatekijän, johon he perehtyvät. Ryhmät laativat osatekijästään esityksensä tueksi esim. power point- diasarjan. Lähteenä käytetään oppikirjaa sekä internetiä. Seuraavalla dialla on tarkemmat ohjeet esityksen elementeistä. Projekti voidaan laajentaa kattamaan myös Lähi-idän uskontojen käsittelyä uskonnon osatekijöiden kautta niin, että jokainen ryhmä varautuu esittelemään oman osatekijänsä myös juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin osalta. Projekti voidaan jakaa kahteen osaan oman osatekijän esittely käsiteltäessä lukuja 8–12 kukin ryhmä esittelee oman osatekijänsä näkymisen Lähi-idän uskonnoissa kunkin uskonnon kohdalla

Esityksen elementit Määritelkää osatekijänne eli mitä sillä tarkoitetaan, ks. myös s. 30 kaavio. Esitelkää osatekijäänne liittyvä mahdollinen jaottelu alalajeihin/ryhmiin tms. tai antakaa runsaasti esimerkkejä aiheestanne. Keksikää osatekijästänne jokin koko opiskeluryhmää aktivoiva elementti esim. alkumotivointi (näytätte esityksen aluksi johdattelevan kuvan/videon, testaatte pohjatietoja aiheesta tms), pohdintakysymyksiä tai tietojen testaus esityksen lopuksi (tietokilpailu, oikein-väärin väitteet tms.).

Yrittäkää löytää aiheeseenne liittyvä lyhyt video. Havainnollistakaa esitystänne diasarjan avulla Vähintään 5 diaa. Keksikää dioille väliotsikot. Ei liikaa tekstiä dioihin. Yksi aihe/dia. Elävöittäkää dioja osuvilla kuvilla. Muistakaa kirjata myös käytetyt lähteet esityksenne loppuun.

Aiheet (suluissa Lähi-idän uskontoja käsittelevät oppikirjan sivut: J=juutalaisuus, K=kristinusko ja I=islam) Myytit s. 33–34 (J 79–80, K 101, I 117–119. Etsikää lisäksi netistä näiden uskontojen luomismyytit.) Opit s. 34–35 (J 81–82, K 101–104, I 120–122) Rituaalit s. 43–45 (J 85–88, K 106–110, I 122–126) Kokemukset s. 46–47 (Kiinnittäkää huomiota suuntauksiin, joissa kokemuksilla on tärkeä sija. J 90–91, 93–94, K 46, I 117–119) Yhteisöllisyys s. 40–42 (J 93–94, K 111–112 I 133–135) Moraali s. 38 (J 83–84, K 105–106, I 126–130, 141–142) Aineellisuus s. 48 (Kiinnittäkää huomiota kirjan kuviin, etsikää lisätietoa netistä. J 98–99, K 114–115, I 144–145)